Fra:
Sendt:
3. januar 2017 03:18
Til:
Emne:
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Kære Lennart Damsbo Andersen.
VEDRØRENDE REGISTRERINGS-AFGIFTER PÅ ELBILER / PERSONBILER :
Brevet er sendt januar 2017.
Jeg skriver til dig, da du er formand for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget. Jeg har forgæves
forsøgt at skrive følgende til jeres udvALG, men jeg kan ikke vedhæfte min nedenstående email
som fil. Derfor vil jeg spørge, om du vil give følgende email til jeres udvalg ? Jeg vil sende følgende
email til alle Folketingets partier, relevante ministerier og udvalg samt Folketingets "læsesal".
Jeg har ingen økonomiske interesser i elbiler eller andre biler.
I det følgende skriver jeg kun om elbiler som personbiler. Jeg kender nemlig ikke særlig meget til
de elbiler, som kommuner og virksomheder køber. Men efter min mening bør elbiler til kommuner
være pålagt en så lille afgift som muligt. Nok om biler til kommunerne. Måske bør elbiler til
firmaer også være belagt med så lille afgift som muligt. Hvad ved jeg ?
Som bekendt kom der en del registreringsafgift på elbiler i 2016. Salget af elbiler i 2016 har været
yderst lavt. Jeg ved ikke, om registreringsafgiften er skyld i hele det lave salg af elbiler. Men jeg
tror, at en del af det lave salg i 2016 skyldes, at der er kommet registreringsafgift på elbiler.
Elbiler kan have en relativ lav CO-2-belastning, dersom meget af strømmen kommer fra vindmøller
m.m. Og det er jo godt, da CO-2 er en "drivhusgas", der kan forøge den globale temperatur. Så når
det kommer til klima/energi-problematikken kan elbiler være en fordel. Og - i modsætning til
benzinbiler og dieselbiler - forurener de ikke, mens de kører inde i byen. Ligeledes larmer og støjer
de mindre end diesel- og benzinbiler. Da jeg bor i Odense, vil jeg derfor hellere have elbiler end
benzin/diesel-biler.
På den ene side synes jeg, at afgiften på elbiler bliver alt for høj i årene fremover. De er jo på
mange måder mere "grønne" end benzin- og dieselbiler. Og som sagt larmer og støjer de ikke i
byerne i samme grad som benzin- og dieselbiler.
På den anden side synes jeg, at det er godt med registreringsafgift på elbiler. Hvis der ikke var
registreringsafgift på elbiler, ville en del elbiler jo komme til at nasse på diesel- og benzinbiler
engang i fremtiden. For der skal jo indtægter ind til statskassen. Så hvis man ikke har
registreringsafgift på elbiler i mange år fremover, må staten jo lægge meget afgift - eller fjerne
meget fritagelse på afgift - på benzinbiler og dieselbiler. Og dette bryder jeg mig ikke om. Så jeg er
ikke enig med de personer, der ikke vil have registreringsafgift på elbiler.