Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 459
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Øget selvbestemmelse for patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af en
behandlingstestamenteordning)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016, som ændret ved [..], foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 24 indsættes:
»
Afbrydelse af livsforlængende behandling af ikke-uafvendeligt døende
§ 24 a.
Tilbagekalder en patient, som ikke er uafvendeligt døende, et informeret samtykke efter § 15, stk. 1,
jf. stk. 2, om fortsat livsforlængende behandling, er en sundhedsperson ikke forpligtet til at afbryde
behandlingen, hvis sundhedspersonen vurderer, at afbrydelsen vil medføre, at patienten umiddelbart
derefter afgår ved døden, i det omfang dette vil stride imod sundhedspersonens etiske opfattelse. Det
påhviler i et sådant tilfælde sundhedspersonen at henvise patienten til en sundhedsperson, som kan
efterkomme patientens selvbestemmelse.«
2.
§ 25, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og 2.
3.
Overskriften før § 26 affattes således:
»Behandlingstestamenter«
4.
I
§ 22
ændres »livstestamenter« til: »behandlingstestamenter«, i
§ 26, stk. 1, 2,
og
4
ændres
»livstestamente« til: »behandlingstestamente«, og i § 26, stk. 1, 2. pkt., og stk. 4, ændres »livstestamentet«
til: »behandlingstestamentet«.
5.
I
§ 26, stk. 2, nr. 1
og
2,
ændres »testator« til: »patienten«, og i stk. 5 ændres »testators« til: »patientens«.
6.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter »bestemmelser om, at«: »patienten ikke ønsker:«, og i stk. 2, nr. 1 og 2,
ændres »der ikke ønskes livsforlængende behandling« til: »livsforlængende behandling«.
7.
I
§ 26, stk. 2, nr. 1
ændres »døende, og« til: »døende.«
8.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
2
»3)
Livsforlængende behandling i en situation, hvor behandlingen kan føre til overlevelse, men hvor de
fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vurderes at være meget alvorlige og lidelsesfulde.«
9.
I
§ 26
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
I behandlingstestamentet kan patienten tilkendegive, at patienten ikke ønsker at modtage
behandling med brug af tvang efter reglerne herom i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af
varigt inhabile.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
10.
I
§ 26, stk. 4,
som bliver stk. 5, ændres »livsforlængende behandling af en uafvendeligt døende eller
påtænker at fortsætte livsforlængende behandling i en situation som nævnt i stk. 2, nr. 2,« til: »eller fortsætte
livsforlængende behandling i de situationer, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3, eller at iværksætte behandling i
situationer omfattet af stk. 4«, og »kontakte Livstestamenteregisteret, jf. § 27, med henblik på at
undersøge,« ændres til: »undersøge,«.
11.
I
§ 26
indsættes efter stk. 4, som bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk.
6.
Patientens nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig kan ikke modsætte sig patientens
fravalg af behandling efter stk. 2 og 4. Patienten kan dog i behandlingstestamentet bestemme, at fravalg af
behandling efter stk. 2, nr. 2 og 3, og stk. 4, forudsætter patientens nærmeste pårørendes, værges eller
fremtidsfuldmægtigs accept.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
12.
I
§ 26, stk. 5,
som bliver stk. 7, ændres »stk. 2, nr. 1« til: »stk. 2 og 4», og efter »sundhedspersonen«
udgår: », medens et ønske efter stk. 2, nr. 2, er vejledende for sundhedspersonen og skal indgå i dennes
overvejelser om behandling«.
13.
I
§ 26
indsættes efter stk. 5, som bliver stk. 7, som nyt stykke:
Stk. 8.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om behandlingstestamenters oprettelse, udformning,
registrering og tilbagekaldelse m.v.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
For livstestamenter, som er oprettet inden den 1. januar 2019, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Indhold og formål
1.2. Baggrund
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Sundhedslovgivningen
2.1.1.1. Sundhedsloven
2.1.1.2. Autorisationsloven
2.1.1.3. Faglige vejledninger
2.1.2. Straffeloven
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Lovforslagets indhold
2.3.1. Forenkling af reglerne om afvisning af aktuel behandling
2.3.2. Behandlingstestamenter
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
4
1. Indledning
1.1. Lovforslagets indhold og formål
For regeringen er det afgørende, at enhver borger i sit møde med sundhedsvæsenet modtages med respekt
for forskellighed og livssyn.
Patientens autonomi og selvbestemmelsesret er efter regeringens opfattelse helt fundamentale principper i
sundhedsvæsenet. Enhver borger skal efter regeringens opfattelse have mulighed for at øve indflydelse på
eget liv, herunder i forhold til beslutninger om sundhedsfaglig behandling og fravalg deraf. Dette gælder ikke
mindst i forhold til de patienter, som lider af uhelbredelige sygdomme med stærke smerter og lidelser til
følge, eller patienter, hvis død er nært forestående, uanset om behandlingen fortsættes eller afbrydes.
Det er regeringens mål, at enhver borger får en værdig afslutning på livet. En forudsætning for en værdig
afslutning på livet er blandt andet, at patienter modtager den pasning, pleje, omsorg og behandling, der er
nødvendig for at lindre smerter, og at patienter kan frasige sig behandling, når livet og behandlingen af
patienten opleves som uværdig.
Som reglerne er i dag, kan såkaldt uafvendeligt døende patienter (dvs. patienter, som med stor sandsynlighed
forventes at dø inden for dage til uger trods anvendelse af de – ud fra den tilgængelige viden om
grundsygdommen og dens eventuelle følgetilstande – foreliggende behandlingstilbud) til hver en tid fravælge
livsforlængende behandling. Muligheden for fravalg omfatter både tilkendegivelser om fravalg af, at en
behandling indledes, og tilkendegivelser om ophør af en igangværende behandling. Tilkendegivelsen om
fravalg kan ske enten som en aktuel tilkendegivelse i en konkret behandlingssituation eller gennem en for
sundhedspersonalet forpligtende tilkendegivelse i patientens livstestamente.
Uafvendeligt døende patienter har således allerede efter gældende ret vide muligheder for selvbestemmelse
i forhold til beslutninger om fravalg af livsforlængende behandling.
En ikke-uafvendeligt døende patient har i princippet samme mulighed for selvbestemmelse. Ifølge de
gældende faglige vejledninger på området gælder selvbestemmelsesretten for ikke-uafvendeligt døende
patienter imidlertid ikke, hvis afbrydelse af behandlingen vil føre til, at patienten umiddelbart efter
afbrydelsen afgår ved døden. En sådan situation kan eksempelvis foreligge, hvis patienten med den rette
behandling har år tilbage at leve i, men vil afgå ved døden umiddelbart efter, at behandlingen afbrydes.
Regeringen ønsker at styrke mulighederne for, at enhver patient – uanset diagnose og forventet levetid – kan
fravælge sundhedsfaglig behandling. Dette gælder både fravalg af, at en behandling indledes, og fravalg af
fortsættelse af en igangværende behandling.
Regeringen ønsker endvidere at styrke patienters muligheder for på forhånd at tage stilling til, om de ønsker
livsforlængende behandling i specifikke situationer, der måtte finde sted i fremtiden på et tidspunkt, hvor
patienten ikke længere er i stand til at udøve sin selvbestemmelsesret Regeringen foreslår på den baggrund
en udvidelse af de muligheder for fravalg af livsforlængende behandling, som allerede findes i livstestamente-
ordningen. Denne foreslås omlagt til en behandlingstestamente-ordning.
Forslaget omfatter en udvidelse af patientgruppen, for hvem udøvelsen af selvbestemmelse via et
behandlingstestamente vil kunne blive relevant. Forslaget betyder endvidere, at alle tilkendegivelser i et
behandlingstestamente gøres bindende for sundhedspersonen, i modsætning til i dag, hvor tilkendegivelser
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
5
i livstestamentet kun er bindende for så vidt angår uafvendeligt døende patienters ønsker om fravalg af
livsforlængende behandling.
Det er vigtigt at understrege, at regeringen ikke med forslaget legaliserer aktiv dødshjælp.
1.2. Lovforslagets baggrund
Regeringen ønsker at styrke patienters selvbestemmelsesret i forhold til at kunne fravælge behandling,
herunder livsforlængende behandling.
Ønsket herom har været drøftet indgående med Folketingets sundhedsordførere og ordførere i den ”etiske
kreds”, dvs. medlemmer af Sundheds- og Ældreudvalget, § 71-tilsynet og Udvalget vedr. Det Etiske Råd. Det
har endvidere været et fokusområde under forhandlingerne om demenshandlingsplanen, ligesom det i
forbindelse med folketingsbehandlingen af lovforslaget om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af
varigt inhabile (L 185) blev aftalt, at spørgsmålet om øget selvbestemmelse skulle sættes højt på den
sundhedspolitiske dagsorden.
Regeringen har med Folketingets partier den 6. september 2017 indgået en politisk aftale om at styrke
patienters muligheder for fravalg af behandling. Regeringen og partierne ønsker med aftalen at understrege,
at patientens selvbestemmelsesret er fundamentale principper i sundhedsvæsenet.
Der er enighed om, at regeringen skal etablere grundlaget for, at patienters muligheder for at beslutte, at
igangværende livsforlængende behandling kan bringes til ophør, bliver understreget. Der er også enighed
om, at det nuværende livstestamente skal ændres til et behandlingstestamente med øgede muligheder for
fravalg af behandling, og at disse fravalg skal være bindende for sundhedspersoner. Samtidig er der enighed
blandt Folketingets partier om, at eksempelvis pårørende ikke skal kunne tilsidesætte et ønske fra patienten,
medmindre patienten udtrykkeligt ønsker dette.
Der er desuden enighed om, at patienter – mens de er habile – skal kunne fravælge, at der kan anvendes
tvang efter lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, hvis patienten en dag
bliver varigt inhabil.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Sundhedslovgivningen
2.1.1.1.
Sundhedsloven
Efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven må ingen behandling indledes eller fortsættes uden patientens
informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af
lovens §§ 17-19.
