Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1716670_0001.png
Fremtidens Tog
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
,
Præsentation
26.01.2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0002.png
Dagsorden
1. DSB’s status for planlægningen af indkøb af Fremtidens Tog
2. Spørgsmål
3. DSB’s punktlighed
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0003.png
Fremtidens Tog
Nyt elmateriel er en forudsætning for at høste
udbyttet af elektrificering og markante
forbedringer af jernbanens infrastruktur
1
Gevinsterne ved elektrificering
og opgradering af infrastrukturen
skal høstes.
2
Passagervækst frem
til 2030.
3
Den nuværende flåde er
kompleks og aldrende.
Passagerkilometer (mio.)
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
Strækning
Esbjerg-Lunderskov
København-Ringsted (ny bane)
Køge-Næstved
Roskilde-Kalundborg
Fredericia-Aarhus
Aarhus-Aalborg
Ringsted-Nykøbing F
Nykøbing F-Rødby Færge
Klar til ibrugtagning
2. Kvartal 2017
December 2018
2. Kvartal 2020
December 2021
December 2024
December 2025
December 2023
December 2027
MR
6.191
ICE
IC3
IC4
MQ
ME
EA
4.882
+1,7%
pr. år
EL
DD
IR4
ET
FT
Ellokomotiver
0
2016
2030
Nye eltog
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
Øvrig Intern Øst
Øresund
Øst-Vest
Intern Vest
Eksisterende materiel
Nyt materiel
Flåde til ikke-elektrificerede strækninger
3
2030
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0004.png
Fremtidens Tog
Flåden bliver mindre kompleks med indkøb af
nyt elmateriel
Materiel
IC3
IC4
MR
Desiro*
ICE-TD
IR4
DD
ME
EA
ET
SA
SE
*Antal 2030 er afhængig af udbuddet af dieselpakken
Antal 2016
96
77
53
20
13
44
113
33
5
34
104
31
Antal 2030
0
0
0
20
0
0
113
0
0
34
104
31
Indkøb i Fremtidens Tog
Nye eltog - NT
- ca. 200 stk.
- fra 2024
Nye ellokomotiver-AL
- 26 stk.
- fra 2020
SA/SE og ET
forbliver i brug
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0005.png
Fremtidens Tog
Fremtidens Tog er en succes, når nye tog er
indfaset til tiden, til lavest mulige
omkostninger, kører pålideligt og punktligt
med tilfredse kunder
HVORDAN BLIVER FREMTIDENS TOG EN SUCCES?
!
!
!
!
5
Vi køber et produkt – ikke et projekt: Derfor køber DSB eltog, der er baseret på
en etableret produktplatform for at reducere risici mest muligt.
Vi stiller outputbaserede krav, som markedet kan levere. Det ved vi fra en grundig
markedsdialog og erfaringsudveksling med andre operatører.
Udbudsstrategien skal sikre en effektiv konkurrence om en ordre, der er blandt
Europas største. Den skal også sikre DSB en attraktiv pris.
Programmet og den omfattende omstilling styres efter anerkendte metoder og på
baggrund af best practise fra andre operatørers togindkøb.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0006.png
Fremtidens Tog
Fremtidens Tog indfases fra 2024 og er fuldt
indfaset i 2029
HVORNÅR REALISERES FREMTIDENS TOG?
Status
2015
Nye tog
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024-2029
≥2029
1.5. Beslutning
2. Forbe-
redelse
3. Udbud &
kontrakt
4. Design, test & godkendelse
5. Leverance & drift
Drift
Kontrakt
Nye
lokomotiver
Passagerdrift K24
1. & 2.
Beslutning &
forberedelse
3. Udbud &
kontrakt
4. Design, test
&
godkendelse
5. Leverance
& drift
Drift
Kontrakt
Passagerdrift K20
Fase 1.5
Beslutning om
togtypevalg,
anskaffelsesplan og
det videre forløb.
Uddybende
markedsanalyser og
identifikation af
afledte projekter.
Fase 2
Udarbejdelse af
udbudsmateriale,
herunder
kravspecifikation og
kontraktudkast.
Igangsættelse af
afledte projekter.
