Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 154
Offentligt
I forbindelse med arbejdet omkring ny taxilov har vi som repræsentanter for UCplus A/S søgt foretræde for
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget. Vi vil gerne fremlægge vores synspunkter på kvalifikationskrav til
taxichauffører. (Jakob Thykier, direktør og Thomas Fram, chefkonsulent med ansvar for taxiområdet)
UCplus A/S er privat uddannelsesudbyder godkendt til AMU på bus, gods og taxi samt EUD på
buschaufføruddannelsen. UCplus nyuddanner ca. 250 taxichauffører om året og har 4 -500 chauffører på
kortere kurser i befordring af bevægelseshæmmede. Yderligere driver UCplus sprogskole i 6 kommuner.
UCplus er oprindelig den gamle offentlige HT-skole, men er nu et 100 % ejet datterselskab af Arriva.
Det, som er vort ærinde, er problematikken omkring uddannelse af taxichauffører. I dag er det sådan, at en
taxichauffør skal have bestået erhvervskørekortet til personbefordring og et taxikvalifikationskursus
godkendt af Trafikstyrelsen, typisk af 6 dages varighed. Med sit erhvervskørekort og sit bevis for
gennemført kvalifikationskursus i hånden kan en person henvende sig på borgerservice i sin kommune og få
udsted et førerkort. Nogle kommuner stiller supplerende krav til bestået prøver i lokal vejfinding og
lignende, før de udleverer førerkort til nye taxichauffører.
Som vi har forstået det, er der i forslaget til ny taxilov lagt op til helt at fjerne kravet om erhvervskørekort
og taxikvalifikationskursus samt evt. krav om lokal vejfindingsprøve ved erhvervelse af førerkort.
Uagtet at UCplus som uddanner af taxichauffører har en forretningsmæssig interesse i at uddannelseskrav
til taxichauffører fastholdes, finder vi det at fjerne uddannelseskrav dybt betænkeligt af hensyn til
taxichaufføren selv, men i særdeleshed af hensyn til passagererne.
Det er rimeligt, at man som bruger af taxiydelsen kan regne med, at chauffører, som skal køre
børnebørnene hjem til far og mor, har vist, at han/hun kan køre bilen sikkert og i overensstemmelse med
gældende regler.
1. Det er aldeles rimeligt, at en taxichauffør ved skærpet køre- og teoriprøve har bevist, at han/hun
kan køre rutineret, og at hans/hendes viden om færdselsteori og færdselssikkerhed er et niveau
højere end almindelige menneskers. Derfor bør erhvervskørekortet bevares i sin nuværende form,
hvor der ikke er krav om undervisning, men krav om at en kommende chauffør skal indstille sig til
erhvervskøreprøven hos politiet og bestå den. I erhvervskøreprøven er indlagt vejfinding efter kort,
det er naturligvis forældet og skal ud af prøven, til gengæld bør kørsel efter navigation indlægges.
2. Det er aldeles rimeligt, at alle nye taxichauffører skal gennemføre et kort kursus på ca. 50 lektioner
godkendt af trafikstyrelsen, enten om dagen eller om aftenen, med et indhold som i dag er flg.:
Arbejdsret, arbejdsmarkedsmarkedsforhold, overenskomster, herunder
vognmand/chaufførforholdet – færdselslovgivning, med særlig vægt på emner, der kan relateres til
arbejdet som taxichauffør - arbejdsmiljø m.v. - kundeservice, herunder kundevenlig kørsel -
befordring af handicappede og patientbetjening – konfliktafværgelse – taxilovgivningen –
førstehjælp.
3. Det er aldeles rimeligt, at den nye taxichauffør skal få udstedt et førerkort hos borgerservice, men
det er måske ikke længere rimeligt, at der skal tilknyttes en lokal vejfindingsprøve, hvis der ikke
længere skal være en geografik begrænsning i den enkelte bils dækningsområde.