Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 80
Offentligt
1691410_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1609035
Dok. nr.: 203015
Dato: 18. oktober 2016
NOTAT
Status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 3. kvartal 2016
Resumé
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist SUU om status for arbejdet med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Notatet redegør for baggrunden for kvalitets-
fondsprojekterne og de formelle rammer for projekterne. Dernæst følger en overordnet
status for projekterne og ministeriets arbejde, herunder status for projekter under skær-
pet tilsyn.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et
tidssvarende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i
nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et ek-
spertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold
til en række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, drifts-
økonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville
være 20 pct. færre senge og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007. Der var ikke
tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne
er 47,5 mia. kr. opregnet i 16-pl.
Der er meddelt endeligt regeringstilsagn til de i alt 16 projekter. Her er både tale om helt
nybyggede hospitaler og til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projek-
terne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af specialer på færre matrikler.
I regeringens tilsagn til det enkelte projekt er der fastsat en totalramme, som er den mak-
simale udgift regionerne må bruge på at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt
hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reser-
veres til it, udstyr, apparatur mv.
Totalrammen er gældende i hele projektperioden. De ændringer, der eventuelt sker i
projekterne, er prioriteringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for total-
rammen. Den økonomiske totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige regionale
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Orientering om kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier for 3. kvartal 2016, fra sundheds- og ældreministeren
anlægsprojekter, som ikke er støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkost-
ningseffektive og innovative løsninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en
regnskabs- og en revisionsinstruks. Administrationsgrundlaget beskriver ministeriets over-
ordnede retningslinjer samt ansvarsfordelingen mellem ministeriet og regionerne. Regn-
skabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder ram-
merne for regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at
regionerne skal levere fuldt funktionsdygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan
håndtere fremtidens behandlingsbehov. Inden for investeringsrammen er det op til regio-
nerne at vælge de løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt ift. køkkener, antal senge m.m.
Sundheds- og Ældreministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med
projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at de enkelte projekter lever op til regerin-
gens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den økonomiske total-
ramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på regionernes rap-
porteringer om projekterne, der også tilgår regionsrådene.
Inden der kan udbetales tilskud, skal projekterne indsende en udbetalingsanmodning, der
skal godkendes af ministeriet. Når udbetalingsanmodningen er godkendt, skal regionen
hvert kvartal sende en rapport til ministeriet som grundlag for udbetalingen af tilskud.
Hvis Sundheds- og Ældreministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og reali-
serbarhed, har ministeriet mulighed for at skærpe tilsynet. Det kan f.eks. indebære krav
om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at udbetaling af kvalitetsfondsmidler
sættes i bero.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen Slagelse Sygehus’ akutmodtagelse har i det ende-
lige tilsagn fået et effektiviseringskrav på mellem 4 og 8 procent af driftsbudgettet for de
funktioner, der berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet ligger ud over de almindelige
årlige produktivitetskrav og skal være realiseret senest år et efter projektets ibrugtagning.
Effektiviseringsgevinsterne indgår som finansieringsbidrag til ny sygehusaktivitet i de årli-
ge økonomiaftaler mv. og kan dermed ikke indgå som en del af sygehusenes eksisterende
drift. De første effektiviseringsgevinster skal realiseres i forbindelse med ibrugtagningen af
Nyt Psykiatrisygehus i Slagelse. Regeringen og Danske Regioner har med økonomiaftalen
for 2017 aftalt en model for realisering af effektiviseringsgevinsterne,
jf. nedenfor.
Sundheds- og Ældreministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale ar-
bejde med effektiviseringerne, som skaber gennemsigtighed i arbejdet med at realisere
effektiviseringsgevinsterne som forudsat. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf.
nedenfor.
Status for projekterne og ministeriets arbejde
11 projekter får eller har fået udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. Kvalitetsfondsprojekter-
ne Slagelse Sygehus og Psykiatri i Slagelse (GAPS) er fuldt ibrugtaget, og de øvrige projek-
ter er i forskellige faser,
jf. Tabel 2.
De resterende fem projekter har pr. ultimo 3. kvartal 2016 endnu ikke anmodet om at få
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Orientering om kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier for 3. kvartal 2016, fra sundheds- og ældreministeren
1691410_0003.png
udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. 10 projekter har anmodet om adgang til energilåne-
puljen til kvalitetsfondsbyggerier.
På baggrund af regionernes investeringsprofiler for projekterne forventer Sundheds- og
Ældreministeriet, at byggeaktiviteten i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil
toppe i 2018.
