Sundheds- og Ældreministeriet
Danske Regioner
Danske Patienter
Kræftens Bekæmpelse
Foreningen af Speciallæger
Yngre Læger
Dansk Sygeplejeråd
November 2016
Uddybende forståelse til aftale om national model for patientan-
svarlige læger
Patienterne i det danske sygehusvæsen skal opleve, at de har én læge, som tager ansvar
for deres behandlingsforløb – en patientansvarlig læge. Patienterne ønsker en patientan-
svarlig læge. Organisationerne ønsker det. Regeringen og regionerne ønsker det. Målet er
en ordning, som skal gøre en reel forskel for patienternes oplevelse af sammenhæng,
koordination og tryghed i sygehusvæsenet.
Patienten først og fremmest
Det danske sundhedsvæsen er karakteriseret ved et højt specialiseringsniveau, som bety-
der, at den faglige kvalitet ligger på et højt internationalt niveau. Det betyder samtidig, at
behovet for kommunikation, koordination og sammenhængskraft mellem specialer, afde-
linger og sektorer øges. I dag oplever for mange patienter usammenhængende forløb,
hvor det ikke altid er tilstrækkeligt klart, hvem der har ansvaret for deres behandling. Det
betyder, at mange patienter oplever, at de og deres pårørende bærer ansvaret for, at
deres behandlingsforløb er koordineret. Det skaber utryghed, og det øger risikoen for fejl.
Den patientansvarlige læge er ét af flere svar på en kompleks problemstilling. Først og
fremmest skal den patientansvarlige læge bidrage til den tryghed, sammenhæng og gen-
kendelighed, som er helt central, når man som menneske oplever at måtte lægge sit liv i
hænderne på sundhedsvæsenet.
En grundlæggende ændring af kulturen i sygehusvæsenet
Med den patientsansvarlige læge er der i bund og grund tale om en ændret tilgang til
patientudredning- og behandling, som fordrer en grundlæggende ændring af kulturen og
organiseringen på sygehusene. En anden måde at arbejde på, som sætter patienten først
og fremmest og sikrer, at patienten oplever, at der altid er én læge, som bærer det over-
ordnede ansvar for behandlingsforløbet.
Netop derfor er det centralt at forventningsafstemme på alle niveauer i sygehusvæsenet.
Både på overordnet nationalt niveau mellem sundhedsvæsenet og befolkningen og lokalt
niveau mellem patienter og pårørende, læger, sygeplejersker og øvrige personalegrupper
og sygehusledelse.
For at ordningen kan indfri sit potentiale, skal den spille sammen med de øvrige arbejds-
gange på afdelinger og sygehuse. Derfor vil der være behov for lokal tilpasning mellem de
enkelte specialer og afdelinger. Der er naturlige forskelle, som har betydning for organise-
ring og arbejdsgange. Med indførelsen af patientansvarlige læger er målet og rammen
defineret klart, men den konkrete udførsel kan variere. Det skal der være plads til.
Fokus på den lægefaglige kerneopgave
Målet er, at patienten og de pårørende skal have én ankerperson, som de kan have en
gennemgående dialog med og som kender patientens samlede behandlingsforløb. Patien-
ten kan naturligvis ikke forvente at have kontakt til den samme læge døgnet rundt, men
den patientansvarlige læge skal fremstå tydelig og træde i karakter ved behov.