Bestemmelsen fastsætter den grundlæggende hovedregel om, at al behandling i sundhedsvæsenet skal være
baseret på patientens informerede samtykke.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
6
Ved informeret samtykke forstås efter § 15, stk. 3, et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende
information fra sundhedspersonens side, jf. sundhedslovens § 16. Et informeret samtykke kan være skriftligt,
mundtligt eller efter omstændighederne stiltiende, jf. stk. 4. Samtykket forudsættes at være et resultat af en
to-vejs kommunikation mellem patient og sundhedsperson. De relevante oplysninger vedrørende samtykket
og de øvrige omstændigheder i forbindelse med undersøgelses- og behandlingsplanerne skal indføres i
patientjournalen. Journalen forudsættes at indeholde oplysninger om patientens navn m.v., dato for og årsag
til patientkontakten, undersøgelsesresultater, diagnose, iværksat behandling, ordination af lægemidler,
henvisning til andre sundhedspersoner og oplysninger om, hvilken information der er givet til patienten,
herunder udleveret skriftligt informationsmateriale, og patientens tilkendegivelser på baggrund af den givne
information.
Ud over den grundlæggende hovedregel i sundhedslovens § 15 gælder for uafvendeligt døende patienter
desuden sundhedslovens § 25. Efter § 25, stk. 1, kan en uafvendeligt døende patient afvise behandling, der
kun kan udskyde dødens indtræden. Bestemmelsen understreger, at en habil uafvendeligt døende patient
har samme selvbestemmelsesret som andre patienter og derfor ved en aktuel tilkendegivelse kan afvise en
behandling, som kun kan udskyde dødens indtræden.
Ved uafvendeligt døende forstås i henhold til bemærkningerne til § 16 i lov nr. 482 af 1. juli 1998 om
patienters retsstilling, som er videreført i sundhedslovens § 25, en patient, hvor døden med stor
sandsynlighed forventes at indtræde inden for dage til uger trods anvendelsen af de – ud fra den tilgængelige
viden om grundsygdommen og dens eventuelle følgetilstande – foreliggende behandlingsmuligheder.
Tilsvarende fremgår af § 3 i bekendtgørelse nr. 322 af 3. april 2012 om lægers forpligtelser i forbindelse med
livstestamenter m.v.
For uafvendeligt døende patienter, som ikke længere er i stand til at udøve sin selvbestemmelsesret, følger
det af sundhedslovens § 25, stk. 2, at en sundhedsperson kan undlade at påbegynde eller fortsætte en
livsforlængende behandling (dvs. behandling, hvor der ikke er udsigt til helbredelse, bedring eller lindring,
men alene til en vis livsforlængelse). Dette sikrer, at en sundhedsperson kan afbryde en behandling af en
patient, som f.eks. på grund af varig bevidstløshed ikke er i stand til at udøve sin selvbestemmelsesret, og
som efter en almindelig medicinsk vurdering måtte anses for uafvendeligt døende, selv om dødstidspunktet
herved fremskyndes.
En uafvendeligt døende patient kan desuden efter sundhedslovens § 25, stk. 3, modtage de smertestillende,
beroligende eller lignende midler, som er nødvendige for at lindre patientens tilstand, selv om dette kan
medføre fremskyndelse af dødstidspunktet. Anvendelse af medikamentel palliation til en ikke-uafvendeligt
døende patient, f.eks. en permanent vegetativ patient, som vil fremskynde dødstidspunktet eller på anden
måde vil være medvirkende til, at patienten afgår ved døden, vil være manddrab eller drab på begæring (aktiv
dødshjælp).
Det skal bemærkes, at det følger af sundhedslovens § 18, stk. 1, i sundhedsloven, at de nærmeste pårørende
kan give informeret samtykke til behandling af en patient, der varigt mangler evnen til at give informeret
samtykke. I de tilfælde, hvor patienten er under værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5, kan informeret samtykke gives af værgen.
Som følge af lov nr. 618 af 8. juni 2016 om fremtidsfuldmagter, som trådte i kraft den 1. september 2017, jf.
bekendtgørelse nr. 1011 af 23. august 2016, vil samtykke til behandling på vegne af varigt inhabile patienter
– i henhold til sundhedslovens § 18, stk. 1, 3. pkt. – tillige kunne gives af patientens fremtidsfuldmægtig, hvis
patienten har afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
7
Det er i den forbindelse vigtigt at fremhæve, at patientens repræsentant i form af en pårørende, værge eller
en fremtidsfuldmægtig, skal varetage patientens interesser og behov. Dette indebærer f.eks., at
repræsentanten aldrig på patientens vegne kan give afkald på livsnødvendig behandling.
Det følger endvidere af sundhedslovens § 22, stk. 1, 2. pkt., at hverken en pårørende, en værge eller en
fremtidsfuldmægtig vil kunne give træffe bestemmelser som omfattet af sundhedslovens kapitel 6 om
selvbestemmelse i særlige tilfælde (herunder via oprettelse af et livstestamente, jf. nedenfor) på vegne af
patienten.
Patienter har desuden via den såkaldte Livstestamenteordning mulighed for at tilkendegive ønsker om
fremtidige fravalg af livsforlængende behandling efter reglerne i sundhedslovens § 26. Efter § 26, stk. 1, kan
enhver, der er fyldt 18 år og ikke er under værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5, oprette et livstestamente. I livstestamentet kan den pågældende
udtrykke sine ønsker med hensyn til behandling, hvis vedkommende måtte komme i en tilstand, hvor
selvbestemmelsesretten ikke længere kan udøves af patienten selv.
Efter sundhedslovens § 26, stk. 2, kan der i livstestamentet optages bestemmelser om, at patienten ikke
ønsker livsforlængende behandling i en situation, hvor patienten enten er uafvendeligt døende, eller i
situationer hvor sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført så svær
invaliditet, at patienten varigt vil være ude af stand til at tage vare på sig selv fysisk og mentalt, herunder
permanent vegetativ tilstand.
Påtænker en sundhedsperson at iværksætte livsforlængende behandling af en uafvendeligt døende, eller
påtænker en sundhedspersonen at fortsætte en livsforlængende behandling af en permanent vegetativ
patient, skal sundhedspersonen i henhold til § 26, stk. 4, kontakte Livstestamenteregisteret med henblik på
at undersøge, om der foreligger et livstestamente.
Efter sundhedslovens § 26, stk. 5, er patientens ønsker om fravalg af livsforlængende behandling som
uafvendeligt døende bindende for sundhedspersonen, mens et ønske om fravalg af livsforlængende
behandling efter § 26, stk. 2, nr. 2, f.eks. som permanent vegetativ, alene er vejledende for
sundhedspersonen og skal indgå i dennes overvejelser om behandling.
2.1.1.2. Autorisationsloven
Efter § 17 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1356 af 23. oktober 2016, (herefter: autorisationsloven), er en autoriseret sundhedsperson under
udøvelsen af sin virksomhed forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, herunder ved benyttelse
af medhjælp, økonomisk ordination af lægemidler m.v.
Kravet i bestemmelsen om omhu og samvittighedsfuldhed medfører, at sundhedspersonen skal handle i
overensstemmelse med den til enhver tid værende almindeligt anerkendte faglige standard inden for det
pågældende område.
Indholdet af den faglige norm fastlægges bl.a. gennem faglige vejledninger fra Sundhedsstyrelsen og
Styrelsen for Patientsikkerhed, ligesom normen kan udledes af afgørelser fra Styrelsen for Patientsikkerheds
tilsyn med sundhedspersoner og gennem Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns praksis.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
8
Overtrædelse af bestemmelsen sanktioneres gennem tilsynsforanstaltninger fra Styrelsen for
Patientsikkerhed, f.eks. fagligt påbud, hvis sundhedspersonen antages at være til fare for patientsikkerheden
på grund af alvorlig eller gentagen kritisabel faglig virksomhed. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan
ligeledes udtale kritik af sundhedspersonens faglige virksomhed.
Efter autorisationslovens § 42, stk. 1, er enhver læge forpligtet til på begæring at yde den første fornødne
lægehjælp, når hurtig lægehjælp efter de foreliggende oplysninger må anses for påtrængende nødvendig.
Har lægen gyldigt forfald, eller kan rettidig lægehjælp blive ydet af en anden, som efter forholdene er
nærmere dertil, er lægen dog fritaget for den omhandlede forpligtelse. Ved gyldigt forfald forstås f.eks.
sygdom, overanstrengelse eller alder, eller efter omstændighederne det forhold, at vedkommende er
optaget af anden lægevirksomhed.
Tilsidesættelse af hjælpepligten efter autorisationslovens § 42, stk. 1, straffes efter autorisationslovens § 84,
stk. 1, med bøde.
2.1.1.3. Faglige vejledninger
Patienters mulighed for fravalg af livsforlængende behandling såvel som sundhedspersoners mulighed for på
baggrund af en faglige vurdering at tage beslutning herom er nærmere beskrevet i en række faglige
vejledninger fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Dette gælder navnlig vejledning nr. 33 af 11. april 2012 om forudgående fravalg af livsforlængende
behandling, herunder genoplivningsforsøg, og om afbrydelse af behandling, som er rettet sygehuse, m.v.
(herefter: 2012-vejledningen), og vejledning nr. 9025 af 17. januar 2014 om fravalg af livsforlængende
behandling, herunder genoplivningsforsøg, og om afbrydelse af behandling, uden for sygehuse (herefter:
2014-vejledningen).
Vejledningerne, som gælder for personale på henholdsvis sygehuse og i andre dele af sundhedssektoren,
f.eks. praktiserende læger, præhospitalt personale, hjemmesygeplejen, plejecentre m.v., redegør for
Styrelsen for Patientsikkerheds fortolkning i forhold til autoriserede sundhedspersoners handlepligt og deres
pligt til i øvrigt at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, jf. ovenfor om autorisationslovens § 17, ved
vurdering af, om der skal påbegyndes, fortsættes eller ske afbrydelse af livsforlængende behandling, jf.
reglerne i sundhedslovens §§ 15, 25 og 26 ovenfor.
Vejledningerne præciserer samtidig den handlepligt og det behandlingsmæssige ansvar, som sygeplejefagligt
og præhospitalt personale, der ikke er autoriseret, har med hensyn til, om der skal påbegyndes, fortsættes
eller ske afbrydelse af livsforlængende behandling.
