Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1707532_0001.png
Notat
22-12-2016
Banedanmarks reviderede anlægsplan for perioden 2018-2026
Der skal de kommende år gennemføres en lang række aktiviteter på jernbanen; fornyelsesprojekter,
hastighedsopgraderinger, elektrificering og udrulning af nye signaler.
Som følge af den nye udrulningsplan for Signalprogrammet har Banedanmark replanlagt udførelsen af
hele anlægsporteføljen frem til 2026 på baggrund af de forudsætninger, som er kendt på nuværende
tidspunkt. For at sikre denne nye anlægsplan har Banedanmark udarbejdet en tidsplan for tidskritiske
politiske beslutninger perioden 2016-18 med henblik på at sikre politisk stillingtagen i rette tid til rea-
lisering af de konkrete anlægsprojekter.
Den reviderede anlægsplan er én sammenhængende plan med gensidig afhængighed mellem projek-
terne. Som en del af arbejdet med planen er ønsket om den
teknisk og økonomisk mest optimale udfø-
relsesplan,
størst mulig robusthed i planen og hensynet til f.eks. DSB’s plan for indsættelse af el-
materiel forsøgt afvejet mest hensigtsmæssigt.
Afhængighederne i anlægsplanen gør det vanskeligt at ændre på et element i planen, uden at hele pla-
nen skal gentænkes. Planen er baseret på realistiske tidsterminer opnået gennem de seneste erfaringer
fra både fornyelsesprojekter, udrulning af signalprogram og elektrificering. Derudover er planen struk-
tureret, så risikoen for dominoeffekter ved forsinkelser minimeres mest muligt. Men større forsinkelser
vil ikke kunne absorberes inden for den skitserede plan. Håndteringen af en større forsinkelse, vil så-
ledes afhænge af, hvad der konkret udløser behovet for en revideret plan.
I dette notat redegøres for overvejelserne bag replanlægningen af Banedanmarks samlede portefølje af
infrastrukturprojekter (anlægsplan) samt planens robusthed og risici. Notatet indledes med de overord-
nede hensyn og forudsætninger i replanlægningen, samt en beskrivelse af de overvejelser, der er gjort i
forhold til at inddrage erfaringer fra bl.a. elektrificering af Esbjerg-Lunderskov samt fornyelsesprojek-
terne til udførelse i 2016. Herefter følger en detaljeret gennemgang af aktiviteter på de enkelte stræk-
ninger.
1
Hensyn og forudsætninger i replanlægningen
De bærende hensyn i replanlægningen har været som følger:
Sporrelateret arbejde udføres før signalsystemet
For at reducere dominoeffekt ved en evt. yderligere forsinkelse af Signalprogrammet udføres
sporrelaterede arbejder ifm. fornyelse, hastighedsopgradering og forberedende arbejder til
elektrificering så vidt muligt forud for udskiftning af signalsystemet. En eventuel yderligere
forsinkelse af signalsystemet vil dermed ikke forsinke udførelsen af disse projekter, hvilket
bidrager til robusthed i planen.
Område
Afdeling
Gade
Postnr By
Telefon
Direkte
DirekteTlf
Journalnr.
Journalnummer
Version
Side 1(14)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0002.png
Signalsystemet implementeres før opsætning af ny kørestrøm
Det nye signalsystem skal udrulles på en strækning, inden ny kørestrøm opsættes og ibrugta-
ges, idet det ellers er nødvendigt at immunisere de eksisterende sikringsanlæg.
Fornyelsesprojekter frem til 2020 ligger fast
På en række strækninger forudsættes fornyelsen gennemført sammen med evt. hastighedsop-
graderinger og forberedende arbejder til elektrificering for at opnå synergier. Fornyelsespro-
jekter frem til 2020 er fastlagt ud fra økonomiske og tilstandsmæssige hensyn. Derfor kan for-
nyelsesprojekterne ikke flyttes, selvom der skulle være et ønske om at udskyde hastighedsop-
graderinger eller forberedende arbejder til elektrificering.
Fornyelses- og hastighedsopgraderingsprojekter efter 2020
Anlægsplanen indeholder fornyelses- og hastighedsopgraderingsprojekter frem til og med
2020, samt installation af signalsystem frem til og med 2023 og elektrificering til og med
2026. Den økonomiske ramme til fornyelse efter 2020 er endnu ikke fastlagt, og anlægspla-
nen indeholder derfor ikke fornyelses- og eventuelle hastighedsopgraderingsprojekter heref-
ter.
