Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 330, SUU Alm.del Bilag 440
Offentligt
1783838_0001.png
B
USINESS CASE
Smarte investeringer i kernevelfærden
Forslagets
titel:
Kort resumé:
Tidlig indsats for de 0-2-årige
Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen ønsker at udvide viften af
tværfaglige, forebyggende indsatser til også at omfatte de 0-2 årige og deres familier,
som er i risikozonen for at udvikle mere omfattende problemer, der med tiden bli-
ver vanskeligere og mere ressourcekrævende at løse. Formålet er via et pilotprojekt,
at sætte ind så tidligt som muligt overfor børn i begyndende mistrivsel og ikke-
alderssvarende udvikling ved at støtte forældrene i at sikre en god omsorg for barnet
og en god forældre-barn tilknytning. Indsatsen går ud på dels at styrke opsporingen
af de helt små børn gennem et forbedret samarbejde med hospitaler og jordmødre
og gennem en kvalificeret screening af familien ved sundhedsplejebesøg, dels at
sætte ind med en forebyggende indsats med et tværfagligt BUF-SOF team.
Fremstillende
Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen
forvaltning:
Øvrige berør-
Økonomiforvaltningen
Socialforvaltningen
te forvaltnin-
Kultur- og Fritidsforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen
ger:
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Beskæftigelses- og Integrationsfor-
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
valtningen
Side 1 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0002.png
1. Forslagets samlede økonomiske konsekvenser
1000 kr. 2016 p/l
Styring-
sområ-
de
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Varige ændringer
Tværfagligt team
Besparelser
foranstaltninger
Besparelser
sociale normerin-
ger og støttepæda-
gogpuljen (socio-
emotionelle)
Samlet
varig
ændring
Implemente-
ringsomkostnin-
ger
Etablering
af
tværfagligt team
Fælles kompeten-
ceudvikling
ADBB certificering
mv.
Samlede imple-
menteringsom-
kostninger
Samlet
økono-
misk påvirkning
Tilbagebetalingstid
baseret på service-
effektivisering
Tilbagebetalingstid
baseret på total-
økonomi
Service
Service
Service
5.400
-900
-4.500
6.000
-1.500
-4.500
7.500
-3.900
-5.000
7.500
-3.900
-5.000
7.500
-3.900
-5.000
7.500
-3.900
-5.000
7.500
-4.800
-5.000
7.500
-4.800
-5.000
7.500
-4.800
-5.000
7.500
-4.800
-5.000
7.500
-4.800
-5.000
7.500
-4.800
-5.000
7.500
-6.600
-5.000
0
0
-1.400
-1.400
-1.400
-1.400
-2.300
-2.300
-2.300
-2.300
-2.300
-2.300
-4.100
Service
Service
Service
2.100
600
800
3.500
1.500
1.500
3.500
1.500
-1.400
-1.400
-1.400
-1.400
-2.300
-2.300
-2.300
-2.300
-2.300
-2.300
-4.100
6
6
2. Baggrund og formål
Børn og unge, der tidligt i deres liv er kommet bagud i deres udvikling som følge af mistrivsel, svag
forældre-barn kontakt eller ringe forældreevner, vil med tiden ikke udvikle sig alderssvarende, hvilket
får betydning for deres indlæringsevne, trivsel og sociale kompetencer. Hvis der ikke sættes tidligt nok
ind over de her børn, vil de med tiden udvikle mere omfattende vanskeligheder og have behov for mere
indgribende støtte. Det giver i Børne- og Ungdomsforvaltningen sig bl.a. udslag i udgifterne til f.eks.
støttepædagoger, specialundervisning samt tværfaglig support til målgruppen og brugen af specialtilbud
på både dagtilbud og skoleområdet. I Socialforvaltningen viser det sig på få underretninger på de mind-
ste børn og et boom i udgifterne til mere indgribende foranstaltninger, når børnene bliver ældre.
Side 2 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0003.png
Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen ønsker at flere børn kommer godt fra start og
forbliver i almenområdet, hvilket kræver investeringer i den helt tidlige og tværfaglige indsats. Forslaget
skal ses i sammenhæng med Børne- og Ungdomsforvaltningens tidlig indsats investeringscase for de 0-
6-årige.
3. Forslagets indhold
Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen ønsker at få opsporet de ca. 15 %
1
af børne-
ne, der bremses i deres udvikling pga. begyndende mistrivsel og/eller svag forældre-barn tilknytning
langt tidligere end det sker i dag. De to forvaltninger vil derfor investere i et pilotprojekt i 3 områder,
hvor det tværfaglige samarbejde mellem Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen udvi-
des til også at omfatte de helt små børn, og hvor forældrene trænes i at være bedre forældre for deres
barn. Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen har i dag et samarbejde på daginstituti-
ons- og skoleområdet, og med dette forslag vil der være en sammenhængende indsats mellem de to
forvaltninger på hele 0-16 år området.
