Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1700818_0001.png
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0002.png
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
Version
Forundersøgelse
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Rapportskabelon 1.0
Revideret
29-11-2016
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Revideret af
JOFT
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 0000
Godkendt
29-11-2016
Anlaegsudvikling-
[email protected]
banedanmark.dk
Godkendt af
BSRI
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1 Sammenfatning
Som en del af den politiske aftale om ”Cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik i
yderområder” af 22. maj 2015, blev det besluttet at igangsætte en forundersøgelse af
jernbaneoverskæringen ved Christian 8. Vej i Silkeborg. Overkørslen fører i dag til ventetider for
biltrafikken på strækningen Frederiksberggade - Christian 8. Vej, som er en sydlig indfaldsvej til
byen.
I forundersøgelsen sammenlignes mulighederne for en niveaufri krydsning med mulighederne for
en optimering af den nuværende overkørsel.
Forundersøgelsen viser, at det ikke er muligt at optimere den nuværende overkørsel, idet
spærretiderne i overkørslen blev fuldt optimeret i 2013. Udrulningen af et nyt signalsystem på
banen i de kommende år vil ikke give mulighed for at optimere spærretiderne i overkørslen
yderligere.
Hvis ventetiderne i biltrafikken skal reduceres, kræver det derfor, at der anlægges en niveaufri
krydsning af vej og bane. COWI udarbejdede i 2011 en forundersøgelse for Silkeborg Kommune,
som viste, at en niveaufri krydsning kunne etableres som en jernbanebro over Frederiksberggade-
Christian 8. vej for 70 mio. kr. (2011 priser). Banedanmarks forundersøgelse viser imidlertid, at
der vil være væsentligt større udgifter forbundet med at etablere en niveaufri krydsning end hidtil
antaget. En niveaufri krydsning vurderes at kunne anlægges for 250 mio. kr. (2016 priser inkl. 50
pct. tillæg).
Den primære årsag til, at projektet er væsentligt dyrere end hidtil antaget, er, at Silkeborg
Kommune har igangsat et nyt vejprojekt, som ændrer på de grundlæggende forudsætninger for
etableringen af en niveaufri krydsning. Silkeborg Kommune har således påbegyndt forberedelser af
anlægget af en ny vej (Nordskovvej), der er en ny østlig indfaldsvej til Silkeborg Midtby, og
anlægsarbejdet forventes påbegyndt i 2017.
Nordskovvej vil blive tilsluttet vejkrydset lige nord for jernbaneoverskæringen. Tilslutningen af
Nordskovvej medfører, at vejkrydset vil skulle udvides med flere vejbaner i alle retninger, herunder
gennem jernbaneoverskæringen. En evt. jernbanebro forventes derfor at skulle spænde over fem
vejbaner i stedet for tre, som det hidtil har været antaget.
Dertil kommer, at det i forbindelse med anlægget af jernbanebroen er nødvendigt at sænke
vejkrydset for at sikre den nødvendige frihøjde mellem bane og bro. Med anlægget af Nordskovvej
kompliceres og fordyres projektet derfor, da det samlede vejareal, som skal sænkes, bliver
betydeligt større end hidtil antaget. På grund af kommunens fremskredne planer, er det ikke muligt
at koordinere anlægsarbejderne med anlægget af Nordskovvej.
På det foreliggende grundlag vurderes det, at en niveaufri krydsning mellem vej og bane vil kunne
reducere ventetiden for krydsende vejtrafikanter for omkring 10.000-20.000 timer/år.
Sammenholdt med den store anlægssum på 250 mio. kr. (2016 priser inkl. 50 pct. tillæg) vurderes
gevinsterne ved projektet at være relativt beskedne. Der er ikke gennemført samfundsøkonomiske
beregninger.
Dertil kommer, at naboerne til byggeriet vil blive påvirket både under og efter byggeriet. Den
hævede bane vil medføre en stor visuel påvirkning i området, ligesom den sænkede vej vil ændre
adgangsforholdene til de nærmeste ejendomme. Anlægsarbejderne forventes at give store gener
for både vej- og banetrafikken, da arbejderne er af omfattende karakter. Varigheden af arbejderne
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
kan ikke fastlægges på nuværende tidspunkt, da det vil afhænge af udførelsesmetoder mv., men
det må forventes at trafikken på bane og vej vil være påvirket i flere måneder.
