Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1706303_0001.png
15.12.16
Dynamisk trafikinformation
Banedanmark har i forbindelse med udmøntningen af restmidler til tilgængeligheds-
fremmende tiltag foreslået en række projekter, hvor udgangspunktet er en forbedring
af stationer i yderområder. Der er i alt udmøntet 29,3 mio. kr. til fire projekter.
Projekterne er prioriteret i samarbejde med DSB og Danske Handicaporganisationer.
Der er heriblandt prioriteret 8 mio. kr. til tilgængelighed på mindre stationer og andre
stationer med særligt behov for dynamisk trafikinformation, hvor der skal etableres
skærme, for at løfte informationsniveauet på stationerne på strækningen Langå – Stru-
er. Blandt de 20 indmeldte stationer er det imidlertid efterfølgende konstateret, at to af
disse (Ravnstrup og Rindsholm) ikke fungerer som standsningsstationer, hvor der
udveksles passagerer. Der er således ikke behov for etablering af informationsskærme
på disse stationer. Banedanmark beklager, at der i indmeldingen af stationer er sket en
fejl.
Banedanmark registrerer informationer vedrørende landets stationer i adskillige data-
baser. I indmeldingen af stationer på strækningen er der anvendt et udtræk fra en for-
kert database, der ikke kun indeholdt standsningsstationer, men også tekniske statio-
ner. I arbejdet fremadrettet med Banedanmarks databaser vedrørende stationsinforma-
tion vil Banedanmark sikre, at definitionerne i den anvendte terminologi i databaserne
fremgår tydeligere. Derved minimeres risikoen for at lignende fejl på baggrund af
forkert dataudtræk kan opstå.
Som følge af at de to stationer udgår af projektet, kan de afsatte midler hertil benyttes
på andre stationer, hvor der er behov for dynamisk trafikinformation. Såfremt en
umiddelbar omprioritering af midlerne til andre stationer ønskes, kan Banedanmark
udpege de stationer, der er placeret i yderområderne, og som ikke allerede har dyna-
misk trafikinformation. Herefter bør de specifikke stationer, der ønskes prioriteret,
udpeges efter samme fremgangsmåde, som de allerede prioriterede stationer har fulgt.
Dvs. først og fremmest en opdatering af behov for tilgængelighedsfremmende tiltag og
dernæst en prioritering i samarbejde med DSB og Danske Handicaporganisationer.
Det har hidtil været tilgangen ved etablering af dynamisk trafikinformation, at den bør
gennemføres som en sammenhængende indsats på en strækning, så den for passageren
opleves som et homogent løft. Det kan derfor overvejes, om det vil være mere hen-
sigtsmæssigt, at foretage en prioritering af nye stationer efter at omfanget af eventuelt
overskydende midler fra de resterende projekter i puljen er endeligt opgjort. Denne
fremgangsmåde gør det muligt at afdække, hvor der med eventuelt overskydende mid-
ler kan opnås størst mulig effekt for passageren på en sammenhængende strækning.
Alternativt kan det overvejes, om der er andre tiltag end opgradering af dynamisk
trafikinformation, der skal prioriteres. De aktiviteter, der fremgår af den allerede eksi-
sterende liste over forslag til projekter, har imidlertid et større omfang omkostnings-
mæssigt end de udisponerede midler. Derfor vil det først kunne besluttes, om sådanne
aktiviteter skal gennemføres, når de nu igangsatte projekter er afsluttet, så det kan
vurderes, om der er yderligere overskydende midler.
Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9052
E-mail
[email protected]
www.banedanmark.dk
Journalnr.
…/kbp
CVR
18632276
Side 1(1)