Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1714034_0001.png
Notat
Dato: 25.11.2016
Projekt nr.: 100-6003
T: +45 3373 7123
E: [email protected]
Projekt:
Emne:
Notat nr.:
Rev.:
Fordeling:
Opgradering af Hillerød Station
Rejsetidsanalyser for Nyt Nordsjællands Hospital
02
1
Petra Freisleben Hækkerup
Jakob Villien
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
1
Indledning
Region Hovedstaden og de fem Nordsjællandske kommuner har et ønske om en ombygning af Hil-
lerød Station, så det bliver muligt at køre gennem stationen med Lokalbanens tog mellem Frede-
riksværkbanen på sydsiden af stationen og Gribskovbanen og Lille Nord på nordsiden af stationen.
Formålet er at skabe mulighed for direkte tog fra bl.a. Helsingør og Helsinge til Favrholm Station
ved det kommende Nyt Nordsjællands Hospital. Dette vil betyde at tilgængelighed for såvel ansatte
som patienter og besøgende til hospitalet vil blive forbedret med kortere rejsetider og færre skift.
I dette notat beskrives resultaterne af en analyse af, hvad en ombygget Hillerød station vil betyde
for rejsetid med kollektiv transport til det nye hospital ved Favrholm. Det opgøres hvor store rejse-
tidsgevinster der vil komme og hvor mange, der vil få glæde af dem, når patienterne og de ansatte
overflyttes til det nye sygehus.
Analysen fokuserer alene på, hvad ombygningen af Hillerød station med fuld gennemkørsel for lo-
kalbanen betyder for de rejsende til Nyt Hospital Nordsjælland. Der sammenlignes med en situati-
on, hvor der skal skiftes på Hillerød station til enten S-tog eller Frederiksværkbanen for at komme
til Favrholm.
MOE | TETRAPLAN
Buddingevej 272
DK-2860 Søborg
T: +45 4457 6000
CVR nr.: 64 04 56 28
www.moe.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0002.png
2
2.1
Sammenfatning og konklusion
Forbedret tilgængelighed og sparet rejsetid
Muligheden for at lade togene for lokalbanerne køre igennem Hillerød station til Favrholm vil kom-
me de rejsende fra det nordlige opland til hospitalet til gode. Borgere fra Fredensborg, Helsingør,
Gribskov og Hillerød kommuner udgør 53 % af det samlede antal patienter og besøgende til Nyt
Hospital Nordsjælland.
Ombygningsprojektet har dermed en positiv effekt for et stort antal borgere.
Det sparede skift på Hillerød station vil give rejsetidsbesparelser på op til 12 min. hver vej. Det be-
tyder at en ansat vil kunne spare op til 24 min om dagen eller op til 2 timer om ugen ved at kunne
køre direkte til den nye station ved hospitalet.
Ser man alene på de tre nordlige kommuner: Fredensborg, Helsingør og Gribskov skal omkring
180.000 patienter og 80.000 besøgende årligt til og fra det nye hospital ved Favrholm. 1.000 an-
satte har bopæl i de tre kommuner og vil få en daglig pendlerrejse til og fra det nye hospital.
I analysen er tilgængeligheden til hospitalet udtrykt ved rejsetider med kollektiv trafik fra alle ste-
der i regionen til hospitalet med ankomst en hverdag mellem kl 8 og 9 om morgenen. Beregnin-
gerne er lavet for to scenarier:
Et basisscenarie med nuværende Hillerød station, men med ny Favrholm station
Et ombygningsscenarie, hvor Hillerød station er ombygget med fuld gennemkørsel for lo-
kalbanerne og med ny Favrholm station
De beregnede rejsetider for basis- og ombygning scenariet viser, at en ombygning af Hillerød stati-
on til fuld gennemkørsel vil give en rejsetidsgevinst i Fredensborg-, Helsingør-, Gribskov- og Hille-
rød kommune. Rejsetidsbesparelsen afhænger blandt andet af hvor i kommunen man befinder sig
og dermed, hvorvidt man i basisscenariet skal ind over Hillerød station og foretage et skift.
