Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 463
Offentligt
1788225_0001.png
Folketingets sundheds- og ældreudvalg
- Høring den 29. august 2017 om Konkurser i pleje- & omsorgssektoren
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk fagchef
@rllindblom
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0002.png
Frit valg har udviklet hjemmeplejen
Frit valg har givet mulighed for borgeren til at vælge til og fra.
Frit valg har åbnet muligheden for en konkurrence på kvalitet –
synergier og en mere åben offentlig sektor.
Frit valg har skabt et ”spejl på egen organisation” og derved øget
kommunal bevidsthed om egne priser og egen kvalitet.
Frit valg har grundlæggende opbakning blandt de ældre, visiteret
til hjemmepleje (70 %). Valgfrihed er højt prioriteret.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0003.png
Private er en del af den danske ældrepleje
Den private andel (+ 67 år) - personlig pleje & praktisk hjælp, kilde DST.dk
Modtagere af hjemmehjælp i alt
Modtagere der udelukkende modtager personlig pleje
Modtagere der udelukkende modtager praktisk hjælp
44,0
41,5
38,1
35,1
33,4
31,5
28,8
26,1
35,8
35,4
37,5
48,2
46,5
46,3
44,4
47,0
36,4
35,3
3,2
3,4
4,1
5,4
6,2
7,6
8,5
9,0
8,4
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0004.png
Frit valg virker – synergi med
offentlig sektor– borgertilfredshed
Kilder: Epinion for Sundheds- og Ældreministeriet, 2015
Grafik: Berlingske media.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0005.png
Den ”perfekte” konkursstorm (2013 til 2017)
- Mange tendenser smelter sammen - flere fællestræk
KÆMPE
Faglig OMLÆGNING
Af hele ÆLDREPLEJEN
17.000
virksomheder
(Fra omsorg til sundhed
Fra flere til
færre (men
større)
leverandører pr.
kommune /
skærpede krav
priskonkurrence
(men kun på lille
privat del
)
og hjælp
– til selvhjælp)
Landbrug &
fødevarer
Fungerer
samarbejdet i
hverdagen, og
er private
ligestillet?
Krav om større
sammenhæng til
sundhedsvæsenet
Godkendelses-
modellen
(oprindelig model)
manglende
efterregulering
Frit valg
”isoleret” -
manglende
sammenhæng
for borgeren
Kender
borgeren
Det frie valg?
(Færre krav til
kommunernes
formidling)
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0006.png
Årsager til konkurser?
– nogle få nedslag
Konkurrence på pris – 2014 var et hårdt udgangspunkt
Gennemsnit tildelingskriterier 2014
(gennemgang af 29 udbud)
Kriterium: kvalitet
+ pris
33%
Kriterium: Pris
67%
Kriterium: Pris
Kriterium: kvalitet + pris
Kilde: Dansk Erhverv gennemgang af udbud af hjemmeplejen på udbud.dk
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0007.png
Årsager til konkurser?
– nogle få nedslag
Hård konkurrence på pris, men lysner det?
Gennemsnit tildelingskriterier 2016
(gennemgang af 10 udbud)
Kriterium: Pris
27%
Kriterium: Kvalitet
+ pris
73%
Kriterium: Pris
Kriterium: Kvalitet + pris
Kilde: Dansk Erhverv gennemgang af udbud af hjemmeplejen på udbud.dk
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0008.png
Årsager til konkurser
– nogle få nedslag
Et isoleret frit valg og manglende sammenhæng for borgeren
Kun frit valg på
§
83 (praktisk hjælp og personlig pleje) og ikke på
øvrige ydelser i borgerens eget hjem. Afgrænsningen af det frie valg
er en barriere for sammenhæng for borgeren.
Ca. 1 ud af 3 kender ikke retten til selv at vælge (Epinion for
Sundheds- og ældreministeriet).
Godkendelsesmodellen er udhulet
økonomisk.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0009.png
Konkurserne skal forebygges
- Det har vi sagt og gjort
-
-
-
Vi står bag de fælles pejlemærker (KL, Ældre Sagen, DI og Dansk Erhverv).
Stil krav til de private leverandører om soliditet og egenindsigt.
Til kommunerne – bedre markedsdialog, anvendelse af garantistillelse,
beredskabsplaner, fokus på kvalitet, når hjemmeplejen udbydes.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0010.png
Konkurser skal forebygges
Også gennem sammenhæng, lige konkurrence og borgeren i centrum
Sammenhæng gennem et udvidet frit valg.
Hver anden kommune
samarbejder i dag med private om rehabiliteringen
(Rambøll for SUM, 2017)
,
men alligevel er der ikke frit valg i lovgivningen. Private skal kunne tilbyde
sammenhæng og kontinuitet på tværs af paragraffer.
Borgeren i centrum gennem et styrket frit valg.
Sæt borgeren i
centrum gennem bedre information og bedre tilsynsregler for både den
private og kommunale sektor.
Mere lige konkurrence.
Styrk konkurrencen på kvalitet – markedsprøv
også den kommunale andel.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788225_0011.png
Forebyggelse af Konkurser
er vi sammen om!
Tak for ordet