Banedanmark vurderer desuden, at en realistisk stillingtagen til projektets omkostninger og
udførelsesforhold bør afvente Silkeborg Kommunes detailprojektering af Nordskovvej, så
beslutningen kan træffes på et oplyst grundlag for så vidt angår de infrastrukturmæssige
forudsætninger for projektet. Silkeborg Kommune har påbegyndt projekteringen af Nordskovvej,
som forventes afsluttet medio 2017. Såfremt der i forlængelse heraf træffes beslutning om at
anlægge en niveaufri krydsning, skal projektet VVM-undersøges.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0005.png
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Indhold
Side
1
2
2.1
2.2
3
4
4.1
4.2
5
5.1
5.2
6
Sammenfatning ............................................................................................... 3
Baggrund og formål ......................................................................................... 6
Baggrund for undersøgelserne ....................................................................... 6
Formål med undersøgelserne......................................................................... 7
Optimering af den nuværende overkørsel........................................................ 8
Mulige løsninger .............................................................................................. 9
Hovedløsning: Jernbanen føres over vejen ...................................................... 9
Alternative forslag...................................................................................... 15
Trafikberegning ............................................................................................. 16
Fremtidige spærretider ............................................................................... 16
Konsekvenser for vejtrafikken ..................................................................... 17
Forbehold for undersøgelsen ......................................................................... 19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0006.png
2
Baggrund og formål
2.1 Baggrund for undersøgelserne
Som en del af den politiske aftale om ”Cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik
i yderområder” af 22. maj 2015, blev det besluttet at igangsætte en forundersøgelse
af jernbaneoverskæringen ved Frederiksberggade i Silkeborg.
Aftalen blev efterfølgende udmøntet i et kommissorium, hvoraf det fremgår at
Silkeborg Kommune i et vejfremkommelighedsprojekt, udarbejdet af COWI i 2011, har
undersøgt mulighederne for at etablere en niveaufri krydsning ved overkørslen.
I undersøgelsen fra 2011 er den samfundsøkonomiske nytte ved at etablere en
niveaufri- eller delvis niveaufri krydsning blevet vurderet. Analysen viste, at der vil
være trafikale gevinster ved at etablere en niveaufri jernbanekrydsning, dog med store
konsekvenser for de omkringliggende ejendomme.
I Kommissoriet er angivet at der med udgangspunkt i den tidligere analyse, skal laves
en sammenligning af mulighederne for en niveaufri krydsning med mulighederne for
en optimering af den eksisterende overkørsel. Sammenligningen af de to situationer
skal ske ud fra et trafikalt og økonomisk perspektiv samt i forhold til deres
konsekvenser for omgivelserne.
Det fremgår endvidere, at undersøgelserne af en hel eller delvis niveaufri krydsning
skal udarbejdes som en granskning af Silkeborg Kommunes analyse fra 2011. På basis
af granskningen skal der udarbejdes et anlægsoverslag for en anbefalet løsning på
fase 1 niveau i henhold til Ny Anlægsbudgettering.
Forundersøgelsen er gennemført indenfor et budget på 0,5 mio. kr., af Banedanmark i
tæt samarbejde med Silkeborg Kommune.
2.1.1 Revideret scope efter aftale med Silkeborg Kommune
Kort efter projektets opstart, viste det sig, at der var behov for at tilpasse projektets
undersøgelser. Det skyldes, at der i 2013 er sket en optimering af den eksisterende
overkørsel, og der ikke er mulighed for yderligere optimeringer.
Samtidig er en række centrale forudsætninger for de niveaufri løsninger ændret meget
siden den første undersøgelse i 2011. Den væsentligste ændring er, at Silkeborg
kommune har fremskredne planer om etablering af ny vej (Nordskovvej), der skal give
forbindelse mellem vejen gennem overkørslen og motorvejen. Detailprojekteringen for
vejen er ved at blive opstartet, og Silkeborg Kommune forventer at byggeriet af vejen
opstartes i efteråret 2017. Kommunen finansierer selv anlæggelsen af vejen.
Etableringen af Nordskovvej vil medføre at det nuværende T-kryds nord for
overkørslen, ændres til et firbenet kryds med ekstra svingbaner. Dette medfører at de
tidligere skitserede forslag vil skulle ændres markant, og dermed ikke længere er
relevante at sammenligne med.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
6/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0007.png
Denne ændring er så væsentlig for projektet, at det reelt ikke vil være muligt at
granske det udarbejdede materiale fra 2011.
