OPGRADERING AF
HILLERØD STATION
Den kollektive trafik spiller en væsentlig og nødvendig rolle i trafikbe-
tjening af regionens hospitaler - både for ansatte, patienter og besø-
gende. Hvis flest muligt skal benytte det kollektive er det afgørende,
at det bliver nemt og overskueligt, og at der er så få skift som muligt.
Transportministeren gennemførte i 2015, på opfordring af Region
Hovedstaden støttet af de seks nordsjællandske kommuner; Hillerød,
Gribskov, Fredensborg, Frederikssund Halsnæs og Helsingør, en for-
undersøgelse af en ombygning af Hillerød Station.
I forundersøgelsen indgik lokalbaneløsningens behov i forhold til
udformningen af den nye Favrholm Station på Frederiksværkbanen
ved det nye ”Hospital Nordsjælland”.
Halsnæs
Som det er i dag hænger Lokaltogs
spor ikke sammen på Hillerød station.
Gribskov
Helsingør
Fredensborg
Hillerød
Nyt Hospital
Nordsjælland
Ny station
LOKALTOG BINDER NORDSJÆLLAND SAMMEN
Med en sammenbinding af lokalbanens spor på Hillerød Station vil
man - uden skift kunne komme på tværs af hele Nordsjælland.
Dette vil gavne pendling til og fra arbejdspladser og uddannelsesinsti-
tutioner på tværs internt i Nordsjælland, og derved være medvirkende
til at give familier mere tid sammen, fastholde og udvikle lokale virk-
somheder, styrke arbejdskraften og uddannelsesmiljøet i området.
Frederikssund
Mod København
HILLERØD
STATION
Mere end 35.000 patienter,
ambulante og ansatte om året
vil få glæde af en ombygning af
Hillerød station
DIREKTE TOG TIL NYT HOSPITAL
En ombygning vil være central for tilgængeligheden til det kommende
Hospital Nordsjælland syd for Hillerød.
Ved at binde Lokaltogs spor sammen skaber man mulighed for direkte
togforbindelser til det nye hospital fra stort set hele ”optageområdet”.
Dette vil gavne både ambulante patienter, ansatte og besøgende.
Det vil også muliggøre overflytning af bilpendlere til kollektiv trafik som
følge af sparet rejsetid og skiftetid på Hillerød Station og ved at tilbyde
god kollektiv trafik til ansatte og besøgende på det nye hospital.
spor sammen-
bygges her
MULIGHED FOR FLERE TOG
Med en ombygning i Hillerød samt en udvidelse i Favrholm, hvor der
udover det planlagte anlæg etableres en krydsningsstation og et
vendespor, kan man etablere direkte forbindelse med alle tog fra
Nordsjælland. I så fald kan der køre 6 tog i timen pr. retning mellem
Hillerød og Favrholm stationer, hvoraf 3 tog i timen skal vende i Favr-
holm, og 3 tog i timen bindes sammen med Frederiksværkbanen.