Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 439
Offentligt
1783537_0001.png
NOTAT
August 2017
Opsamling på Arbejdstilsynets rejseholdsinitiativ om
voldsforebyggelse
J.nr. 20155000210
Ergonomisk og Psykisk Arbejds-
miljø (EPA)
LCL
Baggrund
Initiativet om at etablere et rejsehold om voldsforebyggelse i Arbejdstilsynet er
foranlediget af en politisk aftale mellem den daværende SR-regering, SF og En-
hedslisten fra juni 2014. Aftalen blev blandt andet indgået på baggrund af en række
meget alvorlige voldsepisoder på botilbuddene Blåkærgård, Saxenhøj og Ringbo.
Aftaleteksten lyder blandt andet:
Aftalen har fokus på at styrke forebyggelsen af vold på arbejdspladsen. Et af initi-
ativerne er at etablere et rejsehold i Arbejdstilsynet, som skal gennemføre møder
med ledelsesrepræsentanter i kommuner og regioner
.”
Initiativets opdeling
Rejseholdsinitiativet bestod af to faser.
Den første fase blev gennemført i 2014/primo 2015 og bestod af møder med delta-
gelse af Arbejdstilsynet og den øverste ledelse på forvaltningsniveau i udvalgte
kommuner og regioner. Deltagerne var fx kommunaldirektører, socialdirektører,
ledere af botilbud mv. Dagsordenen for møderne var at indsamle oplysninger om
kommunernes og regionernes voldsforebyggelse samt udfordringer og barrierer
herfor. Den viden, der blev genereret i første fase af initiativet, brugte Arbejdstil-
synet til at planlægge en række temamøder, som blev gennemført i 2015 og 2016.
Anden fase af initiativet blev tilrettelagt som 11 temamøder i 2015 og 2016 med
udgangspunkt i den viden, som var indsamlet i første fase. Temamøder har på for-
skellig måde behandlet væsentlige temaer i det voldsforebyggende arbejde.
Initiativets første fase
Arbejdstilsynets rejsehold besøgte i perioden fra 14. november 2014 til 15. januar
2015 følgende kommuner:
Brønderslev
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Guldborgsund
København
Ringkøbing-Skjern
Sorø
Århus
Rejseholdet besøgte i samme periode følgende regioner og hospitaler:
Region Hovedstaden
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 439: Orientering om rejseholdsinitiativet om voldsforebyggelse, der blev gennemført af Arbejdstilsynet fra 2014-2016, fra beskæftigelsesministeren
Region Midtjylland /Risskov Psykiatrisk Hospital
Odense Universitets Hospital
Kommuner og regioner blev udvalgt i samarbejde med KL og Danske Regioner og
efter Arbejdstilsynets ønske om at komme bredt og repræsentativt ud i forhold til
geografi og kommunernes størrelse.
Dagsordenen for møderne var at undersøge dilemmaer og udfordringer samt gode
såvel som mindre gode erfaringer med voldsforebyggelse. Deltagerne blev forud
for mødet blandt andet bedt om at overveje:
1. På hvilke arbejdspladser oplever man de største problemer med vold?
2. Hvilke udfordringer og barrierer oplever man fra det øverste ledelsesper-
spektiv, når det kommer til at forebygge de forskellige typer af vold, som
finder sted på kommunens eller regionens arbejdspladser?
3. Hvor ser man muligheder for at styrke det voldsforebyggende arbejde og
hvilke ønsker har man til den anden fase af initiativet?
Ad. 1. Arbejdspladser med de største problemer med vold og trusler
Flere kommuner fortalte om en generel stigning i antallet af trusler mod deres
medarbejdere. Det var særligt medarbejdere, som arbejder i borgerservice, på be-
skæftigelsesområdet (jobcentre), inden for handicap og psykiatri, i ældreplejen og
på plejehjem, samt på folkeskoler, som var særligt udsatte for vold og trusler.
Regionerne fremhævede, at arbejdspladserne inden for psykiatrien og det sociale
område havde den største forekomst af vold og trusler. I psykiatrien var arbejds-
pladser inden for den sygehusbaserede psykiatri og arbejdspladser på psykiatriske
bosteder særligt udsat for vold og trusler. Inden for det sociale område var risikoen
størst på de sikrede døgninstitutioner og på døgninstitutioner og botilbud for borge-
re med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.