Derfor har Banedanmark og Silkeborg Kommune aftalt, at tilpasse undersøgelserne
inden for de givne rammer i kommissoriet. I stedet for at undersøge en optimering af
overkørslen, er det således undersøgt hvilken betydning Banedanmarks Signalprogram
får for overkørslen. Samtidig er det aftalt at der frem for en egentlig granskning af den
tidligere undersøgelse, er udarbejdet et skitseprojekt på NAB fase 1 niveau af den
niveaufri løsning, der har været foretrukket af Silkeborg Kommune. De to øvrige
forslag er behandlet på et mere overordnet niveau.
2.2 Formål med undersøgelserne
Den eksisterende overkørsel er beliggende midt i Silkeborg by, og skaber forbindelse
fra de sydlige bydele og opland, til Silkeborg centrum samt videre til motorvejen mod
Aarhus. Derfor er vejen ret trafikeret, hvilket kan skabe forholdsvis lange køer når
bommene i overkørslen går ned.
Med en eventuel fremtidig etablering af en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg, vil
generne for vejtrafikken forværres yderligere.
Gennem længere tid har Silkeborg Kommune ønsket at gøre noget ved trafikken på
denne vejstrækning, og har blandt andet igangsat en større renovering af Chr. 8.s Vej
og Frederiksberggade.
Med afsæt i det ændrede scope redegør denne forundersøgelse for mulighederne for at
etablere en niveaufri løsning ved overkørslen.
Figur 1: Oversigtskort
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
7/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0008.png
3 Optimering af den nuværende overkørsel
Af projektets kommissorium fremgik at der skulle arbejdes med at undersøge en
optimering af den eksisterende overkørsel. Det viste sig imidlertid hurtigt at den
eksisterende overkørsel allerede i 2013 gennemgik en ombygning, hvor overkørslen
blev optimeret.
I nedenstående tabel angives spærretiderne før og efter ombygningen.
Tabel 3-1
Retning
Fra Skanderborg mod Silkeborg
Fra Silkeborg mod Skanderborg
Ændrede spærretider i overkørsel ved ombygning i 2013
Før ombygning
96 sek.
142 sek.
Efter ombygning
129 sek.
50 sek.
Ved indkørsel fra Skanderborg, levede anlægget ikke op til reglerne, og det var
nødvendigt at flytte tændstedet længere væk fra overkørslen, for at toget i bedre tid
kunne få besked om bommene var lukket ned. Ændringen medførte en forlængelse af
spærretiden på ca. 33 sekunder.
Ved udkørsel fra Silkeborg mod Skanderborg, blev anlægget derimod forbedret,
således at spærretiden kunne nedbringes med ca. 92 sek. Ændringen bestod i at
overkørslen nu først bliver aktiveret efter toget afgår fra Silkeborg Station, og toget
kører langsomt frem imod overkørslen, og først accelerer efter bommene er lukkede.
Tidligere kunne toget først afgå fra Silkeborg, når bommene i overkørslen var lukkede,
hvilket medførte lange ventetider for vejtrafikken.
Med den nuværende signalteknolog og regelsæt, er det ikke muligt at foretage
yderligere optimeringer af spærretiden i overkørslen.
Banedanmark er ved at indføre et nyt ERTMS niveau 2 baseret signalsystem. Det nye
signalsystem vil virke på en anden måde end det eksisterende anlæg. Derfor har
projektet forsøgt at undersøge hvordan det nye signalsystem evt. vil ændre på
spærretiderne i overkørslen. Dette redegøres der for i afsnit 5.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
8/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0009.png
4 Mulige løsninger
Den aktuelle forundersøgelse tager udgangspunkt i forundersøgelsen fra 2011, hvor
der var beskrevet og vurderet konsekvenser for tre mulige løsninger. De tre
løsningsforslag var som følger:
Jernbanen føres under vejen (L1)
Jernbanen føres over vejen (L2)
Delvis niveaufri skæring (L3)
I denne forundersøgelse er det efter aftale med Silkeborg Kommune valgt at behandle
én løsning på NAB fase 1 niveau, hvor de to øvrige løsninger ikke gennemarbejdes,
men behandles på et overordnet niveau.
Den valgte løsning som behandles grundigere end de to alternative løsninger er den,
hvor jernbanen føres over vejen, som tidligere blev benævnt løsning 2.
L2 er valgt som hovedløsning i dialog med Silkeborg Kommune og på baggrund af en
samlet vurdering af løsningsmulighedernes omkostninger, effekter og visuelle
påvirkninger. L2 giver færre visuelle gener for de omkringliggende ejendomme, end
den løsning hvor vejen føres over en sænket bane. Løsningen med en delvis niveaufri
skæring forventes at blive markant dyrere end de øvrige løsninger, og vurderes ikke at
fungere så godt i forhold til den kommende Nordskovvej.
