Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
Fra:
Dennis Bjerre deleuran
Sendt:
20. november 2016 09:56
Emne:
Angående Flextrafik.
Hej Rasmus Prehn.
Jeg skriver til dig med et hamrende vigtigt spørgsmål..
Jeg arbejder inde for Flextrafik ordningen som Chauffør, godt nok for min kæreste som er
vognmand.
Jeg ved ikke om du er klar over hvad den her Branche egentligt handler om, men det er OST kørsel
(Offentlig Service Transport)
Jeg ved egentligt ikke hvor jeg skal starte og hvor jeg skal slutte med det her brev, men jeg vil
starte med at gører opmærksom på at slavearbejde ikke er afskaffet i Danmark.
OST er et offentligt udbud, hvor private aktører byder ind med priser på kørsel af ældre og syge og
hvad der nu ellers forefindes....primært sygehus kørsel (Folk der skal fra hjemmet til undersøgelse)
Disse priser kan jeg gøre opmærksom på ligger helt nede på 215 kroner i timen pt.....og op til ca
315 kroner....
I kontrakten med Sydtrafik i dette tilfælde står der klokkeklart at man skal følge en kollektiv
overenskomst, og de siger meget tydeligt at man skal have timeløn for samtlige timer en chauffør
står til rådighed for en vognmand.....dette sker IKKE.
Der er eksempler på 65 kroner i timen, hvor chauffører er nød til at kører 16 timer i døgnet for at
tjene en løn....(Dette bliver også et problem for dem den dag de skal have dagpenge)
Du tænker nok, hvordan kan det lade sig gører ? jooh, man snyder da bare lidt....et eksempel kan
være - Bilens pris er 300 kroner...og chaufføren har kørt 3000 kroner ind på en arbejdsdag
(usandsynligt) men for at gøre det nemt, så bliver det 10.....og det er så de 10 timer du får løn
for.....UANSET om du har brugt 16 timer på at tjene dem..
Mange vognmænd påstår jo at man skal aflønnes med provision i denne OST branche, hvilket man
bestemt ikke skal - men hvis de er så sikre ? hvorfor aflønner de så på en måde så der står timer på
deres chaufføres lønsedler?
Nu tænker du så nok....jaaaah, men disse folk kan jo bare vælge deres fag fra - nej det er netop det
de IKKE kan, fordi de er presset på dagpenge, eller kontanthjælp.....og er nød til at tage disse jobs
for ikke at få myndigheder efter sig, og grunden til at der er så mange jobs i dette fag er fordi
rigtigt mange kommer og går fordi det er så vanvittige forhold at arbejde under.
Jeg kunne blive ved Rasmus Prehn.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 121: Henvendelse af 20/11-16 vedrørende Flextrafik, fra Dennis Bjerre deleuran
1706837_0002.png
Kan det være rigtigt at når man byder ind på offentlige udbud at man så kan slippe afsted med at
røvrende den ene person efter den anden ??? Og kan det være rigtigt at Sydtrafik er så komplet
ligeglade med at tjekke deres leverandører?
Mvh
Dennis Bjerre Deleuran.
Ps.
Du får lige dette link...Angående dette link, så er der en klokkeklar overtrædelse af 11 timers
reglen, og jeg kan fortælle dig at det er MEGET udbredt.....hvorfor i den helve... sker der ikke noget
fra trafikstyrelsen? de må da frartage disse vognmænd deres tilladelser.
http://www.fagbladet3f.dk/artikel/barsk-konkurrence-rammer-
trafiksikkerhed?utm_campaign&utm_medium=email&utm_source=Newsletter
Chaufførløn trykket i bund : Barsk
konkurrence rammer
trafiksikkerhed
www.fagbladet3f.dk
3F kritiserer Midt- og Sydtrafik for at acceptere
alt for lave bud fra vognmændene til kørsel af
blandt andet børn, ældre og syge. Professor: Lav
løn og arbejdspres går ud over passagerernes
sikkerhed.
Samt dette link. (omhandler en Flextrafik chauffør)
http://www.tveast.dk/artikel/aeldre-mand-doed-efter-busulykke-ved-fuglebjerg
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 121: Henvendelse af 20/11-16 vedrørende Flextrafik, fra Dennis Bjerre deleuran
1706837_0003.png
Ældre mand død efter busulykke
ved Fuglebjerg
www.tveast.dk
Den 76-årige mand, der i går var passager i en af
de forulykkede busser ved Fuglebjerg, er afgået
ved døden.