Efter pkt. 2.1 i 2012-vejledningen og pkt. 4.2 i 2014-vejledningen kan der på baggrund af en konkret
sundhedsfaglig vurdering træffes en beslutning om at differentiere eller begrænse videre undersøgelse eller
behandling enten helt (behandlingsophør) eller delvist (behandlingsgrænse). Dette kan ske i tilfælde, hvor
en patient er uafvendeligt døende, hvor en patient er svært invalideret/permanent vegetativ, eller hvis der
er tale om en ikke-uafvendeligt døende patient, for hvem behandlingen måske kan føre til overlevelse, men
hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vurderes at være meget alvorlige og
lidelsesfulde.
Det er efter pkt. 2.3 i 2012-vejledningen og pkt. 4.1 i 2014-vejledningen en lægefaglig vurdering, om
behandling skal begrænses eller ophøre.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
9
Den konkrete lægelige vurdering af den enkelte patients helbredstilstand, udsigterne til bedring og
mulighederne for behandling er grundlaget for lægens beslutning om at undlade behandling ved
fremadskridende livstruende sygdomme eller genoplivning ved hjertestop.
Af eksempler på fravalg af behandling kan nævnes seponering (ophør med brug) af lægemidler til en borger
med terminal sygdom, hvor medicinen ikke er direkte livsnødvendig, men kan give en vis livsforlængelse
forudsat, at dette ikke giver borgeren lidelser, eksempelvis nedtrapning af demensmedicin eller
kolesterolsænkende medicin. Et andet eksempel kan være en beslutning om, at den iværksatte behandling
fortsættes, men at genoplivningsforsøg ved hjertestop ikke skal ske.
Lægen skal efter pkt. 2.5 i 2012-vejledningen og pkt. 6.3 pkt. i 2014-vejledningen fyldestgørende og
hensynsfuldt informere patienten om den lægelige indikation og begrundelse for en beslutning om ikke at
påbegynde livsforlængende behandling. Hvis lægen vurderer, at en behandling er udsigtsløs og vil påføre
patienten unødig lidelse, skal lægen ud fra sin viden om patientens sygdom informere patienten herom. Der
kan f.eks. være tale om indikation og begrundelse for at afstå fra respiratorbehandling af en svært invalideret
KOL-patient eller en patient med en inoperabel hjernetumor. Der kan også være tale om, at lægen ikke finder
indikation for at iværksætte genoplivningsforsøg ved f.eks. hjertestop. Hvis patienten ønsker det, skal de
nærmeste pårørende informeres om patientens situation.
Det anses for manglende omhu og samvittighedsfuldhed, hvis lægen ikke lever op til sin forpligtelse til at
informere patienten om dennes helbredstilstand og relevante behandlingsmuligheder. Det gælder også
information om genoplivningsmuligheder, som der efter en lægefaglig vurdering ikke er sundhedsfagligt
grundlag for at iværksætte. Lægen skal tage patientens tilkendegivelser med i sin samlede vurdering af
forsvarlige behandlingsmuligheder. Det kan efter omstændighederne i den konkrete situation være
tilstrækkeligt at fortælle patienten, at der ikke er yderligere behandlingsmuligheder.
I 2014-vejledningen reguleres pligterne for andre sundhedspersoner end læger. Uden for sygehusene, hvor
en læge ikke altid er til stede, er udgangspunktet efter pkt. 5.1.1 i 2014-vejledningen, at det sygeplejefaglige-
og præhospitale personale skal foretage forsøg på genoplivning og tilkalde hjælp.
Personalet kan dog efter pkt. 5.1.2 i 2014-vejledningen i visse tilfælde undlade genoplivningsforsøg:
Genoplivning kan undlades, hvis dette fravælges ved umiddelbar lægelig vurdering, eksempelvis ved opkald
til patientens praktiserende læge eller AMK-central (Akut Medicinsk Koordinering), eller hvis en læge
forudgående har ordineret fravalg af forsøg på genoplivning i de situationer, der er nævnt i vejledningens
pkt. 4.2. Genoplivning kan også undlades, hvis det sygeplejefaglige eller præhospitale personale kan
konstatere, at borgeren er afgået ved døden, og der helt åbenbart kan konstateres hjertedød, eller hvis en
borger dør, mens der er andre til stede på bopælen, plejecentret eller lignende, og dødens indtræden
vurderes som forventet af lægelige grunde på baggrund af viden om borgerens aktuelle tilstand forud for
dødens indtræden. Derudover kan genoplivning undlades, hvis der er tale om en habil borger, som i det
aktuelle behandlingsforløb har afvist forsøg på genoplivning. Endelig kan genoplivning undlades, hvis
borgeren har oprettet et livstestamente, hvori patienten har ladet registrere, at genoplivningsforsøg ikke skal
forsøges.
Hvis det sygeplejefaglige eller præhospitale personale er i tvivl om, hvorvidt en eller flere af disse
undtagelsestilfælde gør sig gældende i den konkrete situation, er vedkommende forpligtet til at handle efter
evne. Det betyder blandt andet, at vedkommende har pligt til at tilkalde hjælp og iværksætte
genoplivningsforsøg.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
10
Efter pkt. 5.3.1 i 2014-vejledningen har det sygeplejefaglige personale pligt til at kontakte den
behandlingsansvarlige læge for at afklare omfanget af livsforlængende behandling. En forudgående
vurdering sikrer klare rammer for, hvornår det sygeplejefaglige eller præhospitale personale på et
sundhedsfagligt grundlag kan afstå fra at iværksætte forsøg på genoplivning, så det undgås, at der
iværksættes genoplivningsforsøg, som ikke er fagligt indiceret og kan opleves som uværdigt over for
borgeren. Forudgående fravalg af genoplivningsforsøg forudsætter, at den behandlingsansvarlige læge i
fornødent omfang får information om væsentlige ændringer i borgerens helbredstilstand. Det
sygeplejefaglige personale skal derfor i henhold til vejledningen løbende observere den enkelte borger og ud
fra de konkrete omstændigheder tage kontakt til den behandlingsansvarlige læge, når det er fagligt relevant.
Hvis borgeren over for det sygeplejefaglige personale har tilkendegivet ønsker og værdier med hensyn til
genoplivningsforsøg, er det vigtigt, at disse oplysninger bliver formidlet videre under lægekontakten.
Ud over retningslinjer til personalet beskriver vejledningerne også den enkelte patients muligheder for
fravalg af livsforlængende behandling, herunder afvisning af at påbegynde en behandling og afvisningen og
afbrydelse af en igangværende behandling.
Efter 2012-vejledningens pkt. 3.1 og pkt. 7.1 i 2014-vejledningen, som omhandler habile patienters
muligheder for at afvise, at livsforlængende behandling indledes, kan en habil og uafvendeligt døende patient
afvise behandling, der kun kan udskyde dødens indtræden. Habile patienter, der ikke er uafvendeligt døende,
kan ligeledes i den aktuelle behandlingssituation på informeret grundlag træffe beslutning om, at der ikke
skal påbegyndes f.eks. genoplivningsforsøg ved hjertestop.
Hvis en uafvendeligt døende patient ikke længere er i stand til at udøve sin selvbestemmelsesret, dvs. er
varigt inhabil, kan den behandlingsansvarlige læge undlade at påbegynde eller fortsætte en livsforlængende
behandling. Lægen kan desuden efter 2012-vejledningens pkt. 4.2 og pkt. 8.2 i 2014-vejledningen beslutte,
at livsforlængende behandling m.v. for varigt inhabile patienter, som ikke er uafvendeligt døende, ikke skal
påbegyndes, i de situationer, der er nævnt i vejledningernes pkt. 2.1 hhv. pkt. 5.1.2, jf. ovenfor.
Efter pkt. 3.1 og 4.4 i 2012-vejledningen og pkt. 4.4 og 8.4 i 2014-vejledningen stilles der krav om, at
tilkendegivelser om fravalg af behandling skal være aktuelle. En patients tilkendegivelse gælder med andre
ord alene i det aktuelle behandlingsforløb, dvs. den aktuelle indlæggelse og/eller det aktuelle og samme
sygdomsforløb. En patient kan således ikke udøve sin selvbestemmelsesret ved på forhånd og for en i
fremtiden tænkt situation at fravælge en bestemt behandling, medmindre tilkendegivelsen indføres i
livstestamente, jf. ovenfor om sundhedslovens § 26.
En habil og uafvendeligt døende patient kan efter pkt. 6.2 i 2012-vejledningen og pkt. 9.2 i 2014-vejledningen
i den aktuelle behandlingssituation på fyldestgørende informeret grundlag kræve en allerede påbegyndt
behandling afbrudt, også selv om behandlingen er livsnødvendig. Dette gælder efter vejledningen også den
patient, der ikke er uafvendeligt døende, idet det dog - i henhold til vejledningen – ikke gælder, hvis en
afbrydelse af behandlingen af den ikke uafvendeligt døende patient vil føre til, at denne umiddelbart efter
afgår ved døden.
En særlig undtagelse til, at afbrydelse ikke må føre til, at patienten umiddelbart afgår ved døden, gælder efter
2012-vejledningens pkt. 6.2.1 og 2014-vejledningens pkt. 9.2.1 i såkaldte forudsigelige situationer.
Hvis en patient i forbindelse med en aktuel behandling på fyldestgørende grundlag har tilkendegivet et ønske
om, at behandlingen skal ophøre, når en forudsigelig situation i sygdomsforløbet indtræder, skal dette
respekteres. Det gælder også, selvom patienten efterfølgende i det aktuelle behandlingsforløb bliver
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
11
bevidstløs. En sådan forudsigelig situation kan foreligge, hvis der f.eks. er tale om ophør med
respiratorbehandling af en patient med amyotrofisk lateralsklerose (ALS), der selv har ønsket at blive
respiratorbehandlet i en periode og har aftalt forløbet med den behandlingsansvarlige læge, dvs. hvornår
respiratorbehandlingen skal ophøre.
Sundhedspersoner kan afbryde en behandling i de tilfælde, der er nævnt i vejledningens pkt. 2.1 hhv. pkt.
5.2.1, jf. ovenfor.
2.1.4. Straffeloven
Efter straffelovens § 237 straffes den, som dræber en anden, for manddrab med fængsel fra 5 år indtil på
livstid. Bestemmelsen forudsætter, at der er handlet med forsæt.