I det følgende afsnit behandles hovedløsningen (L2), og de to øvrige løsninger
behandles overordnet i senere afsnit.
4.1 Hovedløsning: Jernbanen føres over vejen
4.1.1 Generel beskrivelse af løsningen
For at etablere en niveaufri krydsning mellem vej og bane, føres jernbanen på en bro
over vejbanen, som samtidig sænkes af hensyn til den krævede frihøjde.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
9/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0010.png
På grund af de nærliggende ejendomme og generelt snævre pladsforhold, etableres de
forskellige niveauforskelle i stor udstrækning ved hjælp af spunsvægge. For at etablere
den krævede frihøjde under jernbanen, skal etableres forholdsvis lange ramper hen
imod krydsningen.
4.1.2 Ændringer i forhold til løsningen fra 2011
Den løsning som blev skitseret i 2011, indeholdt ikke Silkeborg Kommunes planer om
at etablere Nordskovvej. Dermed blev løsningen dengang baseret på, at det
nærliggende kryds kun indeholdt tre tilstødende veje.
I den nye undersøgelse, er det en forudsætning at Silkeborg Kommune har etableret
Nordskovvej, og derfor bliver projektet markant mere omfattende end estimeret i
2011. Krydset tæt ved den eksisterende overkørsel, som nu skal sænkes, er meget
større end det kryds som blev skitseret i 2011. Eksempelvis blev det i 2011 forventet
at broen, som fører jernbanen over vejen, skulle spænde over tre vejbaner, og i den
nye undersøgelse skal broen i stedet spænde over fem vejbaner.
Vejanlæg – 2011 løsning
Vejanlæg – ny løsning
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
10/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ovenstående betyder også at prisen for at anlægge en niveaufri løsning på dette sted,
er steget betragteligt i forhold til 2011, da projektet nu er meget mere omfattende.
4.1.3 Baneanlæg
Jernbanens udformning er bundet mod vest af Silkeborg Station, og mod øst af broen
over Remstrup Å/Gudenåen. Disse bindinger betyder at banen ikke kan hæves mere
end ca. 3 m over terræn ved overkørslen. For at hæve banen etableres på begge sider
af overkørslen, ramper med længder på i alt 440 m. Disse ramper etableres ved hjælp
af spuns, da omkringliggende ejendomme, samt veje og stier ikke muliggør
almindelige skråninger.
I undersøgelsen fra 2011, var anvendt en maksimal stigning på 25 ‰, hvilket ikke
vurderes muligt at opnå tilladelse til. Det skyldes at der også fremadrettet skal være
mulighed for trafikering med godstog samt kørsel med diverse
vedligeholdelsesmateriel. Placeringen meget tæt på Silkeborg Station gør at togene
skal kunne igangsætte og bremse på dette sted. Når dette er tilfældet kan der kun
opnås tilladelse til stigninger på maksimalt 20 ‰.
På (primært nye) baner som kun skal kunne befares af persontog, kan der opnås
tilladelse til stigninger på helt op til 35 ‰, men dette er ikke muligt at opnå når banen
også skal kunne befares af godstog og vedligeholdelsesmateriel.
4.1.4 Vejanlæg
Vejanlæggene i området omkring det nuværende kryds Frederiksberggade/Christian
8.s vej/Drewsensvej, og dele af den kommende Nordskovvej, skal ombygges for at
skabe en niveaufri løsning. Hele krydset skal sænkes ca. 3 m, for at sikre den
nødvendige frihøjde imellem banesporet og vejbanen. Det medfører at der skal
etableres ramper ned mod krydset på de fire tilstødende veje. Længderne af ramperne
er hhv. 80 m mod nord på Christian 8.s vej, 185 m mod syd på Frederiksberggade, 80
m mod øst på Nordskovvej og 100 m mod vest på Drewsensvej. Niveauforskellene
etableres i stor udstrækning ved hjælp af spuns/støttemur.
4.1.5 Tilgængelighed og naboejendomme
Det nye vejkryds genetableres tre meter under terrænniveau, og fortov og cykelsti
føres med ned til krydset, som udstyres med fodgængerfelter i alle retninger.
For at give adgang til ejendomme langs vejen, etableres der et fortov i terrænniveau,
som supplement til det fortov som føres med ned til krydset. Det giver to niveauer af
fortove og de kan evt. forbindes med en eller flere trapper for at give adgang mellem
de to niveauer. Dette er særligt relevant på sydsiden af banen ved
Jernbanevej/Jernbanestræde.
