Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1681685_0001.png
Det borgernære
sundhedsvæsen
Anbefalinger til udvikling af et
sammenhængende sundhedsvæsen med
udgangspunkt i det hele menneske
DANSKE PATIENTER
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0002.png
MÅLET FOR UDVIKLINGEN AF DET BORGERNÆRE SUNDHEDSVÆSEN
er et system, hvor planlægningen af patientforløb sker på tværs af
sektorer og specialer og ud fra den enkelte patients behov.
DET BORGERNÆRE SUNDHEDSVÆSEN SKAL LØSE OPGAVER
med udgangspunkt i det, der er vigtigt for patienterne og deres
pårørende. Enhver opgave skal derfor udvikles ved svar på følgende
centrale spørgsmål: Hvad er patientens behov? Hvilke løsninger
imødekommer dette behov? Og hvordan sikrer vi en behandling af
højeste faglige, organisatoriske og patientoplevede kvalitet?
DEN BORGERNÆRE INDSATS SKAL VÆRE EN SAMLET INDSATS,
hvor patientens forløb ikke påvirkes af kassetænkning og kampe om
ansvarsfordelingen mellem sundhedsvæsenets mange aktører.
DER SKAL FOKUS PÅ TILPASNING TIL DEN ENKELTE,
når det kommer til planlægningen af patientforløb, og på fællesskab,
når det drejer sig om organiseringen af sundhedsvæsenet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
Komplekse sygdoms-
og behandlingsforløb
Patienter har i dag langt mere komplekse sygdoms- og behand-
lingsforløb, end vi har set tidligere. Mange har kroniske syg-
domme – ofte med flere sideløbende diagnoser og behand-
lingsforløb. De typiske behandlingsforløb går på tværs af flere
hospitalsafdelinger, kommunale tilbud og almen praksis – og
patienternes indlæggelsestid er stadigt faldende, hvilket øger
presset på den borgernære indsats.
For mennesker med langvarige forløb er sygdom en fast del af
hverdagen med familie, fritid og arbejde. Patienterne lever langt
hen ad vejen med deres sygdom i hjemmet – eksempelvis bruger
et menneske med kronisk sygdom i gennemsnit fem timer om
året på hospitalet, men i alt 8.755 timer på at leve sit hverdags-
liv
1
. Den store del af sygdomsforløbet, der finder sted uden for
hospitalet, er ofte usmidigt og præget af manglende sammen-
hæng på tværs af sundhedsvæsenets aktører.
Det forhold bliver mere udtalt, da sygdomsbilledet fortsat ændrer
sig og bliver stadigt mere komplekst. Det sundhedsvæsen, vi har
i dag, er på mange områder ikke gearet til at tage sig af patienter
i komplekse og tværgående forløb.
Danske Patienter bidrager her med tre kerneprincipper og en
række konkrete anbefalinger til, hvordan det nære sundheds-
væsen skal indrettes, så alle får tilbudt det bedst mulige behand-
lingsforløb. Der kan være udgifter forbundet med implemen-
teringen af tiltagene, men det er en investering i danskernes
sundhed, som der
skal
være råd til. Det er en investering, der
også betaler sig økonomisk, da den på sigt bidrager med større
effektivitet i form af en bedre organisering og bedre behand-
lingsresultater.
1
Coulter A, 2014: Hentet 7. juli 2016: http://www.kingsfund.org.uk/sites/files/
kf/angela-coulter-house-of-care-care-coord-oct13.pdf
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0004.png
Kerneprincipper for udvikling af
det borgernære sundhedsvæsen
1. Fokus på det samlede behandlingsforløb
2. Udgangspunkt i det hele menneske
3. Sikring af ensartet og høj kvalitet
Danske Patienter anbefaler
1. Fokus på det samlede behandlingsforløb
• Fælles finansiering og kapacitetsplanlægning mellem
samtlige aktører i sundhedsvæsenet.
• Tværfaglige forløbskoordinatorer til alle patienter i
komplekse forløb.
• Fælles adgang til data for både sundhedsprofessionelle
og patienter.
• Etablering af fleksible tværfaglige og tværsektorielle
enheder mellem alle aktører i sundhedsvæsenet
(regioner, kommuner, speciallæger og almen praksis).
2. Udgangspunkt i det hele menneske
• Systematisk og konsekvent inddragelse af patienter
samt mulighed for brugerstyret behandling.
