Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 463
Offentligt
1788223_0001.png
H
øring om konkurser blandt private
leverandører i pleje- og
omsorgssektoren
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Tine Rostgaard
Professor
Vive
29. august 2017
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0002.png
Overordnede politik og policyinstrumenter
Nordisk model: tradition for offentlig levering af ydelser. New Public
Mangement bølge (NPM) inspireret til valgfrihed og
konkurrenceudsættelse. Antagelse om informeret forbruger med
indsigt i transparent marked og med mulighed for exit.
Sverige tidligst med konkurrenceudsættelse. I Norge afprøves det. Frit
valg og udbud af drift i begge lande op til kommunen.
Danmark gået længst:
kommunerne forpligtede til at sikre et frit valg af leverandør i
hjemmeplejen.
I plejebolig ikke frit valg af leverandør, men mulighed for privat
leverandør gennem Friplejebolig ordning samt udbud af drift.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0003.png
Udbredelse
Brug af private leverandører i hjemmeplejen
36 procent af alle
hjemmehjælps-
modtagere
benytter i dag en
privat leverandør
Fortrinsvis brugere
af praktisk hjælp
og fortrinsvis i de
s t ø r r e b y o m r å d e r.
Stor spredning (ml.
6-100 % af brugere)
Private
leverandørers
a n d e l a f m a r ke d e t
udgjorde i alt 15,1
% af samlede
hjemme-
hjælpstimer i 2015
(DI, 2016).
Privat, praktisk
Privat i alt
Privat , personlig og praktisk
Hjemmehjælp, i alt
Privat, personlig
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0004.png
Økonomi
Gængs teoretisk antagelse om effektivitets og produktivitetsgevinst
men
begrænset viden.
Dog fremhæves ofte
skærpet kvalitet- og ressourceudnyttelse blandt de
kommunale leverandører som resultat af konkurrenceudsættelse
Frit valg i hjemmeplejen synes at øge de kommunale udgifter, især til
administration og opfølgning.
Fx vurderer Kbh Kommune at man årligt bruger 7.1 mill. kr på udarbejdelse af
leverandørkrav, indgåelse og vedligeholdelse af kontrakter, informationsmateriale,
vejledning til borgeren, indretning af IT-systemer etc.
Ukendte transaktionsomkostninger for både private og kommunale leverandører
Løbende udgifter til beredskab i hjemmeplejen: To ud af tre kommuner har
etableret et sådant i kølvandet på konkurserne, ikke mindst i forhold til den
personlige pleje, hvor behovene er mest akutte (KL, 2016).
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0005.png
Kvalitet
Brugertilfredshed i hjemmeplejen
Tolkes med forsigtighed: generel lav besvarelse og svageste ældre deltager i mindre
grad. Fx i Sverige besvares 2/3 af en anden. Relateret til egen helbredstilstand.
Generationel taknemmelighed
Generel høj tilfredshed uanset leverandør
Små
men faldende tilfredshed:
Høj
tidstendenser:
Personlig pleje: Flere borger tilfredse med
offentlig leverandør, men over tid lidt færre
tilfredse med både offentlig og privat
leverandør. (mindre tid?)
Praktisk hjælp: Flere tilfredse med privat
leverandør, men lidt faldende for begge
leverandører over tid (mindre tid, fokus på
personlig pleje, rehabilitering? Og på trods
af konkurser)
Lidt udsving i utilfredshed:
Personlig pleje : Færre utilfredse med
privat leverandør over tid, nu samme
utilfredshed på tværs af leverandører
Praktisk hjælp: flere utilfredse med
offentlig leverandør, sammenlignet med
privat leverandør og over tid.
