Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1700196_0001.png
NISA
Nordic Initiative for Sustainable Aviation
8. december 2016
Folketingets høring om luftfart
www.cleancluster/NISA Martin Porsgaard
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0002.png
Global luftfart
_______________________________________________________________________________
Vokser
4-5% pr år
Industrien
Har et stort ansvar
700 mil tons
CO
2
(2014)
Målet
At gøre luftfarten
bæredygtig
2%
af den
menneskeskabte CO
2
En uundværlig
del af transportsektoren
også klima- og
miljømæssigt
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0003.png
Klimaudfordringen
_______________________________________________________________________________
Udfordringen
er global
70% forbedret
brændstof-effektivitet
over de seneste 55 år
Behov for
internationale
reguleringer
1-1,5%
tekn.
forbedringer pr år
Industrien
aktiv med mål og
forbedringsplaner
Luftfart omfattet
-af EU’s kvotehandel ETS
-ICAO’s CORSIA
CO2 akkreditering
AIC/airports
(Carbon
Offsetting and Reduction Scheme
for International Aviation)
-CO
2
standard for nye fly
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0004.png
Klima aktivitets-plan
_______________________________________________________________________________
-1,5% forbedring
pr år
-CO
2
neutral
vækst fra 2020
-Minus 50% CO
2
i 2050
-Teknologiske
-Operative
-Infrastruktur
-Markedsbaserede
virkemidler
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0005.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0006.png
Bæredygtig jetfuel
Vi:
Analyser
Seminarer
Nationale og nordiske rapporter
International koordinering
Kommercielle aftaler/flyvninger
Samarbejde med mulige producenter
Andre lande:
Analyser
Seminarer
Rapporter
Kommercielle aftaler/flyvninger
Samarbejde med mulige producenter
Samstemmende
erfaringer
____________________________________________________________________________________________________________________
www.cleancluster.dk/nisa
.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0007.png
Nordisk flybranche engageret i bæredygtig jetfuel:
Branchen forpligtet til CO2-reduktioner og en fossilfri fremtid
Ingen alternativer til det flydende brændstof på forholdsvis lang sigt
Branchen er klar – kommet langt i forberedelserne
Specifikationerne på plads – ingen ændringer i motorer og eksisterende udstyr
Bæredygtig jetfuel kan fremstilles, - mange muligheder
Åbner for innovation, beskæftigelse, investeringer, selvforsyning mm
+
Høj prioritet hos nordiske lufthavne og flyselskaber
SAS og Finnair: Kommercielle flyvninger med iblandet biofuel
Gardermoen: Har introduceret biofuel i tankanlægget
Helsinki: Arbejder på en tidsbegrænset model med aftale om offentlig støtte
Københavns Lufthavne: Deltager i projekt med omdannelse af affald til biofuel
____________________________________________________________________________________________________________________
www.cleancluster.dk/nisa
.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0008.png
Konklusioner fra dansk og nordisk studie:
-Tilstrækkelig biomasse: Skov, papirproduktion, landbrug, industri- og husholdningsaffald
-Vi har veludviklede teknologier og forskningsmiljøer der kan bidrage innovativt
-Raffinaderier der kan færdigbehandle bio-råolie til jetfuel
MEN - alvorlige mangler:
Beslutninger vedr forsyning af biomasse/råvarer og valg af teknologier
Politiske mål for luftfartens CO2 reduktioner
Der er et stort prisgab mellem fossil og bæredygtig jetfuel
Initiativer der kan kick-starte processen for at udfylde prisgabet
Rapporterne:
____________________________________________________________________________________________________________________
http://www.nordicenergy.org/article/seminar-on-sustainable-aviation-fuel-shows-positive-momentum-among-stakeholders/
www.cleancluster.dk/nisa
http://cleancluster.dk/wp-content/uploads/2016/08/sustainable-fuels-for-aviation-danish-aviation.pdf
.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0009.png
Behov for:
Politisk opbakning og guidelines vedr bæredygtig jetfuel
Bør integreres i regeringens luftfartsstrategi
Tværgående koordinering (sektorer, myndigheder, forskning)
Nordisk samarbejde (råvarer, teknologier, investeringer og kompetencer)
____________________________________________________________________________________________________________________
www.cleancluster.dk/nisa
.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
OUR ENVIRONMENTAL
VISION IS TO BE A PART OF
LONG-TERM SUSTAINABLE
SOCIETY
IT SHOULD BE POSSIBLE TO
FLY WITH NO FOSSIL-FUEL
CO2 EMISSIONS BY 2050
Forsiden af SAS’s årsrapport 1015
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0011.png
SAS Group and the environment 2008
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0012.png
We are
An association working to promote and develop a more sustainable aviation industry
Main purposes:
Facilitate, coordinate and push forward the development of
sustainable and alternative fuel for the aviation industry
Overall objectives are:
Helping catalyzing and promoting by no later than 2016 at least 3 pilot projects
