Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 431
Offentligt
Tekstnære kommentarer fra FSTB
Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn,
vedr. vejledningens afsnit 9
”Kønsmodificerende
behandling hos personer under 18
år”
Tekst:
Den sundhedsfaglige rådgivning, udredning og behandling af kønsidentitetsforhold hos
personer under 18 år kræver helt særlig ekspertise forankret i et fast multidisciplinært
teamsamarbejde, som omfatter både speciallæger i børne- og ungdomspsykiatri med
særlige erfaring og kompetencer indenfor kønsidentitetsforhold hos børn og unge, samt
speciallæger i pædiatri med særlig erfaring og kompetencer i pædiatrisk endokrinologi,
vækst og reproduktion samt kønsidentitetsforhold.
Ønskes ændret til:
Den sundhedsfaglige rådgivning og behandling af kønsidentitetsforhold hos personer under 18 år
kræver helt særlig ekspertise forankret i et fast multidisciplinært teamsamarbejde, som omfatter
speciallæger i pædiatri, vækst og reproduktion med særlig erfaring og kompetencer indenfor
kønsidentitetsforhold hos børn og unge samt fagpersoner der med afsæt i et udviklingsperspektiv
har specialfaglig viden og erfaring i vurdering af børn og unges normaludvikling og psykosociale
forhold.
Begrundelse:
Transkønnethed er ikke en psykiatrisk diagnose og derfor bør behandlerteamets sammensætning
afspejle dette forhold. Det kan i særlige begrundede tilfælde være nødvendigt at tilknytte en
psykiater til teamet.
Tekst:
Øvrige lægelige specialer og faggrupper kan inddrages hvor relevant f.eks. psykologer,
speciallæger i gynækologer og obstetrik. Speciallæge i plastikkirurgi med særlige erfaring
og kompetencer indenfor kønsidentitetsforhold kan inddrages hvor relevant, f.eks. mhp.
information og planlægning af senere kønsmodificerende kirurgisk behandling.
Ønskes ændret til:
Øvrige lægelige specialer og faggrupper kan i samråd med barnet/familien inddrages hvor relevant
f.eks. psykologer, speciallæger i gynækologi, obstetrik, psykiatri og plastikkirurgi.
Begrundelse:
Præcisering af inddragelse af barnet/familien i beslutninger om behandling. Derudover en
konsekvensrettelse som følge af forrige rettelse samt sproglig forenkling. Ved behandling af børn
og unge bliver det vigtigt at såvel barnet/den unge samt forældre har kendskab og tillid til
behandlingsudførelse og behandlere. Derfor bliver oplevelsen af inddragelse vigtig ligesom den vil
modvirke oplevelsen af stigmatisering.
Tekst:
Den sundhedsfaglige rådgivning, udredning og behandling af kønsidentitetsforhold hos
børn og unge kræver et helt særlig fokus på barnets eller den unges vækst og udvikling
samt familiemæssige og sociale forhold m.v. Personer under 18 år med ønske om
sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold, samt deres forældre, skal have tilbud om
rådgivende og støttende samtaler, indtil der eventuelt kan påbegyndes et udrednings-,
observations- og behandlings- forløb. Det er væsentligt, at der sikres en sammenhængende
og helhedsorienteret indsats, der løbende tilpasses barnet eller den unges alder og
Side
1
af
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
udvikling.
Ønskes ændret til:
Den sundhedsfaglige rådgivning og behandling af kønsidentitetsforhold hos børn og unge skal
tage udgangspunkt i barnets/familiens formål med henvendelsen og tilrettelægger et helt særligt
fokus på barnets eller den unges ønske, vækst og udvikling samt familiemæssige og sociale
forhold m.v. Personer under 18 år med ønske om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold,
samt deres familie skal have tilbud om rådgivende og støttende samtaler .Det er væsentligt, at der
sikres en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der løbende tilpasses barnet eller den
unges ønske, alder og udvikling.
Begrundelse:
Idet der kan være forskel på hvad den henvendte ønsker hjælp til (nogle kommer for rådgivning og
afklaring, andre oplever sig afklarede og kommer med formålet at få behandling med kønshormoner
osv.) bør det præciseres at behandlingen tager udgangspunkt i barnets/familiens formål med
henvendelsen og tilrettelægger behandlingen ud fra dette.