Målgruppe
Målgruppen for indsatsen er børn i alderen 0-2 år og deres forældre. Barnet skal udvise tegn på en ikke-
aldersvarende udvikling fx som følge af en svag tilknytning til forældrene. Familierne, som indsatsen
igangsættes for, er de familier, hvor sundhedsplejens i forbindelse med behovsbesøg vurderer, at der er
brug for at iværksætte en indsats.
Indsats
Indsatsen indeholder følgende:
Opsporing: Det tværsektorielle samarbejde mellem hospitaler, jordemødre, praktiserende læger og
den kommunale sundhedspleje skal styrkes, så sundhedsplejen får kendskab til udsatte og sårbare
familier allerede før fødslen, og så sundhedsplejen kan påbegynde indsatsen omkring barn og fami-
lie endnu tidligere end i dag.
Screening: Sundhedsplejersken screener systematisk i forbindelse med behovsbesøget. Screeningen
skal pege på, hvilke børn og familier, der kan få hjælp af det tværfaglige team.
Tværfagligt team og forældreuddannelse: Hvis forældrene ønsker hjælp
2
, opstarter det tværfaglige
BUF-SOF team et forløb med familien i hjemmet. I forløbet kommer forældrene systematisk igen-
nem en række fast definerede temaer omkring varetagelsen af forældrerollen, samspillet med bar-
net, struktureret hverdag mv. Forløbet vil både have elementer af udvidet sundhedspleje, socialråd-
givning og decideret forældretræning. Det tværfaglige BUF-SOF team skal indeholde både sund-
hedsfaglige (med fokus på småbørn), socialrådgiver- og familiebehandlingskompetencer. Der ar-
bejdes ud fra en allerede eksisterende metode. Hvilken skal konkretiseres i opstartsperioden.
1
2
http://www.sfi.dk/pressemeddelelser-4599.aspx?Action=1&NewsId=2699&PID=9206
Hvis forældrene ikke ønsker hjælp vil det give anledning til bekymring. Det tværfaglige team skal dermed vurdere,
om der er behov for at underrette Socialforvaltningen. Hvis bekymringen ikke er stor nok, skal sundhedsplejersken
følge familien og se, om bekymringen vokser
Side 3 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0004.png
Barnet reserveres en plusplads i området: Når barnet skal starte i daginstitution, er der reserveret
en plusplads
3
til barnet. Barnet får dermed et højkvalitetsdagtilbud, som sikrer det videre arbejde
barnets udvikling og trivsel. Sundhedsplejersken kommer inden opstart og 3 måneder efter opstart
på besøg i institutionen sammen med familien for at sikre overgangen til dagtilbuddet
4
.
Kompetenceudvikling: Engangsinvestering i fælles kompetenceudvikling af medarbejderne i det
tværfaglige BUF-SOF team og medarbejdere i pluspladsinstitutionerne i den fælles teori og meto-
de, der skal benyttes i forældreuddannelsen.
4. Økonomi
Økonomi Socialforvaltningen:
Der skal afsættes varige midler til seks årsværk (0,5 mio. kr. pr. årsværk) jf. tabel 1. De 3,0 mio. kr. i
varig drift dækkes i 2019 og frem af effektiviseringerne i Socialforvaltningen. I 2017-2018 dækkes udgif-
ten kun delvist af effektiviseringerne, hvorfor de resterende midler ansøges dækket af investeringspul-
jen, som en investering i etablering af teamet, svarende til en udgift på 2,1 mio. kr. i 2017 og 1,5 mio. kr.
i 2018.
Det forventes, at der vil være nogle børn og familier, der vil blive opsporet og få en indsats tidligere end
de ellers ville. Denne stigning i antallet af børn og familier, der vil have behov for foranstaltninger vil
dog blive opvejet af, at projektet også vil forhindre, at børn og familier, der ellers ville have haft behov
for en foranstaltning, bliver hjulpet af projektet og derfor ikke vil have behov for en foranstaltning.
Socialforvaltningen forventer, at projektet vil forebygge behovet for foranstaltninger for flere familier
end der vil blive opsporet nye familier.
