Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Forslag
til
Lov om anlæg af Haderup Omfartsvej
§ 1.
Transport- og bygningsministeren bemyndiges til:
1) at anlægge en omfartsvej vest om Haderup på rute 34 mellem Herning og Skive,
2) at nedklassificere rute 34, Herningvej/Nørregade (statsvej 429) gennem Haderup og rute 34, Skive-
vej/Herningvej (statsvej 430) nord for rute 16 til kommuneveje, når omfartsvejen er anlagt, og
3) at omlægge kommunevejene Vittrupvej og Hedevej.
Stk. 2.
Strækninger, der anlægges, omlægges og nedklassificeres, fremgår af lovens bilag 1.
§ 2.
Anlægsprojektet skal gennemføres inden for rammerne af de udførte vurderinger af projektets indvirk-
ninger på miljøet (VVM-undersøgelsen).
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
1675809_0002.png
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse:
1. Indledning
2.
3.
Baggrund for lovforslaget
2.1 VVM-undersøgelse og høring
Redegørelse for lovforslagets hovedpunkter
3.1 Vejanlæggets funktion og kvalitet
3.2 Linjeføring og tværprofil
3.3 Tilslutningsanlæg
3.4 Sideanlæg
3.5 Lokalvejnet og stier
3.6 Faunapassager
3.7 Erstatningsnatur
3.8 Støjreducerende foranstaltninger
3.9 Vejudstyr
3.10 Vejafvanding
3.11 Naboarealer
3.12 Plan- og beskyttelsesforhold
Alternativer
Trafikale konsekvenser
5.1 Trafiksikkerhed
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6.1 Anlægs- og samfundsøkonomi
6.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet
6.3 Konsekvenser for kommuner
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne
De miljømæssige konsekvenser
9.1 Arealindgreb
9.2 Støj, luft og klima
9.3 Plante- og dyreliv
9.4 Landskab
9.5 Kulturarv og arkæologi
9.6 Friluftsliv
9.7 Overfladevand og grundvand
9.8 Ressourceforbrug
9.9 Forurenet jord
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Sammenfattende skema
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
1. Indledning
I henhold til trafikaftalen ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” af 21. marts 2013 har Vejdirek-
toratet i 2013-2014 gennemført en VVM-undersøgelse for Haderup Omfartsvej. I VVM-redegørelsen er be-
skrevet tre principielt forskellige forslag til udbygning af rute 34 ved Haderup. Forslag A og forslag B, som
begge er nye omfartsveje og forslag C, som er en opgradering af den eksisterende rute 34 gennem Haderup,
kombineret med en ny vejforbindelse nord for byen.
Lovforslaget bemyndiger transport- og bygningsministeren til at udbygge rute 34 med en 7,5 km lang om-
fartsvej vest om Haderup, svarende til forslag A2 i VVM-redegørelsen. De 5,5 km af omfartsvejen anlægges
som motortrafikvej med 2+1 spor og niveaufri krydsning af skærende veje. De øvrige delstrækninger på
omfartsvejen anlægges med 2 spor og kryds i niveau.
Lovforslaget indeholder desuden en bemyndigelse til at nedklassificere rute 34, Herningvej/Nørregade (stats-
vej 429) gennem Haderup til kommunevej og eksisterende rute 34, Herningvej/Skivevej (statsvej 430), når
omfartsvejen er anlagt.
2. Baggrund for lovforslaget
Parterne bag Aftaler om en grøn transportpolitik (Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) indgik den 21. marts
2013 en aftale om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.”, som bl.a. indeholdt midler til gennem-
førelse af en VVM-undersøgelse for Haderup Omfartsvej.
Det fremgår af aftalen, at parterne bag aftalen har noteret sig, at Vejdirektoratet har gennemført en forunder-
søgelse af mulighederne for at opgradere rute 34/26, Herning - Skive - Hanstholm, og at forundersøgelsen
viser, at der er reduceret fremkommelighed på rute 34. Særligt den tunge trafik giver genevirkninger for lo-
kalbefolkningen i Haderup. En omfartsvej ved Haderup vil både forbedre fremkommeligheden og aflaste
strækningen gennem byen.
I forbindelse med ”Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden” af 24. juni
2014 besluttede forligsparterne at afsætte 250 mio. kr. til en realisering af vejprojektet. Forligsparterne ville
drøfte den konkrete udformning af vejprojektet, når den offentlige høring af VVM-redegørelsen var afsluttet,
og Vejdirektoratet havde udarbejdet en indstilling.
VVM-undersøgelsen blev gennemført i 2013-2014, og resultatet er beskrevet i den sammenfattende VVM-
redegørelse (Vejdirektoratets rapport 509, 2014), hvor der redegøres for de trafikale, miljømæssige, areal-
mæssige og økonomiske konsekvenser af de forskellige forslag.
Det fremgår af aftalen ”Udmøntning af midler til vejprojekter ved Haderup og Ribe mv.” af 26. august 2016,
at parterne er enige om, at en omfartsvej vest om Haderup skal anlægges, som beskrevet i VVM-
redegørelsens forslag A2, med tilføjelse af autoværn i midteradskillelsen og forstærkede yderrabatter, så
hastighedsbegrænsningen kan blive 100 km/t.