covering the value chain for sustainable jet fuel
Catalyzing the development of a business case by 2015-2016 for a project covering a
full scale biofuel production for aviation in the Nordic Region
Contribute to ensure the Nordic region as a minimum meets its share of the EU Flight
Path target of 2 million tons or more of sustainable jet fuel in 2020
____________________________________________________________________________________________________________________
www.cleancluster.dk/nisa
.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0013.png
Organization
SAS
Swedavia
Avinor
Copenhagen Airports
Airbus
Associate Members/stakeh
Aviation /Full Members
The Board
Project
Management
A
Boeing
Finnair
Finavia
Atlantic Airways
Air Greenland
Icelandair
TUI Fly Nordic
Danish Confederations/BDL
NHO Luftfart
IATA
Svenskt Flyg
FlygBranschen
Ministry of Transport
Danish Transport Authority
Isavia, Reykjavík
Swedish Transport Agency
Energimyndigheten
Energistyrelsen
____________________________________________________________________________________________________________________
www.cleancluster.dk/nisa
.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0014.png
Org/company
SAS
NISA
Swedavia
Avinor
Copenhagen Airports
Airbus
Boeing
Country
Sweden, Denmark, Norway, Finland
Nordic
Sweden
Norway
Denmark
France, Germany, UK
USA/UK
Finland
Finland
Faroe Islands
NISA Memberlist
Greenland
Iceland
Sweden
Denmark
Norway
Switzerland
Sweden
Sweden
Finland
Denmark
Iceland
Sweden
Sweden
Denmark
Finnair
Finavia
Atlantic Airways
Air Greenland
Icelandair
TUI Fly Nordic
Danish Confederations/BDL
NHO Luftfart
IATA
Svenskt Flyg
FlygBranschen
Ministry of Transport
Danish Transport Authority
Isavia, Reykjavík
Swedish Transport Agency
Energimyndigheten
Energistyrelsen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0015.png
Sustainability is key
(Corporate
social responsibility)
Not just a word - but a safeguard for a growing future aviation
SAFUG
•Exhibit
minimal impact on
biodiversity
• Meet a sustainability standard with
respect to land, water, and energy
use
• Do not displace or compete with
food
crops
• Provide a positive socioeconomic
impact
• Do not require any special fuel
handling equipment, distribution
systems, or changes to engine
design
Push for solid sustainability criteria for biomass and processes
Total sustainable supply chains
Sufficient Life Cycle Analysis
Encourage the development and adoption of a global
sustainability standard (RSB)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
Regional Biofuel-consortia/initiatives established
Brazilian Alliance for Aviation Biofuels, ABRABA Brazil
Aviation Initiative for Renewable Energy in (AIREG)
(Germany)
AlfaBird, Sustainable Way for Alternative Fuels in Aviation and Flight Path 2020
(EU)
Initiatives for the Production and Consumption of Biojet Fuel for Aviation
(Spain)
Saltwater Tolerant Biomass As A Source of Aviation Fuel,
(Abu Dhabi)
Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative (CAAFI)
(US)
Flight Path to Sustainable Aviation Fuels CSIRO
(Australia
and
New Zealand)
NISA,
The Nordic Countries
Also initiatives in
Indonesia, China, Mexico, Qatar, Italy
and more….
Airbus and Boeing,
- several engagements globally, - and as well
ICAO
and
IATA
of course plays
overall coordinating and supporting roles
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0017.png
Aviation
Sustainable jetfuel
NISA
Progres
Plan:
National
studies
to
Nordic
Flight
Path
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0018.png
Prestudy phase - February / Aug 2014
Network/pre-studies/initiatives
Sweden
September 2014
July 2015 – Summer 2016
Ultimo 2016
Nordic Workshop
Nordic study
Nordic perspectives in the
use and production of
advanced biojetfuels
Co-funded by Nordic
Council of ministers
Steering group:
Representatives from
authorities in all the Nordic
countries and NISA
Outcome:
1. Nordic Route Forward
2. Recommendations
Network/pre-studies/initiatives
Norway
Invited
stakeholders from
authorities,
researchers and
the supply chain
Network/pre-studies/initiatives
Denmark
Outcome:
1. Dialogue and
collaboration -
cross borders
Nordic
Flight Path
Business case
Network/pre-studies/initiatives
Finland
2. First step to a
Nordic Study
in sustaiable
jetfuels
3. Nordic potentials
4. Policy paper/ICAO
2016
Network/pre-studies/initiatives
Other/International initiatives
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700196_0019.png
Biofuels for aircraft
The Nordic Council of Ministers has launched a
study of the climatic impact and commercial
potential of using biofuels for aircraft.
Spring, 2015
Green aviation
“I hope that a Nordic approach will identify there is potential for green growth in biofuels for aircraft. Denmark can’t propel
this by itself, but the prospects may change dramatically if the Nordic countries join forces,” Minister of climate and energy
“I hope that this Nordic initiative will teach us a great deal about advanced biofuels for aircraft and help the industry
pursue its global climate ambitions….”