Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
2. december 2016
Leif Hald Pedersen
16/11291-4
1/8
Indstilling
VVM Ny jernbane over Vestfyn
Baggrund
I forbindelse med aftale mellem daværende regering (S, SF og RV), Dansk Folkeparti og Enhedslisten
om ”En moderne jernbane – Udmøntning af Togfonden DK” af 14. januar 2014 samt aftale mellem
regeringen (S og RV), Dansk Folkeparti og Enhedslisten om fremrykning af investeringer m.v. i Tog-
fonden DK, blev det besluttet at igangsætte en VVM-undersøgelse og anlæg af en ny jernbane over
Vestfyn.
På den baggrund har Vejdirektoratet i 2014 - 2016 gennemført en VVM-undersøgelse for en ny jern-
bane over Vestfyn. VVM-undersøgelsen skal ligeledes fungere som baggrund for en politisk beslut-
ning om projektet.
Undersøgte linjeføringer
I VVM-undersøgelsen er der skitseprojekteret tre forskellige forslag, der er benævnt Forslag Nord,
Forslag Syd og Kombiforslag. Fælles for de tre løsninger gælder, at jernbanen er planlagt placeret i en
korridor med Fynske Motorvej, således at det samlede arealbehov og de samlede gener fra de to in-
frastrukturanlæg begrænses mest muligt.
Alle tre løsninger forbindes med den nuværende jernbane ved Kauslunde og sydvest for Odense. Den
nye jernbane har i alle tre løsninger en længde på ca. 35 km., og vil dermed forkorte køreafstande for
tog mellem Middelfart og Odense med ca. 4 km. i forhold til dagens situation.
Den nye jernbane er designet til kørsel med højhastighedstog, hvilket betyder at banens forløb er ud-
formet så det er mulig at køre mindst 250 km/t på strækningen. Samtidig har jernbanen et forløb, der
også gør det muligt at anvende den til godstog.
De tre forslag er vist på nedenstående skitse.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450