Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1710832_0001.png
Notat
06.01.2017
Orientering om behov for justering af S-togskøreplanen (S17) på Nordbanen
Banedanmark har den 23. december 2016 orienteret Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om
behov for justering af køreplanen (S17) på Nordbanen, nærmere bestemt strækningen mellem
Jægersborg og Hillerød. DSB sendte den 30. december 2016 et notat til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, som opfølgning på Banedanmarks notat om behov for justering af køreplanen,
inklusiv en opdateret køreplan.
Da den nye køreplan for 2017 på S-banen med ikrafttrædelse d. 30. januar 2017 blev udarbejdet, var
der på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød forudsat en vis funktionalitet i det ny signalsystem
(CBTC). Strækningen har siden den 29. februar 2016 været idriftsat som den første strækning på S-
banen med Banedanmarks nye signalsystem. Over den kommende tid vil der blive foretaget
fejlretninger, og systemet vil blive yderligere optimeret og forbedret inden udrulningen af
signalsystemet forsætter på yderligere strækninger på S-banen frem til 2021.
Nogle hændelser i forbindelse med glatte skinner har gjort det nødvendigt at implementere en
restriktion omkring langsommere nedbremsning. Den øgede tid til nedbremsningen gør, at køretiderne
i den nye køreplan mellem Jægersborg og Hillerød ikke kan holdes. Det er derfor nødvendigt at justere
køreplanen med mellem 1 og 4�½ minutters ekstra køretid på den nævnte strækning. Øvrige
strækninger berøres ikke.
Baggrund
I forbindelse med kørsel på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød var der i oktober to og i
november et tilfælde, hvor tog overskred den i systemet garanterede afstand, hvor toget altid vil kunne
bringes til standsning. Der var i de pågældende driftssituationer ikke tale om hændelser, der bragte
passagerer eller materiel i fare, men systemet skal for at være sikkert altid kunne standse et tog inden
et konkret ”farepunkt”.
På den baggrund indførte Banedanmark den 4. november 2016 et krav om kørsel med en restriktion
omkring tid til nedbremsning. Det er herefter Banedanmarks vurdering, at i denne tilstand ville de
pågældende hændelser ikke være indtruffet, idet togene ville være bragt til standsning, inden der
kunne opstå en hændelse. Der har heller ikke været tilfælde siden.
Efter en nærmere afklaring har Banedanmark den 12. december 2016 besluttet, at gøre restriktionen
permanent, indtil der sikres en løsning. Der arbejdes sammen med Siemens, som er leverandør af
signalsystemet, på en sådan løsning. DSB vil som operatør fortsat være inddraget i processen.
Ændringer til køreplan S 17 fra 30. januar 2017
Den indførte, langsommere nedbremsning af tog på strækningen med CBTC-systemet i brug betyder,
at enhver standsning på strækningen Jægersborg-Hillerød tager ca. 20. sekunder mere, end hvis toget
bremses med den normale bremsetid. Køretiden for de enkelte linjer på strækningen (linje E og B)
forlænges derfor med 1-4�½ minutter, afhængigt af hvor meget den eksisterende køreplan kan
absorbere af den ekstra køretid.
DSB og Banedanmark har i samarbejde udarbejdet en køreplansløsning, hvor der tilføjes ekstra tid
(1 til 4�½ minutter) på strækningen Jægersborg-Hillerød. Der er heri også taget hensyn til 27 sekunders
længere køretid inden ankomst til Jægersborg fra syd, som er indført for, at S-togene kan opfange
CBTC-signalet. Denne ekstra køretid kunne dog allerede absorberes af den eksisterende køreplan.
Forbindelser (tiderne) til/fra Hellerup og på resten af S-banen er upåvirkede.
Trafik
Trafikplanlægning
Carsten Niebuhrsgade 49
1577 København V
Telefon
8234 0000
Direkte
41864038
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 141: Banedanmarks notat om behov for justering af S-togskøreplanen (S17) på Nordbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Konkret betyder det, at rejsetiden i den offentliggjorte køreplan med linje B mellem Hellerup og Holte
forlænges med 5 minutter i begge køreretninger i forhold til den oprindelige S 17. Oprundingen af den
ekstra køretid på 4�½ til 5 minutter sker af hensyn til publikumskøreplanen, der opererer med hele
minuttal.
Rejsetiden med linje E mellem Jægersborg og Hillerød forlænges med 2 minutter og i modsat
køreretning Hillerød
Jægersborg med 1 minut.
For linje B (i aftentimer og i weekenden) forlænges køretiden mellem Hellerup og Hillerød med 4
minutter og i modsat køreretning Hillerød
Jægersborg med 3 minutter.
Udover den ekstra rejsetid vil der opstå mistede korrespondancer med Lokaltog og Movia's busser.
DSB er i dialog med Lokaltog og Movia om køreplansændringen og eventuelle tilpasningsmuligheder.
Den ændrede køreplan medfører endvidere et øget materiel- og lokomotivførerforbrug.
En mulig tilbagevenden til den oprindelige S17 køreplan
eller en modificeret version heraf
er først
mulig, når der er fundet en løsning på bremseproblematikken, og denne er implementeret i CBTC-
systemet. En tilbagevenden til en ordinær køreplan vil derefter kunne ske så hurtigt, som det er
planlægningsmæssigt muligt.
Side 2/2