Løndumping og lovovertrædelser er udbredt ved
udførsel af kørsel af offentlig servicetrafik for
trafikselskaberne
Får din kommune udført opgaver af trafikselskaberne? Hvis ja, så bliver en stor del af din
kommunes kørsel udført af selskaber, som opererer ulovligt.
Er det fair overfor din kommunes borgere, der udsættes for uforsvarlig transport?
Er det rimeligt, at chaufførerne, der Ønsker at få den lovbefalede overenskomstmæssige løn, bliver
afskediget og må gå ledige?
Er det rimeligt, at din kommunes lovlige virksomheder er udelukket fra at få kørselsopgaverne,
fordi useriøse firmaer fås kontrakterne på baggrund af ulovligheder og underbetaling?
Er du klar over, at såfremt lovlige virksomheder udførte opgaverne, ville det skabe 25-50% flere
fuldtidsstillinger?
Er det forsvarligt blot at se passivt til?
Hvad kan man gøre for at løse problemerne konstruktivt?
følgende rapport vil vi opliste fakta, redegøre for problemstillingen, give svar på ovennævnte
spørgsmål, samt komme med eksempler på løsninger, herunder indførelse af sociale klausuler.
Publiceret: 13/01 2015 12:35
I
Opdateret: 21/09 2016 12:41
Fakta omkring overtrædelserne
Hvilke regler overtrædes?
1.
Taxilovgivningens §5 stk. hvori det er anført at tilladelsesindehaveren (både
tilladelsen til taxi og tilladelse til Offentlig Service Trafik (i det følgende kaldet
OST) i forhold til ansatte medarbejdere skal overholde gældende
overenskomster på området. Det fremgår desuden af Tratikstyrelsens
retningslinjer for brug af tilladelserne, at en af 4 nævnte overenskomster skal
følges.
2. EU’s arbejdstidsregulativ implementeret i dansk lov og arbejdsmiljøloven
overtrædes
(arbejdsmiljølovens regler om hviletid og tridøgn, herunder at en medarbejder
højst må arbejde 48 timer pr. uge gennemsnitligt)