Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704899_0001.png
5. DECEMBER 2016
OPP-workshop
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704899_0002.png
Sampension er blandt landets
ledende OPP-aktører
SAMPENSION
Betydelig
erfaring
Sampension har investeret i OPP
(herunder infrastruktur) i Danmark og i
udlandet siden 2012. Den første danske
OPP-aftale blev vundet i 2014
Sampension er en langsigtet investor
med en overordnet målsætning om at
sikre et værdisikkert afkast
Vejle psykiatriske hospital
Lang tids-
horisont
Solid
kapital-
styrke
300 mia. kr. under forvaltning og
solvensdækning på 381% (SCR inkl.
VA)
Svendborg Byret
Høj
drifts-
effektivitet
Sampension har rigtigt gode OPP-
erfaringer mht. budget, tidsplan,
vedligeholdelse og drift
Sampension har med succes indgået i
kompetente konsortier med PKA,
PensionDanmark, Industriens Pension,
DEAS og MT Højgaard
Effektivt
konsor-tium
Slagelse Sygehus - ny fødeafdeling og sengeafsnit
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704899_0003.png
OPP for ny
Randers Fjord-forbindelse
SAMPENSION
Fordele for Randers Kommune,
Transportministeriet
og Vejdirektoratet
Fordele for Sampension
OPP medfører:
– fokus på
totaløkonomi
– projekter til
budgetteret tid og pris; vedligehold tænkt ind i
konstruktionen
– høj
kvalitet
af anlægsaktiv, høj grad af
vedligehold og høj værdi ved tilbagefald/salg
finansiering
leveres i OPP-model
– den kommunale
beslutningsproces
koncentreres til ‘i tid’ og ‘om ydelsen’
– attraktiv
risikodeling,
hvor operationelle risici
ligger i konsortiet og ‘volumenrisici’ ligger hos
kommunen
Sampension kan deltage både direkte gennem
et konsortium og indirekte gennem en
infrastrukturfond
OPP medfører:
– en
langsigtet
aftale, der passer godt til
Sampensions investeringshorisont
– et potentielt attraktivt risikojusteret afkast
– forudsigelig
betalingsstrøm
– ingen
volumenrisiko
hvor andre parter kan
påvirke tilgængelighed og benyttelsesvilkår
– ønsket beskyttelse mod
inflation
spredning
i Sampensions investeringer
– en stabil, langsigtet og
kreditværdig
aftalepart
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704899_0004.png
Overordnet organisation for ny
Randers Fjord-
forbindelse
SAMPENSION
Vi antager, at projektet sættes i EU-udbud, hvorefter Sampension vil søge
mulighed for at danne et konsortium
Bestillere
OPP-kontrakt
Ejerskab/egenkapital
OPP-selskab
Gældsfinansiering
Pensionskasse(r) m.fl.
• Garanterer for finansiering af
projektet
Evt. medejer
Totalentreprise-
aftale
Drifts-
aftale
Evt. medejer
Totalentreprenør
OPP-driftsselskab
• Indgår back-to-back
totalentreprise med OPP-
selskabet om opførelse af ny
Randers Fjord-forbindelse
• Indgår back-to-back aftale
med OPP-selskabet om drift
og vedligehold af ny Randers
Fjord-forbindelse
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704899_0005.png
Allokering af risiko ved OPP for ny
Randers Fjord-
forbindelse
SAMPENSION
Pensionskasse(r)
• Risiko for finansiering/
egenkapital
• Løber som ejer af OPP-selskabet
risikoen for alle forhold, der ikke
er afdækket gennem back-to-back
aftaler med hhv. totalentreprenør
og serviceleverandør
Bestiller
• Volumenrisiko
• Modpartsrisiko
OPP
Totalentreprenør
• Evt. anlægsselskab
• Forsinkelsesrisici i bygge- og
anlægsfasen
• Risiko for anlægsmangler i perioden
indtil fx 10 år efter ibrugtagning
• Ophævelsesrisiko som følge af
mangler i bygge- og anlægsfasen
• Risiko for prisudvikling i bygge- og
anlægsfase
• Risiko ved underleverandører
Serviceleverandør
• Evt. driftsselskab
• Udførelsesrisici i driftsfasen
• Risiko for aktivets tilstand ved ophør
af driftsfasen
• Ophævelsesrisiko som følge af
mangler ved drifts- og
vedligeholdelsesydelser
• Risiko for prisudvikling i drift og
vedligehold
• Risiko ved underleverandører
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704899_0006.png
Betalingsstruktur og overvejelser
SAMPENSION
ud fra alternativ investering; ejendom
• Afkastkrav fastsat
(lang lejekontrakt med solid lejer) eller lavrisiko infrastruktur
• For Randers Fjord-forbindelsen estimeres det, at
brugerbetaling med fradrag af drift og vedligehold kan
dække op til 25% af tilgængelighedsbetalingen
• Staten/kommunen garanterer betalingen til OPP-selskabet
• Tilbagekøbspris på 35% af anlægssummen
• Alle indtægter fra brugerbetaling tilgår stat/kommune
(modregnes)
• 40 års koncessionsaftale
Forudsætninger
Resultater
• Den årlige merudgift (udover netto provenu af
brugerbetalingen) for en offentlig bestiller vil være i
størrelsesordenen 30 - 35 mio. kr.
• Realt afkastkrav for denne type OPP-infrastruktur i niveauet
3,5%
Note: Herudover alle andre forudsætninger som angivet i notatet ”Østlig Randers Fjord-
forbindelse”
Set fra OPP-selskabet
Kumulativt cashflow med brugerbetalingsindtægter alene
Millioner
800
600
400
200
-
-200
-400
Millioner
Kumulativt cashflow for OPP-selskabet inkl. betaling fra brugere, der giver 3,5% real forrentning af den
investerede kapital
1.000
OPP
selskab
40
35
30
25
20
15
10
Set fra bestiller
Forskellen mellem betaling for bestiller og forventede modtagne
brugerbetalte indtægter
-600
-800
-1.000
1
3
5
7
9
11 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 33 35 37 39 41 43
Note: Alle tal i reale termer
5
-
1
3
5
7
9
11 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 33 35 37 39 41 43
Note: Alle tal i reale termer
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704899_0007.png
Randers Fjord-forbindelsen
– samlet set med
Sampensions øjne
SAMPENSION
Vi er
interesserede
Projektet ligger i
naturlig forlængelse
af vores OPP-
erfaringer
Skønnet investering
omkring 900 mio. kr.
peger i retning af
investor-konsortium
Langsigtet
investerings-horisont
mindsker
fleksibiliteten, men vi
er i stand til at bære
offer-omkostningen
Sampension vil
kunne finansiere
projektet med såvel
lån som egenkapital
Vi vil foretrække
inflations-indekseret
kontrakt
6