Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1707150_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Orientering om ny model for ID-kontrol i Københavns Lufthavn
DSB har den 21. december 2016 truffet beslutning om at implementere en ny
model for ID-kontrol i Københavns Lufthavn, som forventes at være i drift fra
mandag den 30. januar 2017. Beslutningen udgør hermed afslutningen på den
test- og analysefase, som Transport-, Bygnings- og Boligudvalget blev orienteret
om i august 2016. Alle relevante samarbejdspartnere er blevet hørt i forbindelse
med beslutningen, og der er tilslutning fra alle parter til modellen.
I den nye model for ID-kontrol er der opstillet afskærmning på langs af perronen i
togets længde. I afskærmningen er der op til 10 åbninger med to sluser pr. åbning,
som de ankommende passagerer kan bevæge sig frit igennem og væk fra toget
ved ankomst til CPH. Passagerer til CPH har dermed næsten fri adgang til at
komme op i terminal 3, mens passagerer til Sverige skal blive på perronen og
stille sig i kø i ”ventesluserne”, som er etableret på indersiden af afskærmningen.
Når toget er tømt for passagerer, sikres toget, så der kun er adgang til toget
gennem de 10 bemandede åbninger i afskærmningen. ID-kontrollen foretages
herefter. ID-kontrollen gennemføres således umiddelbart før ombordstigning;
også for passagerer, der er stået af i CPH, og skal videre mod Sverige.
Direktions-
sekretariatet
21. december 2016
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24681010
[email protected]
www.dsb.dk
Den nye model for ID-kontrol medfører en kortere ekspeditionstid samt et
velfungerende passagerflow på perronen både for passagerer til lufthavnen og til
Sverige. Desuden skal rejsende til Sverige ikke gå op gennem terminal 3 og ned på
perronen igen for at blive ID-kontrolleret. Modellen medfører ingen negative
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Orientering om ny model for id-kontrol, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1707150_0002.png
trafikale konsekvenser. Pendlergruppen Øresund har officielt anbefalet denne
model for ID-kontrol i CPH.
På grund af den kortere ekspeditionstid i den nye ID-model er det umiddelbart
muligt at genindføre 10 min. drift i Danmark med allerede tilgængeligt
togmateriel. Dette er dog ikke testet i praksis, og af hensyn til trafikafviklingen og
for at skabe mindst mulig gene for kunderne planlægger DSB at gennemføre en
række tests af 10 min. drift med henblik på at kunne genindføre 10 min. drift i
Danmark hurtigst muligt. Testarbejdet forventes påbegyndt primo februar 2017,
når den nye ID-model er implementeret.
Side 2/2