Folketinget
Att: Transportudvalgets medlemmer
HÆRVEJSKOMITEENS SEKRETARIAT
c/o VIBORGegnens Erhvervsråd
Skottenborg 12-14
8800 Viborg
den 3. februar 2017
Vedr. forundersøgelser af en ny midtjysk parallelmotorvej
Først og fremmest vil vi fra Hærvejskomitéens side gerne kvittere og udtrykke vores
meget store tilfredshed med en rigtig god og bred politisk aftale om det videre arbejde for
en ny, midtjysk parallelmotorvej. Vi er specielt meget tilfredse med, at de mange
velunderbyggede argumenter for projektet er taget med i overvejelserne og har bidraget til
en seriøs og saglig politisk behandling af en sag med mange forskellige interesser i spil.
Den brede aftale om forundersøgelse og VVM-undersøgelse er et meget stort og afgørende
skridt på vejen. Og det er meget tilfredsstillende at se, handling følger ord med bevilling
af midler til de første undersøgelser. Så langt så godt og mange tak for det!
Når det er sagt, bliver vi også nødt til at følge op på vores hidtidige linje med konstruktive
input til processen, når vi mener, at afgørende forhold fortjener mere opmærksomhed.
Forundersøgelse og VVM skal jo sikre fast grund under de kommende beslutninger ved at
give et samlet overblik over alle relevante forhold, og her mangler en meget vigtig,
afgørende brik i billedet: Tværforbindelsen, der forbinder den nye parallelmotorvej med
motorvejen til og fra Fyn/Sjælland.
Denne helt vitale forbindelse er ikke umiddelbart afbilledet på kortmaterialet som
baggrund for den brede politiske aftale om forundersøgelse og VVM, og vi går ud fra, at
det er en forglemmelse.
Argumentet for at inkludere tværforbindelsen som en helt naturlig del af undersøgelserne
fremgår meget klart af Vejdirektoratets seneste rapport fra juni 2016: De to linjeføringer
som inkluderer tværforbindelsen (Korridor B+ og C) har en markant højere aflastning af
Vejle Fjord-broen end den tilsvarende linjeføring uden tværforbindelse (Korridor A og B).
Aflastning af den allerstørste flaskehals på E45 – som ikke kan løses med flere udvidelser –
er helt central. Vejdirektoratets analyserapport fra juni 2016 viser, at de korridorer der
inkluderer en tværforbindelse (B+ og C) vil medføre to-tre gange større aflastning af E45
på Vejlefjordbroen end de to linjeføringer, der ikke inkluderer en forbindelse mod
Fyn/Sjælland (A og C).