Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1716627_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: December 2016
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i december 2016 med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38
togsæt til indsættelse i daglig drift.
De resterende 7 togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud, manglende leverancer samt anvendes til skolerejser.
Togsættene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse af IC4
IC4
Planlagt
Regional Vest
16
Regional Øst
11
Århus - Esbjerg
5
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
38
DSB råder i alt over 77 driftsklare togsæt. År til dato har DSB anvendt 65 forskel-
lige IC4-togsæt til at betjene trafikken. Hertil kommer 5 togsæt som anvendes til
test af kommende hardware og software samt 7 togsæt som frem til medio 2017
klargøres til at blive indsat i kommerciel trafik.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I december 2016 var leveringssikkerheden 94,3%.
I perioden januar 2016 til og med december 2016 var leveringssikkerheden
96,0%.
Direktions-
sekretariatet
27. januar 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Orientering om IC4 status for december 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1716627_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
Leveringssikkerheden har været påvirket af uplanlagte værkstedbesøg samt flere
værkstedstimer end antaget.
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I december kørte IC4 ca. 605.000 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af den
samlede dieselproduktion for DSB i december 2016.
IC4 har en større kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2015, hvor IC4
kørte ca. 500.000 km.
Side 2/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Orientering om IC4 status for december 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1716627_0003.png
Figur 2: Antal kørte litrakilometer, seneste 12 måneder
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 81,8% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 79,3% i december.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
80,6%
75,5%
Seneste 12 mdr.
75,5%
Side 3/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Orientering om IC4 status for december 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1716627_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, løbende 12 måneder
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for december 2016 94,5%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
93,2%
90,7%
Seneste 12 mdr.
90,7%
Side 4/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Orientering om IC4 status for december 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1716627_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktligheden, løbende 12 måneder
Operatørpunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt for DSB samlet
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed
Togpunktlighed
Aktuel måned
IC4
83,1%
År til dato
79,2%
Seneste 12 mdr.
79,2%
Side 5/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Orientering om IC4 status for december 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1716627_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed, løbende 12 måneder
Togpunktlighed løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer, et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
5.135
3.606
Seneste 12 mdr.
3.606
Ift. DSB’s indsættelsesplan (fra 2015) for IC4, er kriteriet 4:59 minutter for en for-
sinkelse.
MDBF for IC4 er opgjort i tabel 6.
Tabel 6: Oversigt over MDBF (4:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (4:59)
7.213
4.804
Seneste 12 mdr.
4.804
Side 6/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Orientering om IC4 status for december 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1716627_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (4:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (4:59)
IC4 KM mellem hændelser (4:59)
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen endte i 2016 ca. 19% over resultatet for 2015, og an-
tallet af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode sidste
år.
Hvad angår MDBF (målt på 2:59) kan det konstateres, at den de seneste tre måne-
der er steget.
DSB vurderer, at stigningen skyldes følgende indsatser:
Øget teknisk support til håndværkere på værkstedet
Øget fokus på korrekt kategorisering af årsager til fejl og forsinkelser
Øget fokus på Power Packs performance og fejlmønster
Øget fokus på at nedbringe antallet af gengangerfejl, dvs. fejl, der
rettes, men som opstår igen.
I 2017 vil der blive arbejdet på at gøre de informationer fra togets computersy-
stem, der tilgår værkstedspersonaet og lokomotivføreren, mere præcise.
Derudover vil der blandt andet også blive arbejdet på at forbedre dokumentation
og vejledninger, der anvendes af værkstedets medarbejdere.
Side 7/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2016