Generelt set ses de største rejsetidsbesparelser på strækningen fra Kagerup, langs banen op mod
Tisvilde. Her ses langs hele banen rejsetidsbesparelser på 10-12 minutter hver vej.
Når den sparede rejsetid gøres op for alle rejsende, som passerer Hillerød station på rejsen mod
hospitalet ved Favrholm er der beregnet en besparelse på 22.600 timer om året. Ca. halvdelen af
besparelsen opnås for ansatte og patienter bosat i Helsingør Kommune. Her er der indregnet en
rejsetidsbesparelse hver vej.
Samlet set vil der være mindst 300 personer, som hver dag året rundt vil transportere sig til det
nye hospital ved Favrholm med offentlig transport, hvilket vil betyde en samlet rejsetidsbesparelse
på godt 90 timer om dagen, hvis Hillerød station ombygges.
Da rejsen med kollektiv transport bliver hurtige uden et skift på Hillerød station, vil der ske en
overflytning fra de andre transportformer til kollektiv transport. Når dette indregnes øges den sam-
lede tidsbesparelse for rejser til og fra hospitalet med 9 %.
www.moe.dk
Side 2 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0003.png
Samlet er der som følge af scenariet med fuld gennemkørsel på Hillerød station en samfundsøko-
nomisk værdi på 3,0 mio. kr. pr år. Hertil kommer en gevinst på 1,26 mio. kr. pr år, som er knyt-
tet til det sparede skift på Hillerød Station. Årligt spares 140.000 skift på rejserne til hospitalet,
hvoraf halvdelen er relateret til pendlernes daglige transport. Den samlede samfundsøkonomiske
gevinst for nuværende og kommende kollektiv rejsende til hospitalet i Favrholm er dermed på 4,3
mio. kr. pr. år.
Denne opgørelse vedrører alene rejsende til hospitalet. Øvrige rejsende på lokalbanerne gennem
Hillerød Station vil også opnå tidsgevinster som følge af det sparede skift.
2.2
Stationsnær lokalisering har betydning
Det at Nyt Hospital Nordsjælland bliver placeret stationsnært i Favrholm er i sig selv medvirkende
til at flere vil benytte sig af kollektiv transport til hospitalet – det være sig pendlere, ambulante pa-
tienter og besøgende
I forhold til den nuværende placering af Nordsjællands hospital, vil der blive kortere rejsetid med
kollektiv trafik fra stort set hele regionen bortset fra dele af Hillerød Kommune, hvor en kollektiv
rejse til det nuværende hospital typisk er en ren busrejse og ofte uden skift
Gevinsten ved selve flytningen af hospitalet kommer i høj grad de rejsende fra de sydlige og vestli-
ge oplande til gode. Dels spares et skift og en busrejse på det sidste stykke frem til det nuværende
hospital, dels fås en kortere togrejse. Gevinsterne for denne gruppe gælder uafhængigt af om Hil-
lerød station ombygges så lokalbanernes tog kan køre igennem til Favrholm.
Ombygningen af Hillerød station til fuld gennemkørsel bør ses som en naturlig konsekvens af at
Nordsjælland Hospital flyttes til en stationsnær beliggenhed. Samlet vil begge projekter sikre, at
der skabes en attraktiv kollektiv trafikbetjening, som kommer alle borgere i regionen til gode når
de har et ærinde på det nye hospital.