Som følge af at vejen sænkes, skal adgangsvejene til de nærmeste ejendomme, som i
dag har udkørsel til en af disse veje, ændres. Hvordan der etableres nye adgangsveje
til de berørte ejendomme, er ikke undersøgt i denne forundersøgelse, men i
anlægsoverslaget er reserveret 10 mio. kr. til dette formål.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
11/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Banen hæves op på en dæmning, der udføres med permanente spunsvægge langs
bebyggelsen ved Frederiksberggade, Drewsensvej/Nordskovvej og Christians 8.s Vej,
hvilket medfører en stor visuel påvirkning i området.
4.1.6 Arealer
I vestsiden af Frederiksberggade, op imod overkørslen, vil der være behov for at
ekspropriere i alt fem bygninger langs vejen, hvoraf Silkeborg Kommunen forudsættes
at ekspropriere de tre i forbindelse med etableringen af Nordskovvej.
Det forudsættes at Silkeborg Kommune i forbindelse med etableringen af Nordskovvej
har erhvervet de ejendomme, der er nødvendige for projektets permanente og
midlertidige arealer. Det forudsættes desuden, at arealer ved ejendomme/matrikler,
der er nedrevet i forbindelse med Nordskovvej kan anvendes til arbejdspladsarealer.
I byggeperioden bliver der endvidere behov for yderligere midlertidige arealer til
arbejdspladser. I denne fase af projektet er det ikke undersøgt hvor disse kan
lokaliseres, men nogle af dem kunne eksempelvis være beliggende på Banedanmarks
areal på den vestlige side af Silkeborg Station.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
12/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0013.png
4.1.7 Økonomi
På baggrund af den indledende projektering, er der udarbejdet et anlægsoverslag for
projektet på NAB (Ny Anlægsbudgettering) fase 1 niveau. Fase 1 indebærer at der
tillægges 50 % i korrektionstillæg, for at dække udgifter som ikke har været mulige at
identificere i denne tidlige fase.
Nedenstående skema indeholder anlægsoverslaget, fordelt på en række fast
definerede hovedposter.
Tabel 4-1
Anlægsoverslag
Samlet
2.580.861
22.578.905
76.718.950
0
0
2.255.104
0
0
14.655.697
24.847
8.872.234
37.421.174
Hovedposter
1 – Sporanlæg
2 – Anlægsarbejder
3 – Broer og konstruktioner
4 – Kørestrøm
5 – Stærkstrøm
6 – Sikring og fjernstyring
7 – Tele
8 – Bygninger
9 – Arealer
10 – Forst
11 – Andet
12 – Tværgående omkostninger
Basisoverslag
Korrektionstillæg 1 (50%)
Indledende anlægsoverslag
165.107.772
82.553.886
247.661.659
De tværgående omkostninger dækker de omkostninger som bygherren også har i
forbindelse med et projekt. Eksempelvis byggeplads, projektering, tilsyn og udgifter til
intern styring af projektet. Herudover er også medtaget udgifter til udarbejdelse af et
beslutningsgrundlag inkl. en evt. VVM undersøgelse.
I forbindelse med anlægsoverslaget er også udarbejdet en risikolog med en række
risici. Til sammen udgør disse risici en risikosum på ca. 56 % af basisoverslaget,
hvilket er lige over anbefalingerne om at risikosummen i denne fase maksimalt bør
svare til 50 % af anlægsoverslaget. Da der er et overlap mellem de forskellige risici,
vurderes den reelle risikosum at være under 50 %, såfremt der tages højde for dette.
4.1.7.1 Væsentligste ændringer i forhold til tidligere anlægsoverslag
Det nye anlægsoverslag er markant højere end anlægsoverslaget fra 2011. Det gamle
anlægsoverslag var på ca. 70 mio. kr. (PL2011).
Den væsentligste årsag til denne markante stigning, er at etableringen af Nordskovvej
tilføjer et ben mere i krydset nord for overkørslen. Det medfører både at der nu skal
udføres en ekstra rampe med spuns og tilhørende jordarbejder, men også at krydset
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
13/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
bliver væsentligt større. Det større kryds medfører at broen som fører jernbanen over
vejen bliver næsten dobbelt så lang som antaget i 2011.
En anden årsag til fordyrelsen er at anlægsoverslaget fra 2011 ikke indeholdt alle de
krævede arbejder. Eksempelvis var ingen banearbejder medtaget i det gamle
anlægsoverslag.
