Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704900_0001.png
Østlig ringvej i
København
OPP – konference
TRM – 5. december 2016
Planlægningsdirektør Helga Theil Thomsen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704900_0002.png
Formålet med en østlig ringvej
Binde det overordnede statslige vejnet sammen øst om København
Aflaste biltrafikken i centrale bydele og dele af det overordnede vejnet,
blandt andet de eksisterende broforbindelser ml. Sjælland og Amager
Adgang til nye byudviklingsområder, herunder Nordhavn og det
nordøstlige Amager.
Forbedre adgang til lufthavnen og Københavns havn
Lede gennemkørende trafik øst om København
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704900_0003.png
Østlig ringvej
-Status for projektet
• Flere undersøgelser siden 1990’erne
• Etape �½ til Nordhavn (VVM i gang)
Strategiske analyser 2012/13
• Etape (�½)+1 til Kløvermarken ca. 5 km
• Etape 1+2, ca. 12 km
en fuldt udbygget Østlig Ringvej
• Politisk tilslutning – grundlag for videre
analyser
• Regeringsgrundlag og finanslov 2017
Forundersøgelse igangsættes
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704900_0004.png
Anlægsoverslag og
finansiering
B4 (udformet som Nordhavnsvej):
Etape 1: 11,5 mia. kr.
etape 1+2 ca. 21,4 mia kr.
Årlige driftsomkostninger vurderes til ca. 0,5 %
af anlægsomkostninger
Ca. 60 mio. kr. (etape 1) og 110 mio. kr. (1+2) pr. år
fra åbning og de næste 26 år.
Betalingssystem skal vurderes nærmere
(f.eks broBizz). Årlige driftsomkostninger vurderes
til 15 - 20 mio. kr. baseret på norske erfaringer
Prognoser baseret på 20 kr. for personbiler og 80 kr.
for lastbiler. Vurderinger af trafik og provenu hvis der
er differentieret takst (i og uden for myldretiden)
Nutidsværdi af direkte betaling fra trafikanter i 26 år
udgør ca. 2,1 mia. kr. (etape 1) og 3,5 mia. kr. (1+2)
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704900_0005.png
Trafikale effekter
med brugerbetaling
En fuldt udbygget østlig ringvej
2025: 31.000 trafikanter (hverdagsdøgntrafik),
forudsat 20 kr. for personbiler og 80 kr. for lastbiler
Begrænset aflastning af det statslige vejnet i hovedstadsområdet
(M3, Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen)
Aflaster de eksisterende forbindelser over
havnen med ca. 19.000 i hverdagsdøgn-
trafik
Samlet rejsetidsgevinst på
ca. 20.000 timer pr. hverdagsdøgn
for trafikanter i hovedstadsområdet
Marginale ændringer i brug af den
kollektive trafik
Udfordring ift. gratis alternativer og afhængig af niveau for trafiksanering
i indre by
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704900_0006.png
Finansiering
Brugerbetaling
Indskud fra private jordejere
Øgede ejendomsskatter
Værdistigninger på offentlig ejede arealer
(Restfinansieringsbehov)
6