Tabel 1
Status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 3. kvartal 2016
Projekt
Totalramme
(mio. kr., 09-pl)
Inkl. energilån (mio.
kr., 09-pl)
Region Hovedstaden
12.850
12.895
Nyt Hospital Bispebjerg
2.950
2.950
Nyt Hospital Herlev
2.250
2.290
Nyt Hospital Nordsjælland
3.800
3.800
Nyt Hospital Hvidovre
1.450
1.450
Det Nye Rigshospital
1.850
1.855
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
550
550
Region Midtjylland
10.650
10.837
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
6.350
6.451
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
3.150
3.222
Regionshospitalet Viborg
1.150
1.164
Region Nordjylland
4.100
4.191
Nyt Aalborg Universitetshospital
4.100
4.191
Region Sjælland
5.350
5.410
Køge Sygehus
4.000
4.000
Psykiatri i Slagelse*
1.050
1.110
Slagelse Sygehus (somatik)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
Aabenraa Sygehus
I alt
300
8.450
900
6.300
1.250
41.400
Ministeriets proces Ministeriets tilsyn
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Udbetaling
Udbetaling
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Ibrugtaget
Faserapportering
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
Faserapportering
Skærpet tilsyn
Faserapportering
Skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
Skærpet tilsyn. Afventer
endeligt anlægsregnskab
Afventer endeligt anlægs-
regnskab
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
300 Ibrugtaget
8.621
912 Udbetaling
6.444 Udbetaling
1.264 Udbetaling
41.954
Projekter med aktuelle udfordringer
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) har været underlagt skærpet tilsyn
2
siden december 2011. Siden endeligt tilsagn er arealet øget med 60.000 m , sva-
rende til 32 pct. Ministeriets opfølgning har især knyttet sig til afgrænsning af
DNU ift. areal og funktioner samt styringen af projektet, herunder risiko og reser-
ver. Ministeriet følger i den kommende tid op på, at regionen gennemfører de til-
tag, der er aftalt i den handlingsplan for projektet, som ministeriet og regionen
iværksatte i foråret 2016, især ift. risiko- og reservestyring. Laboratoriebygningen
Syd 1 er som det første store byggefelt på DNU taget i brug i september 2016.
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV) har, primært pga. arealstigninger og
ufordelagtige udbudsresultater, været udfordret økonomisk allerede inden byg-
geriet startede, og har gennemført en række omprioriteringer for at kunne holde
budgettet. SUM har sat projektet under skærpet tilsyn i 2. kvartal 2016 og vil
fremover kvartalsvist modtage udvidet rapportering fra regionen.
Det Nye Rigshospital har tiltagende økonomiske udfordringer som følge af eks-
trakrav fra entreprenører og udbudsresultater væsentligt over forventet niveau.
SUM har sat projektet under skærpet tilsyn i august 2016.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Orientering om kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier for 3. kvartal 2016, fra sundheds- og ældreministeren
1691410_0004.png
Psykiatri i Slagelse (GAPS) blev indviet i august 2015. Byggesagen er ikke afsluttet,
så byggeregnskab er endnu ikke opgjort. Dertil bemærkes at verserende vold-
giftssager kan påvirke det endelige resultat. Regionen forventer at voldgiftssa-
gerne kan afsluttes med et mindre overskud for projektet, men denne vurdering
er behæftet med en vis usikkerhed. Skærpet tilsyn ventes afsluttet, når der fore-
ligger et byggeregnskab fra regionen.
Odense Universitetshospital (Nyt OUH): Ultimo juni 2016 meddelte regionen, at
projektets totalrådgiver pba. anlægsoverslaget forudså en økonomisk udfordring
på ca. 1,3 mia. kr., svarende til ca. 20 pct. af budgettet. Regionen har iværksat en
granskning af projektet for at kvalitetssikre beregningerne. Den økonomiske ud-
fordring på kvalitetsfondsprojektet er ifølge regionen nu reduceret til ca. 367
mio. kr. Regionen afklarer nu prioriteringsmuligheder i projektet. Regionen over-
vejer desuden at udbyde projektet i totalentrepriser for at reducere regionens
økonomiske risiko. SUM fortsætter dialog og tæt opfølgning med regionen mhp.
at skabe betryggelse for projektets realiserbarhed. Der er endnu ikke udbetalt til-
skud fra Kvalitetsfonden.