2.1 VVM-undersøgelse og høring
Resultatet af VVM-undersøgelsen er beskrevet i den sammenfattende VVM-redegørelse (Vejdirektoratets
rapport 509, 2014), hvor der redegøres for de miljømæssige, trafikale, arealmæssige og økonomiske konse-
kvenser af forslagene. VVM-redegørelsen indeholder desuden et resumé af undersøgelsen og dens konklusi-
oner. Undersøgelsen er yderligere beskrevet og dokumenteret i tre mere detaljerede fagrapporter om hhv.
miljøvurdering, arealforhold og landskab (Vejdirektoratets rapport 510, 511 og 512). Der er endvidere udar-
bejdet baggrundsmateriale om vejteknik, bygværker, afvanding og trafik.
Vejdirektoratet har gennemført VVM-undersøgelsen i et samarbejde med Herning Kommune og Holstebro
Kommune samt Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA - tidligere Naturstyrelsen). Parterne har
været repræsenteret i et teknikerudvalg, hvor undersøgelserne er blevet drøftet og koordineret.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
VVM-redegørelsen har været i offentlig høring fra den 5. september 2014 til den 21. november 2014. I for-
bindelse med høringen blev der den 1. oktober 2014 afholdt et offentligt borgermøde i Haderup, hvor ca. 230
borgere deltog.
Vejdirektoratet har modtaget i alt 31 høringssvar. Heraf er 4 fra kommunale og statslige myndigheder og 3
fra virksomheder og foreninger. De øvrige 24 høringssvar er fra borgere og grupper af borgere. Høringssva-
rene og Vejdirektoratets eventuelle bemærkninger er samlet i et høringsnotat.
I høringssvarene fra både Herning Kommune og Skive Kommune peges på forslag A2 med en lang omfarts-
vej vest om Haderup udformet som motortrafikvej med 2+1 spor, som den bedste løsning.
Holstebro Kommune peger på, at alle tre forslag forbedrer trafiksikkerheden i krydsene mellem rute 16 Vi-
borgvej og rute 34 Skivevej/Nørregade.
Ændringsforslag til VVM-undersøgelsens forslag
Herning Kommune og Haderup og Omegns Borgerforening foreslår, at forslag A suppleres med en stitunnel
ved Langgade og en cykelsti langs rute 16 med henblik på sikring af skolebørnene fra Feldborg og Herrup-
Bjergby. Vejdirektoratet har hertil bemærket, at de planlagte krydsmuligheder ved Skovvænget og Hedevej
vurderes at være tilstrækkelige, men at cykeltrafikken til og fra Haderup vil blive drøftet med Herning
Kommune og Haderup Skole i detailprojekteringsfasen. Eventuelle ændringer af det lokale vej- og stinet sker
i detailprojekteringen og inden for rammerne af de udførte miljøvurderinger.
Haderup og Omegns Borgerforening foreslår, at der etableres en samkørselsplads med toilet ved rute 16 i
kombination med forslag A og B. Vejdirektoratet har hertil bemærket, at der pt. ikke vurderes at være grund-
lag for at anlægge en samkørselsplads på den aktuelle lokalitet.
I flere høringssvar anføres det, at den sydlige del af omfartsvejen i forslag A passerer et ”hot spot” for kryd-
sende krondyr, som søger frem og tilbage mellem Nordre Feldborg Plantage og skovene og markerne øst for
Haderis Å. Løsningen kunne være vildthegn kombineret med en faunapassage, som kunne benyttes af både
hjortevildt og ryttere. Vejdirektoratet har hertil bemærket, at trafikkens omfang ikke gør det relevant at etab-
lere en faunapassage, og at det derfor ikke vil være relevant at opsætte vildthegn langs omfartsvejen. I for-
bindelse med detailprojekteringen vil Vejdirektoratet derimod undersøge alternative måder at begrænse tra-
fikdrab af hjorte, herunder etablering af bælter langs omfartsvejen uden træer og buske, således at hjortene
kan registreres i god tid. Vejdirektoratet vurderer i øvrigt, at underføringen af Skovvænget giver en brugbar
krydsningsmulighed for såvel mennesker som dyr.
3. Redegørelse for lovforslagets hovedpunkter
3.1 Vejanlæggets funktion og kvalitet
Lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1 bemyndiger transport- og bygningsministeren til at udbygge rute 34 med en
7,5 km lang omfartsvej vest om Haderup. De 5,5 km af omfartsvejen anlægges som motortrafikvej med 2+1
spor, autoværn i midteradskillelsen og niveaufri krydsning af skærende veje. De øvrige delstrækninger på
omfartsvejen anlægges med 2 spor og kryds i niveau.
Rute 16 Viborgvej føres over motortrafikvejen, således at den gennemkørende trafik på de to veje ikke gene-
res. De to veje forbindes med hanke i to modstående kvadranter, så alt trafik til/fra motortrafikvejen fletter
ud mod højre og tilsvarende fletter ind fra højre.