Fase 3
Gennemførelse af
prækvalifikation,
udbud, evaluering,
kontraktforhand-
linger og
kontraktindgåelse.
Fase 4
Produktion, test og
myndighedsgod-
kendelse af de nye
tog.
Omstilling af DSB’s
samlede
organisation og
faciliteter.
Fase 5
Leverance af de nye
tog.
Forberedelse til
passagerdrift.
Gradvis indsættelse i
passagerdrift.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0007.png
Fremtidens Tog
DSB gennemfører en grundig
markedsanalyse
DIALOG MED 10 PRODUCENTER
Risici og programmets
målsætning
Togløsninger (Platforme)
Tidsplan
Foreløbige krav
Vedligeholdsmodeller
Indkøbs-, udbuds- og
kontraktstrategi
.
STANDARDTOG FINDES IKKE
Markedet tilbyder de togtyper, DSB efterspørger, og der
pågår toganskaffelser, der minder om den, DSB står overfor.
DSB’s toganskaffelse vil på grund af sin størrelse være
attraktiv for flere producenter.
Der findes ikke egentlige standardtog. I stedet er nutidens
togleverancer baseret på såkaldte produktplatforme, som er
et generisk design af togets grundlæggende tekniske
systemer og komponenter. Det betyder, at et moderne tog
ikke skal udvikles fra grunden, da produktplatforme i et vist
omfang tillader tilpasninger af togets indretning og
anvendelsesmuligheder.
DIALOG MED 5 OPERATØRER
Udbudsproces
Kontrakt
Tidsplan
Togtypevalg
Kravspecifikation
Introduktion af nye tog
Vedligehold
Køremønstre (Operation)
FOKUSOMRÅDER
Skalerbarhed af platforme
Kobling og afkobling
Forhold omkring tryktæthed
Forhold omkring bredde og profil
Togsæt og lokomotiver og vogne
Leveranceplan
Pris og driftsomkostninger (CAPEX og OPEX)
Risici
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0008.png
Fremtidens Tog
Fremtidens Togs samlede investering er
estimeret til DKK 17-22 mia. og detaljeres
yderligere i 2017
HVOR STOR EN INVESTERING KRÆVER FREMTIDENS TOG ?
Samlet investering
Nye Tog (NT) total*
NT - Anskaffelse af eltog
NT - Afledte projekter
NT - Programomkostninger
Mia. kr.
17,1-21,8
14,0 - 17,0
2,6 - 4,2
0,5 - 0,6
Den samlede investering for Nye Tog er vist i tabellen
til venstre.
Investeringen vil blive detaljeret i 2017, hvor
antagelser og foreløbige vurderinger vil blive
kvalificeret yderligere.
Nye Tog - akkumuleret investering
Mia. kr.
5
4
3
2
1
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Program
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Togindkøb
Afledte projekter
Investering - akk. (højre akse)
25
20
15
10
5
0
Den akkumulerede investering for
anskaffelse af Nye Tog er vist i figuren
til venstre.
Priserne er baseret på:
Markedsanalysens prisestimater
Det estimerede behov for togsæt.
*Præsenteres i Beslutningsoplæg for Fase 1.5 der afleveres til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet 2017.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0009.png
Fremtidens Tog | NT
Fremtidens Togs projekt indkøb af Nye Tog
afslutter fase 1.5 med et beslutningsoplæg
ANBEFALINGER BESVARER 3 NØGLESPØRGSMÅL
Togtypevalg:
Hvad er den optimale
sammensætning af togtyper (hvilke og
hvor mange) til betjening af
passagertrafikken på den danske jernbane
i 2030?
Anskaffelsesstrategi:
Hvad er den
samlede plan for anskaffelse af de nye
eltog (hvornår) og tilhørende
udbudsstrategi (hvordan) og risici, givet
typevalget?
Det videre forløb:
Hvordan organiseres og
tilrettelægges de næste faser og den
samlede omstilling af DSB’s organisation,
infrastruktur og faciliteter som følge af
anskaffelse og indsættelse af de nye
eltog?