Ibrugtagningsår
To byggerier (akutmodtagelse og psykiatri i Slagelse) er fuldt ibrugtaget og flere byggerier
er delvist ibrugtaget. Byggerierne ibrugtages løbende, fx er ca. halvdelen af byggerierne i
Kolding og Aabenraa ibrugtaget, og akutcenteret på DNU bliver taget i brug i 2017 – to år
før samlet ibrugtagning af projektet.
For ni af projekterne forventer regionerne en udskydelse af året for endelig ibrugtagning
i.f.t. forudsætningen ved endeligt tilsagn. Heraf er seks projekter udskudt med ét år, to
projekter med to år og et enkelt (Sct. Hans) med tre år. Ét projekt forventer ibrugtagning
tidligere end forudsat, og de sidste fire projekter har ikke revideret forventet ibrugtag-
ningsår,
jf. bilag 1.
Sammenligningen forholder sig kun til kalenderår, hvorfor den reelle
forskydning kan være større eller mindre end 12 måneder.
Ibrugtagningstidspunkt er ikke et tilsagnskrav. Den strukturelle omlægning af akutstruktu-
ren med 21 fælles akutmodtagelser vil være realiseret i 2020, om end akutmodtagelserne
ikke i alle tilfælde vil være flyttet ind i nye bygninger.
Sengekapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at der bygges til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke forudsat
et bestemt antal senge, idet det er op til regionerne at vurdere, hvad behovet vil være, når
de nye sygehuse åbner, bl.a. i lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye behand-
lingsformer mv. Fra endeligt tilsagn til nu er det samlede forventede antal senge i kvali-
tetsfondsprojekterne reduceret med ca. 4 pct. Justeringerne af kapaciteten er primært
begrundet med opdaterede beregninger af fremtidigt kapacitetsbehov.
Rigsrevisionen om sygehusbyggerier
Rigsrevisionen har tidligere udarbejdet to beretninger om sygehusbyggerierne.
Rigsrevisionen åbnede i oktober 2015 en forundersøgelse for at afklare, om der var grund-
lag for at udarbejde en tredje beretning om sygehusbyggerier. Forundersøgelsen skulle
også danne grundlag for at beslutte, om opfølgning på beretning II skulle ske i form af et
selvstændigt notat eller som del af en evt. ny beretning.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Orientering om kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier for 3. kvartal 2016, fra sundheds- og ældreministeren
1691410_0005.png
Rigsrevisionen har nu besluttet at udarbejde dels et opfølgende notat på beretning II vedr.
effektiviseringer, dels en helt ny beretning om regionernes arbejde med risikostyring.
Resultaterne af de tidligere undersøgelser og fokus i det kommende arbejde skitseres
nedenfor.
Beretning om sygehusbyggerier (tilsagnsproces og tilsyn) - AFSLUTTET
Rigsrevisionen vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier
fra
december 2011, at ministeriet ikke havde gennemført en tilfredsstillende til-
sagnsproces, men at ministeriet havde tilrettelagt tilsynet med sygehusbyggeri-
erne tilfredsstillende. RR har i et opfølgende notat fra februar 2014 fundet mini-
steriets initiativer tilfredsstillende og afsluttet beretningen.
Beretning om sygehusbyggerier II (effektiviseringer) - OPFØLGENDE NOTAT
RR vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier II
fra oktober
2013, at ministeriet på et tidligere tidspunkt burde have udarbejdet et koncept,
som konkretiserede, hvordan ministeriet ville følge op, og som tydeliggjorde
rammerne for at opgøre de effektiviseringer, regionerne skal gennemføre ifm.
kvalitetsfondsprojekterne. RR fandt det dog positivt, at ministeriet havde præci-
seret rammerne og dermed fastlagt et klarere udgangspunkt for opgørelsen af ef-
fektiviseringerne. Ligeledes fandt RR det positivt, at der for hvert enkelt projekt
var opstillet et konkret mål om effektivisering.
Som opfølgning på Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyg-
gerier II (oktober 2013) har SUM i efteråret 2014 evalueret konceptet for vurde-
ring af regionernes arbejde med effektiviseringer i kvalitetsfondsprojekterne.
Ministeriets evaluering konkluderer, at konceptet fra maj 2013 lever op til hoved-
formålet om at skabe gennemsigtighed for regionens arbejde med at realisere de
forudsatte effektiviseringskrav samt sandsynliggøre, at effektiviseringsgevinsten
kan henføres til kvalitetsfondsinvesteringen og at gevinsten kan realiseres som
forudsat i år et efter ibrugtagning. Ministeriet har ultimo 2014 fremsendt evalue-
ringen til Rigsrevisionen til orientering.