3.2 Linjeføring og tværprofil
Den overordnede linjeføring for Haderup Omfartsvej fremgår af bilag 1 til dette lovforslag. Motortrafikvejen
anlægges med 2+1 spor og en kronebredde (vejens brede, kørespor og siderabatter) på 16,00 m inklusiv en
midteradskillelse med autoværn mellem de to kørselsretninger. De 2-sporede strækninger anlægges med en
kronebredde på 11,00 m.
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
3.3 Krydsudformning
Der bliver adgang til omfartsvejen fra Herningvej syd for Haderup, fra rute 16 Viborgvej og fra Herningvej
nord for rute 16.
Ved omfartsvejens sydlige afgrænsning berøres T-kryds ved Langgade, der ombygges med henblik på at
skabe bedre oversigtsforhold.
Syd for Haderup forlægges rute 34 Herningvej og tilsluttes i et T-kryds på omfartsvejen med helleanlæg og
svingbaner. Denne løsning er primært valgt med henblik på fremkommeligheden for den gennemkørende
trafik på omfartsvejen. Det vurderes, at udformningen med svingbaner og helleanlæg giver en god sikkerhed
for trafikken til og fra Haderup. I dette kryds vil cykler, knallerter og landbrugskøretøjer fra syd blive henvist
til den nuværende vej gennem Haderup.
I skæringen mellem rute 16 Viborgvej og rute 34 etableres et hankeanlæg med niveaufri skæring, således at
den gennemkørende trafik på de to veje ikke generes. Hankeanlægget er udformet, så trafikken fletter ud
mod højre, og tilsvarende fletter ind fra højre, hvorved man undgår krydsende trafik på omfartsvejen (rute
34). Krydsene på rute 16 Viborgvej etableres som T-kryds med helleanlæg og svingbaner. Alle kryds i han-
keanlægget udformes, så de kan gennemkøres af modulvogntog.
Ved omfartsvejens nordlige afgrænsning etableres et T-kryds med helleanlæg ved den eksisterende rute 34
Herningvej, som forventes lukket for gennemkørende trafik, dog undtaget cykler, knallerter og landbrugskø-
retøjer.
I anlægsperioden forlægges rute 16 på en kortere strækning, mens vejdæmning og bygværket etableres i det
nuværende tracé.
3.5 Lokalvejnet og stier
Skovvænget og Hedevej føres under omfartsvejen som vejforbindelser, hvilket reducerer behovet for jord-
fordeling. I anlægsperioden omlægges vejene, mens bygværkerne etableres.
Omlægningen af Viftrupvejs tilslutning til rute 16, giver mulighed for uændret trafik til og fra Haderup.
Cykel- og knallerttrafikken samt landbrugskøretøjer må ikke benytte motortrafikvejen. Derfor vil der i sam-
råd med kommunerne blive etableret en vejforbindelse for disse køretøjer gennem Haderup og videre mod
nord ad eksisterende rute 34.
Underføringen af Skovvænget og Hedevej sikrer gode krydsningsmuligheder for cykeltrafikken til Haderup
Skole og giver adgang til rekreative områder, herunder Nordre Feldborg Plantage.
Den endelige fastlæggelse af det lokale vej- og stinet sker i detailprojekteringen og inden for rammerne af de
udførte miljøvurderinger.
3.6 Faunapassager
Der etableres en landskabsbro over Røjbæk Ådal med en frihøjde på minimum 4 m og 10 m brede banketter
langs Røjbæk, hvilket tilgodeser fortsat spredning for rådyr, mindre pattedyr, inklusiv arter som flagermus og
birkemus. Derudover anlægges en tør faunapassage under Herningvej syd for Haderup med henblik på at
opretholde den økologiske funktionalitet for odder og andre mindre pattedyr.
3.7 Erstatningsnatur
For at kompensere for vejanlæggets overordnede negative påvirkning af den lokale økologiske funktionalitet
for bilag IV-padder, anlægges to kompensationsvandhuller. Vandhullerne placeres så vidt muligt i forbindel-
se med de eksisterende vandhuller, hvor der er registreret stor vandsalamander og spidssnudet frø.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
For at opretholde den lokale økologiske funktionalitet for flagermus, vil der ske genplantning af levende
hegn, som måtte blive ryddet i forbindelse med anlægsarbejdet. Flagermusene følger de levende hegn enten
direkte som fødesøgningsområde eller som ledelinjer mellem raste- og fødesøgningsområder.
De beskyttede naturområder, der bliver påvirket af den nye vejforbindelse, bliver erstattet ved etablering af
nye naturområder. Der udlægges erstatningsnatur i forholdet 1:2. Etablering af erstatningsnatur bør anlægges
i nærhed til anden beskyttet natur.
3.8 Støjreducerende foranstaltninger
En omfartsvej vest om Haderup vil reducere antallet af støjbelastede boliger i forhold til dagens situation (0-
alternativet), hvor trafikken på rute 34 ledes gennem Haderup. Der er i VVM-undersøgelsen vurderet, at der
ikke er behov for etablering af støjskærme langs omfartsvejen eller udlægning af støjreducerende asfaltbe-
lægning. Resultatet af støjberegningerne er nærmere beskrevet i afsnit 9.2.