• Individuelle forløbsplaner til alle patienter.
• Inddragelse af – og støtte til – pårørende.
3. Sikring af ensartet og høj kvalitet
• Forpligtende, faglige retningslinjer for de kommunale
sundhedstilbud.
• PRO-data som bærende element i kvalitetsudviklingen.
• Løft af de praktiserende lægers gatekeeper-, tovholder-
og koordineringskompetencer.
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1 Fokus på det samlede
behandlingsforløb
Fælles finansiering og kapacitetsplanlægning mellem samtlige
aktører i sundhedsvæsenet
Patienters forløb går i mange tilfælde på tværs af kommuner
og regioner, men sektorerne planlægger deres indsatser isoleret.
Det ses for eksempel, når regionerne nedlægger sengepladser
uden at skæve til den kommunale kapacitet.
Sundhedsvæsenet skal i langt højere grad agere som en sam-
menhængende enhed, hvor man på tværs af specialer og sektorer
tager afsæt i patientens samlede forløb, når man planlægger sin
indsats. Derfor skal kommuner og regioner i langt højere grad
være fælles om finansiering og kapacitetsplanlægning af sund-
hedstilbud. Det vil eksempelvis kunne ske gennem fælles økono-
miaftaler for regioner og kommuner på udvalgte områder.
Fælles planlægning og ansvar på tværs af sektorerne skal sikre,
at patienterne altid bliver mødt af det rette kompetenceniveau og
minimere risikoen for, at patienter bliver tabt mellem sektorerne.
Tværfaglige forløbskoordinatorer til alle patienter i komplekse
forløb
De komplekse forløb med ydelser fra flere af sundhedsvæsenets
sektorer stiller store krav til kommunikationen og koordinatio-
nen mellem sektorerne. Mange patienter og pårørende oplever
i dag, at systemet er fragmenteret, og at de selv skal skabe sam-
menhæng i virvaret af aftaler og behandlingsmål.
Derfor skal patienter med behov for koordinationsstøtte tilde-
les en navngiven, tværfaglig forløbskoordinator, som følger
patienten – også når denne udskrives fra hospitalet. Tiltaget
følger princippet bag
den tværgående, patientansvarlige læge
– et
initiativ under Danske Regioners Borgernes Sundhedsvæsen,
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
hvor Danske Patienter indgår som partner. Princippet om en
patientansvarlig læge falder på et tørt sted i et sundhedsvæ-
sen, der mangler sammenhæng. Det fokuserer dog primært på
hospitalsforløbet og omhandler kun i lille omfang de forløb, der
går på tværs af regions- og kommunegrænser. Det er Danske
Patienters ambition, at forløbskoordinatoren skal tage sig af
netop dét, så patienter i komplekse forløb oplever, at der sker en
tværgående koordinering mellem hospital, kommune og almen
praksis. Patienternes behov for koordination er forskellige og
afhænger blandt andet af diagnose og sygdomsforløb. Der kan
dermed være forskel på, hvor i systemet, med hvilken fagperson
og hvornår i forløbet den enkelte patient har særligt brug for en
koordinator.
Flere undersøgelser peger på, at tværfaglige koordinatorer kan
være med til at give patienter den sammenhæng i deres forløb,
som de efterspørger
2
.
Fælles adgang til data for både sundhedsprofessionelle og
patienter
De nuværende journalsystemer taler ikke sammen, og de taler
ikke med patienten. Det skaber usikkerhed og forringer kommu-
nikationen mellem de sundhedsprofessionelle, men også mellem
patient og behandler. Det øger risikoen for fejl og utilsigtede
hændelser og skaber derved dårligere behandlingsresultater.
Derfor skal vi arbejde mod fælles adgang til data, som også
patienterne har indblik i og mulighed for at komme med input
til. Med inspiration fra den tidligere vandrejournal skal der være
mulighed for dialog mellem patient og behandler i patientens
elektroniske journal, og journaldata skal være let tilgængelige og
afspejle forløb på tværs af speciale- og sektorgrænser.
2
Martin Sandberg Buch, Marie Jakobsen, Christophe Kolodziejczyk og
Else Ladekjær, 2016: Evaluering af indsats for forløbskoordination
– Erfaringer med fremskudt visitation i fire kommuner. KORA.