www.moe.dk
Side 3 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0004.png
Omkring 180.000 patienter og 80.000 besøgende skal årligt fra de tre nordlige kommuner,
Fredensborg, Helsingør og Gribskov til det nye hospital ved Favrholm. 1.000 ansatte har bo-
pæl i de tre kommuner
Når der tages højde for, at det kun er en mindre del af disse, som rejser med kollektiv trans-
port, vil der året rundt dagligt være godt 300 personer som for glæde af ombygningen af Hil-
lerød Station
De direkte tog til Favrholm uden skift på Hillerød st. vil give væsentlige rejsetidsbesparelser:
o
En borger i eksempelvis Helsingør, Snekkersten, Hornbæk eller Fredensborg vil spare
10 min hver vej på en rejse til hospitalet
Det sparede skift på Hillerød St. betyder at rejsende på Gribskovbanen typisk vil spa-
re 12 min hver vej på en rejse til hospitalet
o
Det sparede skift på Hillerød station betyder at en ansat på hospitalet kan spare op til 24 min
om dagen eller op til 2 timer om ugen, ved at kunne køre direkte til den nye station ved hos-
pitalet
De kortere rejsetider og sparede skift på Hillerød st. betyder, at der vil være flere, som væl-
ger den kollektive trafik når de skal til hospitalet. Erfaringsmæssigt har et sparet skift særlig
stor betydning for, hvor mange der vælger at tage toget eller bussen
Den samlede besparelse for de rejsende til hospitalet er 24.600 timer om året eller omkring
100 timer om dagen
Tidsbesparelsen kan omregnes til en samfundsøkonomisk gevinst på 4,3 mio. kr. pr år for de
rejsende
Den stationsnære beliggenhed af det kommende hospital er i sig selv medvirkende til, at fle-
re vil benytte sig af kollektiv transport til hospitalet. I sammenhæng med dette vil ombygnin-
gen af Hillerød st. gøre den kollektive trafik væsentlig mere attraktiv for borgerne
Ombygningen vil også give rejsetidsbesparelser for øvrige rejsende, som skal på tværs af
Nordsjælland. Dette er ikke medtaget i denne analyse.
www.moe.dk
Side 4 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0005.png
3
Metode til kortlægning af tilgængelighed med kollektiv trafik til Nyt Hos-
pital Nordsjælland
Tilgængeligheden til det nye hospital er kortlagt ved hjælp af en rejsetidsmodel, som beregner kol-
lektive rejsetider og bilrejsetider til udvalgte punkter. Modellen indeholder alle de aktuelle kollekti-
ve køreplaner og det aktuelle vejnet. I modellen tages også højde for til- og frabringertransport til
de kollektive linjer.
Beregningerne er lavet med udgangspunkt i hovedindgangen til det nye sygehus ved Favrholm St,
og der er derfor indregnet gangtid mellem stationen og hospitalet. I den anden ende af rejsen er
gangtid fra adresse til stoppested/Station indregnet. Der er regnet med en ganghastighed på 5
km/t.
3.1
Ansatte og patienter og besøgende på Nordsjællands Hospital
I forbindelse med en tidligere analyse af kollektiv til det nuværende Hillerød Hospital som
MOE|Tetraplan gennemførte for Region Hovedstaden i 2014, blev der opstillet et datasæt med op-
lysninger om antal patienter på postnummer og data om de ansatte med bopælsadresser
1
. Dette
datasæt er anvendt i den aktuelle opgave som grundlag for transportefterspørgsel til det nye Nord-
sjællands Hospital i Favrholm. Da der sker en sammenlægning af Frederikssund og Hillerød hospi-
taler, er det forudsat, at alle nuværende ansatte fra Hillerød og Frederikssund hospital flytter med
til det nye Nordsjællands Hospital. På tilsvarende vis er alle ambulante patienter og besøgende
knyttet til de eksisterende hospitaler flyttet til det nye hospital.
3.2
Det kollektive net
Det fremtidige kollektive net er tilpasset, hvad togtrafikken angår, ifølge Banedanmarks oplæg til
køreplaner. Det antages, at der er tale om uændret frekvens på S-tog og lokalbaner, så der kun
skal etableres ét ekstra vendespor på Favrholm Station. Det anvendte køreplansoplæg er ”Fuld
gennemkørsel, nuværende trafikomfang”
2
.
I scenarieberegningerne er det nuværende bybusnet i Hillerød fastholdt, men regionallinjerne 65E
og 375R er omlagt, så de betjener det nye hospital.
3.3
Transportmiddelvalg
Data fra Transportvaneundersøgelsen, TU, som blev anvendt i analysen af kollektiv transport til Hil-
lerød Hospital fra 2014 er benyttet til at vurdere transportmiddelfordelingen på rejser til det kom-
mende hospital.
1
2
Data er udtrukket efter at Helsingør Sygehus var lukket
”Opgradering af Hillerød station – afrapportering”, Banedanmark 2015
www.moe.dk
Side 5 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0006.png
4
4.1
Resultater af kortlægningen
Rejsetidskort
Tilgængeligheden til hospitalet er udtrykt ved rejsetider med kollektiv trafik fra alle steder i regio-
nen til hospitalet med ankomst en hverdag mellem kl 8 og 9 om morgenen.