Da Socialforvaltningen generelt ser et mønster, hvor der er få og generelt billigere foranstaltninger på
de små børn, og omvendt mange og dyre foranstaltninger på de større børn, har dette investeringsfor-
slag en stigende profil på besparelserne. Hvor investeringscasen går i nul efter 6 år, vil man efter 12 år
se en stor besparelse på foranstaltninger. De stigende besparelser kan ses i nedenstående tabel:
Årstal
Barnets
alder
Foran-
stalt-
ninger
sparet
2017
0
2018
1
2019
2
2020
3
2021
4
2022
5
2023
6
2024
7
2025
8
2026
9
2027
10
2028
11
2029
12
1 anbrin-
gelse på
døgninsti-
tution á
5 forebyg-
1 anbringelse i familiepleje á
2 anbringelser i familiepleje á 0,5 mio. kr. og 1,2 mio.
gende foran- 0,5 mio. kr. og 8 forebyg-
6 forebyggende foranstaltninger á 0,1 mio. kr., 1 an-
staltninger á gende foranstaltninger á 0,1
kr.
bringelse i
0,1 mio. kr. mio. kr.
familieple-
je á 0,5
mio. kr.
samt 5
En plusplads er en plads i et højkvalitetsdagtilbud. Den koster ikke ekstra ressourcer for Børne- og Ungdomsforvalt-
ningen.
4
Forudsætter, at Børne- og ungdomsforvaltningens investeringscase 0-6 år vedtages, da der her ligger midler til sund-
hedsplejerskens overlevering til dagtilbud
Side 4 af 8
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0005.png
forebyg-
gende
foran-
staltninger
Økonomi Børne- og Ungdomsforvaltningen:
Oveni de 5 sundhedsplejerskebesøg alle familier får, så afsættes der et forløb på gns.7 besøg pr.
barn/familie, hvilket svarer til 9 årsværk af 500.000 kr. dvs. i alt 4,5 mio.kr. i varige midler. De resteren-
de tre besøg finansieres via de ekstra 3 mio. kr., der blev afsat i budget 2014 til øget frekvensbesøg til de
20 procent med sårbare og udsatte. Midlerne til sundhedsplejens to overgangsbesøg ved barnets opstart
i dagtilbud dækkes af Børne- og Ungdomsforvaltningens investeringscase for de 0-6-årige.
Det forventes, at der kan indhentes en besparelse på støttepædagogressourcer baseret på et fald i børn
med støttebehov på grund af socio-emotionelle problemer allerede i dagtilbudsalderen. Hertil kommer
en besparelse i de sociale normeringer, da børnene fremover tildeles en plusplads. Den samlede bespa-
relsen er sat til kr. 4,5 mio. årligt frem til 2018, herefter er den på 5. mio. kr. årligt. Effektiviseringen
kan indhentes ved at reducere ca. 1,8 mio. kr. i budgettet til støttepædagoger på 0-5 års området (sva-
rende til 5 % af det samlede budget på 35,2 mio. kr.) og ca. 3,2 mio. kr. i budgettet til sociale normerin-
ger på 0-5 års området fraregnet forældrebetaling (svarende til 5% af det samlede budget på ca. 68 mio.
kr.).
Tabel 1. Varige ændringer, service
1000 kr. (2016 p/l.)
2017
2018
Tværfagligt BUF-SOF
team
5.400
6.000
Besparelser på foran-
staltninger
-900
-1.500
Besparelser på sociale
normeringer og støtte-
pædagogpuljen (socio-
emotionelle)
-4.500
-4.500
Varige ændringer totalt,
service
0
0
2019
7.500
-3.900
2020
7.500
-3.900
2021
7.500
-3.900
2022
7.500
-3.900
-5.000
-900
-5.000
-900
-5.000
-1.400
-5.000
-1.400
Investering
Der afsættes 3,6 mio. kr. i 2017-2018 til dækning af Socialforvaltningens udgifter til det tværfaglige
team, som ikke kan dækkes af effektiviseringer før 2019. Der afsættes derudover 600 t. kr. til fælles
kompetenceudvikling og 800 t. kr. ADBB certificering mv.
Tabel 2. Serviceinvesteringer i forslaget
1000 kr. (2016 p/l.)
2017
2018
2019
2020
I alt
Innovati-
ons-pulje
Side 5 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0006.png
(sæt X)
Etablering af tværfagligt team
Kompetenceudvikling
Investeringer totalt, service
2.100
1.400
3.500
1.500
1.500
0
0
3.600
1.400
5.000
5. Fordeling på udvalg
Børne- og Ungdomsforvaltningen varetager udgifter forbundet med sundhedspleje og effektiviseringen
på sociale normering og støttepædagogpuljen.
