Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704904_0001.png
PFA PENSION
OPP-workshop
d. 5. december 2016
Dette er et oplæg til diskussion
- Der er ikke tale om et tilbud om investering
09-12-2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704904_0002.png
3. LIMFJORDSFORDINDELSE
• Aflastning af de eksisterende to
forbindelser over Limfjorden
• Motorringvej vest om Ålborg
• Forbinder lufthavn med
mortorvejsnet
• Forventet daglig trafikmængde:
20.000-25.000 køretøjer
• Forventet anlægssum ca. 6,2 mia.
kr.
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704904_0003.png
OFFENTLIGE PRIVATE PARTNERSKABER
ROLLER I KONSORTIUM – FORDELING AF
RISIKO
Byggeriet
Entreprenør
• Udarbejder bud
• Bygger til fast pris og tidspunkt
• Bærer risiko for overskridelse af budget og tid
Drift
Driftsselskab – kan være samme entreprenør som bygger
• Står for driften i hele perioden
• Sikrer tilgængelighed
• Leverer fast driftspris til buddet
• Bærer risiko for øgede driftsomkostninger
Finansiering
Pensionsselskab, gerne flere i samarbejde
• Ansvarlig for den samlede finansiering, herunder brug af gæld
• Bærer risiko for ændringer i renten
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704904_0004.png
OFFENTLIGE PRIVATE PARTNERSKABER
HVOR VI SOM INVESTOR SER RISIKO
• Variation i trafikmængde
• Trafikmængder er vanskelige at forudsige
• Der er altid et alternativ til et givet stykke infrastruktur
• Hvor ”besværlige” er alternativerne at bruge, og hvor dyre er de?
• Her er der to alternativer tæt på - og de er gratis
Nødvendigt at en betydelig del af indtjeningen kommer i form af en fast
tilgængelighedsbetaling
En del af indtjeningen må gerne være afhængig af trafikvolumen
Vi har en præference for, at der bliver tale om en skyggebetalingsvej, da vi
ikke har historik for at betale bompenge/toll i Danmark (ud over Storebælt
og Øresund)
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704904_0005.png
USIKKERHED OM VOLUMEN AFSPEJLES I
AFKASTKRAV
,
Afkast minder
om aktier
Afkast minder
om obligationer
Grad af fast betaling
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704904_0006.png
HVILKEN MODEL SER PFA PENSION?
• Pensionsselskaber danner konsortium med entreprenør og operatør
• OPP konsortium tildeles en koncession i minimum 20-30 år – gerne længere
• Konsortium påtager sig
• Byggerisiko
• Drifts-/tilgængelighedsrisiko
• Finansiering
• Volumen- trafikrisiko deles mellem Staten og OPP konsortium
• Betaling består af en fast og en variabel del
• Den faste del udgør den største del af betalingen – især i starten af
koncessionsperioden
6