Hensyn til pålidelighedstest af signalsystemet
Når det nye signalsystem er taget i brug med almindelig trafik på den enkelte strækning, skal
systemet pålidelighedstestes for at sikre, at signalsystemet lever op til de fastlagte krav. I an-
lægsplanen er der som udgangspunkt ikke planlagt sporrelaterede arbejder parallelt med påli-
delighedstesten for at undgå forstyrrelser i forbindelse med test.
Krav til låst sporgrundlag og seneste tidspunkt for politisk beslutning
En forudsætning for udrulningen af signalsystemet på en given strækning er, at sporgrundlaget
for den pågældende strækning er kendt 2�½ år før ibrugtagning af signalsystemet. Arbejdet
med at fastlægge sporgrundlaget igangsættes almindeligvis på baggrund af beslutningsgrund-
laget og efter politisk beslutning. Det tager typisk 1 �½ år fra beslutningstidspunkt til, der fore-
ligger et fastlagt sporgrundlag.
Det betyder, at anlægsplanen fastsætter en række deadlines for politisk beslutning om konkre-
te projekter, hvis de skal kunne gennemføres på det planlagte tidspunkt. Alternativt vil projek-
terne forventeligt først kunne gennemføres efter 2023, når det nye signalsystem er udrullet i
hele landet. For sikre denne nye anlægsplan har Banedanmark udarbejdet en tidsplan for peri-
oden 2016-18 med henblik på at sikre politisk stillingtagen i rette tid til realisering af anlægs-
projekter, hvor der er tidskritiske afhængigheder.
I forhold til elektrificering har det i replanlægningen været tilstræbt at opnå et jævnt udrulningsforløb.
Banedanmark har på et overordnet niveau orienteret DSB om anlægsplanen, men der har ikke været
drøftet spærringsomfang på strækningerne i perioden 2018-2026, udover spærringer i forbindelse med
Ny bane København-Ringsted og Ringsted-Femern banen. Der har ligeledes været dialog mellem DSB
og Banedanmark om indkøb af nyt el-materiel til Fremtidens Tog. Der foreligger imidlertid ikke en
Side 2/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
endelig konsolideret plan, men det er en mulighed, at nyt materiel forudsætter perronudvidelser på
konkretet stationer. Hvorvidt det bliver nødvendigt, afhænger af den endelige plan for nyt el-materiel.
DSB har oplyst, at perronforlængelserne i givet fald først vil være aktuelle efter 2023, hvilket harmo-
nerer med Banedanmarks anlægsplan.
2
Inkorporering af erfaringer i anlægsplanen
I dette afsnit beskrives, hvorledes erfaringer fra elektrificering af strækningen Esbjerg-Lunderskov og
fornyelsesprojekterne på Østfyn og Køgebugt er inkorporeret i Banedanmarks reviderede plan for
infrastrukturprojekter. Banedanmarks erfaringer fra udrulningen af det nye Signalsystem er beskrevet
særskilt i notat om Signalprogrammet, og disse erfaringer ligger tillige til grund for replanlægningen
af den samlede anlægsportefølje.
2.1
Erfaringer fra Esbjerg-Lunderskov
Det er Banedanmarks opfattelse, at den primære årsag til forsinkelsen af elektrificeringen mellem Es-
bjerg og Lunderskov er, at leverandøren ikke har færdiggjort design tids nok i forhold til udførelsen af
projektet i marken. Det var forudsat, at leverandøren skulle udføre detailprojektering og udførelse
samtidigt. Banedanmark har imidlertid kunnet konstatere, at mobiliseringen har været vanskelig for
leverandøren. Det forsinkede detailprojekt, samt manglende og ustabilt materiel, har således resulteret
i, at anlægsarbejderne ikke er forløbet planmæssigt.
I løbet af foråret 2016 blev det tydeligt, at leverandøren havde problemer med at få gennemført sin
detailprojektering for køreledningsanlægget tids nok til at få støbt og leveret de rette fundamenter.
Derved fik leverandøren ikke etableret en optimal arbejdsproces for så vidt angår ramning af funda-
menter. Hertil kom forsinkelser på grund af manglede maskiner, manglende uddannelse af personale,
forsinket og manglende godkendelse af ny rammemaskine samt forsinket ankomst af tråd-
trækningsmaskinen fra Østrig. Banedanmark kunne i juni 2016 udleje to maskiner og mandskab til
leverandøren frem til juli 2016 og herefter kun materiel for resten af året.
