Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704902_0001.png
Østlig Ringvej
Torben Möger Pedersen, PensionDanmark og Michael Nellemann
Pedersen, PKA
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0002.png
Positiv samfundsøkonomisk forrentning…
…og positiv nettonutidsværdi af Østlig Ringvej: Yderligere forbedringspotentiale?
Brug af OPP-model vil være oplagt, såfremt det er med til at:
Bidrage til en samlet set bedre projektløsning gennem
konkurrencepræget dialog
Samtænke projektering, anlæg og drift, så totaløkonomien
forbedres
Sikre en bedre fordeling af risici mellem de forskellige parter
Sikre at projektet leveres til tiden (og til budget)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0003.png
Også for Østlig Ringvej vil OPP være en organiseringsmodel
Offentlig myndighed
› Definerer opgaven (funktionen)
› Sikrer rammerne – herunder bl.a.
for trafik gennem det centrale
København og tilkørselsveje
› Modtager ydelsen
› Betaler en på forhånd aftalt pris
Private entreprenører/operatører
OPP
Institutionelle investorer
› Leverer kapital, der kan bindes i
en lang periode
› Deltager i forretningsrisikoen
› Forventer afkast svarende til den
risiko, investorerne påtager sig
Designer
Opfører
Vedligeholder
Står for driften
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0004.png
Hvordan skues det bedst sammen: Blandet finansiering
Brug Kommunekredit til at billiggøre gældsfinansieringen af projekterne
Entreprenør
Byggeaftale
anlæg og
projektering
OPP-anlæg og drift
Konstruktion
Byggesum
OPP-drift
Offentlig
myndighed
Seniorgæld
OPP kontrakt
Betaling
1)
Rente af gæld
OPP-selskab
Projektering
Anlæg
Drift og vedligeholdelse
Afkast
Aftale om drift og
vedligeholdelse
Betaling
Drifts-
operatør
Egenkapital
Seniorgæld
Rente og
afdrag
(60-70 pct.)
F.eks. KommuneKredit
Egenkapital
Aftale
(30-40 pct.)
F.eks. pensionsselskaber
Kontrakt
Pengestrøm
OPP-ydelser
1) Betaling kan også være i form af brugerbetaling eller i en kombination
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0005.png
Afkastet til egenkapitalen afhænger af de risici den bærer
Og den øvrige finansieringsmodel
Kilde: Eldrup & Schütze (2013): Organisering og finansiering af offentlige infrastrukturprojekter
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0006.png
Betalingen skal skrues sammen af forskellige elementer
Også kendt fra udenlandske OPP-projekter
› Tilgængelighedsbetaling
› Fast betaling for at gøre en ydelse
tilgængelig (fx opførslen af en vej)
5
10
15
20
25
› Performancebaseret betaling
› Betaling efter ydelsens kvalitet (fx over-
holdelse af krav til fremkommelighed)
5
10
15
20
25
› Skyggebetaling
› Betaling baseret på brug af ydelsen
(fx trafik på en vej)
5
10
15
20
25
› Brugerbetaling
› Leverandøren modtager betaling direkte
fra brugerne af ydelsen (fx bompenge)
5
10
15
20
25
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0007.png
Bidrag til finansieringen af projektet
› Projektet står ikke alene: Det er ikke en løsning ikke at gøre noget
=> Sparede udgifter til opgradering (og sparet vedligehold) af
alternativer skal indtænkes i kalkulen
› Direkte brugerbetaling fra trafikanter: Begrænser brugen – og
dermed udnyttelsen af aktivet – men kan være et vigtigt
finansieringsbidrag
› Indirekte medfinansiering via grundværdistigninger (som det f.eks.
er kendt fra Nordhavnen)
› Terminalværdi af anlægget ved udgang af perioden
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0008.png
Linjeføring væsentlig for økonomien i projektet
B4 er den mest analyserede – men ikke den billigste: Betydning?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0009.png
Vej- og transportprojekter som OPP: Kendt stof
Mange pensionsselskabsinvesteringer i resten af EU
PensionDanmark og PKA har samlet investeret mere end 3 mia. kr. i
vej- og transportprojekter i EU (equity eller lån)
M25 ringvejen omkring London, UK
(availability betaling)
Sheppey Route (A249), Kent, UK (betaling
delvist knyttet til trafikmængden)
Autoroutes Paris-Rhin-Rhône, Frankrig
(betalingsveje)
M6, West Midlands (UK) (betalingsvej)
Eurotunnel
Angel Trains (UK) – rolling stock company
med 4.500 togsæt (availability betaling)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0010.png
I Danmark har PensionDanmark og PKA også OPP erfaring
Psykiatrisk Hospital,
Skejby
Investering kr. 1,5 mia.
Arbejdspladser 1.350
Ibrugtages 2019
Psykiatrisk Hospital,
Vejle
Investering kr. 450 mio.
Arbejdspladser 250
Ibrugtages 2016
Kvinde-barn center,
Slagelse Sygehus
Investering kr. 650 mio.
Arbejdspladser 450
Ibrugtages 2018
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0011.png
OPP modellens fordele
› OPP selskabet sikrer en samlet håndtering af interesser mellem
investorer, driftsoperatører og entreprenører over aktivets
forventede levetid
› Samtidig er betalinger fra Staten/kommuner fastlagt for hele
koncessionsperioden
› Det samlede risikosæt optræder ikke i opgørelsen af Statens
”egen-finansieringsomkostning”. Risiciene består alligevel, og
pensionskasserne skal have betaling herfor. Og ikke andet
› Pensionskasserne er en naturlig investor i lange
infrastrukturaktiver
› PensionDanmark og PKA indgår i forvejen i et strategisk
samarbejde om investering i OPP aktiver i Danmark
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704902_0012.png
Sammenfatning
› Modeller til organisering af OPP findes og anvendes
› En havnetunnel vil løse en stor trafik-, miljø- og
sikkerhedsmæssig problemstilling i Hovedstadsområdet
› Det samfundsøkonomiske afkastkrav honoreres, og betalinger
fra Stat/kommune er fastlagt for hele koncessionsperioden
› Stat/kommune betaler kun for de risici som pensionskasserne
påtager sig ved konstruktion, drift og vedligehold af anlægget
› OPP modellen sikrer samstemmende interesser mellem alle
interessenter