Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1720504_0001.png
1
Høringssvar angående den påtænkte Ny bane på tværs af Vejle Fjord
Til
Vejdirektoratet
Vejplan- og Miljøafdelingen
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Mailadresse:
[email protected]
E-mailen mærkes ”Vejle Fjord”
Undertegnede, Helle Just Jacobsen, Sellerup Vangvej 130, 7080 Børkop, ser med stor
bekymring på den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord.
Det påtænkte projekt vil ikke bare berøre naturen og mine to – og mange andres -
ejendomme, men i meget høj grad påvirke og ændre naturen og leveforholdene for alle i
området fra Brejning Station til Holtser Hage.
Bl.a. området ved Sellerup Strand, som i øvrigt er unikt med både nyere og ældre
sommerhusbygninger, er i fare for at blive helt eller delvist ødelagt! En del af sommerhusene
har været i familiernes eje i årtier, nogle i mere end én generation! Jeg er selv anden
generation i mit sommerhus på Sellerup Strandvej.
Mit sommerhus ligger lige i skovbrynet ind ad en lille skovvej. Det har skoven med kuperet
terræn til den ene side og en meget smuk udsigt over fjorden samt til bakker og skov til de
andre sider. Det er en fredelig perle midt i den meget smukke natur i området Sellerup Skov -
Sellerup Strand - Holtser Hage. Der er 5 minutters gang ned til ”vores”/grundejerforeningens
strand, og afhængig af vindretningen er det her eller ved Holtser Hage, vi tager til fra
sommerhusene for at nyde livet ved stranden: bade, ro, nogen står på vandski m.m.
Området har et rigt fugleliv. Man kan nyde synet af svaner, forskellige andefugle, lejlighedsvist
fiske- og havørn, svaler, strandskader, m.m. Det er et smukt syn, når svaner letter og lander -
eller kommer flyvende lavt hen over vandet. Af og til dukker en sæl op i vandoverfladen eller
man ser marsvinenes karakteristiske profil, når de dukker op af vandet på deres vej gennem
fjorden.
Skønne dage og sommeraftener, fantastiske solnedgange, egern, der pusler i træerne i skoven,
er nogen af de dejlige oplevelser man kan have her. Jeg holder meget af stedet, mit
sommerhus betyder meget for mig, og det har stor affektionsværdi!
Jeg har valgt at bo og have sommerhus her i området pga. den meget smukke natur med
bakkerne, skoven, det fredede område med stejle skrænter ned mod Holtser Hage, vandløb,
vandhuller, søer, strandenge og strand, det rige fugle- og dyreliv. Her er en fred og ro, som jeg
og alle andre i området sætter stor pris på!
Området har store rekreative værdier både for os, der bor her og for mange andre mennesker:
strandgæster, windsurfere, lystfiskere, cyklister, løbende, ridende, gående m.fl. nyder naturen
og stilheden i området året rundt.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Helle Just Jacobsen, Børkop
2
Hvis der gøres alvor af at lave en jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, vil området her blive
så påvirket, at jeg – sandsynligvis uafhængigt af linjeføringen – ikke kan eller vil ønske at bo
eller have sommerhus her mere.
Det vil måske nok være muligt at bevare måske den ene, måske begge mine ejendomme, men
hele området vil for altid blive så ændret og skæmmet af bro- eller tunnelanlæg, omlægning
og udvidelse af eksisterende veje, betonværk, i tusindvis af kørsler med lastvogne med
byggematerialer, støj m.m. at det ikke vil være attraktivt at være her eller beholde sin
ejendom i området.
Linjeforslag B (se side 32, 33, 87) og linjeforslag D (tunnel)(se side 54, 57, 75, 76) vil, iflg.
VVM-rapporten, gå så hårdt ud over min ejendom på Sellerup Vangvej 130, at det ikke vil
være muligt at bevare den – men alle 4 linjeføringer vil ødelægge området her (se bl.a. side 63,
75) – se eksempler og uddybning nedenfor - og jeg kan ikke gå ind for nogen af dem!
Jeg vil være rigtig ked af at miste min ejendom og få ødelagt landskabet omkring den! Jeg har
boet her siden 1995 og nyder hver dag at leve her, midt i naturen. Mit hus har en meget smuk
udsigt fra samtlige vinduer. Stort set dagligt ser jeg rådyr, jævnligt ræv og - når jeg færdes ude
i terrænet – egern og en sjælden gang grævling. Rådyr går somme tider helt inde i haven - med
deres lam, når det er sæson for det. Om aftenen kan man – de år nattergalen er her – falde i
søvn til dens helt unikke og meget smukke sang – krat og mose nedenfor mit hus er gode
levesteder for den.