Christian Wulff, 2010: Forløbskoordinering for kronisk syge og kræft-
patienter. Ugeskrift for Læger 172/10, 801-5
6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
På den måde går viden om patienten ikke tabt mellem de forskel-
lige sektorer og sundhedsprofessionelle, og patienten får bedre
indblik i og overblik over sit eget forløb. Det vil mindske både
ressourcespild og risikoen for over- og underbehandling.
Etablering af fleksible tværfaglige og tværsektorielle enheder
mellem alle aktører i sundhedsvæsenet
Nye behandlingsmetoder og det stigende antal af kronisk og
langvarigt syge betyder, at større dele af en patients behand-
lingsforløb finder sted uden for hospitalerne. Med øget speciali-
sering og etablering af større hospitaler får patienterne desuden
længere til hospitalerne fremover. Derfor bliver behovet for både
akutte, ambulante og rehabiliterende funktioner i det nære miljø
større i tiden, der kommer.
Det kræver etablering af intermediære (tværfaglige og tværsek-
torielle) enheder, som kan løfte disse opgaver i samarbejde mel-
lem hjemmepleje, hospital og praksissektoren. Enhederne skal
være fleksible, og deres funktion, organisering og kapacitet skal
tilpasses til de lokale forhold. Det kan for eksempel være i form
af et sundhedshus med tværfagligt personale, en akutenhed
eller have form af udgående teams. Fælles for enhederne er, at
de skal være fagligt og organisatorisk gearet til den nye opgave-
varetagelse. Samarbejde om patientens forløb er en central
opgave for enhederne, hvor man skal udnytte kompetencer på
tværs af faglighed og sektorer. Enhederne skal som udgangs-
punkt ledes i fællesskab mellem regioner og kommuner, hvor-
under også aktørerne i praksissektoren skal forpligtes i sam-
arbejdet.
De lokale enheder vil skabe lettere adgang til sundhedsvæsenet,
give et mere sammenhængende forløb, hvor patienten mødes af
de rette kompetencer på det rette tidspunkt, og sikre en bedre
vurdering af patientens reelle behov uden skelen til isolerede
institutionsinteresser.
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0008.png
Deling af medarbejdere på tværs af sektorer
gavner patienterne
I Aalborg Kommunes rehabiliteringscenter har borgere med
nedsat funktionsniveau (blandt andet som følge af længere-
varende eller kronisk sygdom) mulighed for at indgå i et
tværfagligt rehabiliteringsforløb, der sigter mod at gøre
borgeren mere selvhjulpen.
Det er et erklæret mål for rehabiliteringscenteret at skabe
sammenhæng i patienternes forløb og skabe en rød tråd i
hele forløbet fra indlæggelse over rehabilitering til livet
i eget hjem. Derfor har centret etableret samarbejder, for
eksempel i form af dele-medarbejdere og tværfaglige teams,
med den lokale træningsenhed, sundhedscentret og Aalborg
Universitetshospital. Det betyder, at patienterne og deres
pårørende ikke bliver låst fast i den kassetænkning, der ofte
præger forløb, der går på tværs af sektorer. Og det betyder,
at patientens behov vurderes og løses ud fra en tværfaglig
tilgang til behandlingsforløbet, hvilket sikrer en bedre
kvalitet i forløbet og bedre resultater af behandlingen.
8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
2 Udgangspunkt i det hele
menneske
Systematisk og konsekvent inddragelse af patienter samt
mulighed for brugerstyret behandling
Det er veldokumenteret, at systematisk inddragelse af patienter
i beslutninger om – og planlægning af – forløb skaber en bedre
kvalitet i behandlingen og større tilfredshed hos patienterne.
Alligevel halter det danske sundhedsvæsen bagefter, når det
kommer til systematisk patientinddragelse. Således svarer kun
23 procent af lægerne og 28 procent af sygeplejerskerne på lan-
dets hospitaler i en undersøgelse
3
gennemført af Videnscenter
for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), at de i høj
grad inddrager patienternes viden i behandlingen og plejen.
