Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704903_0001.png
3. Limfjordsforbindelse
OPP – konference
TRM – 5. december 2016
Planlægningsdirektør Helga Theil Thomsen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704903_0002.png
Formål med ny forbindelse over
Limfjorden ved Aalborg
De to eksisterende vejforbindelser over Limfjorden ved Aalborg har
kapacitetsproblemer i myldretiden.
Uheld og andre pludselige hændelser i Limfjordstunnelen påvirker trafikken i
store dele af Aalborg og giver store forsinkelser.
En ny forbindelse vest om Aalborg vil give bedre adgang til den vestlige del af
Vendsyssel, Aalborg Lufthavn m.v.
2.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704903_0003.png
3. Limfjordsforbindelse
- Status for projektet
Færdiggørelse af VVM-undersøgelse for
Egholmlinjen, Lindholmlinjen og
Østforbindelsen i 2011.
Fravalg af Lindholmlinjen i 2012.
Genberegning af trafikale effekter ved
Egholmlinjen og Østforbindelsen med
Landstrafikmodellen i 2014.
Linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse
fastlægges i Egholmlinjen i 2014
Byggelinjesikring af Egholmlinjen og
forlodsovertagelse af ejendomme i 2014.
Beslutning om anlægslov og finansiering
udestår.
3.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704903_0004.png
3. Limfjordsforbindelse
- Fakta om Egholmlinjen
Egholmlinjen er en ca. 20 km lang
4-sporet motorvej med forbindelse
til E45 Nordjyske Motorvej i syd og
E39 Hirtshalsmotorvejen i nord.
Motorvejen føres vest om Aalborg
og hen over øen Egholm.
Motorvejen føres under Limfjordens
sydlige løb i en tunnel og over
Nørredyb på en lavbro.
Motorvejen tilsluttes det øvrige
vejnet via 5 tilslutningsanlæg.
Anlægsoverslag: 6,7 mia. kr.
(samlet bevilling inkl. 30 % tillæg,
som udgør ca. 1,5 mia.kr)
Anlægsperiode: ca. 6 år.
4.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704903_0005.png
3. Limfjordsforbindelse
- Trafikal effekt ved Egholmlinjen
Ved en genberegning af de trafikale effekter med Landstrafikmodellen i 2014
blev den fjordkrydsende trafik på Egholmlinjen beregnet til 21.500 køretøjer pr.
hverdagsdøgn i 2020. Samtidig aflastes Limfjordstunnelen og Limfjordsbroen
for henholdsvis 13.000 og 5.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn.
5.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704903_0006.png
3. Limfjordsforbindelse
Eventuel brugerbetaling for fjordkrydsning
via Egholmlinjen og E45
Brugerbetaling ved fjordkrydsning vil
.
kunne finansiere dele af anlægs- og
driftsomkostningerne.
Der foreligger ikke konkrete analyser af
betalingsvilligheden og den afledte effekt
på trafikantadfærden.
Det er en udfordring når der er gratis
alternativer i nærheden Specielt hvis det
fortsat er gratis at krydse fjorden via
Limfjordsbroen.
6.