Fra stue- og havestuevinduer har jeg udsigt til en sø med et rigt fugleliv: gråand, troldand,
blis- og rørhøns, gæs og fiskehejrer. Svaner flyver jævnligt hen over huset på vej til og fra
fjorden.
Rød glente, musvåge, ugler, mange flagermus, firben, snoge, stålorm, enormt mange
forskellige natsværmere i flotte farver og mønstre, mange smukke insekter bla. mange
forskellige guldsmede i smukke farver. Her er virkelig et rigt dyreliv.
Til den anden side, mod vest-nordvest, er min grund kantet af Sellerup Skovbæk. Et meget fint
vandløb som er nævnt og beskrevet nærmere nedenfor. Bækkens klukken er en del af
lydbilledet her og en herlighedsværdi, jeg sætter stor pris på. Også her slår et andepar sig af
og til ned og ligger og hygger sig i fred og ro. Jeg har stået i haven og set ørreder gyde i
bækken– og jeg har set fiskehejren lette med en halvstor ørred i næbbet.
Terrænet hæver sig op lige uden for huset mod sydvest med fredsskov og en bakketop,
hvorfra Æbelø ses tydeligt, når vejret er klart. På bakken vokser bl.a. lyng og brombær og her
er en bænk. Det er en del af min grund og et skønt sted at være.
Jeg går mange ture med min hund og sammen med kæreste, venner og familie - enten ud
gennem engene eller ad vejen gennem skoven ned til stranden. Her er mange dejlige ture at
gå, alt efter hvilken rute man vælger. Går man mod fjorden op over marken mod nord, har
man fra den første bakketop, man kommer til en storslået udsigt udover hele området, helt ud
til Trelde Næs! Lige her går linjeføring B!
Her er skønt uanset årstiden, og på gåture møder man ofte naboer og andre, der er ude at
motionere og nyde naturen – somme tider falder man i snak med folk, der er kørt hertil for at
gå tur, fiske, kitesurfe, bade – nogen gange med madkurv og kaffe. Der er borde og bænke
opstillet ved enden af Lodsvej. Her kan man sidde og nyde fjorden, stilheden, somme tider sæl
og marsvin, fuglene og livet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Helle Just Jacobsen, Børkop
3
Alt dette vil jeg være rigtig ked af at miste. Hvis man fører bro- eller tunnelprojektet ud i livet,
vil freden være væk og hele området ødelagt. Det vil blive nødvendigt at flytte, og jeg ved ikke,
hvor jeg vil kunne leve en lignende tilværelse igen. Der er ikke mange steder som her, og
udsigten til at blive tvunget herfra gør mig rigtig ked af det.
Naturen er en umistelig værdi, som vi mennesker værdsætter højt og har brug for. Den vil lide
stor skade hvis projektet gennemføres!
Jeg vil i det følgende nævne nogle eksempler fra VVM-redegørelsen, Rapport 569 - 2016:
I VVM-redegørelsen side 136 kan man læse at: ”Tunnelløsningen vil påvirke en lang række
arealer med § 3-beskyttet natur og skov, ……… og der vil være brug for afværgende
foranstaltninger for at reducere påvirkningen. …….. syd for Vejle Fjord berøres store arealer
med beskyttet natur i det store sammenhængende naturområde med enge og moser omkring
Hede Å og Sellerup Skovbæk.
Anlægsarbejdet berører fredsskov, levende hegn og krat, der bl.a. er levesteder for beskyttede
arter af flagermus og padder samt fourageringsområde for hvepsevåge.”
”Rydning af skov beskyttet som fredsskov kræver dispensation fra Naturstyrelsen og vil
medføre etablering af erstatningsskov, sædvanligvis i et arealmæssigt forhold på 1:2.
Afværgeforanstaltninger for inddragelse af beskyttet natur er at udlægge erstatningsareal
med det dobbelte areal.” (Relevant for alle linjeforslag, side 141).
Samlet set vil linjeforslag D medføre inddragelse af ca. 43.000 m2 § 3-beskyttet natur, ca.
11ha fredsskov og ca. 8 ha levende hegn og krat.
Projektet vil medføre rørlægning af kortere vandløbsstrækninger, og afværgeforanstaltninger
for dette er at åbne andre rørlagte strækninger.” (Relevant for alle linjeforslag, side 141).