Banedanmark har på sin side haft en bekymring omkring sætning og hævning af sporene i forbindelse
med ramning af fundamenter. Banedanmark iværksatte derfor for en kort periode en skærpet kontrol af
sporets beliggenhed, som midlertidigt forsinkede arbejdet. Da resultaterne af kontrollen viste, at der
ikke var grund til bekymring ud over det sædvanlige, er kontrollen af sporets beliggenhed blevet lem-
pet, og der er i samarbejde med leverandøren udarbejdet en særlig kontrolprocedure.
Endvidere har det været vanskeligt at tilpasse nye sporspærringer til de forsinkede arbejder. Sporspær-
ringer og spærringer i de områder, der arbejdes i, har grundet forsinkelsen ikke længere kunnet lokali-
seres og varsles i den takt, s om sporspærringsprocessen kræver. Det har vanskeliggjort processen med
at tilvejebringe de nødvendige nye spærringer. Der er igangsat et tæt koordineringsarbejde herom, som
samtidig skal evaluere spærringsmønstret fra denne strækning og videreføre erfaringer til arbejderne
fremover til de følgende projekter.
Side 3/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
På nuværende tidspunkt er Banedanmark som nævnt både i gang med design og udførelse af første
strækning, og i den forbindelse samles løbende op på opnåede erfaringer med begge discipliner. Elek-
trificeringsprojekterne er organiseret som et program, således at der løbende drages erfaring med de-
sign, optimering samt udførelse. Denne læring samles bl.a. op via
lessons learned work shops,
men
også ved at anvende de samme ressourcer i projekterne. Det er forudsat, at ressourcerne fra et projekt
videreføres til det næste osv. På den måde forventes det, at den nødvendige viden fra udførelse af ét
elektrificeringsprojekt videreføres til næste elektrificeringsprojekt. Dermed opnås læring, der også
fremadrettet kan bidrage til endnu mere effektiv arbejdstilrettelæggelse og gennemførelse af de kom-
mende elektrificeringsarbejder.
2.2
Inddragelse af erfaringer fra 2016-projekterne
Banedanmark har i 2016 haft problemer med at gennemføre de to store sporfornyelsesprojekter; Øst-
fyn og Køgebugt.
Som konsekvens heraf har Banedanmark igangsat et analysearbejde, som har til hensigt at sikre, at
projekternes robusthed forbedres, indenfor scope, kompleksitet og spærringsmæssige forudsætninger.
Analysen har ligeledes til formål at afdække, om de udbudte arbejder kan sammensættes, planlægges
eller kontraheres på en anden måde, som kan tiltrække flere relevante entreprenører. Som en del af
analysen indhentes input fra entreprenører og operatører. Et andet output af analysen er principper til
anvendelse i den fremtidige planlægning af projekter, således at Banedanmark allerede i en overordnet
plan i stigende grad kan sikre porteføljens gennemførbarhed. Analysens resultater vil forelægge primo
2017.
Derudover arbejder Banedanmark sideløbende med at forøge den interne portefølje- og projektkapaci-
tet, dels gennem organisatoriske tiltag, dels gennem egentlig rekruttering.
3
Banedanmark anlægsplan
I dette afsnit præsenteres den reviderede anlægsplan med udgangspunkt i de enkelte strækninger. Sær-
lige forhold ift. robusthed, risici samt konsekvenser beskrives, ligesom hensyn til DSB’s indkøb af nyt
el-materiel samt overvejelser omkring ibrugtagning af nye baner udfoldes.
3.1
Øst- og Nordjylland
På strækningen Fredericia-Aalborg skal der til og med 2021 udføres omfattende fornyelse af stræknin-
gen. Endvidere skal der installeres nye signaler til og med 2023. Hertil kommer, at der kan træffes
politisk beslutning om elektrificering af hele eller dele af strækningen, hastighedsopgraderinger, kapa-
citetsudvidelse på Aarhus H samt perronforlængelser som følge af nyt DSB-materiel. Nord for Aal-
borg skal Banedanmark potentielt gennemføre yderligere to anlægsprojekter: ny bane til Aalborg
Lufthavn samt kapacitetsudvidelse mellem Lindholm og Frederikshavn. Figur 1 illustrerer de kom-
mende års potentielle aktiviteter på strækningen Fredericia-Frederikshavn.
De mange samtidige arbejder giver en betydelig kompleksitet og dermed en høj risikoprofil i forhold
til gennemførelsen af Signalprogrammet. Det gælder i særlig grad i Østjylland.