For uagtsomt manddrab straffes efter straffelovens § 241 den, som uagtsomt forvolder en andens død, med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år.
Efter straffelovens § 239 straffes den, som dræber en anden efter dennes bestemte begæring, med fængsel
indtil 3 år. Bestemmelsen regulerer drab på begæring og omhandler de situationer, hvor drabsmanden på
baggrund af en utvetydig begæring fra den dræbte dræber en anden.
Som nævnt ovenfor under afsnit 2.1.1.1 vil medikamentel palliation af ikke-uafvendeligt døende patienter,
f.eks. permanent vegetative, som vil fremskynde dødstidspunktet eller på anden måde være medvirkende
til, at patienten afgår ved døden, være manddrab eller drab på begæring (aktiv dødshjælp).
Efter straffelovens § 250 straffes den, som hensætter en anden i hjælpeløs tilstand eller forlader en under
den pågældendes varetægt stående person i en sådan tilstand, med fængsel indtil 8 år.
Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år den, som, uagtet det var ham
muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader efter evne at hjælpe nogen, der er i
øjensynlig livsfare, eller at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen
tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden
tilsvarende ulykke.
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Regeringen har som nævnt under afsnit 1.2 den 6. september 2017 med Folketingets partier indgået en
politisk aftale om bl.a. at styrke patienters muligheder for fravalg af behandling, herunder livsforlængende
behandling.
Aftalen tager sit afsæt i en konstatering af, at uafvendeligt døende patienter allerede i dag har vide
muligheder for selvbestemmelse i forhold til fravalg af livsforlængende behandling, men at
selvbestemmelsesretten for patienter, som ikke er uafvendeligt døende, kan styrkes.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at den politiske aftale kan udmøntes gennem fem
delementer, som både inkluderer en ændring af de gældende faglige vejledninger og ændringer af
sundhedsloven.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer, at selvbestemmelsesretten for ikke-uafvendeligt døende patienter
i forhold til fravalg af livsforlængende behandling kan styrkes ved, at det først og fremmest slås fast, at ikke-
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
12
uafvendeligt døende patienter i en aktuel behandlingssituation på fyldestgørende informeret grundlag altid
kan kræve en allerede påbegyndt livsnødvendig behandling afbrudt – også selvom dette betyder, at
patienten umiddelbart efter afbrydelsen af behandlingen afgår ved døden.
Det vil efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse være i overensstemmelse med sundhedslovens § 15,
stk. 1, om, at ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens udtrykkelige samtykke.
Gennemførelse af dette element kræver således i princippet alene en ændring af de gældende faglige
vejledninger på området, nærmere bestemt, at vejledningernes bemærkning om, at selvbestemmelsesretten
for en habil og ikke-uafvendeligt døende patient, som ønsker at få afbrudt en behandling, ikke kan udøves,
hvis afbrydelse af behandlingen fører til, at patienten afgår ved døden umiddelbart efter afbrydelsen, fjernes
fra vejledningerne. Da ændringen berører afgrænsningen til straffelovens drabsbestemmelser, vil det dog
efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse være hensigtsmæssigt, at ændringen af vejledningerne sker
i tilknytning til en ændring af sundhedsloven. Der henvises til afsnit 2.3.1. nedenfor om forslaget til forenkling
af reglerne om en habil persons ret til selvbestemmelse i en aktuel behandlingssituation.
De øvrige styrkelser af selvbestemmelsesretten i fht. fravalg af behandling forudsætter ændringer af
sundhedsloven:
Selvbestemmelsesretten kan således for det andet styrkes ved at udvide patientgruppen, for hvem
selvbestemmelse kan udøves via et livstestamente, som omdannes til et behandlingstestamente, fra i dag
kun at gælde for uafvendeligt døende og – i gruppen af ikke-uafvendeligt døende patienter – hovedsageigt
kun såkaldt permanent vegetative patienter til også at gælde ikke-uafvendeligt døende patienter, for hvem
behandlingen måske kan føre til overlevelse, men hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af
behandlingen vurderes at være meget alvorlige og lidelsesfulde.
Patienternes ret til selvbestemmelse kan for det tredje styrkes ved, at alle tilkendegivelser om fravalg af
behandling i nye behandlingstestamenter gøres bindende for sundhedspersonen, hvor sundhedspersoner i
dag kun er forpligtet til at følge tilkendegivelser i livstestamenter for så vidt angår uafvendeligt døende
patienter.
For det fjerde kan der med henblik på at sikre pårørendeinddragelse i det omfang, patienten måtte ønske
dette, etableres en for patienten valgfri sikkerhedsgaranti, hvorefter en ikke-uafvendeligt døende patient får
mulighed for at tilkendegive, at patientens beslutning om fravalg af livsforlængende behandling forudsætter
de pårørendes, værgens eller fremtidsfuldmægtigens accept. En lignende ordning kendes fra
organdonationsområdet.
Som et femte element i styrkelsen af patienters selvbestemmelse kan der i behandlingstestamentet etableres
en ordning, der giver adgang til at fravælge, at lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile skal finde anvendelse på personer, for det tilfælde at de en dag bliver varigt inhabile.
2.1.3. Lovforslagets indhold
2.3.1. Forenkling af reglerne om afvisning af aktuel behandling
Det foreslås, at reglerne om patienters selvbestemmelsesret, herunder patienters muligheder for at kræve
en igangværende behandling bragt til ophør, forenkles, således at patienters ret til i en aktuel
behandlingssituation at afvise, at en behandling indledes, og retten til at kræve en igangværende behandling
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
13
bragt til ophør, reguleres af samme bestemmelse, der ikke sondrer mellem, om patienten er uafvendeligt
døende eller ej.
Dette foreslås at skulle ske gennem en ophævelse af sundhedslovens § 25, stk. 1, hvorefter en uafvendeligt
døende patient kan afvise behandling, der kun kan udskyde dødens indtræden.
Med den foreslåede ændring vil rettighederne for habile patienter, uanset om de er uafvendeligt døende
eller ikke-uafvendeligt døende, i forhold til bl.a. mulighederne for at fravælge behandling, være reguleret af
den gældende § 15, stk. 1, som fastsætter den grundlæggende hovedregel om, at al behandling i
sundhedsvæsenet skal være baseret på patientens informerede samtykke.
Dette vil betyde, at alle habile patienter – uanset diagnose og helbredstilstand – kan afvise, at en behandling
indledes, ligesom patienten kan forlange en igangværende behandling bragt til ophør, uanset om dette
betyder, at patienten derved afgår ved døden.
Sideløbende med den foreslåede ændring vil der fra Styrelsen for Patientsikkerheds side blive foretaget
tilpasninger af de gældende faglige vejledninger på området, således at bemærkningen om, at
selvbestemmelsesretten for en habil og ikke-uafvendeligt døende patient, som ønsker at få afbrudt en
behandling, ikke kan udøves, hvis afbrydelse af behandlingen fører til, at patienten afgår ved døden
umiddelbart efter afbrydelsen, fjernes fra vejledningerne.
Den foreslåede lovændring og den forudsatte ændring af de gældende faglige vejledninger indebærer, at
afbrydelse af behandling for en habil og ikke-uafvendeligt døende patient, som ønsker behandlingen afbrudt,
ikke vil være en overtrædelse af straffelovens drabsbestemmelser, selv om patienten umiddelbart efter
afbrydelsen af behandlingen afgår ved døden.
Det er vigtigt at understrege, at lægen – som i andre tilfælde – skal oplyse patienten om konsekvenserne af
dennes beslutning om ikke længere at ønske behandling. Det vil derfor være helt naturligt, at lægen i en
sådan situation indgående spørger til baggrunden for patientens ønske, og at lægen som altid sikrer sig, at
patienten er i stand til at varetage sine interesser (vurdering af habilitet). Fastholder en habil patient sin
beslutning om at få afbrudt behandlingen, vil beslutningen skulle respekteres og følges af lægen.
I forhold til patienter, som varigt mangler evnen til at give informeret samtykke til behandling, jf. § 18 i
sundhedsloven, bemærkes, at disse patienter efter reglerne i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile efter omstændighederne kan behandles ved tvang. Lovforslaget ændrer ikke
herved, og reglerne i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile vil således finde
anvendelse. Dette betyder, at der – uanset patientens afvisning af behandling – efter reglerne i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile kan foretages sundhedsfaglig behandling af
varigt inhabile patienter, i det omfang betingelserne derfor i loven er opfyldt.
Tilsvarende gælder for patienter, som er omfattet af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, herunder
personer, som er sindssyge eller befinder sig i en tilstand, der ganske må ligestilles hermed. Der vil for disse
patienter fortsat – uanset patientens afvisning af behandling – efter reglerne i psykiatriloven kunne anvendes
tvang, i det omfang betingelserne derfor er opfyldt.
2.3.1. Behandlingstestamenter
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
14
Det foreslås, at den gældende livstestamenteordning ændres til en behandlingstestamenteordning med
øgede muligheder for selvbestemmelse for patienter, som måtte komme i en tilstand, hvor det ikke er muligt
for dem at udøve denne ret selv. Det kan f.eks. være alvorlig hjerneskade pådraget ved en ulykke eller
fremskreden demens.
Det foreslås, at et behandlingstestamente – som med livstestamenter – skal kunne oprettes af enhver, der
er fyldt 18 år og ikke er under værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold, jf.
værgemålslovens § 5. Dette betyder, at børn og unge under 18 år, og personer, som er under værgemål, der
omfatter personlige forhold, eksempelvis i tilfælde af sindssygdom, svær demens, hæmmet psykisk udvikling
eller anden form for alvorligt svækket helbred, ikke vil kunne oprette et behandlingstestamente.
Det foreslås, at behandlingstestamenteordningen både skal indeholde elementer, som kendes fra det
eksisterende livstestamente – med visse tilpasninger – og andre nye elementer.
Det foreslås
for det første
at videreføre adgangen til at lade registrere i et behandlingstestamente (i dag: et
livstestamente), at man ikke ønsker livsforlængende behandling som uafvendeligt døende patient, og at
denne tilkendegivelse skal respekteres og følges af sundhedspersonen.