Ud over de psykiatriske afdelinger fremhævede hospitalerne modtageafsnit samt
medicinske og geriatriske afsnit som arbejdspladser, hvor ansatte særligt var udsat
for vold og trusler fra patienter og pårørende.
Ad. 2. Udfordringer og barrierer ift. voldsforebyggelse
Ledelsen i kommuner og regioner fremhævede en række centrale udfordringer og
dilemmaer, som vanskeliggør arbejdet med voldsforebyggelse:
”Regelkollision”. Der blev i flere kommuner oplevet modstridende krav mellem
serviceloven og arbejdsmiljøloven.
Udfordringer i forhold til at udveksle personfølsomme oplysninger mellem en-
heder i kommuner og regioner med henblik på læring og voldsforebyggelse.
Dilemma mellem åbenhed og sikkerhed. I kommunerne kan ønsket om en åben
kommunal administration skabe utryghed for medarbejdere som eksempelvis
tidligere har haft konflikter med borgere. På hospitalerne kan brugen af ”skal-
lukninger” - dvs. aflåsning af alle yderdøre i hospitalsbygninger - afskære pati-
enter fra at få adgang til hospitalerne og modtage behandling.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 439: Orientering om rejseholdsinitiativet om voldsforebyggelse, der blev gennemført af Arbejdstilsynet fra 2014-2016, fra beskæftigelsesministeren
Det er vanskeligt at skabe en professionel sikkerhedskultur, hvor man kobler
voldsforebyggelsen med udførelsen af kerneopgaven.
Det systematiske fokus på sikkerhed og risikovurderinger kan udfordre faglig-
heden og intentionerne i plejearbejdet og det pædagogiske arbejde.
En løbende udsættelse for krænkende handlinger, vold og trusler i arbejdet gør
det til en udfordring for medarbejderne at holde fast i normaliteten.
Alene arbejde - det beskrives som vanskeligt at vurdere, hvornår medarbejderne
ikke må arbejde alene.
Effektiv voldsforebyggelse kræver en vedholdende indsats. Det beskrives som
en udfordring at holde gejsten oppe i længden.
En generel usikkerhed og uenighed om værdien af registreringer af vold og
trusler som et fundament for den forebyggende indsats.
Vold opstår ofte i situationer, hvor retningslinjer ikke bliver fulgt.
Der er langt fra den centrale arbejdsmiljøledelse i kommuner og regioner til de
enkelte enheder. Det er vanskeligt at komme helt ud i yderste led med imple-
mentering af tiltag og retningslinjer.
Det er en særlig og voksende udfordring at håndtere borgere med misbrugspro-
blemer og borgere med demens.
Ressourcestærke borgere eskalerer konflikter og griber til trusler overfor kom-
munens medarbejdere.
Medarbejdere i kommuner bliver i stigende grad udsat for digitale forhånelser,
trusler og decideret chikane.
Ad. 3. Ideer til styrkelse af voldsforebyggelsen og ønsker til anden fase
I møderne med ledelsen i kommuner og regioner fremkom en række ideer til styr-
kelse af den voldsforebyggende indsats og ønsker til den anden fase af rejseholds-
initiativet.
Der blev efterspurgt undersøgelse og analyse af kravene i serviceloven og lov
om arbejdsmiljø med henblik på at afklare, om der er konflikter de to lovgiv-
ninger imellem.
Der blev ønsket vejledning, retningslinjer og evt. regulering for, hvordan man
kan håndtere digital chikane, hvilket blev oplevet som et stigende problem.
Der blev foreslået temamøder om emner direkte relateret til voldsforebyggelse,
fx alenearbejde og sikkerhedskultur eller om andre emner fx ”arbejdsmiljø i
kerneopgaven” eller ”professionalisme”.
Flere kommuner foreslog Arbejdstilsynet at afholde temadage, som det fx var
gjort i TC Nord og Syd i forbindelse med indsatserne om psykisk arbejdsmiljø
og temadag om ulykkesforebyggelse.
Flere kommuner fremhævede at have brugt Videncenter for Arbejdsmiljø’s
rejsehold og at have fået godt udbytte af det.
Der blev efterspurgt konferencer om emner inden for voldsforebyggelse.
Der blev efterspurgt viden om, hvordan man i det daglige kan sikre sig, at ret-
ningslinjer for voldsforebyggelse følges.
Det blev foreslået, at Arbejdstilsynet kunne deltage på Kommunernes Landsfor-
enings erfagruppemøder og fortælle om lovkrav og forebyggelse.
