Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1717725_0001.png
Til:
Transport, Bygnings- og Boligudvalget
Fra:
Foreningen For Deleøkonomi
Emne:
Kommentar til indlæg fra UCplus A/S omhandlende arbejdet omkring ny taxilov.
Idet jeg henviser til UCPlus A/S indlæg af 27.01.2017, har Foreningen For Deleøkonomi følgende
kommentarer hertil:
Det skal understreges, at undertegnede selv har gennemgået ”Den Fulde Taxiuddannelse”på
UCPlus A/S i 2016.
Til udvalgets information, så har Foreningen For Deleøkonomi tidligere rettet henvendelse til
Transport, Bygnings- og Boligudvalget, i forbindelse med arbejdet med den nye taxilov. Foreningen
er en non-profit og uafhængig forening, som blandt beskæftiger sig med emner indenfor
deleøkonomi, herunder Moover, UBER og Gomore mv.
Indledningsvis er det vigtigt at understrege, at UCPlus A/S er en privat virksomhed, som blandt
andet udbyder taxikurser mv. UCPlus A/S har således en betydelig forretningsinteresse i, at
taxikurserne forbliver tæt på den nuværende form, og i det nuværende regi. Når det er sagt, så har
UCPlus A/S samtidigt nogle interessante tanker, som foreningen her vil komme med sine
kommentarer til.
UCPlus A/S oplister tre forskellige punkter i deres skrivelse, hvoraf foreningen har kommenteret
hvert enkelt punkt med
rødt.
UCPlus A/S:
”1. Det er aldeles rimeligt, at en taxichauffør ved skærpet køre- og teoriprøve har bevist, at
han/hun kan køre rutineret, og at hans/hendes viden om færdselsteori og færdselssikkerhed er et
niveau højere end almindelige menneskers. Derfor bør erhvervskørekortet bevares i sin nuværende
form, hvor der ikke er krav om undervisning, men krav om at en kommende chauffør skal indstille
sig til erhvervskøreprøven hos politiet og bestå den. I erhvervskøreprøven er indlagt vejfinding
efter kort, det er naturligvis forældet og skal ud af prøven, til gengæld bør kørsel efter navigation
indlægges.”
Foreningens kommentarer hertil:
”Efter Foreningens opfattelse, bliver man ikke en mere rutineret bilist af, at tage en ekstra teori-
eller køreprøve. Teoriprøven er i øvrigt identisk med prøven til alminde kategori B-bil – man må
blot kun have 3 og ikke 5 fejl for at bestå. Prøven har således INGEN relevans for selve taxakurset.
Rutine opnås på vejene. Foreningen forslår derfor, at der i stedet stilles krav om, at man minimum
har haft gyldigt kørekort i 5 år. En bilist, som har haft kørekort i 5 år, har opnået den rutine og
erfaring, som man kan forvente af en professionel chauffør.
Såfremt der indføres en ekstra køreprøve, skal denne have relevans for taxakurset. Foreningen
forslår således, at prøven i givet fald består at en fiktiv taxatur, hvor en kunde skal findes via
navigation, og køres den korteste rute til destinationen. På turen kunne der være indbygget en
konflikt med kunden, eller forhold, hvor der skulle tages særlige hensyn til den enkelte kunde. Altså
efterprøves eleven i kundeservice og konflikthåndtering.”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 166: Henvendelse af 31/1-17 vedrørende revidering af taxiloven, fra Foreningen for Deleøkonomi
UCPlus A/S:
”2. Det er aldeles rimeligt, at alle nye taxichauffører skal gennemføre et kort kursus på ca. 50
lektioner godkendt af trafikstyrelsen, enten om dagen eller om aftenen, med et indhold som i dag
er flg.:
Arbejdsret, arbejdsmarkedsmarkedsforhold, overenskomster, herunder
vognmand/chaufførforholdet – færdselslovgivning, med særlig vægt på emner, der kan relateres til
arbejdet som taxichauffør - arbejdsmiljø m.v. - kundeservice, herunder kundevenlig kørsel -
befordring af handicappede og patientbetjening – konfliktafværgelse – taxilovgivningen –
Førstehjælp.
Foreningens kommentarer hertil:
”Efter Foreningen opfattelse er det aldeles rimeligt, at alle nye taxichauffører skal gennemføre et
kort kursus indeholdende arbejdsmarkedsforhold, færdselsloven, kundeservice, personlig
fremtoning og konflikthåndtering. Dog er det foreningens opfattelse, at dette kursus maksimalt
skal være på 25 timer, eksklusiv førstehjælp. Har man allerede gennemført førstehjælp, skal man
her kunne få merit. Såfremt man ikke har gennemført førstehjælp før, skal et godkendt kursus
naturligvis gennemføres på uddannelsesstedet.”
3. Det er aldeles rimeligt, at den nye taxichauffør skal få udstedt et førerkort hos borgerservice,
men det er måske ikke længere rimeligt, at der skal tilknyttes en lokal vejfindingsprøve, hvis der
ikke længere skal være en geografik begrænsning i den enkelte bils dækningsområde.
Foreningens kommentarer hertil:
”Det er aldeles rimeligt, at den nye taxichauffør skal få udstedt et
landsdækkende
førerkort, hos
nærmeste borgerservice. Vejfindingsprøven skal bortfalde. Det skal i øvrigt være et KRAV, at der
ikke ryges i arbejdstiden. Selvom chauffører (engang imellem) ryger udenfor bilen, er der mange
kunder, som er yderst påvirkelig af røg, også når dette fx sidder i tøjet. I øvrigt vil et ikke-ryger krav
i arbejdstiden, være på linje med andre offentlige arbejdspladser, og løfte sundhedstilstanden hos
chaufførerne betydeligt.”
Søborg d.31.01.2017
Nicolai T. Jørgensen, Formand
Foreningen For Deleøkonomi