Der ydes tilskud til facadeisolering for særligt støjramte boliger i overensstemmelse med ”Projektvejledning
for administration af Vejdirektoratets støjisoleringsordning (Vejdirektoratet, 2009)”. Vejdirektoratet udpeger
de boliger, der tilbydes tilskud til støjisolering. Udpegningen foretages efter omfartsvejens åbning for at give
det mest realistiske billede af støjforholdene.
3.9 Vejudstyr
Omfartsvejen udstyres med vejtavler, autoværn og kantpæle. Afmærkning på kørebanen vil blive udført med
reflekterende afmærkning.
Der forventes ikke etableret belysning på omfartsvejen og de tilhørende kryds.
3.10 Vejafvanding
Afvandingen fra omfartsvejen ledes til regnvandsbassiner, hvorefter det udledes til vandløbene: Feldborg
Bæk, Bækken gennem Haderup og Røjbæk.
3.11 Naboarealer
I henhold til vejlovens § 40 fastlægges en byggelinje i begge vejsider med en afstand på 50 meter fra om-
fartsvejens midtlinje.
For at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse reetableres og
afleveres efter endt brug tilbage til ejerne. Der henvises til den uddybende beskrivelse af anlægsprojektets
arealmæssige konsekvenser i afsnit 9.1.
Adgangsforhold
I henhold til Vejlovens § 99 kan Vejdirektoratet uden retskendelse få adgang til privat ejendom med henblik
på at foretage arkæologiske undersøgelser, jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger og andre
undersøgelser af udendørsarealer, hvis det sker i forbindelse med undersøgelser og projektering af nye vejan-
læg eller ændring af eksisterende vejanlæg samt klimarelaterede afværgeforanstaltninger.
3.12 Plan- og beskyttelsesforhold
Med Folketingets vedtagelse af loven har transport- og bygningsministeren bemyndigelse til at gennemføre
vejprojektet, jf. lovens § 1. Dette betyder i praksis, at Vejdirektoratet kan gennemføre de fysiske indgreb i
naturen og i landskabet, som er nødvendige for at realisere projektet, herunder foretage ændringer af tilstan-
den på arealerne, etablere de varige anlæg og installationer og gennemføre afværgeforanstaltninger af hensyn
til natur- og dyreliv.
Projekter, der vedtages ved særlig lov er endvidere undtaget fra planlovens normale regler.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
Anlægsloven sætter dermed rammerne for, hvilke indgreb der umiddelbart kan gennemføres i overensstem-
melse med anlægslovens bestemmelser og inden for rammerne af de udførte miljømæssige vurderinger.
De forhold, som ikke direkte er tilladt med anlægsloven, forudsætter, at der indhentes tilladelser og dispensa-
tioner i henhold til gældende lovgivning om plan- og beskyttelsesforhold fra de ansvarlige myndigheder,
herunder Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, samt Herning og Holstebro Kommune.
Vejanlægget vurderes ikke at have indflydelse på Natura 2000 områder, jf. afsnit 9.3.
Herning Kommune og Holstebro Kommune har tilkendegivet over for Vejdirektoratet, at der kan forventes
meddelt de nødvendige tilladelser og dispensationer til gennemførelse af vejanlægget efter naturbeskyttelses-
loven, miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven.
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning har meddelt, at der kan forventes givet en § 20-godkendelse (jf.
naturbeskyttelseslovens § 20) af vejanlægget.
4. Alternativer
Vejdirektoratet har i VVM-undersøgelsen arbejdet med tre principielt forskellige forslag til udbygning af
rute 34 ved Haderup. Forslag A og forslag B, som begge er nye omfartsveje og forslag C, som er en opgrade-
ring af den eksisterende rute 34 gennem Haderup kombineret med en ny vejforbindelse nord for byen. Som
det fremgår af nedenstående beskrivelse, så findes forslag A og C begge i to varianter (A1/A2 og C1/C2).
Forslag A1:
Lang omfartsvej vest om Haderup, udformet som 2-sporet motortrafikvej med en hastighedsbe-
grænsning på 90 km/t.
Forslag A2:
Lang omfartsvej vest om Haderup, udformet som 2+1-sporet motortrafikvej med en hastigheds-
begrænsning på 90 km/t.
Forslag B:
Bynær omfartsvej vest om Haderup, udformet som 2-sporet landevej med en hastighedsbegræns-
ning på 80 km/t.
Forslag C1:
0+ alternativ; opgradering af den eksisterende vej gennem Haderup, herunder cykel/gangstier
og en tunnel under vejen til cykeltrafik. Dette kombineret med en ca. 1,5 km lang forlægning af rute 34 nord
for byen, så de to kryds med rute 16 samles i et hankeanlæg.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige, miljø-
mæssige og økonomiske konsekvenser ikke fundet grundlag for at anbefale forslag B og C.
5. Trafikale konsekvenser
Ifølge trafikberegningerne vil Haderup Omfartsvej blive benyttet af ca. 4.000 biler/døgn i 2025. Samtidig
aflastes den eksisterende rute 34 gennem Haderup for ca. 3.300 biler/døgn, heriblandt ca. 800 lastbiler. Om-
fartsvejen aflaster også andre parallelveje i området, fortrinsvist rute 185 og 186.