Herudover er det gamle anlægsoverslag ikke udarbejdet efter de principper som
anvendes til anlægsoverslag i dag. Eksempelvis i det nye anlægsoverslag også er
medtaget udgifter til udarbejdelsen af et beslutningsgrundlag, samt alle forventede
udgifter til projektering, tilsyn, byggeplads mv.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
14/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0015.png
4.2 Alternative forslag
Undersøgelsen fra 2011 indeholdt ud over den ovenstående løsning, også to andre
alternativer. Disse alternativer har ikke været mulige at behandle på samme niveau
som ovenstående løsning, men behandles her på et overordnet niveau.
4.2.1 Alternativ A: Jernbane føres under vejen (tidl. L1)
Dette alternativ tager i modsætning til ovenstående forslag, udgangspunkt i at føre
banen under vejen. Det medfører at vejkrydset hæves 2,7 m over eksisterende
vejbane, mens banen sænkes 4,3 m over en længde på 600 m.
Principperne for vej og baneanlæg er nogenlunde de samme som i det andet forslag,
men længderne af ramperne er lidt forskellige. En af årsagerne til dette er at der
kræves en større frihøjde for en jernbane end for en vej. Frihøjden skal også være
tilstrækkelig til at banen evt. kan elektrificeres i fremtiden.
Rent visuelt vil en hævning af vejen have stor betydning for de nærmeste naboer. De
vil kunne opleve indbliksgener, og fortovet mellem det hævede vejanlæg og
naboejendommene kunne opleves meget mørkt.
Overslagsmæssigt forventes denne løsning at kunne etableres for ca. 250-340 mio.
kr., men dette overslag er behæftet med stor usikkerhed.
4.2.2 Alternativ B: Delvis niveaufri skæring (tidl. L3)
Dette alternativ medfører at den eksisterende overkørsel bevares, men at der
anlægges en to-sporet vejtunnel, som fører trafikken mellem nord og syd under banen
og det nye vejkryds.
For at etablere denne tunnel kræves store anlægsarbejder, da hele vejkrydset skal
graves op i en længere periode for at anlægge tunnelen. Endvidere skal der etableres
ret lange ramper, for at føre vejene ned til tunnelen.
En stor del af vejtrafikken vil stadig skulle passere overkørslen, og afvente passager af
tog.
Etableringen af Nordskovvej medfører at dette alternativ muligvis ikke længere er
relevant, eller måske bør gentænkes. Det skyldes at Nordskovvej vil medføre nogle
ændrede trafikstrømme, og derfor er den nord-sydgående trafikstrøm måske ikke
længere den største.
Dette forslag forventes overslagsmæssigt at kunne etableres for ca. 230-390 mio. kr.
Overslaget er behæftet med meget stor usikkerhed, da det kræver en nærmere
bearbejdning at udarbejde et ordentligt anlægsoverslag.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
15/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0016.png
5 Trafikberegning
I dette afsnit beskrives konsekvenserne såfremt den eksisterende overkørsel bevares.
Afsnittet indeholder dels en beskrivelse af de fremtidige spærretider i overkørslen, og
dels nogle forenklede beregninger af konsekvenserne for vejtrafikken.
5.1 Fremtidige spærretider
Som beskrevet i afsnit 3, vil der i fremtiden blive indført et nyt signalsystem på banen.
Det betyder at tænding af overkørsler vil fungere anderledes end i dag.
I dag er der fysisk placeret en kontakt i sporet, hvor tog ved passage aktiverer
overkørslen. Placeringen af denne er derfor udlagt efter den maksimale hastighed på
strækningen.
I det nye signalsystem vil tændingen af overkørsler blive beregnet ud fra hver enkelt
togtype og aktuel hastighed ved hver passage. Når toget nærmer sig overkørslen, vil
lokomotivføreren få en besked om at bommene er gået ned. Toget skal have denne
besked tidsnok til at lokomotivføreren kan nå at bremse inden overkørslen, såfremt
bommene ikke er lukket ned.
Beregningen af spærretider (den tid der går fra bommene begynder at gå ned, og til
de er oppe igen) er pga. ovenstående kompleks, idet der indgår en række forskellige
parametre som har betydning for spærretiden. Med assistance fra Signalprogrammet
er der foretaget nogle indledende beregninger af de forventede spærretider i den
aktuelle overkørsel. Beregningerne er foretaget med togtypen Lint41 som i Arriva i dag
befarer strækningen med.