Der blev efterspurgt en hotline i Arbejdstilsynet om psykisk arbejdsmiljø &
voldsforebyggelse.
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 439: Orientering om rejseholdsinitiativet om voldsforebyggelse, der blev gennemført af Arbejdstilsynet fra 2014-2016, fra beskæftigelsesministeren
Der blev efterspurgt mere konkret vejledning fra Arbejdstilsynets tilsynsførende
i forhold til at håndtere komplicerede problemstillinger om voldsforebyggelse.
Det blev foreslået at styrke indsatsen ift. at påvirke medarbejdere til at indtænke
voldsforebyggelse i udførelsen af deres arbejde, allerede mens de er under ud-
dannelse, fx på professionsskoler.
Der blev efterspurgt efteruddannelse på arbejdsmiljøområdet og samlet set en
øget professionalisering af arbejdsmiljøarbejdet.
Der blev givet udtryk for, at man ikke mangler værktøjer eller efterspørger nye
tiltag i forhold til voldsforebyggelse. Der er derimod brug for tiltag til at få im-
plementeret de gode redskaber, som allerede er udarbejdet.
Der blev efterspurgt en systematisk videns-opsamling af effekterne af fysisk
indretning og arkitektur i relation til voldsforebyggelse.
Initiativets anden fase
Rejseholdets møder i første fase af initiativet viste, at de adspurgte kommuner og
regioner efterspurgte aktiviteter, som understøtter videndeling og netværksdannelse
om voldsforebyggelse på tværs. På den baggrund blev det besluttet at udmønte
anden fase af initiativet som temamøder, hvilket blev godkendt af partierne bag
aftalen.
I forbindelse med tilrettelæggelsen af anden fase i initiativet nedsatte Arbejdstilsy-
net en følgegruppe til initiativet. Følgegruppen består bl.a. af de parter, som har
været involveret i planlægningen af initiativet, herunder udvælgelsen af de kom-
muner og regioner, som blev besøgt i initiativets første fase. Følgegruppens med-
lemmer repræsenterer: Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, LO, Soci-
alpædagogerne, FOA, FTF, BUPL, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danmarks Lærerforening, Lægeforeningen og Danmarks Sygeplejeråd.
Temamøderne blev afholdt som overvejende ens møder i Arbejdstilsynets tre til-
synscentre i 2015 og 2016. I programlægningen af møderne blev der taget ud-
gangspunkt i de problemstillinger, som kommunerne og regionerne havde rejst og
møderne adresserede nogle af de ønsker, problemer og dilemmaer, som blev frem-
ført i første fase. Der var mellem 80 og 110 eksterne deltagere ved hvert temamø-
de. Temamøderne blev planlagt og gennemført af en arbejdsgruppe i Arbejdstilsy-
net, som blev nedsat på tværs af tilsynscentrene.
Første temamøde om voldsforebyggelse i oktober 2015
Første temamøde satte fokus på brugerinddragelse i det voldsforebyggende arbejde.
Målgruppen for mødet var ledelsesrepræsentanter i kommuner og regioner, ar-
bejdsmiljøledere, arbejdsmiljørepræsentanter samt arbejdsmiljø- og HR konsulen-
ter/ koordinatorer mv. De første møder indeholdt bl.a. oplæg om brugerinddragelse
i arbejdet med at forebygge konflikter med udgangspunkt i en ny udgivelse ”Vi gør
det sammen!”
fra Socialt Udviklingscenter SUS. Der var oplæg om praktiske erfa-
ringer med brugerinddragelse i det voldsforebyggende arbejde fra en til to forskel-
lige lokale virksomheder og workshops om emnerne: Risikovurdering og registre-
ring af voldsepisoder, tilrettelæggelse af alenearbejde og sikkerhedskultur.
