Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1714405_0001.png
Ravnstrup Landsbylaug
Til Vejdirektoratet
Att. Projektleder Lene Michelsen
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Tlf. 7244 3667
E-mail:
[email protected]
Mrk. Høringssvar Rute 54.
Ravnstrup d. 11.01.2017
Høringssvar til Vejdirektoratet vedr. Rute 54 Næstved
Rønnede d. 20 januar 2017!
Vi har følgende bemærkninger til VVM-redegørelsen:
Forslag A er 355 millioner dyre at opføre end E variant
Forslag A intern rente er kun 0,2 % bedre end E variant.
Forslag A har man ikke regnet
med Tilvalg Kløverbladsanlæg til 180 mio. kr. ”nok fordi så
bliver forslag A ikke nær så rentabelt”!
Forslag A har man ikke regnet med at traktorer, mejetærskere og entreprenørmaskiner,
skal kunne transporter sig selv mellem Holme Olstrup / Toksværd til Rønnede eller
omvendt. Det er også en mere udgift til forslag A, som ikke er med i beregningerne. Hvad
koster det og hvem skal betale det?
Forslag E Variant er klart den billigste.
Forslag E Variant kan opføres uden at påvirke trafikken på rute 54 (det kan Forslag A ikke).
Forslag E Variant bevarer rute 54, så der kan kører traktorer, mejetærsker og alt andet
trafik på den uden ekstra investeringer.
Forslag E Variant bevarer skovbørnehaven i Boserupskoven (det gør Forslag A ikke)
Forslag E Variant bevarer arbejdspladserne, der er langs rute 54.
Hvis der sker en ulykke på forslag E variant, kan man benytte den gamle rute 54, så trafikken forsat
kan glide, det kan den ikke med Forslag A der er man låst fast.
Hvis Linjeføring A vælges frem for Linjeføring E Variant, hvor E Variant er betydeligt billigere end A mener
vi, at:
1. Man også har råd til at grave vejen ned i terræn hele vejen fra Gødstrupvejen og forbi Ravnstrup og
under jernbanen, Bane Lille Syd og ud til Holme Olstrup. Dette vil mindske både støjproblemet,
lysforureningen og fjerne motorvejen fra synsfeltet som barriere, og forbedre grundejernes udsigt
og udsyn.
Iflg. Vejdirektoratets ingeniør er det kun et spørgsmål om økonomi, om det kan lade sig gøre at
nedgrave motorvejen og løse problemet med grundvandssænkningen.
S. 1a’3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Kopi til orientering af høringssvar af 11/1-17 til Vejdirektoratet vedrørende Rute 54 Næstved-Rønnede, fra Ravnstrup Landsbylaug
1714405_0002.png
Ravnstrup Landsbylaug
Der henvises til Silkeborg, hvor der er gjort lignende med at nedgrave motorvejen og her har løst
grundvandssænkningsproblemet.
2. Der skal bruges støjdæmpende asfalt på hele strækningen mellem Holmegaardsvej og Gødstrupvej,
for at reducere støjen mest muligt, også selv om asfalten har kortere holdbarhed end traditionel
asfalt.
Konsekvens hvis engene omkring Gødstrup Engsø ikke afgræsses, fordi Økolandsmanden må nedskære
dyrebesætningen grundet manglende jordarealer til driften:
Linjeføring A kan meget vel have som konsekvens, at det bliver svært at få afgræsset de vedvarende enge
omkring Gødstrup Engsø.
Afgræsningen varetages af et økologisk mælkebrug - Ravnstrupvej 23 - Med en besætning på 220
malkekøer.
Linjeføring A forløber lige syd for gården, og vil i sig selv lægge beslag på en betragtelig del af det
græsningsareal der ligger tættest på gården. Samtidig vil linjeføring A afskære de arealer der ligger syd for,
mellem linjeføringen og jernbanen Lille Syd, mod Holme-Olstrup.
For økologisk mælkebrug er det et lovkrav, at der er 0,2 ha græsningsareal pr. dyr.
Muligheden for at få velegnet erstatningsjord tæt på bedriften er lille. Både på grund af, at den jord der er
til rådighed, er af en ringere kvalitet, han i forvejen har en del af det i forpagtning, og han er begrænset af
Jernbanen - køerne skal hjem til malkning 2 gange pr. dag.
Hvis linjeføring A kommer til at betyde, at han må opgive at have økologisk mælkebrug, vil det få store
negative konsekvenser for fuglelivet, i og omkring Gødstrup Engsø. Det er i forvejen umuligt at få afgræsset
store dele af Porsmosen, på den anden side af Gødstrup Engsø. Der må man ty til maskinel afslåning. Dette
er på sådanne arealer en meget dårligere løsning, for både dyr og fugle.
Afgræsning af engene omkring Gødstrup Engsø, er vital for mange af de fuglearter der enten yngler eller
raster i og omkring søen.
Der er registreret 199 forskellige fuglearter på lokaliteten, siden søen blev etableret i 2003.
Gødstrup Engsø ligger i et Natura 2000 område.
I Danmark er 80 fuglearter omfattet af EF- fuglebeskyttelsesdirektiv. Mange af dem er talrige ved Gødstrup
Engsø
Næstved Kommune Byråd foreslår lukning af Holmegaardsvej, dette protesterer vi imod:
Byrådet i Næstved foreslår lukning af Holmegaardsvej. Dette vil medføre en øget belastning af Gødstrupvej
og øvrige kommuneveje til Haslev. Veje der slet ikke er dimensioneret, til denne trafik.
S. 1a’3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Kopi til orientering af høringssvar af 11/1-17 til Vejdirektoratet vedrørende Rute 54 Næstved-Rønnede, fra Ravnstrup Landsbylaug
Ravnstrup Landsbylaug
Toksværd, Holme Olstrup og Fensmark er et skoledistrikt. Flytningen af vejen ud til Fordelingsringen, vil
give alle børn fra 7. klasse og opefter, der skal til Holmegaardsskolen fra den østlige del af kommunen, en
betydelig længere skolevej. Dette vil gøre det mindre attraktivt for familier, at bosætte sig i Toksværd -
Holme Olstrup området.
Med venlig Hilsen
På Ravnstrup Landsbylaugs vegne
Dan Wolffbrandt
Formand
Mosen 4, Ravnstrup
4684 Holmegaard
Tlf. 23 61 60 85
Mail: [email protected]
Eller [email protected]
S. 1a’3