Tabel 5-1
Retning
Fra Skanderborg mod Silkeborg
Fra Silkeborg mod Skanderborg
(optimeret løsning)
Gennemkørsel* Skanderborg mod
Silkeborg
Gennemkørsel* Silkeborg mod
Skanderborg
Beregnede spærretider
Spærretid nu
(sek.)
Ca. 129
Ca. 50
Med Signalprogrammet (sek.)
min
106
116
68
109
Ca. 120
99
maks.
129
149
87
129
122
* Gennemkørsel betyder kørsel gennem Silkeborg Station uden standsning, og vil kun sjældent
forekomme.
Som det ses af ovenstående skema, er der for hver retning beregnet en minimal og
maksimal spærretid. Det skyldes at der for nogle af parametrene findes både en
maksimal og minimal tidsangivelse i forudsætningerne, hvorfor der i beregningerne er
angivet er interval hvori spærretiden forventes at ligge.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
16/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0017.png
Endvidere fremgår af skemaet at der i visse tilfælde kan forventes længere
spærretider i fremtiden. Dette er særligt gældende ved udkørsel fra Silkeborg mod
Skanderborg. Her skal der implementeres en særlig løsning i Signalprogrammet, for at
den nuværende spærretid kan bibeholdes, hvilket er et kontraktfastsat krav i
Signalprogrammet. I beregninger af konsekvenser for vejtrafikken er derfor anvendt
en forudsætning om at spærretiderne i den retning fastholdes.
Nedenstående skema viser de spærretider der er benyttet til beregning af forsinkelser
for vejtrafikken.
Tabel 5-2
Retning
Tog fra Silkeborg mod Skanderborg
Tog fra Skanderborg mod Silkeborg
Benyttede spærretider
Spærretid (sek.)
50
119
5.2 Konsekvenser for vejtrafikken
Projektet har foretaget nogle forsimplede beregninger af konsekvenserne for
vejtrafikken, såfremt der ikke anlægges en niveaufri krydsning i stedet for den
eksisterende overkørsel. Med andre ord er beregnet hvor mange timer
vejtrafikkanterne potentielt kan spare, såfremt der anlægges en niveaufri krydsning.
Beregningerne er foretaget på baggrund af trafikdata fra en trafikmodel fra Silkeborg
Kommune, med 2030 som beregningsåret, og fordelingen mellem døgnets timer er
baseret på en trafiktælling fra 2015.
Trafikmodellen for 2030 indeholder væsentligt mere trafik end der passerer
overkørslen i dag. Det skyldes Silkeborg Kommunes planer om ombygning af
vejnettet, herunder især anlæggelsen af Nordskovvej og forlængelsen af Drewsensvej
mod vest til Herningvej.
Som basisberegning er regnet med en togtrafik svarende til den nuværende, med
maksimalt fire tog pr. time. Der er også regnet på konsekvenserne af en eventuel ny
bane Aarhus-Galten-Silkeborg, som afrapporteres i et senere afsnit.
5.2.1 Beregninger af forsinkelser for vejtrafikken
Til beregninger af konsekvenser for vejtrafikken, er anvendt to forskellige
beregningsmetoder.
Den første metode består af en manuel beregning, som bygger på en simpel antagelse
om, at biler som ankommer til overkørslen når bommene er nede, vil i gennemsnit
opleve en ventetid som svarer til halvdelen af spærretiden. I denne beregning er der
således ikke taget højde for afviklingen af køen efterfølgende.
Den anden metode bygger på de samme grundlæggende forudsætninger som den
manuelle beregning, men der er udført en simpel simulering af overkørslen.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
17/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700818_0018.png
Tabel 5-3
Forsinkelser for vejtrafikken, dagens trafik
Dagens togtrafik
9.882
19.928
Timer pr. år
Manuel beregning
Simulering
Som det fremgår af skemaet, er der meget stor forskel på resultatet af beregningerne.
Det skyldes de to meget forskellige beregningsmetoder, og sandheden ligger måske et
sted imellem de to metoders resultater.
Hvad begge metoder dog mangler, er effekten af de lysregulerede kryds i området.
Disse kryds har stor betydning for det samlede vejsystems trafikkapacitet, og i nogle
tilfælde vil lyskrydsene have en lavere kapacitet end selve overkørslen.
I næste fase vil det være meget relevant at udarbejde en trafiksimulering af vejene i
området, for at undersøge overkørslens indflydelse på de trafikproblemer som kan
opstå i området.
