Støvring, den 8. december 2016
Stikbanen er en katastrofe!
Tirsdag, den 29. november traf Folketingets Trafikudvalg en beslutning, der forhindrer en fornuftig
udbygning af hele Region Nordjyllands jernbanenet. De bevilligede 278 millioner kroner til en stikbane til
lufthavnen. Desværre accepterede de samtidig, at stikbanen placeres således, at den forhindrer
udbygningen af den eksisterende infrastruktur til et større samlet hele.
Selvfølgelig skal Aalborg Lufthavn have en banebetjening, ligesom de har i København. Den valgte løsning er
imidlertid en katastrofe, især for Vendsyssel. Banen betjener kun passagerer fra syd, og det er planen, at
den kommende elektrificering skal stoppe her, hvor banen ender ”blindt”. Der er dermed lagt op til, at
resten af Vendsyssel aldrig skal moderniseres.
Aalborg Havn mister måske transporten til Grønland. I Vendsyssel er der tre trafikhavne, der kunne klare
opgaven, men de har ingen chance i konkurrencen mod Århus, de er alle hæmmet af samme ”Akilleshæl”,
den 78 år gamle jernbanebro. Broen er blevet påsejlet flere gange. Efter næstsidste påsejling i 2012 var
Vendsyssel uden togforbindelse i 13 måneder. Den risiko undgår transportselskaberne ved at fravælge
havnene i Vendsyssel. For øvrigt vil en ny påsejling også afskære passagertrafikken til lufthavnen.
Storestrømsbroen er skadet på grund af metaltræthed. Der skal derfor bygges en ny bro til banetrafikken
mod Rødby. Jernbanebroen i Aalborg er fra samme tid, et nedbrud på grund af metaltræthed kan således
ikke udelukkes.
Linjeføringen til den tredje Limfjordsforbindelse er vedtaget. Mod syd skærer linjen eksisterende jernbane
lidt nord for Svenstrup og på den nordlige side skæres jernbanen lidt øst for enden af flyenes startbane.
Anlægges der sammen med vejen en banelinje, er der ikke længere risiko for, at togdriften til og fra
Vendsyssel afbrydes af en skade på den gamle jernbanebro.
En bane over Egholm vil imidlertid skæmme naturen, derfor bør tunnelen fortsætte
under
øen. Egholm
efterlades på den måde som én stor faunapassage. Det bliver selvfølgelig dyrere, end hvis man vælger at
anlægge ”tunnel under fjorden - vej på Egholm - og til slut en bro over Ryå”. Da man anlagde
Øresundsforbindelsen, valgte man ikke den korteste vej. Stedet blev valgt, fordi man dermed kunne
fremme Ørestadsprojektet. Det må være rimeligt, at vi også her i Nordjylland bygger den forbindelse, der er
mest velegnet.
For at føre den vedtagne stikbane frem til lufthavnen skal der bygges to broer til tung trafik. En kort bro
over Lindholm Å og en vejbro, der fører trafikken på Thistedvej over banen. Dertil kommer så en tredje bro
til vejtrafikken, når den tredje forbindelse anlægges. Denne bro forventer man vil forøge prisen for den
tredje limfjordsforbindelse med 60 millioner kroner.
Jeg mener ikke, at lufthavnen skal undvære en baneterminal, indtil den tredje limfjordsforbindelse er
færdig. Baneterminalen bør bygges hurtigst muligt, i tilslutning til den eksisterende længdebane. For at
finde den helt rigtige placering bør der udføres et projekt, hvor eksisterende vej og bane indarbejdes,
sammen med nyanlæggene. Stedet kan således blive et trafikalt knudepunkt, hvor lokaltog, regionaltog,
hurtigtog, godstog og vejtrafik mødes.