Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1717125_0001.png
Fra:
Anne Velsing [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. januar 2017 15:19
Til:
FTCert <[email protected]>
Emne:
Ang Regler for " Ventelister til Socialt Boligbyggeri" vedtaget ved lov af folketinget.
Emne: Ang. :
Regler for "Venteliste til Socialt boligbyggeri", vedtaget af Folketinget,
: Du bliver slettet, hvis du ikke indbetaler dit årlige indbetalingsgebyr til tiden.
Jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig ?, men føler mig nu nødsaget til at skrive til "Alle
medlemmer af Folketinget"
For 18 år siden skrev jeg mine børn op på venteliste i "Boligselskabet AAB".
( I det jeg var klar over, hvor stor betydning et sådan medlemskab kan have, når man ikke
hører til de højtlønnede her i samfundet )
Pludselig er min datter blevet slettet med et pennestrøg ? Efter at have stået på listen og
betalt i 18 år ? P.g.a en fejl ?
Min datter har boet de seneste par år i Norge (hvortil hun flyttede, da hendes norske mand
ikke kunne finde job i Danmark)
I juli m.d. ringede hun til mig og spurgte, hvornår det var man skulle betale til AAB ? Hun
havde IKKE modtaget noget indbetalingskort ? ( disse udsendes med 2 års mellemrum )
Jeg lovede at ringe til AAB.
I AAB får jeg at vide at hun er blevet slettet af listen, p.g.a. manglende indbetaling.
Den skulle have været betalt i maj 2016 (ca 2 m.d forinden)
Jeg får at vide at opkrævningen er sendt til hendes tidligere adresse i Norge !
(I mellemtiden er de blevet skilt, og hun er flyttet til ny adresse. Opkrævningen er IKKE
blevet videresendt !)
AAB har dog også skrevet til hendes "hotmail" ?
Desværre har hun også fået en anden Mail adresse, og ikke set meddelelsen i den "gamle
Hotmail" ?)
Jeg tænkte at disse fejl, måtte jo kunne rettes, når man forklarer hvad er gået galt ?Og ja,
så må man betale et gebyr eller en bøde ?
Hvor svært kan dette egentlig være ?
Jeg gik derfor helt i chok, da AAB kort meddeler mig, at der er :
" INGEN mulighed er for at ændre på sletningen ! "
AAB henviser til, at det er Folketinget der har vedtaget "ved lov" : at det er
Den enkelte opskrevne persons "eget ansvar", at beløbet bliver betalt til tiden !
(Her vil jeg gerne tilføje, at jeg selv står på samme venteliste, og at jeg IKKE husker at
være blevet informeret om, at man kan risikerer at blive SLETTET ved for sen betaling !
..?)
Hermed mener jeg også, at det er forvendtligt, at det samme vil kunne ske for andre på
listen over en 18 årig periode.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 162: Henvendelse af 27/1-17 vedrørende ventelister til lejeboliger, fra Anne Velsing, Svendborg
Så hvad er meningen med denne lov ? (Eller forvaltningen af den ?, på en så stiv og rigid
måde, hvor enhver forklaring afvises ?)
Meget kan nå at gå galt igennem så mange år ?, og medlemsskabet kan således ende
som et rent lotteri ? :
Hvis du pludselig bliver syg ?, indlagt ?, Ændrer adresse ? Er bortrejst ? "Forlægger"
brevet ? Brevet bliver fejlafleveret ? Eller flere ting sker på en gang ?...
Jeg tænker at en Venteliste til "Socialt boligbyggeri" netop henvender sig til en gr. af bla.
"Socialt udsatte" mennesker som ofte kan have svært ved at overholde/ overkomme,
"deadline" med det ene og andet.
Derfor kan netop disse mennesker have brug for lidt mere hjælp, når man er vidende om
deres risiko for at fejle i "systemer"
(For netop min datters vedkommende, har hun været igennem en yderst svær periode,
med skilsmisse, flytning, nyt arbejde, 2 små børn osv. Som hun har skullet klare alene. På
disse kritiske tidspunkter, er det nemt at overse et indbetalingskort. Især når det IKKE
dukker op på adressen ?
(Man kan måske også spørge om det er forældet, at sende "Indbetalingskort" ?)
Hvad mener Folketinget om rimeligheden i denne forvaltnings praksis ?
Er der en rimelig sammenhæng imellem "forbrydelsens art" og "straffes konsekvenser"
Er den retfærdig overfor dem den rammer ?
Forslag :
SLETNING ændres til GEBYR / BØDE !
..Derudover, procedure så man er sikker på at personen har fået beskeden :
Et anbefalet brev ?
Evt. flere advarsler ?
Telefonopkald ?
En SMS advarsel
At man anbefaler fast Bank overførsels aftale. Evt betaler for flere år ad gangen ?
E post.. ?
Eller .....?
Det er jo på mange områder blevet praksis at man får en "huske SMS " om tandlæge,
sygehusaftaler, info fra det offentlige osv . Netop fordi man af erfaring ved, at mennesker
er glemsomme ! (det har de altid været og vil blive ved med at være)
Når jeg har talt med andre mennesker omkring denne sag, har ALLE været meget rystede
over at dette kan lade sig gøre ?.efter så mange års betalende medlemskab.
Med håb om "forståelse" samt en positiv respons fra jer lovgivere i Folketinget.
Og at man præciserer en mere fleksibel, borgervenlig og retfærdig måde at administrerer
disse ventelister på. Bla ved at lytte til borgerens vægtige argumenter.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 162: Henvendelse af 27/1-17 vedrørende ventelister til lejeboliger, fra Anne Velsing, Svendborg
1717125_0003.png
Denne " Boligforsikring" er, og har gennem alle årene været en meget vigtig sag for os.
Dette her har slået os helt ud !
Med Venlig hilsen Anne Velsing Vædderen 5 5700 Svendborg.
annevelsing@
Hotmail.com
AAB :Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler ajourføringsgebyret til tiden?
"Læs mere
Hvis du ikke indbetaler dit årlige ajourføringsgebyr til tiden, bortfalder din opnotering på
vores venteliste desværre. Det betyder, at du mister din anciennitet på ventelisten. Vi har
desværre ikke mulighed for at dispensere ved for sen indbetaling.
Denne procedure er en følge af den ændrede lovgivning, som vi i AAB er blevet pålagt af
et flertal i Folketinget i foråret 2010. Ifølge de nye regler skal alle ansøgere bekræfte deres
opnotering og betale et årligt ajourføringsgebyr, uanset om de er aktivt boligsøgende eller
ej. Derfor skal alle vores opnoterede ansøgere hvert år indbetale deres ajourføringsgebyr
rettidigt, for at bevare deres opnotering.
Hvis du ikke har betalt ajourføringsgebyret til tiden og derfor har mistet din opnotering på
ventelisten, har du mulighed for at opnotere dig på ny ved at indbetale et opnoteringsgebyr
og dermed optjene ny anciennitet. Du opnoterer dig via vores digitale selvbetjening
Boligbasen."