NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Transport- og Bygningsudvalget
Dato
J. nr.
16. december 2016
2016-5399
Om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-541/16, Europa-
Kommissionen mod Kongeriget Danmark, vedr. cabotagekørsel i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for internatio-
nal godskørsel
1. Indledning – stævning indgivet af Kommissionen
EU-Kommissionen har den 25. oktober 2016 indgivet stævning ved EU-
Domstolen mod Danmark for tilsidesættelse af forpligtelser på området for
cabotagekørsel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international gods-
kørsel (herefter benævnt forordningen).
Fristen for Danmarks indgivelse af svarskrift er fastsat til den 6. januar 2017.
I stævningen nedlægger Kommissionen påstand om, at Danmark ikke har op-
fyldt sine forpligtelser i henhold til artikel 2, nr. 6, jf. artikel 8, i forordningen,
da det i dansk ret er fastsat, at én cabotagekørsel kan bestå enten af flere læsse-
steder eller af flere lossesteder, men ikke begge dele. Kommissionen påstår
desuden, at Danmark tilpligtes at betale sagens omkostninger.
2. Baggrund – den forudgående traktatkrænkelsessag
Den 10. juli 2014 modtog Danmark en åbningsskrivelse fra Kommissionen,
hvori Kommissionen anførte, at den fandt, at den danske lovgivning var i strid
med forordningen på følgende tre punkter:
a)
Forpligtelsen til at forelægge relevant dokumentation øjeblikkeligt på det
tidspunkt, hvor kontrollen af overholdelsen af cabotagereglerne foreta-
ges.
Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved overtrædelse af
cabotagereglerne.
Cabotagekørsel bestående af flere læsse- og lossesteder.
b)
c)