Ved livsforlængende behandling forstås behandling, hvor der ikke er udsigt til helbredelse, bedring eller
lindring, men alene til en vis livsforlængelse.
En patient anses for uafvendeligt døende, når døden med stor sandsynlighed forventes at indtræde inden for
dage til uger trods anvendelse af de – ud fra den tilgængelige viden om grundsygdommen og dens eventuelle
følgetilstande – foreliggende behandlingstilbud. Uafvendeligt døende patienter kan være patienter i
slutfasen af cancersygdom, som ikke viser tegn på bedring eller lindring som følge af behandling, eller
patienter med uopretteligt svigt af flere organsystemer, f.eks. hjerne, hjerte, lunger, nyrer eller lever, hvor
der trods maksimal understøttende behandling er fortsat forværring af de fysiologiske funktioner.
Det bemærkes, at almindelige lægefaglige normer i øvrigt vil kunne indicere, at behandling af en uafvendeligt
døende patient ikke skal fortsætte. Patientens eventuelle forhåndstilkendegivelse i et
behandlingstestamente vil således allerede være tilgodeset, og der er derfor ikke yderligere behov for at
konstatere, om der foreligger et behandlingstestamente. Hvor en læge måtte overveje yderligere behandling
af en uafvendeligt døende patient, er der derimod grund til at undersøge behandlingstestamentet for at
konstatere, om patienten i et behandlingstestamente har forhåndstilkendegivet, at behandling i en sådan
situation ikke ønskes.
Forslaget er en uændret videreførelse af gældende ret, men den ændring, at det fremover vil hedde et
behandlingstestamente.
For det andet
foreslås, at det fortsat skal være muligt at tilkendegive ønsker om, at patienten ikke ønsker at
modtage livsforlængende behandling, hvis patienten måtte komme i en situation, hvor sygdom, fremskreden
alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført så svær invaliditet, at testator varigt vil være ude
af stand til at tage vare på sig selv fysisk og mentalt.
Sådanne svært invaliderede, herunder såkaldt permanent vegetative patienter, kan være patienter med
uhelbredelige og svært invaliderende lidelser, som f.eks. cerebrale lidelser (svær demens, invaliderende
følger efter appoplexia cerebri, efter cerebrale traumer og efter hjertestop), pulmonale lidelser (terminal
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
15
respirationsinsufficiens) og rygmarvslidelser (højt medullært tværsnitssyndrom, dvs. total lammelse på grund
af svære læsioner af eller sygdom i den forlængede rygmarv).
Det bemærkes, at den lægefaglige norm normalt vil tilsige, at behandling af svært invaliderede skal
fortsættes, da døden for disse patienters vedkommende ikke er umiddelbart forestående. Lægen skal derfor
altid i disse situationer undersøge behandlingstestamentet for at konstatere, om patienten har
forhåndstilkendegivet, at behandling ikke ønskes.
For det tredje
foreslås det – som noget nyt i forhold til gældende ret – at patienten kan tilkendegive ønsker
om, at patienten ikke ønsker at modtage behandling, hvis patienten måtte komme i en situation, hvor
behandlingen kan føre til overlevelse, men hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen
vurderes at være meget alvorlige og lidelsesfulde.
I en sådan situation vil patienten ikke være uafvendeligt døende. Patienten vil imidlertid have været udsat
for så alvorlig sygdom, ulykke eller lignende, at den pågældende vil afgå ved døden, hvis der ikke iværksættes
behandling. De fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vurderes at være meget alvorlige
og lidelsesfulde.
Den lægefaglige norm vil normalt tilsige, at behandlingen ikke iværksættes, hvis der er sikkerhed for, at
behandling vil føre til overlevelse, men at fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vil være
meget alvorlige og lidelsesfulde.
I flere tilfælde vil prognosen i den tidlige fase dog ikke være afklaret eller behæftet med usikkerhed. Hvis den
faglige vurdering om følgerne for patienten er behæftet med væsentlig usikkerhed, vil den faglige norm
almindeligvis tilsige, at der forsøgsvist iværksættes behandling, men at den afbrydes, hvis det efterfølgende
konstateres, at de fysiske konsekvenser af sygdommen eller behandlingen viser sig med sikkerhed at være
meget alvorlige og lidelsesfulde for patienten. I stedet for at fravælge behandling fra starten tilsiger normen
i disse situationer således, at der iværksættes en livsforlængende behandling i en periode for at se effekten,
men der sættes en grænse for, hvor længe denne behandling skal fortsætte, hvis borgerens samlede situation
ikke bliver forbedret.
Det foreslås
for det fjerde,
at patientens tilkendegivelse i alle tre situationer skal være bindende for
sundhedspersonen. Det betyder, at lægen – uanset dennes forventninger til muligheden for genoplivning
m.v. – skal respektere patientens ønske og derved undlade at indlede eller fortsætte behandling. Det
bemærkes, at det som hidtil vil bero på en lægefaglig vurdering, om patienten i den konkrete situation er
omfattet af en af de ovenstående tre situationer (uafvendeligt døende, svært invalideret/permanent
vegetativ eller i en tilstand, hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller behandlingen er meget
alvorlige og lidelsesfulde).
Derudover foreslås det som det
femte
element, at der i behandlingstestamentet etableres en ordning, der
giver patienter adgang til – mens de er habile – at fravælge, at lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile skal finde anvendelse.
Dette forslag skal ses i lyset af, at Folketinget den 2. juni 2017 vedtog lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile. Efter denne lov kan en læge eller tandlæge med samtykke fra patientens
nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig eller ved tilslutning fra en anden læge eller tandlæge
behandle varigt inhabile patienter ved tvang. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
16
Forslaget skal sikre, at personer – mens de er habile – kan tilkendegive, at de ikke ønsker, at lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile skal finde anvendelse, i det tilfælde at de
pågældende en dag selv vil blive anset for en varigt inhabil patient, f.eks. pga. demens.
Endelig
foreslås en ekstra valgfri sikkerhedsgaranti for patienten i forhold til den ikke-uafvendeligt døende
patients tilkendegivelser i behandlingstestamentet. Med forslaget får patienten mulighed for at tilkendegive,
at patientens beslutning om fravalg af behandling forudsætter de pårørendes, værgens eller
fremtidsfuldmægtigens accept. En lignende ordning kendes fra organdonationsområdet.
Forudsætningen for, at en værge eller en fremtidsfuldmægtig kan give sin accept af patientens beslutning,
er, at fuldmagtsforholdet eller værgemålet omfatter personlige forhold. Patientens tilkendegivelser i
behandlingstestamentet vil gå forud for andre repræsentationsordninger. Det betyder, at det – afhængigt af
patientens beslutning – alene er henholdsvis den nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen,
der vil kunne give sin accept af patientens beslutning. Har patienten i et behandlingstestamente eksempelvis
tilkendegivet, at patientens beslutning om fravalg af behandling skal accepteres af patientens nærmeste
pårørende, før beslutningen følges, vil denne accept ikke kunne gives af patientens eventuelle
fremtidsfuldmægtige eller værge, uanset at fuldmagtsforholdet eller værgemålet omfatter personlige
forhold, herunder helbredsforhold.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at behandlingstestamentet formentlig fremadrettet vil blive en
del af det kommende Fælles Stamkort, som allerede er under udvikling. Behandlingstestamentet vil i givet
fald udgøre en integreret del af patientens stamkort, som alle relevante sundhedspersoner får adgang til.
Stamkortet etableres efter planen i første omgang som en central online-løsning. Sundhedspersoner vil
kunne tilgå oplysningerne heri digitalt (først via en online-løsning og på sigt via de relevante fagsystemer),
ligesom borgere og pårørende med fuldmagt kan registrere og se dem via Sundhed.dk.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Den gældende livstestamente-ordning er gebyrfinansieret. Det koster således 50 kr. at oprette et
livstestamente.
Behandlingstestamente-ordningen vil formentlig blive integreret i det Fælles Stamkort, som vil kunne tilgås
digitalt. Det vil medføre en administrativ lettelse for sundhedspersoner, som ikke vil skulle ringe til
Rigshospitalet med henblik på at undersøge, om der foreligger tilkendegivelser om fravalg af behandling i
behandlingstestamenter – som det er tilfældet med livstestamenter.
Sundhedspersoner vil således – i takt med udfasningen af livstestamenter – ikke skulle bruge ressourcer på
opkald til Livstestamenteregisteret. Det skal dog i den forbindelse understreges, at det i en periode fortsat
vil være nødvendigt at kontakte Livstestamenteregistret, da allerede oprettede livstestamenter fortsat vil
være gældende.
Etablering af det Fælles Stamkort, hvori oplysninger fra et behandlingstestamente som nævnt formentlig vil
blive integreret, er allerede under udvikling og er finansieret af Handlingsplanen for den ældre medicinske
patient.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
17
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil medføre øget selvbestemmelse og derved en bedre retstilling for patienter. Derudover vil
lovforslaget have positive konsekvenser for borgere, idet et behandlingstestamente vil kunne oprettes
vederlagsfrit via Sundhed.dk.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. september 2017 til 10. oktober 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri,
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Optikerforening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske
Dental
Laboratorier,
Danske
Fodterapeuter,
Danske
Fysioterapeuter,
Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes Landsstyre,
Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre (Naalakkersuisut), Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet (Juridiske Fakultet og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet), Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen En Værdig Død, Landsforeningen LEV,
Landsforeningen Liv&Død, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen
SIND, Lægeforeningen, Læger for aktiv dødshjælp, Muskelsvindfonden, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed,
Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund,
Syddansk Universitet (Samfundsvidenskabelige Fakultet og Sundhedsvidenskabelige Fakultet), Sygeplejeetisk
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
1787212_0018.png
18
Råd, Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Videncenter for Rehabilitering og Palliation, Yngre Læger, ÆldreForum, Ældresagen, Aalborg Universitet
(Juridisk Institut og Sundhedsvidenskabelige Fakultet) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut og Health).
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
It-understøttelse af lovforslaget, dvs.
integrering
af
behandlings-
testamentet i det Fælles Stamkort,
som vil kunne tilgås digitalt, vil
indebære en administrativ lettelse
for sundheds-personer, som ikke
længere vil skulle ringe til
Rigshospitalet med henblik på at
undersøge, om der foreligger
tilkendegivelser om fravalg af
behandling (livstestamenter).