Fremtidens Tog
Beslutningsoplæg for Fase 1.5
Januar 2017
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0010.png
Fremtidens Tog
Det forventede FT-togs specifikationer
INDKØBSPRINCIPPER
RAMMERNE FOR TOGET
Én produktplatform
Ca. 200 tog
Rammeaftale og
garanteret minimum
TOPFART & ACCELERATION
Togsæt
Ca.
Europæisk standardprofil
3-5
vogne
Kobling af mindst
80-110
meter
3
togsæt muligt
Ca.
210-270
pladser v. singledæk hhv.
250-340
pladser v. dobbeltdæk
PASSAGERFORHOLD
Ca.
200
km/t
Lavgulv
og
niveaufri indstigning
min.
Brede døre
m/s
2
1300
mm (samme som IC3)
med sædeafstand på
Ca.
0,9-1,0
Moderne sæder
Europæisk standard
PRM toiletter
Justerbare fleksområder
og
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0011.png
Fremtidens Tog
Udbudsstrategien imødekommer
usikkerhedsspændet for antallet af nye tog
HVORDAN HÅNDTERES USIKKERHEDSSPÆNDET?
Usikkerhedsspænd for nyt materiel i 2030 ved antagelse
om 210 pladser pr. togsæt, fordelt på behov for nye togsæt
Estimat ved kombination af alternative forudsætninger
Udbudsstrategi
Antallet af nye tog er omfattet af et
usikkerhedsspænd, men en række forhold i
udbudsstrategien mitigerer dette:
1. Rammeaftale
Med brug af rammeaftale forpligter DSB sig til
køb af et minimumsantal tog, men kan tilkøbe
flere efter behov og sikrer DSB fleksibilitet
2. Minimumsordre
Der fastsættes en minimumsordre af en
størrelse, der sikrer opnåelse af en attraktiv
rabatstruktur
3. Tidspunkt for fastsættelse af antal
Fastsættelse af ordrens størrelse kan udskydes
helt hen til medio 2019, hvor producenterne skal
afgive deres endelige tilbud (BAFO)
Højeste estimat
245
Forventet estimat
199-204*
Laveste estimat
110
* Ved anvendelse af op- og nedformering i Aarhus og i IC-trafikken reduceres
materielbehovet fra 204 til 199 tog
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0012.png
Fremtidens Tog | AL
Fremtidens Togs projekt Anskaffelse af
Lokomotiver er i fase 3 og første tilbudsrunde er
startet
ANSKAFFELSE AF LOKOMOTIVER
Beslutningsoplæg
er godkendt aug. 2016
Udbudsmateriale
er godkendt sept. 2016
-
-
Indkøbskontrakt
Vedligeholdelseskontrakt
Beslutningsoplæg
Prækvalifikation
startede 15. sept. 2016
med afleveringsfrist 22. nov. 2016
Tre leverandører bliver nu evalueret ud fra
finansielle og tekniske minimumskrav
Kvalificerede leverandører er udvalgt
medio-december 2016
Første tilbudsrunde (INDO1)
er startet.
Indkøbskontrakt
Vedligeholdelses
kontrakt
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0013.png
Dagsorden
1. DSB’s status for planlægningen af indkøb af Fremtidens Tog
2. Spørgsmål
3. DSB’s punktlighed
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0014.png
Dagsorden
1. DSB’s status for planlægningen af indkøb af Fremtidens Tog
2. Spørgsmål
3. DSB’s punktlighed
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0015.png
Operatør- og kundepunktlighed viser positiv
udvikling i køreplanen for 2017 for fjern- og
regionalbanen
Punktligheden er forbedret efter køreplanen for 2017 (K17) trådte i kraft den 11. december 2016.
Kundepunktligheden (ÅTD 78,0) er fortsat under mål (82,4 ).
Operatørpunktligheden (ÅTD 94,1) er over mål (93,9).
Store hændelser på infrastrukturen givet udsving på kundepunktligheden efter, at K17 trådte i kraft:
26.-27. december: Stormen Urd gav infrastrukturproblemer.
4. januar: Godstog rev køreledning ned ved Odense.
6. januar: Skinnebrud ved Klampenborg.
10. januar: Langvarig signalfejl ved Borup.