Side 4/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0005.png
Figur 1: Revideret anlægsplan for strækningen Fredericia-Frederikshavn i perioden 2018-2026
�½
Fredericia
2018
Aarhus H
Langå
�½
Hobro
�½
Aalborg
Implementering af signalsystem
�½
Frederikshavn
2019
Nyt signalsystem pålidelighedstestes
2020
Opdatering af nyt signalsystem
Implementering af
signalsystem
Fo rbe.arb.
EP
2021
2022
Ibrugtagning af signalsystem
Implementering af signalsystem
2023
Ibrugtagning af signalsystem
2024
Ibrugtagning af el-materiel f ra K25
2025
Kap.-udv.
A arhus H
2026
Elektrificering
Nyt signalsystem
Fornyelse + Forbe.arb. EP
Fornyelse + Hast.opgr.+ Forbe.arb. EP
Forbe.arb.EP
Anlægsprojekter
Fredericia-Aarhus H-Langå
Som det fremgår af figur 1, har Banedanmark planlagt med at udrulle signalsignalsystemet og efter-
følgende elektrificering sekventielt. Derudover er udførelsen af forberedende arbejder til elektrifice-
ring på Aarhus H og eventuel kapacitetsudvidelse på Aarhus H opdelt i to etaper. Den eneste ekstra-
omkostning forbundet hermed forventes at være dobbeltomkostninger til projektopstart og byggeplads.
Den to-delte udførelse af arbejderne på Aarhus H er afgørende ift. at øge robustheden i anlægsplanen.
Banedanmark vurderer, at den største risiko på strækningen Fredericia-Langå knytter sig til det bety-
delige aktivitetsniveau i 2020-2021. Både fornyelse, hastighedsopgradering samt de forberedende
arbejder til elektrificering anslås hver for sig at have et økonomisk omfang svarende til fornyelsespro-
jektet på Køgebugtbanen.
Nyt el-materiel
Ibrugtagning af el-materiel vil på strækningen Fredericia-Aarhus først være aktuel, når Aarhus H er
elektrificeret i 2024. Replanlægningen af aktiviteter muliggør derfor ibrugtagning af el-materiel mel-
lem Fredericia og Aarhus H (samt videre til Hobro) fra køreplanen 2025.
Evt. ny bane ved Vejlefjord
Med aftalen mellem daværende regering (SRSF), Dansk Folkeparti og Enhedslisten om
En moderne
jernbane – Udmøntning af togfonden DK af januar 2014
er Ny bane ved Vejlefjord planlagt udført i
perioden 2024 til 2027. Etablering af ny bane ved Vejlefjord forventes udført med minimal påvirkning
af det eksisterende baneanlæg, indtil banen skal tilkobles til den eksisterende bane. Banedanmark vur-
Side 5/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
derer, at ny bane ved Vejlefjord vil kunne tilkobles eksisterende bane i perioden 2024 til 2027, hvor-
ved projektet passer med de øvrige aktiviteter i Banedanmarks anlægsplan.
Evt. ny bane Hovedgård – Hasselager
Hvis det besluttes at etablere en ny bane fra Hovedgård til Hasselager, vurderer Banedanmark, at den
nye bane vil kunne tilkobles eksisterende bane som forudsat i perioden 2024 til 2027, og at tidspunktet
passer med de øvrige projekter i Banedanmarks reviderede anlægsplan. Banedanmark undersøger på
nuværende tidspunkt, hvordan selve tilslutningen mellem den nye og den eksisterende bane vil påvirke
den trafikale afvikling omkring Aarhus H.
Håndtering af afhængigheden mellem signaludrulning og elektrificering
Generelt knytter der sig en risiko til den tætte koordinering mellem signalsystemet og elektrificeringen
i Østjylland. Såfremt der skulle ske en forsinkelse i Signalprogrammet, vil der kunne ændres på ræk-
kefølgen af udrulninger i Signalprogrammet, således at den østjyske strækning prioriteres før eksem-
pelvis Skanderborg-Skjern, Esbjerg-Holstebro mfl., hvor det nye signalsystem planlægges ibrugtaget i
2021 og 2022.