Socialforvaltningen varetager udgiften i forbindelse med socialrådgivere og er ansvarlig for effektivise-
ringen på foranstaltninger.
Serviceinvesteringen på 3,9 mio. kr. til etablering af tværfagligt team får til Socialforvaltningen, og ser-
viceinvesteringen på 1,4 mio. kr. til kompetenceudvikling går til Børne- og Ungdomsforvaltningen.
6. Implementering af forslaget
Projektledelsen deles mellem Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen. Det forventes,
at der til en opstart skal være en konkretisering af projektets kommissorium herunder de metodiske
tilgange, der skal anvendes i projektet. Her trækkes der på erfaringer fra skole- og daginstitutionssocial-
rådgiverordningerne. I samme periode skal der udvælges et screeningsværktøj, som sundhedsplejersker-
ne skal benytte til at vurdere, om der skal igangsættes et forløb med familien.
Herefter skal der udvælges de tre lokalområder, hvor projektet skal gennemføres. Når de tværfaglige
BUF-SOF teams er ansat, gennemføres en introduktionsperiode, hvor projektdeltagerne kompetence-
udvikles. Det forventes, at den indledende konkretisering af projektet og den efterfølgende introdukti-
onsperiode kan ske indenfor de første tre måneder af 2017. Herefter kan projektet opstartes.
7. Inddragelse af medarbejdere, virksomheder og borgere
Projektet udvikles i samarbejde med medarbejdere i Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvalt-
ningen i det lokalområde, projektet igangsættes i, herunder også de medarbejdere, der ansættes i projek-
tet. Civilsamfundsaktører i lokalområdet inddrages også i forhold til at sikre, at familien kan drage nytte
af tilbud i området. Noget som ressourcesvage forældre normalt ikke selv er gode til at opsøge.
8. Forslagets effekt
På kort sigt:
Familien får en tidlig men mindre indgribende indsats
Forældrene støttes i at opnå en god forældre-barn relation, der kan udvikle barnet på en alders-
svarende måde
Familien får en helhedsorienteret indsats, der både omfatter et sundhedsplejersketilbud og soci-
al støtte. Samtidig sikrer projektet en mere smidig overlevering til Socialforvaltningen, hvis fa-
milien har behov for en mere intensiv støtte
Flere børn kommer i dagtilbud
Færre børn har behov for støtte i dagtilbud og skole
På lang sigt:
Side 6 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0007.png
Flere børn udvikler sig alderssvarende
Færre børn udskilles til segregerede tilbud
Færre børn har behov for støtte fra Socialforvaltningen
Flere børn kan nøjes med forebyggende foranstaltninger frem for anbringelse
9. Opfølgning
Projektet vil blive evalueret løbende. Der vil midtvejs i projektperioden blive lavet en midtvejsevalue-
ring, der vil fokusere på implementeringen og om der er aspekter i projektet, der skal tilrettes. Ved ud-
gangen af projektperioden vil der blive udarbejdet en slutevaluering, der fokuserer på, om projektet har
opnået de effektmål, der er opsat i projektet, herunder om pilotprojektet skal udvides til resten af byen.
Hvordan måles succes- Hvem er ansvarlig for Hvornår gennemfø-
kriteriet
opfølgning
res opfølgningen
Flere udsatte børn Antallet af børn og famili-
og familier får en er, der har deltaget i pro-
tidligere og fore- jektet
byggende indsats
Børne- og Ungdomsfor- Ved slutningen af pro-
valtningen (Center for jektperioden
Policy) og Socialforvalt-
ningen (Center for Poli-
tik)
Færre børn med Antallet af børn fra pro- Børne- og Ungdomsfor- Ved slutningen af pro-
behov for støtte i jektet uden behov for valtningen (Center for jektperioden
dagtilbuddet
støtte i dagtilbuddet
Policy) og Socialforvalt-
ningen (Center for Poli-
tik)
Færre børn får Antallet af børn fra pro-
behov for en for- jektet uden foranstaltnin-
anstaltning senere ger ved projektets slutning
i livet
Børne- og Ungdomsfor- Ved slutningen af pro-
valtningen (Center for jektperioden
Policy) og Socialforvalt-
ningen (Center for Poli-
tik)
10. Risikovurdering
Ud fra erfaringerne fra skole- og daginstitutionssocialrådgiverordningerne vurderer forvaltningerne, at
der er minimale risici forbundet med opstart af projektet. Der kunne være en risiko i forhold til, at fa-
milierne vil samtykke til at deltage i projektet, særligt fordi der deltager en socialrådgiver fra Socialfor-
valtningen. Erfaringerne fra ovenstående ordninger er dog, at det er ganske få forældre, der ikke ønsker
hjælpen. En anden risiko er, at de familier, der kunne have allermest behov for et sådan tilbud, har fra-
sagt sig, at der kommer en sundhedsplejerske i hjemmet, og de derfor ikke bliver opsporet den vej
igennem.