200.000 kunder kører dagligt med DSB
på fjern- og regionalbanen
Kunde- og operatørpunktlighed F&R
Per uge
100
95
90
85
80
75
70
65
60
55
K17
15
15
Mødetitel
Kundepunktlighed
Operatørpunktlighed
Mål kundepunktlighed
Mål operatørpunktlighed
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0016.png
Fokuspunkter i den nye køreplan for 2017
på fjern- og regionalbanen
Svendborgbanen og Lillesyd kører godt med Desiro-tog.
Stadig problemer på Kystbanen pga. ID-kontrollen. Forventet forbedring
med ny ID-kontrol den 30. januar 2017.
København H tæt på kapacitetsgrænsen. Mindre forsinkelser breder sig
let. Grundig analyse igangsættes for at afdække problemer og
løsningmuligheder.
Fredericia mod øst:
Situationen er forbedret
betydeligt. Lyntog samles i
Fredericia af flere dele, før det
kører mod Sjælland. Én
forsinket del forsinker hele
toget. Struer-Vejle bidrager til
problemet (enkeltspor giver
udfordringer). Mulige tiltag
undersøges.
16
Årsag til forsinkelser og aflysninger på F&R 2016 og 2017
Procent
DSB
100
19,1
15,2
17,7
15,5
17,7
23,9
18
17,4
22,3
26,9
22,8
14,9
BDK
Ekstern
35,2
50
41,1
54,8
45,6
35,1
39,6
32
38,5
36,4
44,2
50,2
50
45,7
34,8
41,1
29,7
36,7
36,5
46,9
50,6
39,2
36,7
33
34,8
0
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Jan
2017*
*Tal for januar 2017 er ikke endelige og er til og med den
19. januar 2017.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0017.png
Punktlighed på S-banen. CBTC-relaterede
hændelser, infrastrukturarbejder og eksterne
hændelser
Punktligheden på S-tog i 2016 var udfordret af:
CBTC-relaterede hændelser
Infrastrukturarbejdet på Køge Bugt-banen
Store eksterne hændelser som personpåkørsler og
hærværk.
Den grå graf viser Hillerød-strækningen, hvor CBTC er
udrullet i 2016.
17,9
Årsag til forsinkelser og aflysninger på S-tog 2016 og 2017
Procent
DSB
BDK
15,7
Ekstern
18,1
11,7
17,3
10,7
18,5
100
31,2
30,8
13,3
20,3
9,2
27,6
45,2
50
37,1
51
64,3
60
59,9
39,6
47,1
58,3
44,1
54,7
56,8
45,6
32
22,4
19,7
24,3
32,8
34,8
30
38,6
34,7
24,7
Positiv start på 2017:
Kundepunktligheden ÅTD er 94,2 og målet er 92,3
0
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Jan
2017*
Operatørpunktligheden ÅTD er 98,9 og målet er 97,5.
S17-køreplan træder i kraft den 30. januar 2017.
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
*Tal for januar 2017 er ikke endelige og er til og med den
19. januar 2017.
350.000 kunder kører dagligt med S-toget
17
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
1
2
3
Kundepunktlighed Hillerød-strækning (CBTC)
Mål kundepunktlighed
Mål Operatørpunktlighed
Kundepunktlighed samlet
Operatørpunktlighed
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0018.png
18
DSB CVI
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0019.png
BACK UP
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0020.png
Fremtidens Tog
Indkøb hos besøgte operatører
På tidspunkt for besøg
Siemens, ICx
Kontrakt:
Maj 2011 (R)
Vedligehold:
In-house
Antal tog:
130
Længde:
346
&
459
m
Antal vogne:
1.335
Antal sæder:
91.070
Pris:
3.700
Mio EUR
Hastighed:
230
&
250
km/t Acc:
0,53-055
m/s
2
Siemens, Desiro ML
Kontrakt:
Jan 2013 (R)
Vedligehold:
In-house
Antal tog:
100
Længde:
75
m
Antal vogne:
300
Hastighed:
160
km/t
Antal sæder:
24.400
Acc:
1,1
m/s
2
Pris:
550
Mio EUR
Alstom/Bombardier, M7
Vedligehold:
In-house
Kontrakt:
Dec 2015 (R)
Antal tog:
-
Længde:
-
m
Antal vogne:
445
Hastighed:
200
km/t
Antal sæder:
47.170
Acc:
-
m/s
2
Pris:
1.300
Mio EUR
Siemens, Desiro HC
Kontrakt:
Maj 2015
Vedligehold:
Fuld outsourcing
(32 år)
Antal tog:
82
Længde:
105
m
Antal vogne:
328
Hastighed:
160
km/t
Antal sæder:
32.800
Acc:
1,1
m/s
2
Pris:
780
Mio EUR
1.700
Mio EUR
Inkl. vedl.