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil medføre øget
selvbestemmelse og derved en bedre
retstilling for patienter. Derudover vil
lovforslaget
have
positive
konsekvenser for borgere, idet et
behandlings-testamente vil kunne
oprettes
vederlagsfrit
via
Sundhed.dk.
Lovforslaget indeholder ikke EU-
retlige aspekter.
Ja
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet, m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Nej
x
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
19
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af sundhedslovens § 15, stk. 2, at en patient på ethvert tidspunkt kan tilbagekalde et samtykke
meddelt efter bestemmelsens stk.1, til bl.a. fortsat behandling, herunder livsforlængende behandling.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, vil det – med ophævelsen af § 25, stk. 1, og
den samtidige ændring af faglige vejledninger – med lovforslaget blive slået fast, at også en habil patient,
som ikke er uafvendeligt døende, vil kunne udøve sin selvbestemmelsesret ved at tilbagekalde sit samtykke
til fortsat livsforlængende behandling, selvom afbrydelsen medfører, at patienten afgår ved døden
umiddelbart efter afbrydelsen.
Da det ikke kan udelukkes at ville stride imod nogle sundhedspersoners etiske opfattelse af
sundhedspersoners forpligtelse til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed som led i deres virksomhed,
foreslås det ved en ny bestemmelse i sundhedslovens
§ 24 a
at fastslå, at en sundhedsperson – hvis det
strider imod den pågældendes etiske opfattelse – ikke vil være forpligtet til at afbryde behandlingen af en
ikke-uafvendeligt døende og habil patient, som ønsker dette, hvis sundhedspersonen vurderer, at
afbrydelsen vil medføre, at patienten afgår ved døden umiddelbart derefter, jf. forslaget til bestemmelsens
1. pkt.
Sundhedspersonen vil derimod være forpligtet til at henvise patienten til en sundhedsperson, som kan
efterkomme patientens ønske – og dermed sikre, at patientens selvbestemmelse kan udøves, jf. det
foreslåede
2. pkt.
Til nr. 2
Efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven må ingen behandling indledes eller fortsættes uden patientens
informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af
lovens §§ 17-19. Bestemmelsen fastsætter den grundlæggende hovedregel om, at al behandling i
sundhedsvæsenet skal være baseret på patientens informerede samtykke.
Derudover gælder for den habile og uafvendeligt døende patient også sundhedslovens § 25, stk. 1. Efter
denne bestemmelse kan en uafvendeligt døende patient afvise behandling, der kun kan udskyde dødens
indtræden. Bestemmelsen fastslår, at uafvendeligt døende patienter i samme omfang som andre patienter
har fuld selvbestemmelsesret og derfor ved en aktuel tilkendegivelse kan afvise en behandling, som kun kan
udskyde dødens indtræden.
En patient anses for uafvendeligt døende, når døden med stor sandsynlighed forventes at indtræde inden for
dage til uger trods anvendelse af de – ud fra den tilgængelige viden om grundsygdommen og dens eventuelle
følgetilstande – foreliggende behandlingstilbud. Uafvendeligt døende patienter kan være patienter i
slutfasen af cancersygdom, og som ikke viser tegn på bedring eller lindring som følge af behandling, eller
patienter med uopretteligt svigt af flere organsystemer, f.eks. hjerne, hjerte, lunger, nyrer, lever, hvor der
trods maksimal understøttende behandling er fortsat forværring af de fysiologiske funktioner.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
20
For disse patienter vil de gældende lægefaglige normer i øvrigt tilsige, at behandling ikke indledes eller
fortsættes.
Både sundhedslovens § 15, stk. 1, og § 25, stk. 1, regulerer således habile uafvendeligt døende patienters
adgang til at afvise, at behandling indledes og til at kræve, at en igangværende behandling afbrydes.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at bestemmelser
om habile patienters adgang til afvise, at behandling indledes og til at kræve en igangværende behandling
afbrudt, reguleres af samme bestemmelse - uanset patientens diagnose og fremtidsudsigter.
Det foreslås derfor, at den gældende § 25, stk. 1, ophæves.
Det vil betyde, at habile uafvendeligt døende patienters adgang til afvise, at behandling indledes og til at
kræve en igangværende behandling afbrudt, reguleres af sundhedslovens § 15, stk. 1, på samme måde som
habile patienter, som ikke er uafvendeligt døende.
Det vil herefter fremstå klarere, at patienter, som ikke er uafvendeligt døende, men habile, på lige fod med
uafvendeligt døende patienter kan afvise, at sundhedspersoner indleder en behandling, ligesom den ikke-
uafvendeligt døende patient kan forlange, at en igangværende behandling afbrydes, uanset om patienten
ved afbrydelse af behandlingen umiddelbart eller på længere sigt derefter afgår ved døden.
Det skal understreges, at patientens tilkendegivelse om fravalg af behandling skal være aktuel. Dette betyder,
at tilkendegivelser om, at sundhedspersoner ikke indleder en behandling og tilkendegivelser om, at en
igangværende behandling afbrydes, skal vedrøre en aktuel eller nært forestående behandling.
Tilkendegivelsen skal således ske i forbindelse med en aktuel sygdomssituation eller i et aktuelt
behandlingsforløb. Aktualitetskravet er imidlertid ikke til hinder for, at en patient i forbindelse med en aktuel
behandling på informeret grundlag kan tilkendegive et ønske om, at behandlingen skal ophøre, når en
forudsigelig situation i sygdomsforløbet indtræder. Et sådant ønske vil skulle respekteres. En patient kan
imidlertid ikke udtrykke ønsker om ikke at blive behandlet, eller at en behandling skal ophøre i forhold til
hypotetiske behandlinger, eller behandlinger, der ligger på et uvist tidspunkt i fremtiden, medmindre
patienten har oprettet et behandlingstestamente, jf. nedenfor.
Det er endvidere vigtigt at understrege, at den foreslåede ændring ikke vil have indholdsmæssig betydning
for de rettigheder, som uafvendeligt døendes patienter allerede har efter gældende ret. Den foreslåede
ændring har alene til hensigt at forenkle de gældende reglerne, således at der for brugere af
sundhedsvæsenet skabes større klarhed over rettighederne.
Endvidere indebærer den foreslåede lovændring og den forudsatte ændring af de gældende faglige
vejledninger, at afbrydelse af behandling for en habil og ikke-uafvendeligt døende patient, som ønsker
behandlingen afbrudt, ikke vil være en overtrædelse af straffelovens drabsbestemmelser, selv om patienten
umiddelbart efter afbrydelsen af behandlingen afgår ved døden. Der henvises til afsnit 2.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Der henvises ligeledes til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, om sundhedspersoners mulighed for at
afstå fra at afbryde en livsforlængende behandling for en ikke-uafvendeligt døende patient, hvis dette strider
imod sundhedspersonens etiske opfattelse.
Til nr. 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
21
Efter gældende ret er overskriften til §§ 26 og 27, der omhandler livstestamenter,
Livstestamenter.
Idet livstestamenteordningen foreslås omlagt til en behandlingstestamenteordning, foreslås det, at
overskriften ligeledes ændres til
Behandlingstestamenter.
Til nr. 4
Det fremgår af § 22, stk. 1, 1. pkt., at bestemmelserne i §§ 15 og 16 om informeret samtykke, § 17 om
mindreårige, § 20 om patientens inddragelse og § 21 om sundhedspersonens ansvar finder tilsvarende
anvendelse for bestemmelserne i kapitel 6 om selvbestemmelse i særlige tilfælde. Det følger af § 22, stk. 1,
2. og 3. pkt., at §§ 18 og 19 ikke finder anvendelse på bestemmelserne i kapitel 6 (om selvbestemmelse i
særlige tilfælde) og at § 17 om mindreårige ikke finder anvendelse for § 26 om livstestamenter.
§ 26 regulerer den gældende livstestamenteordning.
Idet livstestamenteordningen foreslås omlagt til en behandlingstestamenteordning, foreslås det, at ordlyden
af bestemmelsen tilpasses, således at benævnelsen ”livstestamenter” i de nævnte bestemmelser erstattes
af ”behandlingstestamenter.”
Som anført under de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.1. foreslås det, at også et behandlingstestamente
– som med livstestamenter – skal kunne oprettes af enhver, der er fyldt 18 år og ikke er under værgemål, der
omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5. Dette betyder, at børn og
unge under 18 år, og personer, som er under værgemål, der omfatter personlige forhold, eksempelvis i
tilfælde af sindssygdom, svær demens, hæmmet psykisk udvikling eller anden form for alvorligt svækket
helbred, ikke vil kunne oprette et behandlingstestamente.
I det tilfælde, at en habil person i et behandlingstestamente har fravalgt livsforlængende behandling som
eksempelvis uafvendeligt døende, og siden hen bliver sindssyg eller befinder sig i en tilstand, som ganske må
ligestilles hermed, vil en sådan tilkendegivelse derimod være bindende for sundhedspersonen, jf. nærmere
under de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.1. og bemærkningerne til § 1, nr. 11. Det betyder, at der ikke
efter psykiatrilovens § 13 kan træffes bestemmelser om tvangsmæssig livsforlængende behandling for en
somatisk sygdom, hvis patienten i et behandlingstestamente har fravalgt sådan behandling.
Det skal understreges, at det ikke vil være muligt for en pårørende til en person, som – mens den pågældende
var habil – har oprettet et behandlingstestamente, at foretage en ændring af dette testamente. Et oprettet
behandlingstestamente vil med andre ord være bindende, indtil den habile person, som har oprettet det,
måtte ændre det (under forudsætning af, at den pågældende fortsat er habil).
Til nr. 5
Efter § 26, stk. 2 og 5, kan der i et livstestamente optages bestemmelser om, at der ikke ønskes
livsforlængende behandling i en situation, hvor testator er uafvendeligt døende, og at der ikke ønskes
livsforlængende behandling i tilfælde af, at sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop
eller lignende har medført så svær invaliditet, at testator varigt vil være ude af stand til at tage vare på sig
selv fysisk og mentalt (svært invaliderede/permanent vegetative patienter).
Der foreslås en mindre modernisering af ordlyden af bestemmelserne ved at ændre ordet testator til
patienten, idet ordningen har relevans for nuværende eller kommende patienter.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
22
Forslaget er således alene udtryk for en sproglig tilpasning.
