Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1698639_0001.png
Thomas Lynggaard Hjorth (TLHJ)
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Registrering:
Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
11 . oktober 2013 07:46
Kirsten Kornerup Jehrbo (KKJO); Lone Gregersen (LOG)
Lizette Jensen (LJI)
Modtager
Kirsten Kornerup Jehrbo (KKJO)
Lone Gregersen (LOG)
Lizette Jensen (Ul)
Levering
Leveret 11-10-2013 07·46
Leveret 11-10-2013 0746
Leveret· 11-10-2013 07·46
Læst
Læst 11-10-20131132
Læst 11-10-2013 07 52
Læst· 11-10-2013 09 15
Hej
Hermed udkast til svar på den mail Ravn har sendt til Lizette. Læs det roligt og vurder i
forhold til Ravns mail.
Mvh
Niels
**************
Til hr. direktør Jesper Ravn
Tak for din mail.
Der er tilsyneladende opstået nogle misforståelser. Besvarelsen til dig er et samlet svar på
dine henvendelser til Banedanmark (til HR uddannelse. Annegrete Pedersen og Lizette Jensen)
vedrørende det supplerende lokomotivførercertifikat. Vi beklager, at vi ikke gjorde opmærksom
på dette i første omgang.
Med hensyn til dokumentation for litrauddannelse, prøvebevis m.v. så må du fremskaffe dem fra
den eller de virksomheder
l
afdelinger
l
personer. som har givet dig uddannelserne. Vi gør
opmærksom på, at i denne sammenhæng er Banedanmark, Produktion at sammenligne med en hvilken
som helst ekstern entreprenør.
Det er korrekt. at indtil den 29. oktober gælder de nuværende regler som bl.a. siger følgende
vedrørende strækningskendskab:
12.6 Strækningskendskab
En forer af arbejdskoret oj skal være strækningskcndt.
Ved strækningskendskab forstås udover kendskab til TTB og SIN. at den pågældende har visuelt kendskab til signaler og mærkers
placering på strækningen.
l praksis vil det sige. at foreren skal have k011 strækningen igennem mindst en gang i hver retning både om natten og om dagen.
Det er medarbejderens ansvar at sige
th.
hvis det er så længe siden at den pågældende har ko11 på en strækning. så
strækningskendskabet reelt er forsvundet.
12.8
Dokumentation og registrering
12.8.1
Generelt
Det er arbejdsgiverens ansvar at rutine og erfaring registreres og kan dokumenteres.
Banedanmark kan til enhver tid forlange dokumentation for en medarbejders rutine. ertl1ring. lokal- og strækningskendskab.
44
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 100: Henvendelse af 7/12-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1698639_0002.png
12.8.2 Sidemandsoplæring
Sidemandsoplæringen skal dokumenteres p3 en særlig blanket, hvis dette er krævet eller<; skal der blot fores en logbog (uden
formkrav).
Begge dele skal være underskrevet på '"tro
og
love·' afhåde elev og den medarbejder. som eleven har været på sidemandsoplæring
hos.
12.8.3 Praktisk erfaring
En medarbejders praktiske erfaring skal i store træk kunne dokumenteres ved. at der fores en fortegnelse (log) over de arbejdsopgaver
den pågældende har udfort.
12.8.4 Strækningskemiska b
Strækningskendskab skal være registreret ved strækning f.eks. "TIB strækning 26 fra Fredericia til Vojens" samt dato for
erhvervelsen.
Vi må derfor venligst anmode om at du fremsender den ønskede dokumentation til den videre
sagsbehandling af din ansøgning om supplerende lokomotivførercertifikat.
Med Venlig hilsen
***************
Hej Lizette
Det her var ikke i nærheden af hvad jeg bad om!
Jeg har netop bedt om de uddannelsespapirer som du rykker for, og det giver jo ingen mening!
Jeg har gennemgået EUSR med prøve for de strækninger jeg har kørt på i de 4 måneder fredag
den 4. Oktober hos Henrik Kaas.
Derfor forekommer det mig meget underligt at du fremsender krav om minutiøs redegørelse for
min gøren og laden de seneste 4 måneder?
Den 29/10-2013 træder bekendtgørelse 985 i kraft. Fra denne dato er dette nye regelsæt
gældende, og det er ud fra de selvsamme regler, at i har udfærdiget jeres regler, hvis jeg
ikke tager fejl!
Efter denne dato kan man opnå strækningskendskab ved at køre strækningerne igennem med en
godkendt kørelærer, hvorefter der skal afholdes en prøve, som skal bestås!
Men indtil da er det det det nuværende regelsæt der er gældende, og her kan
strækningskendskab tilegnes, ved at køre strækningen igennem, med eksempelvis en fører der er
strækningskendt
l
At lave en så præcis redegørelse som du beder om, vil være et meget tidskrævende stykke
arbejde, og jeg er derfor meget forundret over en ting!
Jeg bad om uddannelsespapirer for 27t trolje.
Men i stedet for at svare, så er alt jeg har foretaget mig med litra gjort ugyldigt, og der
stilles et kraftigt spørgsmåltegn ved min troværdighed omkring strækningskendskab, til trods
for at jeg har bestået JERES prøve for mindre end en uge siden!
Jeg forstår ikke hvad årsagen til denne behandling er?
Med venlig hilsen
45