Størstedelen af trafikken på rute 16 kører i øst-vestgående retning, mens trafikken på rute 34 i overvejende
grad kører i nord-sydgående retning. Med omfartsvejen vil krydsningen mellem de to veje ske niveaufrit i
hankeanlægget, hvilket vil medføre en bedre fremkommelighed end eksempelvis en rundkørsel, hvor alle
trafikanter skal ned i hastighed.
5.1 Trafiksikkerhed
Trafikken gennem Haderup forventes at blive reduceret med 60 pct. ved etablering af Haderup Omfartsvej.
Dette vurderes at have en positiv effekt på trafiksikkerheden, og medvirke til en forbedret oplevet tryghed for
gående og cyklister.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
1675809_0009.png
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6.1 Anlægs- og samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for anlæg af Haderup Omfartsvej er udarbejdet efter Transport- og Bygningsministeriets
retningslinjer for Ny Anlægsbudgettering.
Anlægsoverslaget er opgjort på flere niveauer: basisoverslag, ankerbudget (projektbevilling) og samlet an-
lægsbudget (totaludgift).
Basisoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret på
teoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt, enhedspriser og erfaringer fra de seneste sammenlig-
nelige anlægsarbejder. Dertil er tillagt Vejdirektoratets udgifter til projektering, tilsyn og administration.
Basisoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og asfaltar-
bejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder m.v. kendes først
på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og konkurrence-
situationen på licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.
I henhold til principperne for Ny Anlægsbudgettering er der gennemført en ekstern kvalitetssikring, som har
omfattet en vurdering af Vejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring, samfundsøkonomiske analyse
samt projektorganisering og udbudsstrategi. I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke fun-
det forhold, der bør være særlig fokus på i det videre forløb.
I henhold til Transport- og Bygningsministeriets budgetteringsprocedurer bevilges basisoverslaget tillagt 10
pct. til Vejdirektoratets gennemførelse af projektet (ankerbudgettet). Ved indbudgetteringen på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 pct. til Transport- og Bygningsministeriet. Det samlede anlægs-
budget (totaludgift) vil således udgøre basisoverslaget + 30 pct., dvs. 281,0 mio. kr. i 2017-priser (indeks
178,88).
Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget i mio. kr. Prisniveau 2017, indeks 178,88.
Samlet
Basisoverslag
Ankerbudget
Anlægsbudget
(basisoverslag + 10 pct.)
(basisoverslag + 30 pct.)
216,2
237,8
281,0
Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transport- og Bygningsministeriets
manual for samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er den interne rente for Haderup
Omfartsvej beregnet til 4,5 pct. (2016-priser).
Sammenholdt med den samfundsøkonomiske beregning for VVM-undersøgelsens forslag A2, så er den in-
terne rente således steget fra 3,8 pct. til 4,5 pct., hvilket skyldes de større tidsgevinster ved en hastighedsbe-
grænsning på 100 km/t på motortrafikvejen.
Den interne rente er den rente, som den investerede kapital vil opnå, når alle omkostninger og fordele opgø-
res over den samlede samfundsøkonomiske beregningsperiode på 50 år. Den er således udtryk for projektets
samfundsøkonomiske afkast i løbet af perioden.
Den interne rente skal mindst svare til den samfundsøkonomiske kalkulationsrente på 4 pct., for at vejprojek-
tet har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder barriere-
virkning, tab af naturværdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved vejprojektet, ikke værdisættes i
den samfundsøkonomiske analyse. Ligeledes værdisættes en række bredere økonomiske effekter heller ikke,
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
1675809_0010.png
som er gevinster for samfundet som følge af at bl.a. produktiviteten i samfundet stiger som følge af forbed-
ringer af mobiliteten.
Anlæg af Haderup Omfartsvej vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:
2017-2018:
2018:
2018-2020:
2021:
Detailprojektering
Besigtigelse og ekspropriation
Anlægsarbejde, forventet åbning i efteråret 2020
Færdiggørelsesarbejder
Bevillingerne til Haderup Omfartsvej fordeler sig over årene 2015-2021, som det fremgår af tabel 2.
Tabel 2: Årsfordelt anlægsbudget (2017-priser, indeks 178,88).
Basisoverslag
Ankerbudget
Mio. kr.
(basisoverslag + 10 pct.)
Mio. kr.
2015 / tidligere
2016
2017
2018
2019
2020
2021
3,4
12,4
0,9
31,2
75,7
75,7
16,9
3,8
13,7
1,0
34,3
83,2
83,2
18,6
Samlet anlægsbudget
(basisoverslag + 30 pct.)
Mio. kr.
3,8*
13,7*
1,2
40,5
98,3
98,3
25,2
I alt
216,2
237,8
281,0
* Projektets centrale reserve udskilles først på finansloven for 2017. Den del af den centrale reserve der
vedrører 2015 og 2016 er indarbejdet i 2021.
6.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet, og har således primært økonomiske og administrative konsekvenser for
Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for ekspropriation og udbud,
udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og anlægsarbej-
der udbydes efter gældende regler herfor.