Til nr. 6
Efter § 26, stk. 2 og 5, kan der i et livstestamente optages bestemmelser om, at der ikke ønskes
livsforlængende behandling i en række situationer, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 5, ovenfor.
Af hensyn til overskueligheden og systematikken i bestemmelsen foreslås mindre ændringer af
bestemmelsen, herunder ændring af punktform samt store og små bogstaver.
Forslaget er alene udtryk for en sproglig tilpasning.
Til nr. 7
Der foretages med forslaget en sproglig rettelse som konsekvens af den foreslåede ændrede punktopstilling,
jf. bemærkningerne til § 1, nr. 6.
Til nr. 8
Efter § 26, stk. 2, kan der i livstestamentet optages bestemmelser om, at patienten ikke ønsker
livsforlængende behandling i en situation, hvor patienten er uafvendeligt døende, eller i situationer hvor
sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop eller lignende har medført så svær invaliditet,
at patienten varigt vil være ude af stand til at tage vare på sig selv fysisk og mentalt, herunder en såkaldt
permanent vegetativ tilstand.
Sundheds- og Ældreministeriet ønsker at styrke selvbestemmelsesmulighederne for patienter i forhold til
fravalg af behandling, således at det gældende livstestamente foreslås omdannet til et
behandlingstestamente, som skal kunne være relevant for flere patienter og sygdomssituationer. Dette vil
sikre, at forpligtelsen til at følge tilkendegivelser om ikke at modtage livsforlængende behandling potentielt
udvides til at gælde en større patientgruppe.
Med det foreslåede
nr. 3
i § 26, stk. 2, foreslås, at behandlingstestamentet, som i dag (i
livstestamenteordningen) gælder for uafvendeligt døende og svært invaliderede/permanent vegetative
patienter, ligeledes vil skulle gælde ikke-uafvendeligt døende patienter, for hvem behandlingen måske kan
føre til overlevelse, men hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vurderes at være
meget alvorlige og lidelsesfulde.
Vurderingen af, om de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen er meget alvorlige eller
lidelsesfulde, vil bero på en konkret, individuel vurdering af den enkelte patient.
Omfattet af bestemmelsen vil typisk være større mutilerende (lemlæstende) operative indgreb med fjernelse
af normale kropsfunktioner (føde- og væskeindtag, udskillelse af affaldsstoffer, vejrtrækning) og
kropsidentitet (f.eks. åbentstående brystkasse eller bug).
Det vil også være tilfældet, hvis patienten under alle omstændigheder må antages at få svære, uoprettelige
hjerneskader, som med sikkerhed vil medføre, at patienten vil blive afskåret fra enhver form for egentlig
menneskelig kontakt, eller at der vil være meget svære begrænsninger for en sådan.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
23
Det sikres således med forslaget til et nyt nummer 3 i § 26, stk. 2, at man i et behandlingstestamente kan
tilkendegive, at man ikke ønsker, at der iværksættes eller fortsættes en livsforlængende behandling, som
måske nok kan føre til, at patienten overlever, men hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af
behandlingen vurderes at være meget alvorlige og lidelsesfulde, jf. ovenfor.
Til nr. 9
Folketinget vedtog den 2. juni 2017 lov nr. 655 af 8. juni 2017 om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile. Efter denne lov kan en læge eller tandlæge med samtykke fra patientens
nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig eller ved tilslutning fra en anden læge eller tandlæge
behandle varigt inhabile patienter ved tvang. Lægen og tandlægen kan ligeledes træffe beslutning om at
anvende andre tvangsforanstaltninger med henblik på at gennemføre tvangsbehandlingen, herunder fysisk
fastholdelse, tvangsindlæggelse m.v.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås, at patienter på forhånd skal kunne tilkendegive, at de ikke ønsker at blive udsat for tvang i
forbindelse med somatisk behandling i henhold til denne lov.
Med det foreslåede
stk. 4
i sundhedslovens § 26 foreslås det, at der i behandlingstestamentet etableres en
ordning, der giver patienter adgang til - mens de er habile - at fravælge, at lov om anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile skal finde anvendelse på vedkommende, hvis de en dag bliver varigt
inhabile, f.eks. udvikler demens el. lign.
Forslaget betyder, at en patient, som f.eks. ved, at vedkommende udvikler demens og en dag ikke vil være i
stand til at tage vare på sig selv, vil kunne tilkendegive, at vedkommende ikke ønsker at blive
tvangsbehandlet, når demensen indtræder og vedkommende afviser en sundhedsfaglig nødvendig
behandling.
Har vedkommende tilkendegivet et sådant ønske, vil det få den konsekvens, at patienten ikke modtager den
nødvendige sundhedsfaglige behandling, hvis den pågældende modsætter sig behandling i ord eller handling.
En tilkendegivelse efter den foreslåede bestemmelse vil kunne kombineres med en tilkendegivelse om, at
udførelsen af beslutningen i praksis forudsætter patientens pårørendes accept, jf. nærmere under
bemærkningerne til § 1, nr. 11.
Til nr. 10
Efter sundhedslovens § 26, stk. 4, skal en sundhedsperson, som i tilfælde, hvor patienten ikke selv er i stand
til at udøve sin selvbestemmelsesret, påtænker at iværksætte livsforlængende behandling af en uafvendeligt
døende patient eller påtænker at fortsætte livsforlængende behandling i en situation som nævnt i stk. 2, nr.
2 (svært invaliderede/permanent vegetative patienter), kontakte Livstestamenteregisteret med henblik på
at undersøge, om der foreligger et livstestamente.
Bestemmelsen omhandler således sundhedspersoners pligt til at undersøge, hvorvidt patienter har
tilkendegivet ønsker i livstestamentet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
24
Lægen undersøger i dag, om der foreligger et livstestamente ved at kontakte Livstestamenteregisteret på
Rigshospitalet.
Lægen skal ved henvendelse til registret opgive sit navn og et telefonnummer, hvortil der kan ringes tilbage,
samt patientens navn og personnummer. Lægen vil blive bedt om at opgive sit personnummer.
Livstestamenteregistret vil herefter ringe lægen op. Lægen skal bekræfte oplysning om patientens navn,
adresse og personnummer. Registrerede oplysninger om patienten vil blive læst op, og lægen vil blive bedt
om at gentage det oplyste.
Som konsekvens af, at livstestamentet omlægges til et behandlingstestamente med øgede
fravalgsmuligheder, foreslås pligten til at undersøge, om patienter har tilkendegivet ønsker om fravalg af
behandling i forskellige situationer, tilsvarende udvidet.
Det foreslås, at sundhedspersoner fremadrettet også skal undersøge behandlingstestamentet i situationer,
hvor der påtænkes indledt eller fortsat livsforlængende behandlingen af patienter, hvor behandlingen måske
kan føre til overlevelse, men hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vurderes at
være meget alvorlige og lidelsesfulde.
Det foreslås ligeledes, at sundhedspersoner også skal undersøge behandlingstestamentet, når der påtænkes
truffet beslutning om og udført behandling af varigt inhabile patienter efter lov om anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile.
Idet behandlingstestamentet formentlig vil blive en del af det kommende Fælles Stamkort, vil adgangen til at
undersøge, om patienten har et behandlingstestamente, blive enkel – og i alle tilfælde nemmere end i dag
(med Livstestamenteordningen). Sundhedspersonen vil kunne tilgå oplysningerne om patientens
tilkendegivelser i et behandlingstestamente via en online-løsning og på sigt via de relevante fagsystemer.
Til nr. 11
Efter gældende ret kan patientens pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig ikke tilsidesætte eller på
anden måde udøve indflydelse på patientens tilkendegivelser i et livstestamente.
Det vil også være udgangspunktet for tilkendegivelser i et behandlingstestamente, jf. den foreslåede § 26,
stk. 6,
1. pkt.,
hvoraf det følger, at patientens nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig ikke kan
modsætte sig patientens fravalg af behandling efter stk. 2 og 4.
Med henblik på at sikre pårørendeinddragelse i det omfang, som patienten ønsker, og med henblik på at
afbøde eventuelle negative følger af det faktum, at et behandlingstestamente alt andet lige er udtryk for en
patients ønsker i det øjeblik, den pågældende lader sine ønsker registrere, foreslås det, at der etableres en –
for den ikke-uafvendeligt døende patient valgfri – sikkerhedsgaranti: Patienten gives efter forslaget til § 26,
stk. 6,
2. pkt.,
mulighed for at bestemme, at patientens beslutning om fravalg af behandling som hhv. ikke-
uafvendeligt døende (§ 26, stk. 2, nr. 2 og 3) og varigt inhabil (§ 26, stk. 4) forudsætter de pårørendes,
værgens eller fremtidsfuldmægtigens accept. En lignende ordning kendes fra organdonationsområdet.
Med den foreslåede ordning vil fravalg af livsforlængende behandling som ikke-uafvendeligt døende (§ 26,
stk. 2, nr. 2 og 3) og fravalg af, at lov om anvendelsen af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile skal
finde anvendelse (§ 26, stk. 4), således kunne gøres betinget af, at patientens pårørendes, værges eller
fremtidsfuldmægtigs tilslutning.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
25
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis patienten
ikke
har angivet, at patientens ønske om fravalg af
behandling forudsætter enten de pårørendes, værgens eller fremtidsfuldmægtigens accept, skal patientens
tilkendegivelse i behandlingstestamentet respekteres. De pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen
kan således kun modsætte sig effektuering af en tilkendegivelse i behandlingstestamentet, hvis patienten
har bestemt, at dette skal være tilfældet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 6, 2. pkt.
Forudsætningen for, at en værge eller en fremtidsfuldmægtig kan give sin accept af patientens beslutning,
er, at fuldmagtsforholdet eller værgemålet omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold.
Patientens tilkendegivelser i behandlingstestamentet vil gå forud for andre repræsentationsordninger. Det
betyder, at det alene er henholdsvis den nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen
(afhængigt af patientens beslutning), som vil kunne give sin accept af patientens beslutning. Har patienten i
et behandlingstestamente eksempelvis tilkendegivet, at patientens beslutning om fravalg af behandling skal
accepteres af patientens nærmeste pårørende, vil denne accept ikke kunne gives af patientens eventuelle
fremtidsfuldmægtig eller værge, uanset at fuldmagtsforholdet eller værgemålet omfatter personlige forhold,
herunder helbredsforhold.