Tekst:
Forud for opstart af kønsmodificerende behandling med supprimerende hormonterapi
(stop- hormoner) og kønshormoner skal der gennemføres et udrednings- og
observationsforløb.
Hvornår den unge kan indgå i et udrednings- og observationsforløb må bero på en konkret
vurdering ved speciallægen i MDT, og der kan således ikke fastsættes en nedre
aldersgrænse.
Ønskes ændret til:
Forud for opstart af behandling med supprimerende hormonterapi (stophormoner) og
kønshormoner skal der gennemføres en lægefaglig vurdering.
Hvornår den unge kan indgå i et behandlingsforløb må bero på en konkret vurdering ved
speciallægen i MDT, og der kan således ikke fastsættes en nedre aldersgrænse.
Begrundelse:
Formålet med stophormoner er at bremse puberteten, give tid til refleksion og afklaring af eventuel
tvivl om kønsidentitet. Behandlingen med stophormoner er reversibel hvorimod en udsættelse af
behandlingen på grund af udrednings- og observationsforløb medfører irreversible skader.
Tekst:
Den forløbsansvarlige speciallæge har det overordnede ansvar for den løbende
information af barnet eller den unge samt dennes forældre, og for, at der bliver indhentet
samtykke til udredning og behandling. Sundhedspersonalet skal være særligt opmærksomt
på Sundhedslovens skærpede regler om information og samtykke, herunder at personer,
der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til behandling
ix
.
Ønskes ændret til:
Den forløbsansvarlige speciallæge har det overordnede ansvar for løbende at informere barnet
eller den unge samt dennes forældre, og for, at der bliver indhentet samtykke til behandling.
Sundhedspersonalet skal være særligt opmærksomt på Sundhedslovens skærpede regler om
information og samtykke, herunder at personer, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret
samtykke til behandling
ix
.
Side
2
af
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
Begrundelse:
Præcisering af hvem der skal informeres, idet den oprindelige tekst kan tolkes som at det er teamet
der skal informeres.
Tekst:
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre at det samlede udrednings- og
behandlingsprogram er helhedsorienteret og sammenhængende, og at alle nødvendige
dele udføres kompetent.
Ønskes ændret til:
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre at det samlede rådgivnings- og behandlingsprogram
er helhedsorienteret og sammenhængende.
Begrundelse:
Enhver behandling indeholder en udredning. Da transkønnethed ikke er en psykiatrisk sygdom er
der ikke behov for et psykiatrisk udredningsprogram. Der kan i særlige og begrundede tilfælde være
behov for et individuelt tilpasset psykiatrisk udredningsforløb.
at alle nødvendige dele udføres kompetent
giver opfattelsen af at der er unødvendige dele i
behandlingen som gerne må udføres inkompetent, derfor sletning��.
Tekst:
Udredningsprogrammet skal tage udgangspunkt i et udviklingsperspektiv, og skal omfatte
en grundig vurdering af barnet eller den unges udvikling, psykosociale situation og
familieforhold, ligesom forhold vedr. seksualliv og forplantningsevne skal inddrages.
Udredningsprogrammet skal også inddrage en grundig vurdering af, om der foreligger
somatiske eller psykiske tilstande og lidelser, som kræver vurdering og behandling forud
for kønsmodificerende behandling, eller kan kontraindicere denne.
Ønskes slettet.
Begrundelse:
Da transkønnethed ikke er en psykiatrisk sygdom er der ikke behov for et psykiatrisk
udredningsprogram. Forhold som skal indgå er medtaget flere gange efterfølgende, blandt andet
under punkt opstilling over hvad teamets speciallæge skal sikre i forbindelse med behandlingen.
Tekst:
Indholdet af udredningsprogrammet tilrettelægges af den forløbsansvarlige speciallæge,
under hensyntagen til etableret faglige praksis, nationale og internationale faglige
retningslinjer m.v. Der foreligger endnu kun sparsomme erfaringer med kønsmodificerende
behandling af børn og unge, hvorfor der stilles særligt skærpede krav til
sundhedspersonalets omhu og samvittighedsfuldhed, herunder skærpede krav til
information og samtykke. Da der er tale om nye behandlingsprincipper, skal der sikres
relevant og systematisk erfaringsopsamling og kvalitetssikring
x
.
