Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1700176_0001.png
Svendborgbanen
Halvtimesdrift Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0002.png
2 tog i timen på
Svendborgbanen
Transport- og
Bygningsministeriet har
anmodet DSB om et oplæg
på �½-times drift på
Svendborgbanen
Formålet er at hæve
kunderettidigheden på
Svendborgbanen
2
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0003.png
Svendborgbanen i dag
Kunderettidighed Svendborgbane
100,00%
Svendborgbanen har i gennemsnit ca.
2 mio. passagerer årligt
36% af alle rejsende på
Svendborgbanen rejser mellem
Svendborg og Odense
Kunderettidighed (ÅTD*): 86,9%
Operatørrettidighed (ÅTD*): 94,1%
Kontraktmål for hhv. kunde- og
operatørrettidighed i 2016 er 81,8%
og 93,8%
90,00%
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
September 2015
Løvfald og hastighedsnedsættelser
aug
sep
okt
nov
dec
Kunderettidighed inkl. aflysninger
2015
Kunderettidighed inkl. aflysninger
2016
Operatørrettidighed Svendborgbane
100,00%
95,00%
90,00%
85,00%
80,00%
jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
September 2015
Løvfald og hastighedsnedsættelser
aug
sep
okt
nov
dec
Operatørrettidighed inkl. aflysninger 2015
Operatørrettidighed inkl. aflysninger 2016
Kontraktmål 2016
*ÅTD: 1/1 – 31/10 2016
3
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0004.png
Svendborgbanen i dag
- 1 hurtigtog Svendborg-Odense (43 min)
- 1 stoptog Ringe-Odense (26 min)
- 1 supp. hurtigtog Svendborg-Odense (41 min)
I dag kører tre togsystemer i timen
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hjallese
Højby
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Stoptog og hurtigtog kører alle dage.
Supplementstog kører på hverdage fra
6-18 og på lørdage fra 9-17
Enkeltsporet strækning – meget tæt
trafik. Høj udnyttelse af kapaciteten på
strækningen. Svært at indhente
forsinkelser
Stram køreplan mellem Stenstrup og
Svendborg pga. infrastrukturen
Kritik af vendinger i Stenstrup ved
større forsinkelser
4
Svendborgbanen
Station hvor tog kan passere hinanden
Station hvor tog
ikke
kan passere hinanden
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0005.png
Strækningen og stationer
Afstanden mellem møde-stationerne Stenstrup
og Svendborg er den største begrænsning
Tog med stop i Stenstrup Syd
Stenstrup -> Svendborg: 12 min
Vendetid i Svendborg:
Rundtur tager i alt:
7 min
31 min
Svendborg -> Stenstrup: 12 min
Tog uden stop i Stenstrup Syd
Stenstrup -> Svendborg: 11 min
Vendetid i Svendborg:
Rundtur tager i alt:
7 min
29 min
Svendborg -> Stenstrup: 11 min
5
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0006.png
Svendborgbanen i dag
Strækningen køres med Desiro og enkelte ture i
myldretiderne køres med IC3
I eftermiddagsmyldretiden køres altid med ét sæt
Antal siddepladser der køres til hhv. Odense og
Svendborg i morgenmyldretiden:
Odense
Svendborg
Time 7
Time 8
456
570
456
228
Tog med ankomst i Odense kl. 7:45 og i Svendborg kl.
7:55 er overbelagte (belægningsprocent hhv. 120 og 140
%), til trods for, at der køres med to togsæt
6
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0007.png
DSB’s forslag
Tre modeller:
0.
Model 0
Nuværende model
1.
Model 1
Hurtigtog og stoptog
2.
Model 2
Stoptog hver halve
time
7
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0008.png
Model 0
Nuværende plan
Tre togsystemer i timen i dagtimer på
hverdage og lørdage
- 1 hurtigtog Svendborg-Odense (43 min)
- 1 stoptog Ringe-Odense (26 min)
- 1 supp. hurtigtog Svendborg-Odense (41 min)
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hjallese
Højby
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Flere afgange at vælge imellem
Korte rejsetider for flest passagerer
ift. de øvrige modeller
Overholder ÅTD kontraktkravene til
kunde- og operatørrettidighed
Såfremt nuværende rettidighed er
tilfredsstillende vil denne løsning
være den bedste for kunderne
8
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0009.png
Model 1
Hurtigtog og stoptog
- 1 hurtigtog Svendborg-Odense (45 min)
- 1 stoptog Svendborg-Odense (52 min)
To togsystemer i timen
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hjallese
Højby
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Der kan ikke standses i både Hjallese
og Årslev med hurtigtoget.