Beregningerne er lavet for to scenarier:
Et basisscenarie med nuværende Hillerød station, men med ny Favrholm station
Et ombygningsscenarie, hvor Hillerød station er ombygget med fuld gennemkørsel og med
ny Favrholm station
De følgende kort viser dels rejsetiden som isokronkort til eller fra Nyt Hospital Nordsjælland fordelt
i geografi, dels forskellen i rejsetid mellem de to scenarier fordelt på geografi.
www.moe.dk
Side 6 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0007.png
Figur 1 Rejsetider til Favrholm i basisscenariet uden gennemkørsel på Hillerød Station.
www.moe.dk
Side 7 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0008.png
Figur 2 Rejsetider til Favrholm i ombygningsscenarie med fuld gennemkørsel på Hillerød
Station.
www.moe.dk
Side 8 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0009.png
Figur 3 Områder som får en rejsetidsbesparelse i ombygningsscenariet ved fuld gennemkørsel sammenlignet
med Basisscenariet.
Kortet på Figur 3 optegner det område i regionen hvor borgerne vil få kortere rejsetid til det nye
hospital, hvis Hillerød Station ombygges til fuld gennemkørsel. Det gælder store dele af Fredens-
borg samt Helsingør og Gribskov kommuner. Det sparede skift på Hillerød Station giver rejsetids-
besparelser på typisk 5-10 min. hver vej.
De beregnede rejsetider for basis- og ombygning scenariet viser, at en ombygning af Hillerød stati-
on til fuld gennemkørsel vil give en rejsetidsgevinst i Fredensborg-, Helsingør-, Gribskov- og Hille-
www.moe.dk
Side 9 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0010.png
rød kommune. Rejsetidsbesparelsen afhænger blandt andet af hvor i kommunen man befinder sig
og dermed, hvorvidt man i basis scenariet skal ind over Hillerød station og foretage et skift.
Generelt set ses de største rejsetidsbesparelser på strækningen fra Kagerup, langs banen op mod
Tisvilde. Her ses langs hele banen rejsetidsbesparelser på 10-12 minutter.
Fra Gribskov kommune var der i 2013 omkring 53.000 patienter, 25.000 besøgende og 350 ansat-
te, der rejste til hospitalerne i Hillerød og Frederikssund. Gribskov kommune er en af de 4 kommu-
ner der overordnet set har stor gavn af ombygningen af Hillerød station, da størstedelen af de rej-
sende fra Gribskov kommune skal ind over Hillerød station og skifte for at komme til Favrholm st.
og videre til Nyt Hospital Nordsjælland. Kan dette gøres uden at skifte vil der være en betydelig
rejsetidsbesparelse.
Der ses også pæne rejsetidsbesparelser i Helsingør kommune. Kommer man fra Hornbæk vil der
eksempelvis være en rejsetidsbesparelse på 10 minutter. I Snekkersten er der ligeledes en rejse-
tidsbesparelse på 10 minutter. I Helsingør kommune var der i 2013 bosat ca. 72.000 patienter,
36.000 besøgende og 425 ansatte som rejste til hospitalerne i Hillerød og Frederikssund. Ombyg-
ningen af Hillerød station vil give denne gruppe en rejsetidsbesparelse på minimum 5 minutter
uanset hvor man er bosat i kommunen.
I Fredensborg kommune ses tidsbesparelser for rejser med kollektiv trafik i den nordlige del af
kommunen. I Fredensborg by ses en besparelse på 10 minutter. I Fredensborg kommune var der i
2013 42.000 patienter, 19.000 besøgende og 200 ansatte, der principielt ville kunne få gavn af be-
sparelsen, så frem t de bor i den nordlige del af kommunen.