I forbindelse med undersøgelsen fra 2011, blev der lavet en tilsvarende beregning af
potentielle besparelser for vejtrafikken. Her blev besparelsen beregnet til ca. 45.000
timer/år, men det var ud fra en forudsætning om en spærretid på 3 minutter pr.
togpassage.
Konsekvenser af en eventuel ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg
Såfremt der anlægges en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg, vil det medføre et øget
omfang af togpassager gennem overkørslen. I projektet med den nye bane arbejdes
dels med en enkeltsporet løsning, som vil medføre i alt 6 tog pr. time gennem
overkørslen, og dels en dobbeltsporet løsning, som vil medføre maksimalt 10 tog pr.
time.
Med samme forudsætninger som i basisberegningen, er følgende forsinkelser
beregnet.
Tabel 5-4
Forsinkelser for vejtrafikken, med ny bane
Med ny bane -
enkeltsporet
15.337
40.569
Med ny bane –
dobbeltsporet
25.196
170.334
Timer pr. år
Manuel beregning
Simulering
Af skemaet ses at konsekvenserne for vejtrafikken ved at etablere en ny bane er
markant højere end ved dagens togtrafik.
Meget overordnede rentabilitetsberegninger indikerer, at det umiddelbart kun
samfundsøkonomisk kan betale sig at anlægge en niveaufri skæring, såfremt der
etableres en ny bane i en dobbeltsporet udgave. Beregningerne er dog meget usikre,
og er meget følsomme i forhold til de beregnede forsinkelser. Derfor er det vigtigt at få
udarbejdet mere præcise beregninger af forsinkelserne for vejtrafikken i næste fase.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
18/19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Forundersøgelse af jernbanekrydsningen ved Christian 8. Vej i Silkeborg, fra transport-, bygnings- og boligministeren
6 Forbehold for undersøgelsen
I denne forundersøgelse er der en række forhold som det ikke har været muligt at
belyse på tilstrækkeligt niveau, i forhold til et anlægsoverslag på NAB fase 1 niveau.
Derfor findes en række forbehold i undersøgelsen, som bør belyses yderligere i en
eventuel efterfølgende fase.
På grund af den begrænsede tid og økonomi, har det ikke været muligt at udarbejde
et egentligt geometrisk skitseprojekt. Det betyder at det skitserede anlæg ikke
nødvendigvis opfylder alle krav. Mængderne i projektet har således heller ikke kunne
bestemmes ud fra 3D modeller som er normal procedure, men er i stedet beregnet ud
fra 2D-tegninger. I næste fase udestår således et videre projekteringsarbejde, for at
kunne detaljere og evt. korrigere de løsninger som er anvist i denne forundersøgelse.
Endvidere er der en række forhold som slet ikke har været behandlet i denne fase, og
som kan få betydning for anlæggets udformning og dermed pris. Dette gælder
eksempelvis: Trafiksikkerhed, længdefald mod krydsområdet, tilgængelighed, adgang
til naboejendomme og ledningsomlægninger.
Det har i denne fase ikke været muligt at foretage større beregning af trafikafviklingen
i området. Det er afgørende for beregningerne, at der udarbejdes en større trafikmodel
for området, som også indeholder betydningen af de mange lyskryds i området.
I forhold til prissætningen af projektet, er der primært anvendt enhedspriser fra
Banedanmarks NAB skabelon. Det har ikke været muligt at vurdere, om alle
enhedspriser stammer fra sammenlignelige projekter, og således passer til dette
projekt. I et vist omfang er der anvendt korrektionsfaktorer for at tage højde for dette.
Med hensyn til udførelsen af anlægsarbejderne, har der ikke været undersøgt hvordan
de store anlægsarbejder skal udføres. Det ligger dog fast at anlægsarbejderne
forventes at give store gener for både vej- og banetrafikken. Det skyldes at arbejderne
er af omfattende karakter. Varigheden af arbejderne kan ikke fastlægges på
nuværende tidspunkt, da det vil afhænge af udførelsesmetoder mv., men det må
forventes at trafikken på bane og vej vil være påvirket i flere måneder.
Naboerne til byggeriet vil naturligvis også blive påvirket, både under og efter
byggeriet. Anlægsarbejderne for etableringen af ramper og nedlæggelse af spuns med
tilhørende jordarbejder omfatter støjende aktiviteter og forventes at give mærkbare
gener for naboer. Disse gener kan forekomme ved bortkørsel af de store jordmængder
med lastbiler samt i forbindelse med ramning af spuns langs bane og vej. Der
forventes således komme en del støj fra lastbilkørsel og tilsvarende fra spunsramning.
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Forundersøgelse
19/19