Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1719441_0001.png
Folketinget
Att: Transportudvalgets medlemmer
HÆRVEJSKOMITEENS SEKRETARIAT
[email protected]
c/o VIBORGegnens Erhvervsråd
Skottenborg 12-14
8800 Viborg
den 3. februar 2017
Vedr. forundersøgelser af en ny midtjysk parallelmotorvej
Først og fremmest vil vi fra Hærvejskomitéens side gerne kvittere og udtrykke vores
meget store tilfredshed med en rigtig god og bred politisk aftale om det videre arbejde for
en ny, midtjysk parallelmotorvej. Vi er specielt meget tilfredse med, at de mange
velunderbyggede argumenter for projektet er taget med i overvejelserne og har bidraget til
en seriøs og saglig politisk behandling af en sag med mange forskellige interesser i spil.
Den brede aftale om forundersøgelse og VVM-undersøgelse er et meget stort og afgørende
skridt på vejen. Og det er meget tilfredsstillende at se, handling følger ord med bevilling
af midler til de første undersøgelser. Så langt så godt og mange tak for det!
Når det er sagt, bliver vi også nødt til at følge op på vores hidtidige linje med konstruktive
input til processen, når vi mener, at afgørende forhold fortjener mere opmærksomhed.
Forundersøgelse og VVM skal jo sikre fast grund under de kommende beslutninger ved at
give et samlet overblik over alle relevante forhold, og her mangler en meget vigtig,
afgørende brik i billedet: Tværforbindelsen, der forbinder den nye parallelmotorvej med
motorvejen til og fra Fyn/Sjælland.
Denne helt vitale forbindelse er ikke umiddelbart afbilledet på kortmaterialet som
baggrund for den brede politiske aftale om forundersøgelse og VVM, og vi går ud fra, at
det er en forglemmelse.
Argumentet for at inkludere tværforbindelsen som en helt naturlig del af undersøgelserne
fremgår meget klart af Vejdirektoratets seneste rapport fra juni 2016: De to linjeføringer
som inkluderer tværforbindelsen (Korridor B+ og C) har en markant højere aflastning af
Vejle Fjord-broen end den tilsvarende linjeføring uden tværforbindelse (Korridor A og B).
Aflastning af den allerstørste flaskehals på E45 – som ikke kan løses med flere udvidelser –
er helt central. Vejdirektoratets analyserapport fra juni 2016 viser, at de korridorer der
inkluderer en tværforbindelse (B+ og C) vil medføre to-tre gange større aflastning af E45
på Vejlefjordbroen end de to linjeføringer, der ikke inkluderer en forbindelse mod
Fyn/Sjælland (A og C).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 173: Henvendelse af 3/2-17 vedrørende den kommende VVM og forundersøgelse af en kommende Hærvejsmotorvej, fra Hærvejskomitéen
1719441_0002.png
Med andre ord: Tværforbindelsen er helt afgørende for en mærkbar aflastning af Vejle
Fjord-broen. Uden tværforbindelsen mellem den nye midtjyske motorvej og motorvejen
mod Fyn/Sjælland, syd for Vejle, vil trafikanter mellem Fyn/Sjælland og Nord- og
Nordvestjylland muligvis vælge den nye midtjyske motorvej, men kun nord for Vejle.
Vejdirektoratets analyser viser klart, at fra nord for Vejle og til/fra Fyn/Sjælland vil disse
trafikanter – uden tværforbindelsen – via Herningmotorvejen/rute 18 til Vejle fortsat køre
ad Vejlefjordbroen, og dermed forsvinder en helt central fordel ved en ny midtjysk
motorvej. Med en tværforbindelse vil trafikanter mellem Fyn/Sjælland og Nord- og
Nordvestjylland fra nord for Vejle derimod fortsætte ad den nye midtjyske motorvej, og så
syd for Vejle benytte tværforbindelsen til/fra Fyn/Sjælland, og dermed aflaste
Vejlefjordbroen for en betydelig del af trafikken.
På nedenstående skitse er med rødt markeret den manglende tværforbindelse, der bør
indgå i det kommende arbejde med forundersøgelse/VVM af en ny midtjysk motorvej.
Vi vil på den baggrund kraftigt opfordre til, at tværforbindelsen indgår i det
kommissorium, som ligger til grund for Vejdirektoratets igangsætning af forundersøgelse
og VVM. Hvorvidt tværforbindelsen skal undersøges på forundersøgelses- eller VVM
niveau, er i første omgang underordnet. Det vigtigste er, at den belyses, så den mere
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 173: Henvendelse af 3/2-17 vedrørende den kommende VVM og forundersøgelse af en kommende Hærvejsmotorvej, fra Hærvejskomitéen
præcise linjeføring af den nye midtjyske motorvej kan tilpasses en fremtidig etablering af
en sådan tværforbindelse.
Det vil sikre sagligheden og give det komplette billede til at træffe de rigtige beslutninger.
Skulle der være spørgsmål i den anledning, står vi meget gerne til rådighed for at uddybe
vores argumenter.
Med venlig hilsen
Poul Andersen
Formand, Hærvejskomitéen