Ønskes ændret til:
Indholdet af behandlingsprogrammet tilrettelægges af den forløbsansvarlige speciallæge, under
hensyntagen til etableret faglige praksis, nationale og internationale faglige retningslinjer m.v. Der
foreligger endnu kun sparsomme erfaringer med kønsmodificerende behandling af børn og unge,
hvorfor der stilles særligt skærpede krav til sundhedspersonalets omhu og samvittighedsfuldhed,
herunder skærpede krav til information og samtykke. Da der er tale om nye behandlingsprincipper,
Side
3
af
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
skal der sikres relevant og systematisk erfaringsopsamling og kvalitetssikring under hensyntagen
til gældende regler for forskning
x
.
Begrundelse:
En præcisering af at regler for forskning skal overholdes. Dermed også, at der ikke indhentes flere
oplysninger om det enkelte barn end det er nødvendigt for behandlingen af den enkelte. Desuden, at
hele behandlingsprogrammet bør være omfattet og derfor er ordet
udredningsprogrammet
ikke
dækkende.
Tekst:
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre, at der løbende afholdes MDT-konferencer
med deltagende af de involverede speciallæger og andet personale, og at der i tilslutning
hertil løbende udarbejdes status over udrednings- og behandlingsforløbet. Forud for
iværksættelse af behandlingstilbud skal der foreligge en aktuel status og drøftelse ved
MDT.
Ønskes ændret til:
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre, at der løbende afholdes MDT-konferencer med
deltagende af de involverede speciallæger og andet personale, og at der i tilslutning hertil løbende
udarbejdes status over behandlingsforløbet.
Begrundelse:
For at undgå unødvendig lange behandlingsforløb bør den ansvarlige læge kunne træffe
beslutningen idet der løbende udarbejdes status og afholdes konferencer, hvor forhold af betydning
allerede er drøftet. Erfaringer viser at beslutninger som skal træffes på konferencer ofte kan tage
måneder, hvilket er en yderst belastende periode for barnet/den unge og familien.
Tekst:
Kønsmodificerende behandling hos børn og unge omfatter reversible behandlinger som
supprimerende hormonterapi (’stophormoner’ som f.eks
. GnRH-analoger), potentielt
irreversible behandlinger som maskuliniserende eller feminiserende kønshormoner, og
irreversibel kirurgisk behandling. Før tilbud om kønsmodificerende behandling skal der
være foretaget en grundig vurdering af psykosociale forhold, og evt. behandlingstilbud bør
overvejes i et udviklingsmæssigt perspektiv. Behandlingstilbud skal overvejes trinvist, fra
reversible til irreversible, og skiftet til næste trin forudsætter tilstrækkelig tid til at både
den unge og forældrene kan erkende de fulde effekter.
Ønskes ændret til:
Pauserende og kønsmodificerende behandling hos børn og unge omfatter reversible behandlinger
som supprimerende hormonterapi (’stophormoner’ som f.eks. GnRH-analoger),
potentielt
irreversible behandlinger som maskuliniserende eller feminiserende kønshormoner, og irreversibel
kirurgisk behandling. Behandlingstilbud skal overvejes trinvist, fra reversible til irreversible. Skiftet
til næste behandlingstrin påbegyndes når barn og forældre (ifald barnet er under 15 år) ønsker det
og forudsætter at både den unge og forældrene har erkendt de fulde effekter af behandlingen.
Begrundelse:
Vejledningen sætter tid af til at børn og forældre kan erkende de fulde effekter af behandlingen. Vi
finder det mere væsentligt at både børn/unge og forældrene har erkendt de fulde effekter af
behandlingen end at der afsættes tid til at de kan erkende dem. Derfor ønsker vi en
erkendelsesskærpning samt fjernelse af tidsfaktoren, som med denne skærpelse bliver overflødig.