Hobro-Frederikshavn
For at sikre robusthed i afslutning og test af signalsystemet på Early Deployment strækningen Hobro-
Frederikshavn, har Banedanmark valgt at udskyde en række arbejder fra 2019 til udførelse i 2020. Det
drejer sig om fornyelse, hastighedsopgradering og forberedende arbejder til elektrificering på stræk-
ningen Hobro-Aalborg (Lindholm) samt anlægsarbejderne Ny bane til Aalborg Lufthavn og Kapaci-
tetsudvidelsen Vendsyssel. Som følge af denne udskydelse kan signalsystemet installeres og testes
uden samtidige arbejder eller projekter, der ligger meget tæt på afslutningstidspunktet. Dermed indfri-
es aftalen med Nordjyske Jernbaner samt Region Nordjylland ét år senere end senest planlagt.
El-materiel vil mellem Hobro og Aalborg kunne ibrugtages fra køreplanen 2026, og mellem Aalborg
og Frederikshavn vil kørsel med el-materiel kunne ske fra køreplanen 2027.
3.2
Hovedstrækning Fyn og Sjælland
På strækningen henover Fyn og Sjælland skal der udføres sporfornyelse i 2019 og 2020 grundet spo-
rets tilstand. Derefter skal signalsystemet implementeres over en treårig periode fra Middelfart til Kø-
benhavn H. Det vil være muligt at gennemføre hastighedsopgraderingen Ringsted – Odense i 2019
(Storebælt eventuelt i 2018). Denne plan forudsætter dog en politisk beslutning herom inden udgangen
af 2016. Alternativt vil meromkostningen for projektet være ca. 30 mio. kr. Den samlede anlægsplan
for strækningen er illustreret nedenfor i Figur 2.
Side 6/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0007.png
Figur 2 Revideret anlægsplan for strækningen København-Middelfart i perioden 2018-2023
�½
Middelfart
2018
Odense
Nyborg
Alt. 1
Korsør
�½
Ringsted
�½
Roskilde
�½
Høje Taastrup
�½
�½
København H
2019
Alt. 2
2020
Implementering af signalsystem
2021
Ibrugtagning af signalsystem
Implementering af signalsystem
2022
Ibrugtagning af signalsystem
2023
Efter
2023
Nyt signalsystem
Fornyelse
Fornyelse + Hast.opgr.
Hast.opgr.
Den største risiko ved planen på denne strækning vurderes at være det omfattende aktivitetsniveau i
2019. Det kan være en mulighed at udføre fornyelsen mellem København H og Høje Taastrup i 2020
frem for i 2019. I 2020 er der dog ligeledes et omfattende aktivitetsniveau på tværs af landet, og dette
hensyn vil skulle indgå i afvejningen.
Endelig har det ikke været muligt at finde plads til fornyelse af strækningen Roskilde-Ringsted, der
ellers er trængende og har udlevet sin tekniske levetid. Således vil der skulle gennemføres levetidsfor-
længende vedligehold på strækningen, frem til den kan fornyes i forventeligt 2024-2025. Banedan-
mark forventer at kunne fastholde banens funktionalitet gennem den intensiverede vedligeholdelses-
indsats, men der vil være en øget risiko for hastighedsnedsættelser, frem til fornyelsen gennemføres.
Etableringen af en evt.
ny bane på Vestfyn
mhp. at øge banekapaciteten er planlagt udført i perioden
2018 til 2023. Etableringen af højhastighedsbanen er ikke en del af det nuværende Signalprogram.
Derfor må det forventes, at banen først kan tilsluttes det eksisterende spor i 2024, når den nuværende
signaludrulning er gennemført. Hvis det ønskes, kan der dog optages forhandlinger med leverandøren i
øst om en evt. tidligere tilslutning af banen. Konsekvens ift. pris og tidsplan for den øvrige signalud-
rulning i øst er ikke kendt.
3.3
Roskilde-Køge-Næstved
Strækningen Roskilde-Køge-Næstved er Early Deployment strækning for nyt signalsystem på fjernba-
nen i Østdanmark. Anlægsplanen betyder på denne strækning, at der kan ibrugtages el-materiel til
Næstved station fra 2. kvartal 2020 under forudsætning af, at Næstved station immuniseres.
Side 7/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0008.png
Figur 3: Revideret anlægsplan for strækningen Roskilde-Køge-Næstved i perioden 2017-2020
�½
Roskilde
2017
�½
Køge
�½
Næstved st
2018
Implementering af signalsystem
2019
Nyt signalsystem
pålidelighedstestes
2020
Elektrificering
Ibrugtage el-materiel fra Q2 2020
Nyt signalsystem
Samtidige arbejder (SP og EP)
På denne strækning forudsætter anlægsplanen, at elektrificeringen udrulles i 2019, samtidig med at det
nye signalsystem pålidelighedstestes efter ibrugtagning. Det vurderes at kunne lade sig gøre, idet elek-
trificeringsarbejderne (opsætning af master og fundamenter) ikke er relateret til selve sporet og der-
med ikke er væsentlige i forhold til test af signalsystemet. Det forudsætter dog en tæt koordinering,
men risikoen vurderes at være begrænset.
