Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1714028_0001.png
OPGRADERING AF
HILLERØD STATION
Den kollektive trafik spiller en væsentlig og nødvendig rolle i trafikbe-
tjening af regionens hospitaler - både for ansatte, patienter og besø-
gende. Hvis flest muligt skal benytte det kollektive er det afgørende,
at det bliver nemt og overskueligt, og at der er så få skift som muligt.
Transportministeren gennemførte i 2015, på opfordring af Region
Hovedstaden støttet af de seks nordsjællandske kommuner; Hillerød,
Gribskov, Fredensborg, Frederikssund Halsnæs og Helsingør, en for-
undersøgelse af en ombygning af Hillerød Station.
I forundersøgelsen indgik lokalbaneløsningens behov i forhold til
udformningen af den nye Favrholm Station på Frederiksværkbanen
ved det nye ”Hospital Nordsjælland”.
Halsnæs
Som det er i dag hænger Lokaltogs
spor ikke sammen på Hillerød station.
Gribskov
Helsingør
Fredensborg
Hillerød
Nyt Hospital
Nordsjælland
Ny station
LOKALTOG BINDER NORDSJÆLLAND SAMMEN
Med en sammenbinding af lokalbanens spor på Hillerød Station vil
man - uden skift kunne komme på tværs af hele Nordsjælland.
Dette vil gavne pendling til og fra arbejdspladser og uddannelsesinsti-
tutioner på tværs internt i Nordsjælland, og derved være medvirkende
til at give familier mere tid sammen, fastholde og udvikle lokale virk-
somheder, styrke arbejdskraften og uddannelsesmiljøet i området.
Frederikssund
Mod København
HILLERØD
STATION
Mere end 35.000 patienter,
ambulante og ansatte om året
vil få glæde af en ombygning af
Hillerød station
DIREKTE TOG TIL NYT HOSPITAL
En ombygning vil være central for tilgængeligheden til det kommende
Hospital Nordsjælland syd for Hillerød.
Ved at binde Lokaltogs spor sammen skaber man mulighed for direkte
togforbindelser til det nye hospital fra stort set hele ”optageområdet”.
Dette vil gavne både ambulante patienter, ansatte og besøgende.
Det vil også muliggøre overflytning af bilpendlere til kollektiv trafik som
følge af sparet rejsetid og skiftetid på Hillerød Station og ved at tilbyde
god kollektiv trafik til ansatte og besøgende på det nye hospital.
spor sammen-
bygges her
MULIGHED FOR FLERE TOG
Med en ombygning i Hillerød samt en udvidelse i Favrholm, hvor der
udover det planlagte anlæg etableres en krydsningsstation og et
vendespor, kan man etablere direkte forbindelse med alle tog fra
Nordsjælland. I så fald kan der køre 6 tog i timen pr. retning mellem
Hillerød og Favrholm stationer, hvoraf 3 tog i timen skal vende i Favr-
holm, og 3 tog i timen bindes sammen med Frederiksværkbanen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 149: Henvendelse af 18/1-17 vedrørende ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen, fra Region Hovedstaden og Hillerød Kommune
1714028_0002.png
”Jeg sparer to timer om ugen,
når jeg kan køre direkte ud til
Favrholm station”
*
L3
HVILKEN LOKALBANELØSNING SKAL VÆLGES PÅ
HILLERØD
Den bedste løsning på Hillerød Station vil være en løsning som giver
gode og direkte gangveje og reducerer trængslen for dem som
færdes på stationen. Det er også vigtigt, at rejsestrømme på tværs af
stationen bliver optimale.
Ændringer på Hillerød Station vil berøre mange brugere. Det er en
af landets 10 største stationer. På S-banen og Lokalbanen var der i
2014 tilsammen 7,0 mio togrejser årligt på Hillerød Station, hvilket er
på niveau med fx Lyngby eller Vesterport.
Herudover passerer 1,5 mio årligt gennem stationen.
Pris: 182 mio kr
Bedste løsning set ud fra et samfundsmæssigt perspektiv og den mest
optimale i forhold til gangveje.
Hillerød station er en af landets
10 største stationer.
Nøgletal for anlægspriser
(2015-prisniveau inkl. 50 % NAB-tillæg)
Hillerød station
Samlet anlægsomkostning
Favrholm station
Merpris til lokalbane ved ombygning af
Hillerød st.
Samlet pris for begge stationer
Staten har i 2012 (Bedre & billigere 2012)
afsat
Hillerød kommune har til merpris for bro afsat
i alt udestår der en finansiering til begge
stationer på
Hvis Regionens uforbr. midler på 171 mio. kr.
kan anvendes udestår
82 mio. kr.
264 mio. kr.
17 mio. kr.
8 mio kr.
239 mio. kr.
182 mio. kr.
FAVRHOLM STATION SKAL UDVIDES
Det er vigtigt, at der vælges en løsning hvor alle tog fra Nordsjælland
kan køre direkte til det nye hospital ved Favrholm - det kræver en
udvidelse af Favrholm Station.
De hidtil afsatte midler til etablering af Favrholm Station giver kun
mulighed for standsning med Frederiksværkbanens tog, og dermed
ikke mulighed for direkte forbindelse til det nye hospital fra alle tre
nordlige linjer på samme tid.
MERPRIS FOR LOKALBANELØSNING I FAVRHOLM
Uanset hvilken løsning der vælges på Hillerød Station, vil det kræve
en udbygning på Favrholm Station, hvis alle tog fra nord skal kunne
køre direkte til Favrholm og det nye hospital.
Hvis alle tog fra nord skal kunne køre ud til Favrholm, er der behov for
et vendespor samt et ekstra spor hvilket skønnes at koste 82 mio. kr.
for den billigste løsning.
HVAD KOSTER DET ALT I ALT?
En ombygning af Hillerød station koster 182 mio. kr.
Merpris for den billigste løsning på Favrholm Station koster 82. mio. kr.
I alt vil prisen for det samlede projekt være 264 mio. kr.
Der blev i aftale af 12. juni 2012 om takstnedsættelser og investerin-
ger til forbedring af den kollektive trafik reserveret 15,6 mio.kr. til en
ombygning af Hillerød station.
68 mio. kr.
VI SKAL ALLE BIDRAGE
Staten:
Region Hovedstationen:
Hillerød Kommune:
Hillerød Station
Favrholm Station
Stationsforplads
*Kerstin er sygeplejerske og arbejder på det nye hospital Nordsjælland.
Hun bor i Helsinge og tager hver dag toget til arbejde.
RegionH Design • [email protected] • 19023
2000 flere patienter og 1000
flere besøgende om året vil vælge
kollektiv trafik frem for bilen, hvis
man kan køre direkte gennem
Hillerød station.