Rigsrevisionen har i marts 2016 meddelt Sundheds- og Ældreministeriet, at den
vil udarbejde et opfølgende notat om regionernes arbejde med at effektivisere
sygehusdriften i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier og ministeriets tilsyn
hermed. Notatet forventes afleveret primo 2017.
Beretning om sygehusbyggerier III (risiko- og reservestyring) – NY BERETNING
Rigsrevisionen har i februar 2016 meddelt Sundheds- og Ældreministeriet, at den
vil gennemføre en undersøgelse af Region Midtjyllands styring af risici og håndte-
ring af ændringer i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Rigsrevisionen
vælger i denne undersøgelse at undersøge Det Nye Hospital i Vest (Gødstrup) og
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU). Ved udvælgelsen af de 2 cases er
der især lagt vægt på økonomisk væsentlighed samt på, at begge byggerier er
langt i udførelsesfasen. Undersøgelsen forventet afsluttet med en beretning til
Statsrevisorerne primo 2017.
Realisering af effektiviseringskrav
Regeringen og Danske Regioner er med økonomiaftalen for 2017 enige om, at effektivise-
ringsgevinsterne fra sygehusbyggerierne - i alt 2,3 mia. kr. (2016-pl) om året fra 2025 –
skal realiseres og anvendes til ny sygehusaktivitet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Orientering om kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier for 3. kvartal 2016, fra sundheds- og ældreministeren
50 pct. af effektiviseringsgevinsterne, svarende til 129 mio. kr. om året fra 2017, fordeles
mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen, mens de resterende 50 pct. fastholdes i den
enkelte region til ny sygehusaktivitet.
Regeringen søger om Folketingets tilslutning til, at der kan foretages en balancerende
kompensation via bloktilskuddet, så de 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne tilgår alle
regioner. Lovforslag herom fremsættes primo november 2016.
Det fremgår af lovforslaget, at provenuet fra effektiviseringerne går til finansiering af ny
sygehusaktivitet,
jf. også ”Aftalen om regionernes økonomi for 2010” og regeringens ende-
lige tilsagn til de enkelte projekter til ny sygehus aktivitet.
De 50 pct., som omfordeles,
prioriteres i forbindelse med de årlige aftaler om økonomi, mens de øvrige 50 pct. priori-
teres i det enkelte regionsråd. Med denne model sikres et politisk prioriteringsrum på
både regionalt og nationalt niveau. Med aftalen er det bekræftet, at det samlede effektivi-
seringskrav på 2,3 mia. kr. skal frigøres til reel politisk prioritering.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Orientering om kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier for 3. kvartal 2016, fra sundheds- og ældreministeren
1691410_0007.png
Tabel 2
Status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 3. kvartal 2016
Færdiggjort
Påbegyndt
Projekt
Fase 1: Program
Delfaser
Program- Bygge-
Rådgiver-
oplæg
program
valg
Underfaser
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Nyt Hospital Herlev
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aar-
hus (DNU)
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
(DNV)
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Region Sjælland
Køge Sygehus
Psykiatri i Slagelse*
Slagelse Sygehus (somatik)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Nyt Universitetshospital i Odense
(OUH)
Aabenraa Sygehus
I alt
Fase 2: Projekt
Dispositions-
og projektforslag
Fase 3: Projektering
Projektering
Licitation
Enterprise-
og udbud
kontrakt
Infra-
struktur
Ibrugtaget Forventet
fuld ibrug-
Regnskabs-
tagning
aflæggelse
Fundament Bygnings- Indvendig Inventar
skal
klargøring
Delvist
2025
2019
2021
2020
2018
2020
Fase 4: Udførelse
Anlægsarbejder
Delvist
Delvist
2019
2020
2020
2020
2022
2015
2013
2017
2022
2020
Delvist
Fuldt
Fuldt
Delvist
Delvist
Anm.: Grundet projekternes størrelse kan der være vanskeligheder ved at angive projektets præcise placering, da forskellige underprojekter kan være i forskellige faser.
*I den korrigerede tilsagnsramme indgår for Psykiatri i Slagelse et beløb på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installationer, som regeringen i endeligt tilsagn har accepteret at Region Sjælland afholder af den almindelige anlægsramme.
Kilde: SUM's møder med regionerne samt tilgængeligt materiale på hjemmesider mv.