Inddragelsen af patienter og deres pårørende skal styrkes, og der
er behov for, at den bliver en systematisk og integreret del af det
borgernære sundhedsvæsen. Det skal ske gennem kompetence-
udvikling af sundhedspersonalet i vidensbaserede metoder til
patientinddragelse, samtidig med at patientinddragelse gøres til
forpligtende mål for det samlede sundhedsvæsen. Patienter skal
eksempelvis indgå systematisk i planlægningen af deres rehabi-
literingsforløb. Det kræver, at patienternes ønsker og behov for
rehabilitering bliver systematisk afdækket, og at der er rammer
til at imødekomme behovene. Telemedicinske løsninger kan også
tænkes ind i planlægningen af indsatsen i det nære sundheds-
væsen, da de i flere tilfælde kan bidrage positivt til patienternes
ønske om at være aktive, selvbehandlende og inddragede i deres
forløb.
Målet er, at sygdom og hverdag med arbejde, familie og venner
kan hænge sammen – samtidig med, at kvaliteten af behandlin-
gen forbedres.
3
ViBIS, 2014: Læger og sygeplejerskers forståelse af patientinddragelse. En
spørgeskemaundersøgelse blandt hospitalsansatte. ViBIS i samarbejde med
Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd.
9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0010.png
Individuelle forløbsplaner til alle patienter
Alt for mange patienter gennemgår usammenhængende og
uhensigtsmæssige forløb, hvor de ikke modtager tilstrækkelig
behandling eller den nødvendige opfølgning. Det skaber utryg-
hed og får potentielt langvarige konsekvenser i forhold til
patienternes helbred, karriere og familieliv.
Derfor skal patienter i komplekse forløb have ret til en indivi-
duel forløbsplan, der kan sikre den nødvendige inddragelse af
patienten og de pårørende i planlægningen, koordinationen og
kommunikationen mellem hospitalsafdelinger, kommuner, egen
læge og socialområdet. Planen skal forpligte parterne gennem et
fælles forløb og sikre et sammenhængende og smidigt behand-
lingsforløb tilpasset patientens behov.
På den måde skaber man bedre overgange mellem afdelinger og
får placeret ansvaret for at skabe sammenhæng i forløbet hos
sundhedsvæsenets parter i stedet for hos patienter og pårørende.
10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
Inddragelse af – og støtte til – pårørende
Pårørende er centrale nøglepersoner – for patienten såvel som
sundhedsvæsenet. Pårørende ligger ofte inde med viden
om patienten, som kan bidrage til bedre behandlingskvalitet,
og de er gennemgående personer i sygdomsforløbet. Pårørende
er således vigtige for kvaliteten af behandlingen, men de er
også personer, der risikerer at blive alvorligt belastede, hvis syg-
dommen hos de nærmeste rammer hårdt. Som det ser ud i dag,
anvendes de pårørendes viden for lidt, og samtidig føler mange
pårørende, at de ikke får tilstrækkelig hjælp.
De pårørende skal i højere grad tænkes ind i det samlede
behandlingsforløb. Pårørende skal have den tilstrækkelige infor-
mation, og deres viden, ressourcer og behov skal afdækkes og
anvendes – til gavn for både de pårørende, patienterne og sund-
hedsvæsenet. Samtidig er det vigtigt, at der bliver taget hånd
om de pårørendes behov og bekymringer, så belastningen ikke
tager overhånd. Pårørendekoordinatorer i kommunerne er et godt
eksempel på en støttemulighed, der giver pårørende mulighed
for at mødes med andre pårørende og få råd og vejledning. Et
eksempel på at pårørende kan fungere som en ressource for både
patienter og sundhedsprofessionelle ses de steder i sundheds-
væsenet, hvor man benytter principperne fra Den Involverende
Stuegang
4
. Her deltager de pårørende sammen med patienten
i en fælles stuegang med de sundhedsprofessionelle, der er til-
knyttet forløbet omkring patienten.
Styrket inddragelse af pårørende vil sikre, at viden om patienten
ikke går tabt, at færre pårørende føler sig overset i forløbet, og
at de pårørende bliver bedre i stand til at tackle de udfordringer,
der opstår som konsekvens af et liv med sygdom hos en nært-
stående.
4
ViBIS, 2015. Tema om pårørendeinddragelse.
11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0012.png
Behandling i hjemmet giver frihed og bedre
livskvalitet
På Rigshospitalets dialyseafsnit på Frederiksberg Hospital
har patienterne mulighed for at vælge mellem at få dialyse
på hospitalet eller derhjemme. Henning Søndergaard er
50 år, og han har valgt hjemmedialyse. Det betyder blandt
andet, at han kun skal besøge hospitalet to gange om måne-
den frem for de tre ugentlige besøg, der er kutymen for
patienter i traditionelle dialyseforløb.