Vejdirektoratet fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte arbejde leveres til den
aftalte kvalitet, tid og pris og inden for de udførte miljømæssige undersøgelser. Herudover skal projektforlø-
bet styres, kontrolleres og dokumenteres. Trafikafviklingen skal overvåges, og den nødvendige information
formidles til trafikanter og naboer. Endelig skal trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige indsatser gen-
nemføres.
I forbindelse med anlægsarbejdet vil Vejdirektoratet undersøge mulighederne for anvendelse af nye metoder
og ny teknologi med henblik på at optimere projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt, økonomisk og
tidsmæssigt. Af hensyn til færdiggørelse af anlægsarbejdet indenfor den fastsatte tidsramme kan det blive
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
nødvendigt at gennemføre anlægsarbejde uden for den normale arbejdstid. Det vil ske i dialog med Herning
Kommune og Holstebro Kommune, som i dette tilfælde, jf. bekendtgørelse nr. 467 af 23. maj 2016 om mil-
jøregulering af visse aktiviteter (miljøaktivitetsbekendtgørelsen), er de ansvarlige myndigheder vedrørende
støj i forbindelse med midlertidige anlægsaktiviteter mv.
Til projektering, tilsyn og administration er budgetteret med 17,0 pct. af de samlede udgifter. Heraf fordeles
ca. 3 pct. til lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 9 pct. til omkostninger til eksterne rådgivere og
ca. 5,0 pct. til øvrige driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling på 237,8 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af hovedlan-
deveje mv. (Anlægsbev.). Projektets bidrag til den centrale reserve på 43,2 mio. kr., svarende til 20 pct. af
basisoverslaget, optages på finanslovens § 28.11.13. Anlægsreserve (Anlægsbev.).
6.3 Konsekvenser for kommuner
Efter etableringen af omfartsvejen vest om Haderup nedklassificeres eksisterende rute 34, Herning-
vej/Nørregade gennem Haderup og eksisterende rute 34, Herningvej/Skivevej til kommuneveje, jf. lovens
bilag 1. Der vil herefter være udgifter for Herning Kommune og Holstebro Kommune til drift og vedligehol-
delse af disse veje.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Etablering af omfartsvejen vest om Haderup vil forbedre trafikafviklingen på en del af rute 34 mellem Skive
og motorvejsnettet ved Herning, og vil derved reducere transportudgifterne for erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på i størrelsesorden ca. 280 årsværk
for hele strækningen.
De afledte økonomiske virkninger vil primært være sparet tid og reducerede kørselsomkostninger. Den spa-
rede tid har en værdi i størrelsesordenen ca. 232 mio. kr. (2016-priser) fordelt over vejens levetid. En del af
tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet i form af reducerede transportomkostninger. De reducerede kørsels-
omkostninger for erhvervslivet vurderes at blive i alt ca. 23 mio. kr. (2016-priser) fordelt over vejens levetid.
For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger, forventes det normalt, at en forbedret fremkomme-
lighed vil medføre positive effekter for erhvervslivet både i form af tidsbesparelser for erhvervstrafikken og
fordele for de af virksomhedernes ansatte, der pendler mellem arbejde og bopæl. Omfartsvejen vil desuden
give mulighed for at pendlere kan tilbagelægge længere afstande på den samme tid, hvilket kan bidrage til at
øge virksomhedernes rekrutteringsopland.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Anlæg af Haderup Omfartsvej vil ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne.
For de borgere langs omfartsvejen, der berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der dog være admi-
nistrative konsekvenser, så længe ekspropriationsforretningerne mv. foregår. Ejerne af de berørte ejendomme
vil blive inddraget direkte ved fremsendelse af breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne.
I det videre forløb vil borgere i området bl.a. på vejdirektoratet.dk/haderup løbende kunne informere sig om
anlægsarbejdets karakter og tidsplan.
9. Miljømæssige konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser af vejan-
lægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
9.1 Arealindgreb
Etablering af Haderup Omfartsvej vil påvirke den nuværende arealanvendelse, idet en del ejendomme vil
blive berørt direkte ved et arealindgreb. For nogle ejendomme vil adgangsforholdene blive ændret som følge
af den nye omfartsvej.
Ulemperne for landbrugsejendomme kan søges minimeret ved jordfordeling.
En række ejendomme langs strækningen vil blive berørt af både permanent arealerhvervelse og af midlerti-
dig arealerhvervelse, hvilket fastlægges nærmere ved detailprojekteringen.
Der skønnes at være behov for permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af ca. 30-35 ha til vejanlæg-
get, fordelt på ca. 45 ejendomme. Det vurderes, at 5-10 af disse ejendomme skal totaleksproprieres.
Derudover er der behov for midlertidig arealerhvervelse af ca. 25-30 ha til arbejdsarealer (inklusiv midlerti-
dige forlægninger af veje) og deponering af jord i anlægsperioden. De midlertidigt eksproprierede arealer
retableres og leveres tilbage til de berørte lodsejere efter endt brug.
Det endelige omfang af ekspropriationer vil blive fastlagt af den ekspropriationskommission, der skal god-
kende projektet ved en besigtigelsesforretning.