Alstom, Coradia
CAF, Civity
Stadler, Flirt
Kontrakt:
Juni 2016 (R)
Okt 2014 (O)
April 2015
(R): Ramme aftale
(O): Option på køb af flere
Vedligehold:
In-house med
supportaftale
In-house med
supportaftale
In-house med
supportaftale
Antal tog:
79
118
58
Antal vogne:
485
404
199
Antal sæder:
24.945
19.778
10.564
Længde:
110
&
160
m
60
&
76
m
60
&
74
m
Hastighed:
200
km/t
160
km/t
160
km/t
Acc:
1,0
m/s
2
-
m/s
2
1,2
m/s
2
Pris:
800
Mio EUR
510
Mio EUR
280
Mio EUR
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0021.png
Fremtidens Tog
Fremtidens Tog estimerede årsværk i
perioden 2015-2030
RESSOURCEESTIMAT
Årsværk
60
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2015
Interne
2016
22
40
55
52
50
34
31
31
16
16
16
16
16
16
16
2017
Eksterne
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Ellokomotiver K20
Eltog K24
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0022.png
MDBF*-projektet tager afsæt i en periode
præget af store indsatser på
vedligeholdsområdet i DSB
Udgangspunkt
Sammenlægning af DSB Operation og DSB
Vedligehold.
Efterfølgende tiltag med hovedformål at styrke
den daglige drift:
Udrulning af ”Ét værksted”
Sammenlægning af funktioner i den
tværgående planlægningsproces
Øget fokus på at styrke grundlaget for
kategorisering af fejl på materiellet (ABCD-
regime)
Revision af aftaleforholdet mellem DSB og DSB
Vedligehold A/S.
MDBF-projektet omfatter en række af
ovenstående tiltag, som skal bidrage til at løfte
kvaliteten i hele materielleverancekæden,
herunder kvaliteten af det rullende materiel.
22
*MDBF: Antal kilometer mellem forsinkende hændelser.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: DSB's oplæg om Fremtidens Tog
1716670_0023.png
Flere ligestillede årsager og fem konkrete
løsninger, der kan medvirke til at bringe MDBF
tilbage på et højere niveau
Problem
MDBF er
faldende
Årsager
Mangelfuld tværgående ledelse og
styring af materielleverancer
Utilstrækkelige vedligeholdsplaner
Lav planoverholdelse af
materielleverancer til værkstederne
Lav kvalitet i fejlindmeldinger til
værkstederne
Vedligeholdelsesafviklingen er ikke
tilstrækkeligt robust og
standardiseret
Begrænset værkstedskapacitet som
følge af dagtidsproduktion
Materiellet leveres i drift med et
stigende antal åbne tekniske fejl
Acceleratoreffekter i togsystemet
(køreplaner, molykote mm.)
forværrer situationen.
Konsekvenser
Ophobning af
tekniske fejl på
materiel i drift
og deraf
følgende
nedbrud og
forsinkelser
Løsninger
1. Bedre ledelse og styring
af materielleverance-
processen
2. Mere entydige
fejlindmeldinger
3. Bedre planlægning af
vedligeholdet og
forøgelse af andelen af
planlagt vedligehold
4. Øget fejlrensning for at
reducere antal fejl samt
forøget kapacitet til
fejlretning og bedre
systematik i vedlige-
holdsudførelsen for at
fastholde fejlniveauet
5. Analyse af muligheder
for at påvirke
accelerator-effekterne
23