Ud over at slippe for ture til hospitalet på ugentlig basis
betyder hjemmedialysen også, at Henning får mulighed for
at have et aktivt arbejds- og fritidsliv på trods af sin sygdom:
“For mig betyder det at bestemme over mit liv, over min hver-
dag, alt. Hvis jeg skulle i en traditionel dialysebehandling, tror
jeg ikke, at jeg ville holde ret længe. Jeg mener ikke, det vig-
tigste er at blive holdt i live. It is not the days in your life that
matter, it is the life in your days”.
SOS til pårørende i Aarhus Kommune
I Aarhus Kommune har man med et nyt initiativ sat fokus
på rollen som pårørende til patienter med kroniske eller
alvorlige sygdomme. Indsatsen
SOS til pårørende
tilbyder de
pårørende et forløb, hvor de gennem gruppesamtaler med
andre i samme situation og individuelle samtaler med en
psykolog kan få hjælp til at håndtere de mange tanker, der
kan opstå, når sygdom rammer hos de nærmeste.
Undervejs i forløbet får de pårørende mulighed for at sætte
ord på deres situation og udveksle erfaringer med andre
pårørende. Det hjælper de pårørende til bedre at kunne admi-
nistrere følelser som skyld og sorg, samtidig med at de får
mere overskud til at håndtere sygdomsforløbet – både når det
kommer til forholdene omkring den sygdomsramte, og når
det gælder om at tage vare på dem selv og deres egne behov.
12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
3 Sikring af ensartet og høj kvalitet
Forpligtende, faglige retningslinjer for de kommunale
sundhedstilbud
Det kommunale selvstyre giver kommunerne for frie rammer til
at fastlægge kvaliteten af de nære sundhedstilbud. Det resulte-
rer i en geografisk ulighed i adgangen til sundhedstilbud, hvor
patienterne ikke får den samme kvalitet i deres behandling – og
hvor kvaliteten af de tilbud, de får, udelukkende afhænger af
deres postnummer.
Det er kvaliteten af det samlede forløb, der afgør patientens
nytte af behandlingen. Derfor er man nødt til at sikre en bedre
og mere ensartet kvalitet i kommunerne, så patienter tilbydes
samlede forløb af højeste kvalitet – i hele landet. Fremover skal
kommuner og regioner bygge deres sundhedstilbud op omkring
fælles faglige retningslinjer med afsæt i evidensbaseret viden.
De tværsektorielle faglige retningslinjer skal være forpligtigende
for både regioner og kommuner og skal understøttes af målrettet
sikring af kompetenceniveauet hos de sundhedsprofessionelle,
så de rigtige kompetencer er til stede gennem hele patientens
forløb.
Forpligtende og fælles faglige retningslinjer vil bidrage til at
mindske uligheden og styrke kvaliteten og sammenhængen i
behandlingsforløbene.
PRO-data som bærende element i kvalitetsudviklingen
Løbende måling af resultater er altafgørende for kvalitetsudvik-
lingen i sundhedsvæsenet. Traditionelt måles kvaliteten af sund-
hedsvæsenets indsats ud fra de sundhedsprofessionelles vurde-
ringer og på baggrund af faktorer som dødelighed og sygelighed.
Men for eksempel siger dødelighed ikke noget om, hvordan en
patient lever med sin sygdom, og det er derfor ikke et tilstrække-
ligt mål for kvalitet. Sundhedsvæsenets kriterier for kvalitet skal
13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
i langt højere grad end nu bygge på, om en given behandling har
været til nytte for den enkelte patient.
Hvordan klarer patienten sig for eksempel i dagligdagen?
Og hvordan har behandlingen påvirket patientens evne til at
opretholde en aktiv hverdag med arbejde og fritidsinteresser?
Det er spørgsmål, som oplysninger om patientens egen vur-
dering af livskvalitet og funktionsniveau kan være med til at
besvare. Det gør livskvalitet og funktionsniveau vigtigt og rele-
vant at måle på, når man skal vurdere sundhedsvæsenets ind-
sats. Derfor skal patientrapporterede outcome-data (PRO-data)
være en central del af det grundlag, kvalitetsudviklingen bygger
på. PRO-data kan samtidig anvendes som værktøj for dialog
mellem personale, patienter og pårørende og sikre, at dialogen
tager udgangspunkt i patientens specifikke behov.