Med anlægsloven skabes i overensstemmelse med grundlovens § 73 lovhjemmel til tvangsmæssigt at erhver-
ve de fornødne arealer til anlæg af Haderup Omfartsvej. Ekspropriation kan kun ske, hvis det er nødvendigt
at erhverve de pågældende arealer enten midlertidigt eller permanent for at kunne gennemføre projektet.
Ekspropriationsprocessen sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Ekspropriationskommissionen foretager en tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte ekspropriation er
nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige proportio-
nalitetsprincip skal være opfyldt. Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således ikke gennemføres, hvis
det, der tilsigtes med ekspropriationen, kan gennemføres på en for grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til anlægsloven ske med henblik på anlæg af en omfartsvej og har således et
formål, der har offentlig karakter og ligger dermed inden for almenvellet.
Erstatningen skal være fuldstændig, det vil sige, at der skal betales en erstatning, der økonomisk stiller eje-
ren, som denne ville være stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
9.2 Støj, luft og klima
Støjkortlægningen viser, at 60 boliger i Haderup-området i 2025 vil være udsat for et støjniveau på mere end
58 dB på den mest støjbelastede boligfacade, såfremt der ikke sker en udbygning af rute 34 (0-alternativet).
Heraf vil ca. 33 boliger være stærkt støjbelastede med vejstøj over 68 dB.
Ved anlæg af omfartsvejen forventes 55 boliger at være belastet af vejstøj over 58 dB, heraf vil 4 boliger
være stærkt støjbelastede med vejstøj over 68 dB. Den samlede vægtede støjbelastning af boliger i 2025 (det
såkaldte støjbelastningstal, SBT) forventes at falde fra 19,8 (0-alternativet) til 11,8 ved anlæg af omfartsve-
jen, hvilket primært skyldes en reduktion i trafikken gennem Haderup. I forhold til VVM-undersøgelsens
støjberegninger, så giver en hastighedsbegrænsning på 100 km/t på motortrafikvejen ingen ændringer i antal-
let af støjbelastede boliger.
Trafikken på omfartsvejen og øvrige veje i det åbne land kan være betydelig, men luftforureningsniveauerne
er forholdsvis lave, fordi der er gode spredningsforhold.
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
Sammenlignet med 0-alternativet vil Haderup Omfartsvej medføre et beskedent fald i udledningen af luftfor-
urenende stoffer og CO
2
.
Der er ingen overskridelse af luftkvalitetsgrænserne, hverken i forhold til den nuværende situation eller ved
en fremtidig situation, hvor omfartsvejen er etableret.
9.3 Plante- og dyreliv
Haderup Omfartsvej passerer igennem områder med åbent land med marker og levende hegn, der tilgodeser
spredningsmulighederne for mange vildtlevende dyr, bl.a. rådyr. Der er fundet flere særligt beskyttede dyre-
arter (Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med
senere ændringer (Habitatdirektivet)), herunder spidssnudet frø, stor vandsalamander og flagermus. Desuden
er der identificeret potentielle levesteder for birkemus ved Røjbæk Ådal. Endelig er Karup Å-systemet kendt
som kerneområde for odderbestanden i Danmark.
Karup Å, der indgår i Natura 2000-området N40 Karup Å, Kongenshus og Hessellund Heder, krydser under
rute 16. Afvandingen fra Haderup Omfartsvej ledes til regnvandsbassiner og udledes efter forsinkelse til
nærmeste vandløb, som alle har forbindelse til Karup Å med Limfjorden som slutrecipient. Det er vurderet,
at udledning fra regnvandsbassinerne hverken påvirker habitatnaturtyperne indenfor Natura 2000-området
eller forringer vandkvaliteten i Limfjorden.
9.4 Landskab
Rute 34 løber i dag midt gennem Haderup og deler byen i to. Midt i Haderup skærer en mindre erosionsdal
gennem byen og skaber et afbræk i bebyggelsen. Landskabet omkring Haderup er et typisk opdyrket, let
bølgende hedelandskab, domineret af markernes markante læhegnsstrukturer og landejendomme jævnt for-
delt i landskabet.
Det eksisterende vejnets store linjer består af lange lige stræk med små knæk. Hvor vejene knækker, er ind-
trykket et andet. Her begrænses det frie udsyn.
Haderup Omfartsvej vil få et langt og ukompliceret forløb gennem det flade landbrugslandskab vest for Ha-
derup. Med anvendelsen af flade skråninger og retablering af læhegn, kan vejforløbet overordnet indpasses i
landskabet. Broen ved Røjbæk Ådal vil være visuelt markant.
9.5 Kulturarv og arkæologi
Haderup Omfartsvej medfører ikke en direkte påvirkning af beskyttede kulturhistoriske værdier, men forløber
inden for beskyttelseslinjer for to gravhøje (fortidsmindebeskyttelse).
9.6 Friluftsliv
Der vil fortsat være adgang til alle rekreative områder og de væsentlige veje og stier bevares ved anlæg af
Haderup Omfartsvej, herunder Skovvænget, Hedevej og Viftrupvej, der blandt andet benyttes som cykelrute
af børn, der går i skole i Haderup.
9.7 Overfladevand og grundvand
Afvandingen fra Haderup Omfartsvej ledes til regnvandsbassiner. Herfra udledes vejvandet efter forsinkelse
til henholdsvis Feldborg Bæk, Bækken gennem Haderup og Røjbæk.
