Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1708621_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: November 2016
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i november 2016 med en driftspulje på 44 IC4 togsæt, heraf 40
togsæt til indsættelse i daglig drift.
De resterende 4 togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud, manglende leverancer samt anvendes til skolerejser.
Togsættene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse af IC4
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
8
Århus - Esbjerg
11
Inter City /lyn
13
Antal indsatte tog
40
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og software.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I november 2016 var leveringssikkerheden 97,6%. I perioden december
2015 til og med november 2016 var leveringssikkerheden 96,2%.
Direktions-
sekretariatet
22. december 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
Leveringssikkerheden har været påvirket af uplanlagte værkstedbesøg samt flere
værkstedstimer end antaget.
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I november kørte IC4 ca. 581.000 kilometer. Samlet set svarer det til ca. 16% af
den samlede dieselproduktion for DSB i november 2016. IC4 har en større kilome-
terproduktion i forhold til samme måned i 2015, hvor IC4 kørte ca. 480.000 km.
Side 2/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0003.png
Figur 2: Antal kørte litrakilometer, seneste 12 måneder
Antal kørte km. pr. md.
700000
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IC4
4. Kunde- og operatørrettidighed
Tabel 2 viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i trafikkon-
trakten 81,8% for fjern- og regionaltog. Den samlede kunderettidighed for fjern-
og regionaltog var 67,4% i november.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kunderettidighed
Kunderettidig-
Aktuel måned
hed
IC4
64,5%
År til dato
75,1%
Seneste 12 mdr.
75,5%
Side 3/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kunderettidighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kunderettidighed, løbende 12 måneder
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt for DSB samlet
Tabel 3 viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s fjern og
regionaltog var i november 2016 90,8%.
Operatørrettidighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørrettidighed betragtes alle ankomster for rettidige bortset
fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørrettidigheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørrettidighed
Operatørretti-
dighed
IC4
Aktuel måned
89,9%
År til dato
90,5%
Seneste 12 mdr.
90,5%
Side 4/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørrettidighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørrettidigheden, løbende 12 måneder
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt for DSB samlet
5. Togrettidighed
Tabel 4 viser togrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togrettidighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togrettidighed
Togrettidighed
Aktuel måned
IC4
68,8%
År til dato
78,8%
Seneste 12 mdr.
79,1%
Side 5/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togrettidighed (2:59), som et glidende gennemsnit
over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togrettidighed, løbende 12 måneder
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer, et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.438
3.499
Seneste 12 mdr.
3.537
Ift. DSB’s indsættelsesplan for IC4, er kriteriet 4:59 minutter for en forsinkelse.
MDBF for IC4 er opgjort i tabel 6.
Tabel 6: Oversigt over MDBF (4:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (4:59)
5.872
4.646
Seneste 12 mdr.
4.702
Side 6/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (4:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (4:59)
IC4 km. mellem hændelser (4:59)
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 18% over samme periode sidste år,
og antallet af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode
sidste år.
Hvad angår MDBF (målt på 2:59) kan det konstateres, at den ligesom sidste må-
ned er højere end år til dato og de forgangne 12 måneder.
Der igangsættes en test af opgradering af døre, som forventes afviklet i løbet af
de kommende måneder. Målet er at reducere antallet af betjeningsfejl. I første
omgang vil opgraderingen blive foretaget på et begrænset antal tog, før det rulles
ud på den resterende del af flåden.
Der fokuseres på opgradering af Power Pack, samt Power Pack- og generatorud-
fald, der påvirker driftsstabiliteten. Der er endnu ikke fundet en grundlæggende
årsag til hvorfor, der opleves et stigende antal generatorudfald.
Endelig arbejdes der på en opgradering af bremser, hvor der pågår en drøftelse
med leverandøren om omfang og leverancetider. Den endelige plan for hvornår
opgraderingen af bremser kan igangsættes kendes endnu ikke.
Side 7/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: DSB’s status for IC4 for november 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1708621_0008.png
Der er endnu ikke evidens for, om den mindre, positive stigning i MDBF kan tilskri-
ves de gennemførte tiltag i november. De væsentligste årsager til forsinkelser er
fortsat vognkasse (døre, trin, kobling), kraftforsyning (motor) og bremser.
Side 8/8
Månedlig driftsrapport IC4: november 2016