Kilde: Epinion, forskellige år
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0006.png
Stabilitet og kontinuitet
I serviceproduktionen og dens benyttelse
25% af ældrechefer har oplevet misligholdelse af kontrakter (manglende
dokumentation, at hjælpen ikke blev leveret i det omfang, der var aftalt, eller
at firmaet gik konkurs)
63% oplevet at virksomheden opsagde kontrakten før tid, typisk af økonomiske
årsager
(FOA rundspørge blandt 60 ældrechefer, 2014)
Nye regler om priskonkurrence synes at have være medvirkende til konkurser i
hjemmeplejen:
I 2015 var der 10 konkurser, og året tidligere var der 14 (DI, 2016).
FOA estimerer, at op imod 23 af de større virksomheder har måttet lukke ned
siden 2013, og at op imod 1.000 medarbejdere har været berørt af
konkurserne (FOA, 2016; Politiken, 2016).
11pejlemærker af KL, DI, Dansk Erhverv, Ældre Sagen og Dansk Sundhed og
Velfærd
Svage ældre skifter fortrinsvis leverandør ved konkurser. Søger kontinuitet.
Mulighed for kvalitetsudvikling via exit begrænset. Mangel på gennemsigtighed
problematisk
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0007.png
Arbejdsindhold- og vilkår
Flere privatansatte i hjemmeplejen arbejder alene, hvor de
burde være to, i fysisk ubekvemme arbejdsstillinger, har
fysisk hårdt arbejde, dropper frokostpausen og har færre
teammøder
Flere privatansatte er bekymrede for at lederen ikke giver
den nødvendige information
Baseret på spørgeskema blandt offentligt og privat ansatte medarbejdere i hjemmeplejen og
som er medlemmer af FOA, i 2015/6; kontrolleret for alder, køn, arbejdstid, land/by
Kilde: Rostgaard og Matthiessen, VIVE, 2017
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0008.png
Svenske erfaringer
og løsninger?
Ca 25% med privat hjemmepleje. Konkurrence i hjemmeplejen fortrinsvis på
kvalitet
Ingen entydige dokumentation af økonomiske eller kvalitetsmæssige fordel:”I
sidste ende er det dermed politiske eller ideologiske, snarere end økonomiske
overvejelser, som afgør dette”
(Konkurrensverket, 2007: 24) (Socialstyrelsen,
2012)
Indikation på at valgfrihed og øgede andel private leverandører har bidraget til
øgede omkostninger (SOU, 2016)
Men også indikation af højere leverings ‘compliance’ blandt private leverandører
(baseret på 9 kommuner) (Boo & Lönnberg, 2016)
En del konkurser, dog fortrinsvis indenfor plejebolig og skoler
Flere virksomheder drevet af multinationale koncerner; højt afkast men
kritiseres for at omga at betale virksomhedskat
Diskussion: Bør man kunne tjene penge på at levere velfærdsydelser?
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 463: Præsentationer fra Sundheds- og Ældreudvalgets høring om konkurser i pleje- og omsorgssektoren den 29. august 2017
1788223_0009.png
Sverige: Vinsttak i välfärden
Välfärdsutredning efterår 2016
Vinssttak: Forhindre velfærdsvirksomheder at trække større
beløb ud og sikre at overskud bliver geninvesteret
På 7% af ‘operativ kapital’
8 ud af 10 velfærdsvirksomheder vil ikke kunne fortsætte (PWC,
gennemgang af 18.500 virksomheder)
Ødelægger det incitament for at effektivisere? Forventning om vil mindske
kommunale udgifter
Vinsstak forventes godkendt af Riksdagen
(Dagens Nyheter, 16.aug, 2017)
Økonomisk robusthed
Vurdering af finansielle forudsætninger
Bankgaranti
Undgå høj lånefinansiering
Leverancesikkerhed
Autorisation af ejer, herunder om man mangler at betale skatter
og arbejdsgiver afgifter
konflikter med arbejde mod
unødvendige regler?
Påbud om at meddele udskiftning i ejerkreds
Påbud om at indsende årlige finansielle rapporter.
Mulighed for at udstede bøder, og tilbagetrække autorisation
Længerevarende kontrakter
kan skabe demokratisk underskud