Som udgangspunkt etableres grøfter, hvor vejen anlægges på dæmning og trug, hvor vejen anlægges i af-
gravning. Inden for området med særlige drikkevandsinteresser (OSD-området) bliver der etableret afvan-
dingssystem med kantopsamling, således at alt overfladevand opsamles i lukkede ledninger og ledes til regn-
vandsbassinerne.
9.8 Ressourceforbrug
De nødvendige råstoffer til anlæg af omfartsvejen forventes at kunne skaffes i nærområdet.
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
1675809_0014.png
9.9 Forurenet jord
Der er to kendte lokaliteter inden for undersøgelseskorridoren, hvor der er potentiel risiko for forurening. Det
drejer sig i begge tilfælde om opfyldningshuller, hvor jorden eventuelt har forringet bæreevne eller er lettere
forurenet.
Forurenet jord vil så vidt muligt blive indbygget i vejanlægget i henhold til gældende lovgivning og bestem-
melser.
I forbindelse med anlæg af omfartsvejen opbrydes flere eksisterende vejstrækninger. Størstedelen af det op-
brudte materiale forventes at kunne genanvendes i projektet. I forbindelse med anlægsarbejdet gøres en ind-
sats for at genanvende asfalt, beton og andre affaldsfraktioner i vejanlægget.
10. Forholdet til EU-retten
De gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni
1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet med senere ændringer
(VVM-direktivet) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed
for deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF, for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse.
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebeskyttelsesdirekti-
vet) og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med
senere ændringer (Habitatdirektivet) vil blive negativt påvirket af det samlede anlægsprojekt.
11. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. oktober 2016 til den 10. november 2016 været sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer mv. : Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, Herning
Kommune, Holstebro Kommune og Skive Kommune, Region Midtjylland, Kommunernes Landsforening,
Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk Transport
og Logistik (DTL), ITD, Midttrafik, Forenede Danske Motorejere (FDM), Rådet for Sikker Trafik, Dansk
Cyklistforbund, Dansk Byggeri, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Vejforening, Rådet for Bæredygtig Trafik
og Det Økologiske Råd.
12. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Udgift for staten til anlæg af om-
fartsvejen på 281,0 mio. kr. (pris-
niveau 2017, indeks 178,88 inkl.
tillæg på 30 pct.), samt efterføl-
gende udgifter til drift og vedlige-
holdelse af denne, Tilsvarende får
Herning Kommune og Holstebro
kommune udgifter til drift og
vedligeholdelse af de nedklassifi-
cerede veje omkring Haderup
Begrænset meradministration for
Vejdirektoratet i anlægsfasen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Sparet tid for erhvervstrafik og
trafik mellem bolig og arbejde.
Reducerede kørselsomkostninger.
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Udkast til lovforslag om anlæg af Haderup Omfartsvej, fra transport- og bygningsministeren
1675809_0015.png
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Øget beskæftigelse i bygge- og
anlægssektoren i anlægsperioden
Ingen
Ingen
Ingen
Reduktion af antallet af boliger
belastet med støj langs vejen og
forbedret håndtering af vejafvan-
dingen
Ingen, bortset fra mindre konse-
kvenser i forbindelse med ekspro-
priationer.
Mindre indgreb i natur og land-
skab og påvirkning af dyre- og
planteliv. Minimal forøgelse af
CO
2
-udledningen
Forholdet til EU-retten
De gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i
EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-
områder) i henhold til Rådets direktiver (Rådets direktiv 79/409/EØF
af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet), Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet)) bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltninger og
kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattet af habi-
tatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af vejanlægget
13. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede § 1, nr. 1, indeholder en bemyndigelse til transport- og bygningsministeren til at
anlægge en 7,5 km lang omfartsvej på rute 34 vest om Haderup. De 5,5 km af omfartsvejen anlæg-
ges som motortrafikvej med 2+1 spor, midteradskillelse med autoværn og niveaufri krydsning af
skærende veje. De øvrige delstrækninger på omfartsvejen anlægges med 2 spor og kryds i niveau.
Med denne bemyndigelse har transport- og bygningsministeren den fornødne hjemmel til at udføre
projektet, med de indgreb i naturen, som dette forudsætter.
I § 1, nr. 2, foreslås en bemyndigelse til transport- og bygningsministeren til nedklassificering af de
veje, som er illustreret lovforslagets bilag 1.
Ved ”nedklassificering” forstås de veje, hvorefter ansvaret
for en vej overføres fra staten til kommunen – kommunalbestyrelsen bliver herefter vejmyndighed for de
pågældende veje.
Til § 2
Lovforslagets § 2 tydeliggør det forhold, at anlægsprojektet skal gennemføres inden for rammerne af de ud-
førte vurderinger af projektets indvirkning på miljøet, idet loven træder i stedet for den VVM-tilladelse, som
projektet ellers skulle have efter de almindelige regler. Med Folketingets vedtagelse af lovforslaget, udgør
loven således VVM-tilladelsen for det pågældende projekt.
Til § 3
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således
anlægsaktiviteterne kan igangsættes umiddelbart efter.
15