Jeg mener ikke, at de påtænkte afværgeforanstaltninger vil kunne afbøde den uoprettelige
skade tunnel- eller broprojektet vil gøre på naturen og bla. mine ejendomme.
At der åbnes rørlagte vandløb andre steder, plantes fredsskov et andet sted – om det så er det
dobbelte areal - redder ikke naturen her. På papiret har man erstattet ødelagt natur, når
projektet måtte være gennemført, men den unikke natur som er her, og som beskrives ret
udførligt i VVM-rapporten, vil for altid være ødelagt!
Videre side 137 kan man læse: ”Der sker væsentlige ændringer af vandløb seks steder ……….
Det sikres at bla. fisk ikke påvirkes væsentligt” – dette må jeg sætte spørgsmålstegn ved!
I dag har vi meget fine vandløb både nord og syd for fjorden og i f.eks. Sellerup Skovbæk kan
man i gydesæssonen iagttage ørreder, der svømmer op i bækken fra fjorden og gyder. Der er
tydelige spor efter gydningen i gydegruset.
Vejle Kommune har brugt en del ressourcer de seneste år på vandløbet, som i dag er i meget
fin stand! Og netop Sellerup Skovbæk omtales i VVM-rapporten side 137 i forbindelse med
den mulige etablering af en tunnel under Vejle Fjord. Her vil bækken skulle rørlægges delvist i
anlægsfasen – i op til 3 år. Det vil ”midlertidigt blokere for op- og nedstrøms migration af små
fisk og små dyr og vil medføre en væsentlig påvirkning……(af) havørred og ål,” hedder det i
rapporten.
Der skrives endvidere, at der skal opsættes fangstruser, som skal kontrolleres dagligt i de
perioder, hvor fiskene vandrer. Når der er fisk, skal de tages op og overføres til vandløbet i
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Helle Just Jacobsen, Børkop
4
den anden ende af rørlægningen. ”Dermed vil påvirkningen af åle- og ørredbestanden i
vandløbet og i Vejle Fjord være af mindre grad,” står der.
Igen må jeg sætte spørgsmålstegn ved at naturpåvirkningen bliver af mindre grad!
Det samme gør Vejle Kommune i ”Bilag til Høringssvar til VVM-redegørelse for Ny bane på
tværs af Vejle Fjord. Interne bemærkninger til VVM-redegørelse. Sammenfattende rapport.
Rapport 569-2016 med underliggende bilag.”
Her redegøres der for at, havørreder ikke vil kunne overleve i en ruse en hel dag. Én daglig
kontrol af rusen er ikke nok, og jeg kan tilføje, at der jo vil være ørreder og ørredyngel, som
skal ned ad vandløbet igen, forbi rørlægningen og tilbage i fjorden, hvis fiskebestanden ikke
skal lide skade.
Jeg mener, at man her som andre steder i VVM-rapporten kommer til at male, om ikke et
skønmaleri, så dog et noget pænere billede af konsekvenser og påvirkning af natur og
mennesker – både i de år anlægsarbejdet finder sted og bagefter, når anlæggene er færdige!
Senere i samme ”Bilag til Høringssvar til VVM-redegørelse for Ny bane på tværs af Vejle Fjord.
Interne bemærkninger til VVM-redegørelse. Sammenfattende rapport. Rapport 569-2016 med
underliggende bilag” fra Vejle Kommune anfører kommunen, at ”oplevelsesværdier” bør
tildeles større vægt, når konsekvenserne af en ny forbindelse over Vejle Fjord vurderes.
Dette er jeg enig i!
Mine bekymringer er – i tråd med dette – at hele området vil blive så forandret, at det ikke
mere vil være muligt eller attraktivt for mig at bo/have sommerhus her.
Linjeforslag B og C er placeret med betonpiller og brofag henover eller umiddelbart vest for
sommerhusbebyggelsen ved Lodsvej og Sellerup Strandvej, hvor også mit sommerhus ligger,
(se side 78, 86, 87 og 89) og vil hermed kaste skygge og ødelægge hovedparten af udsigten fra
sommerhuset til skov og fjord. Den vil tage udsyn og eftermiddags- og aftensol i meget
væsentlig grad. Og da nogle af sommerhusene, bla. mit, først har sol fra sidst på formiddagen,
er det en så væsentlig forringelse af min oplevelsesværdi og herlighedsværdi, at jeg finder den
svær at leve med!
