Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1714696_0001.png
Fra:
Ulrich Pade [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2017 20:18
Emne:
Manipulerede østeuropæiske lastbiler forårsager massive miljøskader
Kære Lennart Damsbo-Andersen, Formand
Op mod 20 % af østeuropæiske lastbiler i Tyskland manipulerer med Ad Blue additiv tilførslen til de
modernede motorer. Se link længere nede i teksten.
Det må formodes at en stor del af disse lastbiler også kommer til Danmark.
I forlængelse af gårsdagens dokumentarprogram sendt af ZDFzoom, fremsender jeg følgende forespørgsel:
Er man i dag i Danmark opmærksom på, at der er udviklet et snydesoftwareprogram som slukker for Ad
Blue additiv tilførslen, men lastbilens elektronik tror stadig at der bliver tilført Ad Blue – dermed stiger
Nox udledningen markant, fordi lastbilmotoren nu kører som en gammel Euro 1 motor ??
I Tyskland betyder denne opdagelse, at der dels bliver udledt op til 14.000 Tons mere Nox (til
sammenligning er det det dobbelte i forhold til VW skandalen), dels oplever tyske vognmænd unfair
konkurrence og de tyske myndigheder mister op mod € 110 mio. i Mautindtægter.
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/abgasskandal-manipulierte-lkw-aus-osteuropa-sorgen-fuer-massive-
schaeden-a-1130332.html
Forstået på den måde, at der er i dag udviklet en snydesoftware der manipulerer lastbilens computer til at
tro, at der bliver tilført Ad Blue additiver selvom Ad Blue additiv tanken er tom.
Softwaren koster godt € 95,- monteret, mens østeuropæiske vognmand sparer tusindvis af kroner på ikke
at skulle købe Ad Blue – dermed opstår der skævvridning i konkurrencen med danske vognmænd, MEN
måske endnu værre så stiger Nox udledningen markant.
NOx giver syreregn
NOx er en fællesbetegnelse for to stoffer, de såkaldte kvælstofilter, kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid
(NO). Kvælstofdioxid er sundhedsskadeligt for mennesker, og via kemisk omdannelse i atmosfæren kan
stofferne være med til at skabe smog og syreregn.
Tysk politi kan i forhold til det polske politi ikke stille meget op over for snydesoftwaren.
Er dansk politi gearet til at agere over for snydesoftwaren ??
Hvis der køres meget i Polen anbefaler leverandøren af snydesoftwaren, at der monteres 2 stk.
snydesoftware fordi polsk politi har relativ stort kendskab til snydesoftwaren.
Venlig hilsen
KlimaKlubben Danmark ApS
Ulrich Pade, direktør
Vordingborgvej 101A
4600 Køge