Systematisk anvendelse af PRO-data kan give unikke oplysnin-
ger om patientens funktionsniveau og livskvalitet og er et vel-
egnet supplement til kliniske data som indikator for kvaliteten
af sundhedsvæsenets samlede indsats på tværs af specialer og
sektorer.
Løft af de praktiserende lægers gatekeeper-, tovholder- og
koordineringskompetencer
Den praktiserende læge er den første og mest vedvarende kon-
takt, mennesker med kronisk eller langvarig sygdom har med
sundhedsvæsenet i det samlede forløb. Det stiller store krav til
lægen som generalisten i et specialiseret sundhedsvæsen og til
lægens koordinerende funktion. Mange patienter oplever, at de
ikke bliver mødt med tilstrækkelig hjælp i almen praksis, og at
lægen ikke udfylder sin rolle som koordinator.
Almen praksis skal i langt højere grad end nu forpligtes til
– og integreres i – samarbejdet omkring patientens forløb.
Det indebærer både et løft af kompetencerne hos de praktise-
rende læger samt en organisering, der gør det muligt for
almen praksis at varetage rollen som gatekeeper, tovholder og
koordinator i det nære sundhedsvæsen. Lægen skal have bedre
14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0015.png
tid til dialog med patienten og kompetencer til at favne den
kompleksitet, der er i patientens sygdomsforløb. Desuden skal
lægens adgang til specialister og diagnostisk udstyr forbedres,
så den alment praktiserende læge har bedre mulighed for at
afklare en diagnosemistanke uden at visitere til hospitalet, før
det eventuelt viser sig nødvendigt. Alment praktiserende læger
skal ikke være specialister, men de skal have kompetencer og
vilkår, der gør det muligt at udfylde rollen som gatekeeper effek-
tivt til gavn for både patienter og det samlede sundhedsvæsen.
Ved at styrke praksissektoren bliver patienterne hjulpet bedre
gennem deres forløb, og man øger derved sammenhængen
mellem de enkelte indsatser. Det sikrer bedre kvalitet i alle dele
af forløbet.
PRO-data for bedre kvalitet
Godt Liv med Artrose i Danmark (GLA:D) er et uddannelses-
og træningstilbud for patienter med symptomer på slidgigt.
I GLA:D-registret indsamler man systematisk PRO-data,
som bruges til at optimere og kvalitetssikre behandlingen
på den enkelte klinik og til at sammenligne effekten af for-
løbene på nationalt plan. Ved opstart og efter endt behand-
ling (efter henholdsvis tre og 12 måneder) bliver patienterne
spurgt ind til smerteintensitet, livskvalitet, fysisk aktivi-
tetsniveau og arbejdsevne. På den måde får klinikerne viden
om den værdi, behandlingsforløbet har haft for den enkelte
patient. Denne viden kan gavne i det specifikke forløb, men
også bruges til at optimere kvaliteten af behandlingen for
patientgruppen generelt.
I Program PRO, der er et samarbejdsprojekt mellem Videns-
center for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS)
og TrygFonden, har man udviklet konkrete anbefalinger til
anvendelse af PRO-data i mødet med patienten og i kvali-
tetsudviklingen generelt. Læs mere om dette på vibis.dk.
15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Henvendelse af 28/10-16 fra Danske Patienter vedr. indspil til Det Borgernære Sundhedsvæsen
1681685_0016.png
Det borgernære
sundhedsvæsen
Målet for udviklingen af det borgernære sund-
hedsvæsen er et system, hvor planlægningen
af patientforløb sker på tværs af sektorer og
specialer og ud fra den enkelte patients behov.
Danske Patienter bidrager her med tre kerne-
principper og en række konkrete anbefalinger til,
hvordan det nære sundhedsvæsen skal indrettes,
så alle får tilbudt det bedst mulige behandlings-
forløb.
Der skal fokus på tilpasning til den enkelte, når
det kommer til planlægningen af patientforløb,
og på fællesskab, når det drejer sig om organi-
seringen af sundhedsvæsenet.
Astma-Allergi
Danmark
DANSKE PATIENTER
Peter Dyrvig Grafisk Design
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København
Telefon 33 41 47 60
[email protected]
www.danskepatienter.dk