Linieforslag B og C fortsætter ned over stranden (se side 86, 87) og vil ødelægge oplevelsen af
naturen væsentligt også her ved at tage udsyn og sol og i det hele taget være en meget
uvelkommen ”øjebæ” i dette ellers så unikke og højt skattede område!
Linjeforslag A medfører en 28 m høj betonbro langs med og tæt på stranden, der vender mod
vest ved Holtser Hage (se side 85 og 86). Der er på flere af VVM-rapportens visualiseringer
strandgæster i badetøj, men broen vil bl.a. ved Holtser Hage tårne sig op over stranden og
skygge for udsyn og sol i meget væsentlig grad. Broen er placeret få meter fra stranden, hvor
jeg og mange andre plejer at svømme, windsurfe, sejle, fiske, gå tur osv. Broen vil i høj grad
ødelægge oplevelsesværdien ved Holtser Hage!
Tidsbesparelse: ca. 8 minutter.
Pris: ca. 5 milliarder kr.
Ødelæggelser: ca. 21- 46 ejendomme (totalekspropriation) – afhængig af hvilket linjeforslag
der er tale om – og deres beboere får ødelagt bolig, liv, dagligdag og den smukke natur, vi
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Helle Just Jacobsen, Børkop
5
lever i tæt sammenhørighed med. Mange mennesker - ud over beboerne i området - får
ødelagt den natur de dagligt/ofte færdes i til fods, på cykel, til hest, til vands osv.
Jeg mener ikke, at en tidsbesparelse på 8 minutter mellem Odense og Århus står mål med de
store ødelæggelser et bro- eller tunnelanlæg vil medføre – for naturen og for mennesker!
Jeg vil foreslå, at man skaber mulighed for overhaling af den langsommere kørende togtrafik
syd og nord for Vejle i stedet for via en bro/tunnel over Vejle Fjord. Om man så derved skal gå
lidt på kompromis med timemodellen og bruge lidt mere end en time på forbindelsen mellem
Odense og Århus, mener jeg er en meget lille pris at betale i forhold til de store ødelæggelser
et bro- eller tunnelanlæg vil forårsage for mennesker og natur i vores område.
Selvom det ikke er en direkte del af VVM redegørelsen savner jeg, at der udarbejdes
alternativer til at finde de blot få minutter til erstatning for den forventede besparelse med en
bro over Vejle Fjord. Mulige overhalingsspor, mulige løsninger såfremt der bygges en 3.
Lillebæltsbro, bedre fremkommelighed på banen over Fyn i og med at en Femernløsning vil
lette godsbanetrafikken fra Sverige til Tyskland.
Skal der absolut laves en forbindelse over Vejle Fjord andet end den eksisterende, er en boret
tunnel mest skånsom for den del af naturen og ejendomme, der er tættest på kysten på begge
sider af fjorden. Dog har også denne løsning, som tidligere anført, meget store og ubærlige
konsekvenser for både mennesker og natur i området som helhed, ikke mindst den del der
ikke lige er kystområde, så jeg er imod også dette linieforslag.
Der er mange andre grunde til at fravælge et bro-/tunnelanlæg til ca. 5 mia. kr.:
Rejsende/pendlere, der bor alle andre steder end København, Odense, Århus eller
Ålborg vil ikke have fordel af at spare 8 minutter, da de stadig har transporttid til de 4
stoppesteder.
Administrerende direktør for DSB udtaler i lederen i Ud og Se, juli & august 2016, at
det vigtigste for togrejsende ikke er at spare et par minutter, men at tog kommer til
tiden. Dette er jeg meget enig i!
Der regnes med en stigning af passagertal på 50 %. Dette stemmer ikke overens med,
at der sælges personbiler som aldrig før. Transporttid til og fra stationerne er ikke
attraktivt for især børnefamilier.
DSB må påregne en milliardregning til forbedring/udbedring af signaler.
Førerløse biler vil komme på markedet i nærmeste fremtid. Testkørsler foretages bla. i
Finland og Tyskland
Jeg håber meget, at politikerne vil tage mine bekymringer alvorligt, så jeg og alle andre
berørte, kan blive i vores smukke område, beholde vores ejendomme og fortsat leve her midt i
et stykke af Danmarks fineste natur.
Venlig hilsen
Helle Just Jacobsen
Sellerup Vang vej 130
7080 Børkop
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Helle Just Jacobsen, Børkop
6