4.2
Samlede rejsetidsbesparelser
I den følgende opgørelse af de samlede rejsetidsbesparelser er der taget højde for, at ikke alle an-
vender den kollektive transport. I en analyse fra 2012
3
er det for ture til hospitaler, uden for cen-
tralkommunerne i Region Hovedstaden, opgjort en gennemsnitlig kollektiv andel på 11 % for ture
til hospitalerne. Denne varierer efter rejseafstand, hvor den kollektive andel er lav på de helt korte
ture, men væsentlig højere på de længere.
På baggrund af de beregnede rejsetider i Basis- og ombygningsscenariet er den samlede årlige be-
sparelse i timer for patienter, besøgende og ansatte opgjort på bopælskommuner. I opgørelsen af
de samlede tidsbesparelser er der taget højde for transportmiddelvalget i de forskellige rejserelati-
oner til hospitalet. Dette er gjort på baggrund af data fra Transportvaneundersøgelsen, TU, hvor
der afhængig af afstanden er forskellige transportmiddelvalg for henholdsvis pendlerrejser og øvri-
ge rejser. I Tabel 1 er tidsbesparelser for ansatte, patienter og besøgende, som benytter kollektiv
trafik beregnet.
I en fremtidig situation, hvor hospitalet er stationsnært vil den kollektive andel af rejserne forment-
lig blive større end de ovennævnte 11 %, som gælder for hospitaler i Region Hovedstaden uden for
Centralkommunerne. Den kollektive andel for rejser til hospitaler i København og Frederiksberg
kommuner er på omkring 17 %. Et forsigtigt skøn for det kommende hospital ved Favrholm vil væ-
re, at der kan nås en kollektiv andel på op imod samme niveau.
3
Let at komme rundt - Regional tilgængelighed med kollektiv transport”, Tetraplan A/S for Region
Hovedstaden, 2012
www.moe.dk
Side 10 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0011.png
Der er i tabellerne opgjort rejsetidsbesparelser for personer bosiddende i de tre kommuner, Fre-
densborg, Helsingør og Gribskov. Der vil også være gevinster for ganske få borgere i Hillerød og
Halsnæs Kommuner, som på deres rejse mod hospitalet ved Favrholm kommer i gennem Hillerød
Station.
Ansatte:
Kommune
210
Fredensborg
217
270
I alt
Patienter:
Kommune
210
Fredensborg
217
270
I alt
Besøgende:
Kommune
210
Fredensborg
217
270
I alt
I alt
Helsingør
Gribskov
Antal besøgende pr
år
1.644
6.067
3.806
11.516
Besparelse
Minutter/år
13.784
60.265
41.494
115.542
Besparelse
Timer/år
459
2.009
1.383
3.851
22.544
Helsingør
Gribskov
Antal patienter pr
år
3.569
12.018
8.206
23.793
Besparelse
Minutter/år
30.050
119.380
89.548
238.977
Besparelse
Timer/år
1.002
3.979
2.985
7.966
Helsingør
Gribskov
Antal ansatte
20
79
59
158
Besparelse
Minutter/arbejdsdag
182
786
641
1.609
Besparelse
Timer/år
1.211
5.240
4.276
10.727
Tabel 1 Besparelse i årlig rejsetid med kollektiv transport for ansatte, patienter og besøgende opdelt på bo-
pælskommune.
Samlet er der 158 pendlere fra de tre kommuner, som i ombygningsscenariet opnår en daglig be-
sparelse på 1.609 min. Opregnet til et år med 200 arbejdsdage er der tale om ca. 11.000 timer.
For de 24.000 patienter, som har en tidsgevinst giver den tilsvarende beregning en besparelse på
8.000 timer pr år og for de godt 11.000 besøgende til indlagte patienter ca. 4.000 timers besparel-
se pr år. Samlet er der beregnet en besparelse på 22.500 timer om året. Ca. halvdelen af bespa-
relsen opnås for ansatte og patienter bosat i Helsingør Kommune.
4.3
Ændringer i transportmiddelvalg
De færre skift og dermed kortere rejsetider vil givet påvirke transportmiddelvalg for rejser til og fra
Nyt Hospital Nordsjælland. Dette er beregnet ud en generel elasticitet, som giver et overslag over
hvad rejsetidsgevinsten i en rejserelation betyder for den kollektive andel af ture i den pågældende
www.moe.dk
Side 11 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0012.png
relation. Her anvendes en generel rejsetids elasticitet på 0,41, som betyder at en rejsetidsgevinst
på 10 % vil give 4,1 % flere rejsende i relationen. For at værdisætte den gene et skift på en kollek-
tiv rejse giver, er rejsetiden i basis tillagt 3 min ekstra rejsetid for skiftet på Hillerød Station.