Den største risiko på denne strækning vurderes at være forsinkelse af ibrugtagningen af signalsyste-
met, idet der er tale om en Early Deployment strækning. En forsinkelse af signalprogrammet vil bety-
de, at ibrugtagningen af el-materiel forsinkes tilsvarende.
3.4
Ringsted-Nykøbing F.-Rødby Færge
I marts 2016 blev der truffet politisk beslutning om tidsplan for udbygning af jernbanestrækningen
mellem Ringsted og Nykøbing Falster. Denne tidsplan er fastholdt i den reviderede anlægsplan.
Med den politiske beslutning er elektrificeringen fremrykket, og DSB vil med ibrugtagning af Stor-
strømsbroens jernbanedel i 2023 kunne anvende el-materiel mellem Ringsted og Nykøbing Falster fra
køreplanen 2024.
Side 8/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0009.png
Figur 4 Revideret anlægsplan for strækningen Ringsted-Rødby Færge i perioden 2019-2024
�½
Ringsted
2019
�½
Næstved
�½
Orehoved
�½
Nykøbing F
�½
Rødby Færge
2020
Implementering af signalsystem
2021
Ibrugtagning af signalsystem
2022
Storstrøms-
broen
Ibrugtage el-materiel fra K24 (dec.2023)
2023
2024
Elektrificering
Nyt signalsystem
Fornyelse
Fornyelse + Forbe.arb. EP
TBD
Jævnfør figur 4 installeres signalsystemet parallelt med arbejder ifm. Ringsted-Femern projektet. På
baggrund af lange spærringer (4-6 måneders varighed) og tæt koordinering, vurderer Banedanmark, at
risikoen ved de samtidige arbejder her er begrænset, modsat på øvrige strækninger, hvor omfattende
samtidige arbejder vurderes at være risikable.
Aktiviteter på strækningen Nykøbing F-Rødby Færge planlægges, når den endelige beslutning om
Femern-forbindelsen foreligger.
3.5
Roskilde-Kalundborg (Nordvestbanen)
Som det fremgår af Anlægstatus til Folketinget (1. halvår 2016) er VVM-arbejdet for Roskilde-
Kalundborg (Nordvestbanen) koordineret med VVM-arbejdet for elektrificeringen på samme stræk-
ning mhp. færdiggørelse i 2017. For bl.a. at imødekomme ønsket om at ibrugtage el-materiel på
strækningen mellem Roskilde og Kalundborg fra køreplansskiftet december 2021, er det i anlægspla-
nen planlagt på en sådan måde, at der er stor afhængig mellem de forskellige aktiviteter på denne
strækning. Det vurderes at være en stram, men realistisk tidsplan for udførelsen af de forberedende
arbejder til elektrificering. Tidsplanen er baseret på, at der senest efteråret 2017 skal træffes beslutning
om elektrificering af strækningen.
For at opfylde forudsætningen om låst sporgrundlag 2�½ år før ibrugtagning af signalsystemet, skal
sporgrundlaget, som beskrevet ovenfor, være fastlåst i oktober 2017. For en eventuel hastighedsopgra-
dering mellem Kalundborg og Holbæk er dette ikke muligt, og en konsekvens af replanlægningen er
dermed, at hastighedsopgraderingen mellem Holbæk og Kalundborg først kan udføres efter 2023, når
signalsystemet er færdigudrullet på Sjælland/Fyn.
Side 9/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0010.png
Figur 5: Revideret anlægsplan for strækningen Roskilde-Kalundborg i perioden 2018-2022
�½
Kalundborg
2018
�½
Holbæk
�½
Roskilde
2019
Implementering af signalsystem
2020
Ibrugtagning af signalsystem
2021
Ibrugtage el-materiel fra K22 (dec.2021
)
2022
Efter
2023
Elektrificering
Nyt signalsystem
Fornyelse + Forbe.arb. EP
Forbe.arb.EP
Hast.opgr.
Note: Såfremt hastighedsopgraderingen af strækningen Holbæk-Kalundborg besluttes på baggrund af den gennemførte VVM
vil udførelsen heraf kunne ske i perioden 2024-27.