Det skal understreges, at det følger modsætningsvist af den foreslåede § 26, stk. 6, 2. pkt., at det ikke vil være
muligt at bestemme, at fravalg af livsforlængende behandling som uafvendeligt døende patient forudsætter
de pårørende, værgens eller fremtidsfuldmægtigens accept.
Om det forhold, at behandlingstestamenter efter forslaget i alle tilfælde er bindende for sundhedspersonen,
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 12.
Til nr. 12
Efter sundhedslovens § 26, stk. 5, er testators ønske i medfør af stk. 2, nr. 1 (dvs. uafvendeligt døende
patienters fravalg af livsforlængende behandling), bindende for sundhedspersonen, medens et ønske efter
stk. 2, nr. 2, (dvs. svært invaliderede/permanent vegetative patienters fravalg af livsforlængende behandling)
er vejledende for sundhedspersonen og skal indgå i dennes overvejelser om behandling.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at alle tilkendegivelser i et behandlingstestamente bør
være bindende for sundhedspersonen.
Det foreslås på denne baggrund, at sundhedslovens § 26, stk. 5, som bliver stk. 7, ændres, således at det
fremgår, at alle tilkendegivelser i et behandlingstestamente er bindende for sundhedspersonen, dvs. både
tilkendegivelser om fravalg af livsforlængende behandling, jf. § 26, stk. 2, nr. 1-3, og tilkendegivelser om
fravalg af tvangsbehandling efter lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, jf.
stk. 4.
Forslaget medfører, at sundhedspersoner skal undlade at indlede eller fortsætte behandling, hvis patienten
har fravalgt dette i et behandlingstestamente.
Det bemærkes, at det fortsat vil bero på en lægefaglig vurdering, om en patient er omfattet af patientgruppen
for et behandlingstestamente, dvs. om patienten må anses for at være uafvendeligt døende (nr. 1), svært
invalideret/permanent vegetativ (nr. 2) eller i en situation, hvor behandlingen kan føre til overlevelse, men
hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af behandlingen vurderes at være meget alvorlige og
lidelsesfulde (nr. 3).
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
26
For fuldstændighedens skyld skal det for så vidt angår uafvendeligt døende patienter særligt fremhæves, at
det følger af § 25, stk. 2, der bliver stk. 1, jf. forslaget til § 1, nr. 2, at en sundhedsperson kan undlade at
påbegynde eller fortsætte en livsforlængende behandling af en uafvendeligt døende patient.
Til nr. 13
Det foreslås i § 26 efter stk. 5, som bliver stk. 7, at indsætte et nyt stykke. Med det foreslåede stk. 8 foreslås
det, at sundhedsministeren bemyndiges til at fastætte regler om behandlingstestamenters oprettelse,
udformning, registrering og tilbagekaldelse m.v.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastætte regler om, hvorledes behandlingstestamenter
oprettes og opbevares, procedurer for oprettelse og ændring af behandlingstestamentet, det nærmere
indhold af behandlingstestamentet, samt ansvaret for og adgangen til registreringen i
behandlingstestamentet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er forventningen, at der i en periode efter lovens ikrafttræden den 1.
januar 2019 både vil findes livstestamenter og behandlingstestamenter.
Da det ikke vil være hensigtsmæssigt at afskaffe livstestamenteordningen med den virkning, at allerede
oprettede livstestamenter mister deres gyldighed, foreslås det fastsat i
stk. 2,
at det er de hidtil gældende
regler, der finder anvendelse på livstestamenter oprettet inden lovens ikrafttræden den 1. januar 2019. Det
betyder bl.a., at tilkendegivelser om fravalg af livsforlængende behandling som svært invalideret/permanent
vegetativ patient i livstestamenter oprettet før denne dato (som hidtil) alene vil være vejledende for
sundhedspersonen – og ikke bindende, som det vil blive med den nye behandlingstestamenteordning.
Til § 3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
1787212_0027.png
27
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af
24. september 2016, som ændret ved [..], foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 24 indsættes:
»
Afbrydelse af livsforlængende behandling af ikke-
uafvendeligt døende
§ 24 a.
Tilbagekalder en patient, som ikke er
uafvendeligt døende, et informeret samtykke efter
§ 15, stk. 1, jf. stk. 2, om fortsat livsforlængende
behandling, er en sundhedsperson ikke forpligtet til
at afbryde behandlingen, hvis sundhedspersonen
vurderer, at afbrydelsen vil medføre, at patienten
umiddelbart derefter afgår ved døden, i det omfang
dette vil stride imod sundhedspersonens etiske
opfattelse. Det påhviler i et sådant tilfælde
sundhedspersonen at henvise patienten til en
sundhedsperson, som kan efterkomme patientens
selvbestemmelse.«
Behandling af uafvendeligt døende
§ 25.
En uafvendeligt døende patient kan afvise
2.
§ 25, stk. 1, ophæves.
behandling, der kun kan udskyde dødens
indtræden.
Stk. 2.
Såfremt en uafvendeligt døende patient ikke Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og 2.
længere er i stand til at udøve sin
selvbestemmelsesret, kan en sundhedsperson
undlade at påbegynde eller fortsætte en
livsforlængende behandling, jf. § 26, stk. 3.
Stk. 3.
En uafvendeligt døende patient kan modtage
de smertestillende, beroligende eller lignende
midler, som er nødvendige for at lindre patientens
tilstand, selv om dette kan medføre fremskyndelse
af dødstidspunktet.
3.
Overskriften før § 26 affattes således:
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
1787212_0028.png
28
Livstestamenter
»Behandlingstestamenter«
4.
I
§ 22
ændres »livstestamenter« til:
»behandlingstestamenter«, i
§ 26, stk. 1, 2,
og
4
ændres
»livstestamente«
til:
»behandlingstestamente«, og i
§ 26, stk. 1, 2. pkt.,
og
stk. 4,
ændres »livstestamentet« til:
»behandlingstestamentet«.
§ 26.---
Stk. 2.
I et livstestamente kan optages
5.
I
§ 26, stk. 2, nr. 1
og
2,
ændres »testator« til:
bestemmelser om, at
»patienten«, og i stk. 5 ændres »testators« til:
1) der ikke ønskes livsforlængende behandling i »patientens«.
en situation, hvor testator er uafvendeligt
døende, og
2) der ikke ønskes livsforlængende behandling i
tilfælde
af,
at
sygdom,
fremskreden
alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign.
har medført så svær invaliditet, at testator varigt
vil være ude af stand til at tage vare på sig selv
fysisk og mentalt.
Stk. 3-4.
---
Stk. 5.
Testators ønske i medfør af stk. 2, nr. 1, er
bindende for sundhedspersonen, medens et ønske
efter stk. 2, nr. 2, er vejledende for
sundhedspersonen og skal indgå i dennes
overvejelser om behandling.
6.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter »bestemmelser om,
at«: »patienten ikke ønsker:«, og i stk. 2, nr. 1 og 2,
ændres »der ikke ønskes livsforlængende
behandling« til: »livsforlængende behandling«.
7.
I
§ 26, stk. 2, nr. 1
ændres »døende, og« til:
»døende.«
8.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter nr. 2 som nyt
nummer:
»3) Livsforlængende behandling i en situation, hvor
behandlingen kan føre til overlevelse, men hvor de
fysiske konsekvenser af sygdommen eller af
behandlingen vurderes at være meget alvorlige og
lidelsesfulde.«
9.
I
§ 26
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. I behandlingstestamentet kan patienten
tilkendegive, at patienten ikke ønsker at modtage
behandling med brug af tvang efter reglerne herom
i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 459: Udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning), fra sundhedsministeren
1787212_0029.png
29
Stk. 4.
Såfremt en sundhedsperson, i tilfælde hvor
patienten ikke selv er i stand til at udøve sin
selvbestemmelsesret, påtænker at iværksætte
livsforlængende behandling af en uafvendeligt
døende eller påtænker at fortsætte livsforlængende
behandling i en situation som nævnt i stk. 2, nr. 2,
skal
sundhedspersonen
kontakte
Livstestamenteregisteret, jf. § 27, med henblik på at
undersøge, om der foreligger et livstestamente.
Stk. 5.
Testators ønske i medfør af stk. 2, nr. 1, er
bindende for sundhedspersonen, medens et ønske
efter stk. 2, nr. 2, er vejledende for
sundhedspersonen og skal indgå i dennes
overvejelser om behandling.
10.
I
§ 26, stk. 4,
som bliver stk. 5, ændres
»livsforlængende behandling af en uafvendeligt
døende eller påtænker at fortsætte livsforlængende
behandling i en situation som nævnt i stk. 2, nr. 2,«
til: »eller fortsætte livsforlængende behandling i de
situationer, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3, eller at
iværksætte behandling i situationer omfattet af stk.
4«, og »kontakte Livstestamenteregisteret, jf. § 27,
med henblik på at undersøge,« ændres til:
»undersøge,«.
11.
I
§ 26
indsættes efter stk. 4, som bliver stk. 5,
som nyt stykke:
»Stk. 6. Patientens nærmeste pårørende, værge
eller fremtidsfuldmægtig kan ikke modsætte sig
patientens fravalg af behandling efter stk. 2 og 4.
Patienten kan dog i behandlingstestamentet
bestemme, at fravalg af behandling efter stk. 2, nr.
2 og 3, og stk. 4, forudsætter patientens nærmeste
pårørendes, værges eller fremtidsfuldmægtigs
accept.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
12.
I
§ 26, stk. 5,
som bliver stk. 7, ændres »stk. 2,
nr. 1« til: »stk. 2 og 4», og efter
»sundhedspersonen« udgår: », medens et ønske
efter stk. 2, nr. 2, er vejledende for
sundhedspersonen og skal indgå i dennes
overvejelser om behandling«.
13.
I
§ 26
indsættes efter stk. 5, som bliver stk. 7,
som nyt stykke:
Stk. 8.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om behandlingstestamenters oprettelse,
udformning, registrering og tilbagekaldelse m.v.