I Tabel 2 er tidsbesparelser for nye rejsende med kollektiv trafik vist opdelt på ansatte, patienter
og besøgende.
Ansatte:
Kommune
210
217
270
I alt
Patienter:
Kommune
210
217
270
I alt
Besøgende:
Kommune
210
217
270
I alt
I alt
Antal besøgende pr
år
Fredensborg
Helsingør
Gribskov
157
490
358
1.006
Besparelse
Minutter/år
1.539
4.993
3.984
10.516
Besparelse
Timer/år
51
166
133
351
2.065
Antal patienter pr
år
Fredensborg
Helsingør
Gribskov
346
975
775
2.096
Besparelse
Minutter/år
3.390
9.936
8.629
21.955
Besparelse
Timer/år
113
331
288
732
Antal ansatte
Fredensborg
Helsingør
Gribskov
2
7
5
15
Besparelse
Minutter/arbejdsdag
21
66
60
147
Besparelse
Timer/år
142
438
402
982
Tabel 2 Besparelse i årlig rejsetid for nye kollektiv rejsende. Henholdsvis ansatte, patienter og besøgende op-
delt på bopælskommune.
Samlet set beregnes en beskeden stigning i pendling med kollektiv transport til hospitalet på 15
personer, som samlet har en tidsbesparelse på knap 1.000 timer om året. Samlet 2.000 patienter
og 1.000 besøgende flytter til kollektiv transport som følge af tidsbesparelsen og det sparede skift.
Den samlede tidsbesparelse for rejser til og fra hospitalet øges dermed med 9 % når der tages
højde for, at der vil komme flere rejsende som følge af tidsgevinsterne og det sparede skift.
4.4
Samfundsøkonomisk værdi af tidsgevinster
De beregnede tidsbesparelser er ved hjælp af de officielle tidsværdier, som indgår i samfundsøko-
nomiske analyser, omsat til en årlig samfundsøkonomisk gevinst i kr.
www.moe.dk
Side 12 af 13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714034_0013.png
I prissætningen af tidsgevinsten benyttes enhedsprisen for skiftetid for kollektiv rejsende, som i
2016-nivaeu er på 128 kr. pr. time. Hertil kommer en skiftestraf på 9 kr. pr skift.
4
Da det netop er det sparede skift, som giver anledning til tidsgevinsten er der for alle rejser til
hospitalet med kollektiv trafik indregnet en gevinst som følge af det sparede skift på 9 kr. pr vej.
Gevinsterne for de nye kollektive rejsende er indregnet med den halve værdi af de eksisterende
kollektiv rejsende, hvilket er standardmetoden i værdisætning af tidsgevinster i samfundsøkonomi-
ske analyser.
Samlet er der som følge af scenariet med fuld gennemkørsel på Hillerød Station en tidsgevinst på
24.600 timer pr år, som med de relevante tidsværdier vil svarer til en samfundsøkonomisk værdi
på 3,0 mio. kr. pr år. Hertil kommer en gevinst på 1,3 mio. kr. pr år, som er knyttet til det sparede
skift på Hillerød Station. Årligt spares 141.000 skift på rejserne til hospitalet, hvoraf halvdelen er
relateret til pendlernes daglige transport.
Den samlede samfundsøkonomiske gevinst for nuværende og kommende kollektiv rejsende til hos-
pitalet i Favrholm er dermed på
4,3 mio. kr. pr. år.
Denne opgørelse vedrører alene rejsende til hospitalet. Øvrige rejsende på lokalbanerne gennem
Hillerød Station vil også opnå tidsgevinster som følge af det sparede skift.
4
Transportøkonomiske enhedspriser, DTU Transport, 2016
(http://www.modelcenter.transport.dtu.dk/Noegletal/Transportoekonomiske-Enhedspriser)
www.moe.dk
Side 13 af 13