3.6
Ny bane København-Ringsted
Den ny bane mellem København og Ringsted er planlagt ibrugtaget december 2018.
Tilslutningen af den ny bane ved henholdsvis Vigerslev st. og Ringsted st. forventes i større og mindre
grad at påvirke trafikken. Banedanmark er i tæt dialog med DSB om de trafikale konsekvenser, og
DSB er involveret i den konkrete planlægning af bl.a. spærringer. Arbejderne tilstræbes gennemført
med mindst muligt gene for trafikken.
Den nye bane med tilslutning til Vigerslev st. er klar til prøvedrift efter påske 2018, og har det største
spærringsmæssige omfang i første kvartal 2018. Tilslutningen til Ringsted st. påbegyndes i 2017 med
test af tilslutningen i efteråret 2018. Der vil være omfattende spærringer i forbindelse med disse arbej-
der.
3.7
Øvrige strækninger (regionale opgraderinger m.v.)
Figur 6 nedenfor viser aktiviteter på øvrige baner på Fyn og Sjælland samt i Midt- og Vestjylland.
I Midt- og Vestjylland udskydes fornyelses- og eventuelle hastighedsopgraderingsprojekter til efter
2023. Dette er for at reducere risiko for yderligere forsinkelse af signalsystemet. Med Aftale om ud-
Side 10/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0011.png
møntning af Togfonden fra januar 2014 blev der udmøntet ca. 1,2 mia. kr. (pl 2014) til regionalbane-
opgraderinger. Som det fremgår af Anlægsstatus til Folketinget (1. halvår 2016) udførte Banedanmark
et overblik over strækningerne og deres gennemførelse blev færdiggjort ultimo 2015. Undersøgelsen
indikerede, at der fortsat vil være væsentlige rejsetidsbesparelser op de fleste strækninger, men også at
opgraderingerne vil være væsentlig dyrere end tidligere antaget. Undersøgelsen indikerede endvidere,
at rejsetidsbesparelser, anlægsudgifter og tidsplan i vidt omfang afhænger af en række forudsætninger,
som kan ændre sig. Der foretages derfor yderligere konsolidering i forbindelse med det videre arbejde
med beslutningsgrundlag for de enkelte strækninger.
Det fremgår endvidere af Anlægsstatus, at de tekniske undersøgelser i forbindelse med VVM-arbejdet
for hastighedsopgradering af strækningen Østerport-Helsingør (Kystbanen) viste at anlægsoverslaget
marknat ville overstige de afsatte 115,9 mio. kr. På den baggrund blev Transport- og Bygningsudval-
get i november 2015 orienteret om, at VVM-projektet blev sat i bero. For så vidt angår arbejdet med
VVM-arbejdet for opgradering Roskilde-Kalundborg, så koordineres dette med VVM-arbejdet for
elektrificeringen på samme strækning mhp. færdiggørelse i 2017 jf. afsnit 3.5 ovenfor vedr. replan-
lægning af Nordvestbanen.
Forsinkelsen på signalprogrammet kan betyde, at eventuelle regionale hastighedsopgraderinger gen-
nemføres senere end angivet i aftale om fremrykning af aktiviteter i Togfonden DK fra maj 2014. De
regionale hastighedsopgraderinger er alle angivet med start fra 2024. Dette fordi hastighedsopgrade-
ringer i udgangspunktet skal følge fornyelsen, og den tidsmæssige placering af fornyelsesprojekterne
først endeligt vil blive fastlagt med den ny økonomisk ramme for 2021 og frem. Udførelsen af forny-
elsen og dermed de regionale hastighedsopgraderinger vil således afhænge af det samlede aktivitets-
omfang efter 2023. Som det ligeledes fremgår af figur 6 ibrugtages signalsystemet på Svendborgbanen
i 2019, og på strækningen Peberholm-Helsingør (Kystbanen) i 2023. Kystbanen fornyes i 2017 og
2018.
Figur 6: Revideret anlægsplan for øvrige regionale strækninger på Fyn og Sjælland samt Midt- og Vestjylland
Strækning
Struer-Thisted
Struer-Langå
Vejle-Struer
Skanderborg-Skjern
Esbjerg-Holstebro
Esbjerg-Lunderskov
Bramming-Tønder
Fredericia-Padborg
Tinglev-Sønderborg
Odense-Svendborg
Peberholm-Helsingør
Elektrificering
2019
2020
2021
2022
2023
Efter 2023
Nyt signalsystem
Fornyelse + Hast.opgr.
