Til Transportudvalget
Vedr. DSB
Jeg synes det i 2017 vil være på sin plads, at få DSB privatiseret. Der går ikke med
den nuværende form for togdrift. Det værste scenarie var, da DSB bestilte IC4
togene. Dels at der bliver postet millioner og atter millioner til indkøb af togsæt som
ikke fungerer. Dels at der ikke er lavet en professionel kontrakt, som selv et lille
normalt fungerende firma ville kunne magte.
Udgifterne til sådanne tåbeligheder vil skulle dækkes af de i forvejen hårdtramte
passagerer, som stadig må kæmpe med DSB’s undskyldninger, hvorfor der er
driftsforstyrrelser og de rejsende derfor bliver forsinket i deres ærinder.
Nu spekuleres der atter på nye tog og det giver selvfølgelig rigtig god mening. Det
undre mig meget, at DSB ikke undersøger, hvilke toge der anvendes i andre lande og
drifts sikkerheden af disse.
Behøver lille Danmark at opfinde den dybe tallerken igen, når vi har så mange
selskaber rundt i verden, som sikkert vil dele ud af deres erfaringer.
Når ikke DSB kan drive en fornuftig togdrift og der samtidig fra regeringens side
ønskes en bedre kollektiv trafik, hvor der kører færre biler i byerne, må der vel
handles politisk, eller??
Hvis man gør som man altid har gjort, får man sikkert også det samme resultat.
Jeg har i årene 1989 – 1997 arbejdet som Togleder i Driftsområde Göteborg i
Sverige. Jeg kan ikke mindes, at der har været så dårlig drift og det selvom Sverige er
ti gange større end Danmark og befolkningen kun tæller ca. ni millioner indbyggere.
Vejrmæssigt er Danmark også forskånet af de meget strenge vintre med stort
snefald.
I 1983 til 1985 arbejdede jeg I Schweiz. Jeg var da afhængig af den offentlige trafik.
Jeg pendlede mellem Eglisau og Zürich. To gange mødte jeg for sent på arbejdet pga
togforsinkelser!!