Pendlerklubben inddrages i denne
problematik
Bibeholder hurtigtog til Svendborg
aht. de mange rejsende mellem
Odense og Svendborg
Der kan opstå pladsproblemer i
togene i myldretiden
Model 1 kan implementeres medio
2017
9
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0010.png
Model 2
Stoptog hver halve time
- 1 Stoptog Svendborg-Odense (56 min)
- 1 Stoptog Svendborg-Odense
uden stop i Stenstrup Syd (56 min)
To togsystemer i timen
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hjallese
Højby
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Langsommere køreplan ift. de øvrige
modeller. Meget tæt på præcis 30 min
drift på stationerne
Overspring af Stenstrup Syd med det
ene system. Der kan kun etableres
standsning på begge systemer, hvis
der er et ”overliggertog” i Svendborg
- Stenstrup Syd har dagligt ca. 40
påstigere og Stenstrup har ca. 300
Der kan opstå pladsproblemer i
togene i myldretiden
Model 2 kan implementeres i efteråret
2017
10
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0011.png
Stop og rejsetider
På-
stig
ere*
Antal stop pr.
time
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hjallese
Højby
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Model 0
(nuv. plan)
Model 1
-1
-1
-1
+1
-1
Model 2
-1
-1
+1
+1
+1
Hurtigste rejse
fra Odense
(min)
Model 0
(nuv. plan)
Model 1
Model 2
1.624
368
84
104
88
309
39
927
24
136
303
38
494
1.190
3
3
2
1
1
2
1
3
1
1
2
1
2
2
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hjallese
Højby
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
4
6
9
13
14
20
16
22
25
30
33
38
41
+4
+1
+2
+9
+10
+4
+9
+4
+4
+1
-1
+1
+4
+1
+10
+12
+13
+14
+13
+15
+15
-1
-1
+1
+1
* Pr. dag, Vesttællingen 2014
11
Svendboegbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0012.png
Forsinkelser Odense-Svendborg
Forsinkelser mod Svendborg på
over 2 minutter og 59 sekunder
Grafen viser andelen af
forsinkelser excl aflysninger i
henholdsvis afgangen fra Ringe
og ankomsten i Svendborg
Grafen viser kun tog i retning
mod Svendborg
Højere andel af forsinkelser
mellem Odense og Ringe, hvor
der kører tre togsystemer
Et driftsoplæg med to
togsystemer vil give færre
bindinger og øge robustheden
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Afgang fra Ringe
12
Mødetitel
Ankomst i Svendborg
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0013.png
Vendinger i Stenstrup
Stenstrup-vendinger forventes mindsket ved implementering af Model 1 eller 2
pga. øget robusthed i køreplanerne, men vendingerne kan ikke elimineres
Indsættelsen af evt. ”overliggertog” betyder, at der skal skaffes et ekstra tog og
mere personale. Der kan indhentes op til fem minutters forsinkelse med
”overliggertog”
Ved forsinkelser ind i Stenstrup på 7 minutter eller mere vendes toget typisk i
Stenstrup, dog ikke i myldretiden
Vendinger i Stenstrup:
Ansvar
DSB
Banedanmark
Ekstern
I alt
6
2
1
2
jan-16
2
4
2
1
feb-16
mar-16
apr-16
1
1
maj -16
5
6
1
12
8
1
56
7
10
jun-16
2
6
1
jul-16
aug -16 sep - 16
9
47
2
5
okt-16
1
9
13
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0014.png
Opsummering
Model 0 (nuværende køreplan)
- Korte rejsetider for flest passagerer
- Flere tog at vælge imellem
- Opretholder nuværende kunde- og operatørrettidighed
Model 1 (hurtigtog og stoptog)
- Bibeholder hurtigtog (2-4 min. langsommere end Model 0)
- Færre tog på strækningen vil alt andet lige øge robusthed samt
kunde- og operatørrettidighed
- Kan implementeres fra medio 2017
Model 2 (stoptog hver �½-time)
- Strækningen betjenes kun med stoptog (relationen Odense-
Svendborg får en rejsetidsforlængelse på 15 min.)
- Alle stationer på strækningen får to tog i timen (undt. Stenstrup Syd)
- Færre tog på strækningen vil alt andet lige øge robusthed samt
kunde- og operatørrettidighed
- Kan implementeres i efteråret 2017
Fælles for Model 1 og 2
- Giver mulighed for at rejse direkte mellem alle stationer
- Der kan opstå kapacitetsproblemer i togene i myldretiderne
14
Svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 104: Orientering vedrørende høring om indførelse af halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700176_0015.png
Konklusion
DSB anbefaler, at den nuværende køreplan bevares
-
Indførelse af �½-timesdrift vil indebære rejsetidsforlængelser for
passagererne og en lavere frekvens mellem Odense – Ringe
-
ÅTD ligger kunde- og operatørrettidighed på Svendborgbanen
over kontraktkrav
-
Justeret trafikafviklingsprocedure har reduceret ulemper i
myldretiden ifm. Stenstrup-vendinger
-
De nyeste Desirotog er indsat på strækningen
Indførelse af �½-timesdrift vil øge robustheden i køreplanen og
reducere antallet af vendinger i Stenstrup
Såfremt øget robusthed skal prioriteres vil overgang til �½-
timesdrift være det bedste alternativ. Af de foreslåede modeller vil
Model 1 være at foretrække
15
Svendborgbanen