Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1707697_0001.png
Fra:
Jan Hervig Nielsen - Projekt smørhul [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. januar 2017 03:18
Til:
Lennart Damsbo-Andersen <[email protected]>
Emne:
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Kære Lennart Damsbo Andersen.
VEDRØRENDE REGISTRERINGS-AFGIFTER PÅ ELBILER / PERSONBILER :
Brevet er sendt januar 2017.
Jeg skriver til dig, da du er formand for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget. Jeg har forgæves
forsøgt at skrive følgende til jeres udvALG, men jeg kan ikke vedhæfte min nedenstående email
som fil. Derfor vil jeg spørge, om du vil give følgende email til jeres udvalg ? Jeg vil sende følgende
email til alle Folketingets partier, relevante ministerier og udvalg samt Folketingets "læsesal".
Jeg har ingen økonomiske interesser i elbiler eller andre biler.
I det følgende skriver jeg kun om elbiler som personbiler. Jeg kender nemlig ikke særlig meget til
de elbiler, som kommuner og virksomheder køber. Men efter min mening bør elbiler til kommuner
være pålagt en så lille afgift som muligt. Nok om biler til kommunerne. Måske bør elbiler til
firmaer også være belagt med så lille afgift som muligt. Hvad ved jeg ?
Som bekendt kom der en del registreringsafgift på elbiler i 2016. Salget af elbiler i 2016 har været
yderst lavt. Jeg ved ikke, om registreringsafgiften er skyld i hele det lave salg af elbiler. Men jeg
tror, at en del af det lave salg i 2016 skyldes, at der er kommet registreringsafgift på elbiler.
Elbiler kan have en relativ lav CO-2-belastning, dersom meget af strømmen kommer fra vindmøller
m.m. Og det er jo godt, da CO-2 er en "drivhusgas", der kan forøge den globale temperatur. Så når
det kommer til klima/energi-problematikken kan elbiler være en fordel. Og - i modsætning til
benzinbiler og dieselbiler - forurener de ikke, mens de kører inde i byen. Ligeledes larmer og støjer
de mindre end diesel- og benzinbiler. Da jeg bor i Odense, vil jeg derfor hellere have elbiler end
benzin/diesel-biler.
På den ene side synes jeg, at afgiften på elbiler bliver alt for høj i årene fremover. De er jo på
mange måder mere "grønne" end benzin- og dieselbiler. Og som sagt larmer og støjer de ikke i
byerne i samme grad som benzin- og dieselbiler.
På den anden side synes jeg, at det er godt med registreringsafgift på elbiler. Hvis der ikke var
registreringsafgift på elbiler, ville en del elbiler jo komme til at nasse på diesel- og benzinbiler
engang i fremtiden. For der skal jo indtægter ind til statskassen. Så hvis man ikke har
registreringsafgift på elbiler i mange år fremover, må staten jo lægge meget afgift - eller fjerne
meget fritagelse på afgift - på benzinbiler og dieselbiler. Og dette bryder jeg mig ikke om. Så jeg er
ikke enig med de personer, der ikke vil have registreringsafgift på elbiler.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Henvendelse af 3/1-17 vedrørende registreringsafgifter på elbiler, fra Jan Hervig Nielsen
På baggrund af overstående mener jeg, at elbiler i alle prisklasser bør have en registreringsafgift på
20.000 - 60.000 kr i MANGE år fremover.
Jeg har herunder valgt at fortælle lidt om elbilerne Renault Zoe og Opel Ampera E. Det gør jeg for
at giver jer et indtryk af, hvor langt de er nået m.h.t. elbiler. De to elbiler har betydelig længere
rækkevidde end flere andre elbiler.
I en version af Renault Zoe er rækkevidden efter opladning ikke så lang. Men nu findes der andre
versioner af denne bil, hvor den officielle / teoretiske rækkevidde er ca. 400 km efter opladning.
Disse versioner med en rækkevidde på ca. 400 km efter opladning kostede på et tidspunkt i sidste
halvår af 2016 cirka 281.000 - 301.000 kr. I januar 2017 koster versioner med den forlængede
rækkevidde cirka 300.000 - 325.000 kr.
Den nye Opel Ampera E er - ifølge en artikel fra FDM - 415 cm lang. Til sammenligning er de små
mikrobiler kun 350 cm plus minus nogle centimeter lange. Og en eller flere versioner af VW Golf er
cirka 425 cm lange. Ifølge FDM vejer Opel Ampera E 1616 kg. Nogle artikler på internettet siger,
at den officielle / teoretiske rækkevidde efter opladning er ca. 500 km plus minus nogle kilometer.
Andre artikler siger, at denne officielle rækkevidde "kun" er ca. 400 km. Ifølge Opels egen
hjemmeside bliver den officielle / teoretiske rækkevidde "kun" lig med eller over 400 km. Ved
realistisk kørsel i virkelighedens verden ved temperaturer over frysepunktet bliver det en del
mindre. Og ved kuldegrader bliver det endnu mindre. Men under alle omstændigheder har denne
Opel en langt større rækkevidde efter opladning end de fleste af de elbiler, som jeg har set.
Som sagt mener jeg at registreringsafgiften på de elbiler, som er personbiler, skal være mindst
20.000 kr og højst 60.000 kr i MANGE år fremover.
Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )