Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704901_0001.png
ØSTLIG RINGVEJ
(HAVNETUNNEL)
-
LOKALE PERSPEKTIVER
Christian Herskind
Administrerende direktør,
Refshaleøens Ejendomsselskab
A/S
OPP-workshop
Transport – , Bygnings- og
Boligministeriet
05. december 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704901_0002.png
BAGGRUND
• Refshaleøen er et 100 hektar bynært
havneareal beliggende mellem
Københavns Havn og Øresund.
• Skabt via opfyld, hovedsageligt som led i
Burmeister & Wain skibsværftets
aktiviteter.
• Ejes i dag af Refshaleøens
Ejendomsselskab (RE), By & Havn,
Lynettefællesskabet og Forsvaret.
• RE er den største enkeltejer med 53
hektar jord og 83.000 etagekvadratmeter
eksisterende bygninger. Virksomheden er
velkonsolideret med en egenkapital på
1,1 mia. kr. og årlige driftsoverskud
• RE er ejet af Sampension, PKA, PFA, LD
og PenSam med henblik på byudvikling.
Østlig Ringvej
(Havnetunnel)
- Lokale perspektiver
05. december
2016
Side 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704901_0003.png
PLANMÆSSIGE FORHOLD
Det sidste store potentialeområde for byudvikling i
Københavns Havn. Har med sin beliggenhed et
unikt byudviklingsmæssigt potentiale.
Har i Kommuneplan 2015 (KP15) status af
perspektiv-område. Det er en forudsætning for
områdets udvikling, at der er en tilstrækkelig
tilgængelighed med kollektiv trafik, biler, cykler og
gang.
Etape �½ til Nordhavnen er allerede besluttet og
finansieret. Forventes ibrugtaget i år 2025.
I analysen af det fremtidige behov for udbygning af
den kollektive infrastruktur i København (KIK), fra
2012, forudsættes Østlig Ringvejs etape 1 til
Refshaleøen og Kløverparken ibrugtaget i år 2032.
Der forudsættes allerede i år 2032 10.000
indbyggere og arbejdspladser i de to områder.
Metroføring (M7) indeholder forbindelse og stop på
Refshaleøen, ligesom der forventes anlagt
supercykelsti.
Analysens befolkningsmæssige forudsætninger er
for længst overhalet af virkeligheden, idet nøgletallet
Østlig Ringvej
(Havnetunnel)
- Lokale perspektiver
05. december
2016
Side 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704901_0004.png
FREMTIDIGE FORHOLD
Fuldt udbygget forudsættes der i KIK-analysen 12.000 indbyggere og 4.000
arbejdspladser på Refshaleøen.
Området vil da blive betjent af en fuldt udbygget Østlig Ringvej, metrostop samt
supercykelsti, som det forudsættes i KP15.
Østlig Ringvej (bil):
Havneruten (cykel):
M7 metro (kollektiv):
Østlig Ringvej
(Havnetunnel)
- Lokale perspektiver
05. december
2016
Side 4
Byudviklingsområder i København med højklassede trafikforbindelser (privat og
kollektiv) tillades normalt en bebyggelsesprocent på 185%, eller for RE´s
vedkommende ca. 1.000.000 etagekvadratmeter. – næsten to gange Carlsberg
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704901_0005.png
BETYDELIGE FORDELE
Samlet årlig rejsetidsgevinst på 20.000
timer, herunder til Kastrup Lufthavn
(Rambøll, 2015).
Vil aflaste Langebro og Knippelsbro, der i
dag udgør en flaskehals i den lokale
trafikafvikling.
Vil åbne for de byudviklingsmæssige
potentialer på Refshaleøen og
Kløverparken. Udbuddet af boliger vil
reducere prispresset på boligmarkedet i
København betydeligt.
Vil medføre betydelige væsentlige
skattemæssige indtægter for Københavns
Kommune.
Vil styrke den økonomiske vækst gennem
forbedrede rammevilkår for områdets
virksomheder, herunder også gennem
Østlig Ringvej
(Havnetunnel)
- Lokale perspektiver
05. december
2016
Side 5
Ændring af
rejsetid:
-10 til -5 min
-15 til -10 min
-25 til -15 min
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704901_0006.png
TRAFIKAL AFLASTNING AF
INDRE BY
Vil have betydelige positive
konsekvenser for trafikken i Indre By
Mulighed for trafiksanering.
Bedre forhold for cyklister.
Mindre luftforurening.
Større sikkerhed og tryghed på
vejene.
Forventeligt færre
højresvingsulykker.
Østlig Ringvej
(Havnetunnel)
- Lokale perspektiver
05. december
2016
Side 6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704901_0007.png
BRED LOKAL OPBAKNING
Hvilket parti stemte du på ved det senest
folketingsvalg den 15. september 2011
Politisk:
VLAK
regeringens
regeringsgrundlag
(forundersøgelse) samt
opbakning til B4
linjeføringen i Københavns
Kommunes
Borgerrepræsentation: (de
videre analyser)
RE´s ejere:
https://youtu.be/GeS4QU9sd
MU
(O) Dansk Folkeparti (n=84)
(V) Venstre (n=176)
(C) Konservative Folkeparti (n=60)
(Y) Liberal alliance (n=39)
(K) Kristendemokraterne (n=5)
(B) Radikale Venstre (n=117)
(A) Socialdemokraterne (n=194)
(F) Socialistisk Folkeparti - SF (n=82)
(Ø) Enhedslisten (n=100)
0%
10%
20%
3 Enig
30%
2 uenig
40%
50%
1 Helt uenig
Side 7
60%
70%
80%
90%
100%
Østlig Ringvej
(Havnetunnel)
- Lokale perspektiver
05. december
2016
4 Helt enig
TOTAL
26%
53%
17%
4%
Københavns omegn (n=297)
25%
57%
14%
4%
Nordsjælland (n=239)
23%
54%
18%
5%
Vælgerne:
Markant
opbakning bredt fordelt
over det politiske spektrum
(Norstat, 2015):
København by (n=432)
27%
0%
10%
20%
4 Helt enig
30%
3 Enig
40%
50%
50%
60%
1 Helt uenig
70%
80%
19%
90%
4%
100%
2 uenig