Fornyelse
Side 11/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ny bane til Billund
Som en del af Togfonden DK indgår etablering af en ny bane til Billund. Den nye bane til Billund var
oprindelig planlagt ibrugtaget i december 2019. Ibrugtagningen er imidlertid udskudt til december
2020, da beslutning i foråret 2016 om at inddrage endnu en løsning i VVM-undersøgelsen medførte, at
der skal foretages naturundersøgelser og VVM-undersøgelser på denne linjeføring, inden VVM-
redegørelsen kan afsluttes. Banedanmark forventer at fremsende beslutningsgrundlaget herfor i foråret
2017 med lovfremsættelse i efteråret 2017.
Anlæggelsen af ny bane til Billund er ikke en del af det eksisterende signalprogram, og Billundbanen
kan som udgangspunkt først tilsluttes den eksisterende bane, når det nuværende signalprogram er af-
sluttet i Jylland i 2023. Hvis banen fremrykkes vil der som med øvrige tilslutninger skulle indgås dia-
log med leverandøren, hvis dette skulle gennemføres, som en del af det nuværende signalprogram. Det
er dog uklart, hvilke konsekvenser der vil være heraf, både ift. pris og tidsplan for signaludrulning i
Jylland.
Side 12/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0013.png
3.8
S-banen
Udrulningsplanen for implementering af nyt signalsystem på S-banen, som fremgår af figur 7, stem-
mer overens med de i forvejen planlagte aktiviteter.
Figur 7 Ibrugtagning af nyt signalsystem på S-banen
Fornyelses- og hastighedsopgraderingsprojekter, som endnu ikke er planlagt eller besluttet vil blive
gennemført efter udrulningen af signalsystemet, som på S-banen afsluttes i 2021.
4
Oversigt over deadline for politisk beslutning
Banedanmarks re-planlægning af de kommende års aktiviteter stiller krav til tidspunktet for politisk
beslutning, hvis projekterne ønskes udført inden 2023. For sikre denne nye anlægsplan har Banedan-
mark udarbejdet en tidsplan for perioden 2016-18 med henblik på at sikre politisk stillingtagen i rette
tid til realisering af anlægsprojekter, hvor der er tidskritiske afhængigheder.
Af tabel 1 fremgår det tidspunkt, hvor der senest skal være truffet politisk beslutning om gennemførel-
se af et projekt.
Side 13/14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Banedanmarks notat med en tidsplan for følgeeffekten på øvrige baneprojekter de kommende år i forbindelse med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet på banenettet i Danmark, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707532_0014.png
Tabel 1 Forudsat politisk beslutning, dvs. de tidskritiske baneprojekter (2016-2018).
Note: Den 25. november 2016 er beslutningsgrundlaget for opgraderingsprojektet Odense-Ringsted fremsendt til Folketinget
og den 29. november 2016 blev projektet med en bane til Aalborg Lufthavn vedtaget af Folketinget. For så vidt angår opgra-
dering mellem Aarhus-Hobro er beslutningstidspunkt medio 2017 givet, at opgradering Fredericia-Hobro anskues som et
samlet projekt.
Generelt gælder det, at der er behov for fastlagt sporgrundlag 2 �½ år før udrulning af signalprogram-
met på den enkelte strækning, hvis et arbejde ønskes gennemført inden 2023. Arbejdet med at fastlæg-
ge sporgrundlaget igangsættes almindeligvis på baggrund af beslutningsgrundlaget og efter politisk
beslutning. Det tager typisk 1 �½ år fra beslutningstidspunkt til, der foreligger et fastlagt sporgrundlag.
For nye baner ved Vejlefjord, over Vestfyn samt Hovedgård-Hasselager gælder, at arbejderne - uanset
beslutningstidspunkt - først kan tilsluttes den eksisterende infrastruktur efter 2023. Det endelige tids-
punkt for udførelse og tilslutning vil afhænge af det samlede aktivitetsomfang efter 2023.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at Banedanmark så vidt muligt udformer beslutningsoplæggene på
en sådan måde, at delprojekter kan besluttes uafhængigt af hinanden, og dermed om nødvendigt til
udførelse på forskellige tidspunkter. Det gælder eksempelvis de forberedende arbejder til elektrifice-
ring og kapacitetsudvidelsen på Aarhus H. Et andet eksempel kan være perronudvidelser til DSB’s nye
el-tog.
Side 14/14