Side 7 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0008.png
Teknisk bilag
Tabel 3. Fordeling af varige ændringer mellem udvalg, service
Udvalg
Fordelings- 1000 kr. 2016 p/l
nøgle
2017
2018
2019
Børne- og Ungdomsudval- Besparelse
65 %
get
Omkostninger 60 %
2020
2021
-5.000
4.500
-4.500 -4.500 -5.000 -5.000
4.500
4.500
4.500
4.500
Socialudvalget
Besparelse
35 %
Omkostninger 40 %
-900
3.000
-1.500 -3.900 -3.900
3.000 3.000 3.000
-3.900
3.000
Total
Besparelse
100 %
Omkostninger 100 %
-5.400 -6.000 -8.900 -8.900
7.500 7.500 7.500 7.500
8.900
7.500
Tabel 4. Fordeling af serviceinvesteringer mellem udvalg
Udvalg
Fordelings- 1000 kr. 2016 p/l
nøgle
2017
2018
Børne- og Ungdomsudvalget
Socialudvalget
Total
28%
72%
100 %
1.400
2.100
3.500
2019
2020
1.500
1.500
Side 8 af 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 440: Materiale fra psykolog Mette Skovgaard Væver om en national tidlig og forebyggende strategi for tidlig børneindsats, der bl.a. involverer sundhedsplejerskerne
1783838_0009.png
Forandringsteori
Tidlig indsats på 0-2-årsområdet
Vision/formål:
At kommunens systematik, opsporing og tværfaglige samarbejde udvikles, så flere
små børn i begyndende mistrivsel og/eller med svag forældretilknytning opspores i de første leveår.
Aktiviteter
Virkninger kort sigt
Virkninger ved
institutionsstart
Virkninger ved
skolestart
Virkninger ved
Mellemtrinnet ->
Flere børn/unge i
målgruppen klarer sig godt i
skolen og får en
ungdomsuddannelse
Flere børn/unge fra
målgruppen udvikler en
psykisk robusthed
Flere børn og unge fra
målgruppen bliver en del af
et fællesskab
Færre og mindre
indgribende
foranstaltninger.
Overordnet
effekt
1)Udvikling af BUF-SOF
samarbejdet med regionens
medarbejdere (jordemødre,
praktiserende læger, Blå
Team Hvidovre, Center for
Sårbare Rigshospitalet.)
Flere børn i dårlig trivsel
opspores de første leveår
Forældrenes tilknytning og
interaktion med barnet
styrkes
Færre børn bonner ud ved
screening (Boelprøven/ADBB)
Styrket og koordineret tidlig
og tværfaglig indsats.
Færre børn tildeles
basisplads pga. socio-
emotionelle
vanskeligheder
Færre børn tildeles
støtteressourcer pga.
socio-emotionelle
vanskeligheder
At kun de rigtige børn fra
målgruppen
skoleudsættes
Færre børn/institutioner
har behov for tværfaglig
support pga. socio-
emotionelle
vanskeligheder
Flere børn klarer sig godt i
trivselsundersøgelsen
Flere børn klarer sig godt i
indskolingsundersøgelsen
Fald i antal henvendelser
til PPR pga. mangel på
socio-emotionelle
vanskeligheder,
koncentrationsproblemer
2) Screening
Færre underretninger
Færre og mindre
indgribende
foranstaltninger
Færre børn fra
målgruppen har brug for
social- og
specialpædagogisk bistand
/udskilles til segregerede
tilbud
Flere børn i
alderssvarende
udvikling og
trivsel
3)Etablering af tværfagligt
BUF-SOF team /organisering
(sundhedsplejen,
socialrådgivere mv), der kan
intervenere i familierne
Gode overgange og stærkt
samarbejde med regionens
aktører.
Flere
underretninger/foranstaltning
er på 0-2 årige (DUÅ,
hjemmehos,
familierådgivning)
Fald i antallet af unge, der
visiteres til dagbehandling
og anbringes.
Færre børn fra
målgruppen har brug for
tværfaglig support
4) Barnet reserveres en
plusplads/familieplads
Færre børn/unge fra
målgruppen har brug for
social-/specialpædagogisk
bistand/udskilles til
segregerede tilbud.