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 439: Orientering om rejseholdsinitiativet om voldsforebyggelse, der blev gennemført af Arbejdstilsynet fra 2014-2016, fra beskæftigelsesministeren
Andet temamøde om voldsforebyggelse i december 2015
Andet temamøde satte fokus på forebyggelse af psykiske arbejdsmiljøproblemer;
herunder vold og trusler, følelsesmæssige krav og stor arbejdsmængde og tidspres
på grundskoler. Temamøderne tog udgangspunkt i foreløbige erfaringer fra den
igangværende lærerindsats og alle møder på tværs af centrene indeholdt en opsam-
ling af erfaringer fra lærerindsatsen, samt workshops om forebyggelse af vold og
trusler, høje følelsesmæssige krav og stor arbejdsmængde og tidspres. Programmet
varierede i øvrigt fra tilsynscenter til tilsynscenter og inddrog fx faglige oplæg ved
Arbejdstilsynet om voldsforebyggelse, praktiske erfaringer fra lokale skoler om
forebyggelse af psykiske arbejdsmiljøproblemer og indlæg fra NFA og BAR Un-
dervisning og Forskning. Målgruppen for mødet var ledelsesrepræsentanter, ar-
bejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere på de skoler, hvor Arbejdstilsynet
havde gennemført tilsynsindsats, samt arbejdsmiljøprofessionelle på forvaltnings-
niveau.
Tredje temamøde om voldsforebyggelse i maj og juni 2016
Tredje temamøde satte fokus på voldsforebyggelse og digital chikane. Målgruppen
for mødet var ledelsesrepræsentanter i kommuner og regioner, arbejdsmiljøledere,
arbejdsmiljørepræsentanter samt arbejdsmiljø- og HR konsulenter/ koordinatorer
mv. Temamøderne indeholdt bl.a. oplæg om forebyggelse og håndtering af digital
chikane ved advokat Ann-Beth Kirkegaard, FTF, og kommunikationsrådgiver Abe-
lone Glahn. Arbejdstilsynet faciliterede også erfaringsudveksling og videndeling
om voldsforebyggende tiltag blandt deltagerne. Der blev afholdt workshops om
risikovurdering og registrering, forebyggelse af fysisk og psykisk vold og imple-
mentering og fastholdelse af sikkerhedskultur.
Fjerde temamøde om voldsforebyggelse i november og december 2016
Emnet for fjerde temamøde var botilbud og forsorgshjems oplevelse af regelkolli-
sion i forbindelse med Arbejdstilsynets og socialtilsynenes håndhævelse af hen-
holdsvis arbejdsmiljøloven og lov om Socialtilsyn. Målgruppen var tilbudsledere,
ledelsesrepræsentanter i kommuner og regioner, arbejdsmiljøledere, arbejdsmiljø-
professionelle, samt visiterende myndighedspersoner som arbejder med og på § 85,
107, 108 og 110 tilbud. Temamøderne indeholdt oplæg om lovgrundlag og tilsyns-
praksis ved socialtilsynene og Arbejdstilsynet og efterfølgende plenumdiskussion
og gruppearbejde, med inddragelse af deltagernes erfaringer og perspektiver. Te-
mamøderne blev afholdt i samarbejde med repræsentanter fra Socialtilsyn Hoved-
staden, Socialtilsyn Øst og Socialtilsyn Nord. Der blev afholdt to temamøder i hen-
holdsvis Tilsynscenter Nord og Tilsynscenter Øst, men med øget deltagerantal og
med deltagere fra Tilsynscenter Syds geografiske område.
Evaluering af initiativet
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at rejseholdsinitiativet er nået ud til relevante
modtagere og har behandlet væsentlige emner, som er af relevans for målgruppen.
I Arbejdstilsynets interne evaluering af initiativet fremhæves det, at dialogen med
kommunerne og regionerne i initiativets første fase gav en del nyttig feedback til
Arbejdstilsynet.
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 439: Orientering om rejseholdsinitiativet om voldsforebyggelse, der blev gennemført af Arbejdstilsynet fra 2014-2016, fra beskæftigelsesministeren
Initiativet ses som et godt eksempel på brugerinvolvering og samskabelse, hvor
virksomhedernes input fra fase 1 blev toneangivende for dagsordenerne/emnerne
på temamøderne.
På temamøderne er der i dialogen med deltagerne og de mange forskellige oplægs-
holdere fremkommet gode pointer om det voldsforebyggende arbejde i praksis. Der
har været gode konstruktive dialoger med såvel deltagere og oplægsholdere som
har givet god ny inspiration til det voldsforebyggende arbejde i praksis. Oplevelsen
er, at det er en god måde at møde virksomhederne på, hvor Arbejdstilsynet får mu-
lighed for at påvirke dem på andre måder end gennem 1:1 tilsyn. Herudover dannes
der netværk på tværs af kommuner og regioner, hvilket også medvirker til at højne
det forebyggende arbejde.
6