Ravnstrup Landsbylaug
Til Vejdirektoratet
Att. Projektleder Lene Michelsen
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Tlf. 7244 3667
E-mail:
Mrk. Høringssvar Rute 54.
Ravnstrup d. 11.01.2017
Høringssvar til Vejdirektoratet vedr. Rute 54 Næstved
–
Rønnede d. 20 januar 2017!
Vi har følgende bemærkninger til VVM-redegørelsen:
Forslag A er 355 millioner dyre at opføre end E variant
Forslag A intern rente er kun 0,2 % bedre end E variant.
Forslag A har man ikke regnet
med Tilvalg Kløverbladsanlæg til 180 mio. kr. ”nok fordi så
bliver forslag A ikke nær så rentabelt”!
Forslag A har man ikke regnet med at traktorer, mejetærskere og entreprenørmaskiner,
skal kunne transporter sig selv mellem Holme Olstrup / Toksværd til Rønnede eller
omvendt. Det er også en mere udgift til forslag A, som ikke er med i beregningerne. Hvad
koster det og hvem skal betale det?
Forslag E Variant er klart den billigste.
Forslag E Variant kan opføres uden at påvirke trafikken på rute 54 (det kan Forslag A ikke).
Forslag E Variant bevarer rute 54, så der kan kører traktorer, mejetærsker og alt andet
trafik på den uden ekstra investeringer.
Forslag E Variant bevarer skovbørnehaven i Boserupskoven (det gør Forslag A ikke)
Forslag E Variant bevarer arbejdspladserne, der er langs rute 54.
Hvis der sker en ulykke på forslag E variant, kan man benytte den gamle rute 54, så trafikken forsat
kan glide, det kan den ikke med Forslag A der er man låst fast.
Hvis Linjeføring A vælges frem for Linjeføring E Variant, hvor E Variant er betydeligt billigere end A mener
vi, at:
1. Man også har råd til at grave vejen ned i terræn hele vejen fra Gødstrupvejen og forbi Ravnstrup og
under jernbanen, Bane Lille Syd og ud til Holme Olstrup. Dette vil mindske både støjproblemet,
lysforureningen og fjerne motorvejen fra synsfeltet som barriere, og forbedre grundejernes udsigt
og udsyn.
Iflg. Vejdirektoratets ingeniør er det kun et spørgsmål om økonomi, om det kan lade sig gøre at
nedgrave motorvejen og løse problemet med grundvandssænkningen.
S. 1a’3