Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1700194_0001.png
FOLKETINGETS HØRING OM LUFTFART
Christiansborg, den 8. december 2016
Lars Wigelstorp Andersen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0002.png
SAS er et netværksselskab med internationalt knudepunkt i
Københavns Lufthavn
Netværket skaber grundlag for flere ruter og frekvenser end Danmark ellers ville have
•SAS flyver ekstra transferpassagerer til/fra
CPH
•Fra/til tynde og tunge ruter
•Med store og små fly
•Det giver flere ruter og frekvenser
•På både internationale og danske
destinationer
•De fleste af SAS’ langdistanceruter er
afhængige af transferpassagerer
•Det samme gælder partnerskabsruter til
eksempelvis Bangkok, Singapore og Toronto
•Transferpassagerer skal til/fra
skandinaviske/nordeuropæske ruter
•Transferpassagerer skal til/fra danske
destinationer
•SAS’ andel af passagerer er 36%
•SAS’ andel af tranferpassagerer er 85%
•50%af SAS’ passagerer er
transferpassagerer
•SAS’ andel af operationer er 42%
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0003.png
Konklusioner fra CEs analyse – netværksselskaber med base i
Danmark skaber tilgængelighed og arbejdpladser
• Netværksselskaber skaber
tilgængelighed
• Dansk baseret trafik skaber flere
luftfartsjobs
• Udenlandske p-t-p står for væksten
• Dansk baserede selskaber og SAS
taber markedsandele.
• Knudepunktet i CPH er svækket, men
skaber stadig stor værdi
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0004.png
Det er dyrt at drive luftfart i Danmark
Dansk luftfart har vanskelige vilkår og skal derfor være blandt de mest
konkurrencedygtige
• I periferien af Europa
• Med et lille befolkningsunderlag
• I et højomkostningsland
• Med vanskelige vilkår for luftfarten
• Og høje omkostninger
• For de fleste led i værdikæden
• Med risiko for at miste kritisk masse
Dansk luftfart har stort potentiale for at komme på vækstsporet med skabelse af
yderligere tilgængelighed og bevarelse af arbejdspladser med en ny
luftfartsstrategi.
SAS ønsker at fastholde og udvikle sit netværk i Københavns Lufthavn
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0005.png
Københavns Lufthavn er den dyreste i Norden
Prislap for SAS per afgang kort/mellemdistancefly Airbus 320-200
CPH
35% TRF
Cost per flight
Startavgift
Emission
Passenger
PRM
Infrastructure
Cute
Säkerhetsavgift
TOT DKK
TOT SEK
ARN
35% TRF
Cost per flight
Startavgift
Noise
Emission
Marktjänstavgift R
Passenger
PRM
Marktjänstavgift P
Säkerhetsavgift
TOT SEK
OSL
35% TRF
Cost per flight
Start charge
Passenger
Säkerhetsavgift
TOT NOK
TOT SEK
HEL
Cost per
flight
Start charge
Passenger
Säkerhetsavgif
t
Other
TOT NOK
TOT SEK
DKK
3 437
180
10 791
673
1 802
-
5 359
22 240
28 425
SEK
1 230
200
499
599
10 502
479
1 562
3 030
18 102
NOK
4 736
5 966
4 586
15 289
15 640
EUR
339
915
410
26
1 691
16 089
Index CPH=100
ARN=64
OSL=55
HEL=57
5
Prices as of September 2016
A320 OY-KAY, 168 seats, MTOW 73 500, International flight , total pax 126 corresponding to CF 75%
Exchange rate 1,278 DKK/SEK, 1,023 NOK/SEK.
Parking excluded for all three airports
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0006.png
Transfertrafik er under pres på grund af øget konkurrence og
faldende priser
CPH er ekstra presset på grund af høje afgifter, lille opland og perifer geografisk
beliggenhed
Transferpriser via CPH
130
Passagerafgifter for transfer via CPH (SEK)
120
143
110
100
90
74
38
80
70
2012-16: -16%
2013
2014
2015
2016
60
2012
CPH
ARN
OSL
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0007.png
Europæisk luftfart - en branche i opbrud
Liberalisering i en tid med integrerede luftfartsselskaber. Disintegration muliggør en udnyttelse af den
utilstrækkelige regulering.
Integreret luftfartsselskab
Hovedkontor
Disintegreret luftfartsselskab
Hovedkontor
Ground handling
Customer care
Ground handling
Customer care
Crew
Luftfartsselskab
Fly
Crew
Luftfarts-
selskab
Fly
Vedligehold
Servicefunktioner
Vedligehold
Servicefunktioner
Catering
IT
Catering
IT
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0008.png
SAS ønsker at være et skandinavisk baseret selskab
Vi vil gerne fastholde SAS som et
skandinavisk selskab med
skandinavisk base med
skandinavisk service og personale
med skandinaviske
ansættelsesvilkår
Hvis konkurrenternes kreative
forretningsmodeller og
ansættelsesforhold fortsætter med
at få overtaget, kan vi blive
tvunget til at matche med
konsekvenser for skandinaviske
besætninger og arbejdspladser
Det er i sidste ende et politisk valg – hvis det ikke er for sent
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0009.png
Dansk luftfartsstrategi – det er dyrt at drive luftfart i Danmark
Hvordan får vi omkostningerne bragt ned – initiativer til ca. MDKK 7-800 (SAS)
1.
2.
3.
4.
Fair konkurrence
Regelshopping i EU; skat og arbejdsvilkår ; stop eller match
Luftfartsaftaler med tredjelande, statsstøtte og arbejdsvilkår (ILO)
Besætninger fra tredjelande, harmoniserede regler i EU
Understøttelse af luftfarten
Sektorordning: Afskaffelse af indkomstskat for flyvende personale bosat i Danmark.
Statslig overtagelse af beskyttelse af luftfarten (security)
Københavns Lufthavn, økonomisk regulering og kapacitet
Reduktion af afgifter til nordisk benchmark
Diskriminerende adfærd: GO og opstartrabatter
Regeringen tager ansvar for Masterplan og evt. lukning af bane 12/30
Professionaliseret og transparent kapacitetstilsyn
Uddannelse af piloter
Tilstrækkeligt udbud af kvalificerede danske piloter gennem statsfinansieret uddannelse – evt. i faser
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 105: Præsentationer fra udvalgets høring om luftfartens fremtid i lyset af regeringens kommende luftfartstrategi, den 8/12 2016
1700194_0010.png