Støvring, den 5. februar 2017
Åbent brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Kopi til: folketingets transportudvalg og politikere i Nordjylland m.fl.
Lokaltog i Nordjylland er bedre end stor ledbus i Aalborg.
Den forrige trafikminister, H.C. Schmidt, indså, at planen for en letbane i Aalborg var en fejltagelse. Han
stoppede projektet, inden der blev fejlinvesteret mere. Det projekt, som Aalborgs byrådsmedlemmer
ønsker i stedet, er en meget stor ledbus, som fra banegården frem til Aalborg Øst skal køre i egen busbane.
Bortset fra prisen er projektet behæftet med samme fejl som letbanen. Det bør stoppes. (Nu kalder
politikerne for øvrigt ledbussen for en +bus).
Ledbussen kan, som letbanen, kun betjene folk, der allerede befinder sig inde i Aalborg. Det er planen, at
den meget lange bus skal køre i blandet trafik fra Fjordparken frem til banegården. Ledbussen er imidlertid
så lang, at den ikke må benyttes i blandet trafik. Hvis der ikke opnås dispensation for længden, kan
ledbussen kun benyttes i den særlige busbane, som skal bygges fra banegården frem til Grønlands Torv.
Den bane vil være til stor gene for de øvrige trafikanter på i forvejen overbelastede veje.
Grønlandsbanen går netop fra banegården helt frem til Gistrup i Aalborg Øst, men den ønsker Aalborgs
politikere ikke at benytte. Banen var i mange år ubenyttet, men er nu renoveret og benyttes nogle få gange
om måneden til godstrafik. Når politikerne ikke vil benytte denne eksisterende bane, generer de alle de
passager, der ankommer til banegården, men skal videre til Aalborg Øst. Det er borgere fra Aalborgs egne
forstæder - for eksempel Tylstrup eller Svenstrup - foruden borgere fra de øvrige bysamfund, der er langs
længdebanen i regionen. Alle passagerer til Aalborg Øst må skifte fra tog til ledbus. Buspassagerer der
kommer til rutebilstationen og de passagerer, der bor i nærheden af banegården, henvises selvfølgelig også
til ledbussen. Der er således stor risiko for, at nogle busser bliver overfyldte, allerede inden de forlader
stoppestedet på J. F. Kennedys Plads. Det betyder, at de passagerer der venter længere fremme på ruten
stadig må forvente, at nogle busser kører forbi.
Den rigtige løsning må være, at anvende den eksisterende Grønlandsbane. Hvis man benytter den bane,
kan de passagerer der ankommer til banegården blive i toget og nye passagerer kan stige på. Toget kan
herefter køre forbi Gug og videre til Gistrup. Herfra bliver det nødvendigt at anlægge nye spor forbi
Regionshospitalet, forbi University College, forbi Tech College, forbi Universitet og endelig frem til
endestationen ved Gigantium.
De passagerer, ledbussen skulle samle op på ruten inde i byen, kan betjenes med busser af normal
størrelse. Den busrute kan med fordel omlægges lidt, således at ungdomsboligerne ved Utzon Centeret og
ved Musikkens Hus kan betjenes, inden bussen fortsætter frem mod Bornholmsgade og videre op ad
Sohngårdsholmsvej.