Side
4
af
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
Tekst:
Både igangsættelse og vedligeholdelse af kønsmodificerende medicinsk behandling af
personer under 18 år skal varetages af teamets speciallæge i pædiatri med særlig erfaring
og kompetencer indenfor pædiatrisk endokrinologi, vækst og reproduktion. Speciallægen
skal forud for iværksættelse af nye behandlingstilbud sikre, at der foreligger en aktuel
status som drøftes ved MDT-konference, og at der er fortaget en aktuel og grundig faglig
vurdering ift. effekten af tidligere behandlinger, indikationer og kontraindikationer.
Ønskes ændret til:
Igangsættelse af kønsmodificerende medicinsk behandling af personer under 18 år skal varetages
af teamets speciallæge i pædiatri med særlig erfaring og kompetencer indenfor pædiatrisk
endokrinologi, vækst og reproduktion. Efterfølgende vedligeholdende behandling kan udføres
lokalt under ansvar af teamets speciallæge.
Begrundelse:
Hver gang barnet skal rejse længere for en behandling må skolen forsømmes. Dette er med til at
fremhæve, at barnet er anderledes end klassekammeraterne og opleves derfor stigmatiserende.
Samtidig må en forælder bruge af sine feriedage hvilket går ud over hele familien. Derfor skal
rutinebehandling som for eksempel måling af højde, vægt og blodtryk, blodprøvetagning og
injektion med stophormoner (GnRH-a) kunne foretages lokalt. Det skal bemærkes at disse
rutinebehandlinger i forvejen foretages lokalt ved behandling af for tidlig pubertetsstart.
Tekst:
Ved kønsmodificerende medicinsk behandling, herunder supprimerende hormonterapi
(stophormoner) og behandling med kønshormoner skal speciallægen ved hvert nyt
behandlingstilbud sikre:
-
At der er tale om vedholdende og betydeligt kønsligt ubehag, som er fremkommet
eller forværret ved pubertetens begyndelse, og ledsaget af ønske om
kønsmodificerende behandling
-
At de psykosociale forhold er afklaret, herunder psykosociale konsekvenser af
behandlingen
-
At kontraindikationer og risikofaktorer er afklarede, herunder at somatiske eller
psykiske lidelser er afdækket og behandlet i relevant omfang
-
At barnet eller den unge samt dennes forældre (værge) er grundigt informerede om,
og har samtykket til behandlingen, herunder oplyst om forventede effekter og mulige
skadevirkninger. Det bør særligt understreges, at der er tale om ny
behandlingsprincipper med begrænsede erfaringer
-
At der tilbydes rådgivning og støtte til den unges afklaring af egen kønsidentitet
-
At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på
løbende justering af behandlingen med vurdering af effekter og mulige
skadevirkninger, herunder vurdering af højdevækst, knoglesundhed, relevante
løbende billeddiagnostiske og parakliniske undersøgelser m.v.
Ønskes ændret til:
Ved behandling med supprimerende hormonterapi (stophormoner) skal speciallægen sikre:
-
At der er tale om betydeligt kønsligt ubehag, som er fremkommet eller forværret ved pubertetens
begyndelse ledsaget af ønske om supprimerende hormonterapi
-
At barnet eller den unge samt dennes forældre (værge) er grundigt informerede om, og
har samtykket til behandlingen, herunder oplyst om forventede effekter og mulige
skadevirkninger. Det bør særligt understreges, at der er tale om ny behandlingsprincipper
med begrænsede erfaringer
Side
5
af
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
-
-
At der også udenom det multidiciplinære team tilbydes rådgivning og støtte vedrørende
behandlingen samt til afklaring af kønsidentiteten
At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på løbende
justering af behandlingen med vurdering af effekter og mulige skadevirkninger, herunder
vurdering af højdevækst, knoglesundhed, relevante løbende billeddiagnostiske og
parakliniske undersøgelser m.v.
Ved behandling med kønshormoner skal speciallægen sikre:
- At der er tale om vedholdende og betydeligt kønsligt ubehag ledsaget af ønske om
kønsmodificerende behandling
- At de psykosociale forhold er afklaret, herunder psykosociale konsekvenser af
behandlingen
- At kontraindikationer og risikofaktorer er afklarede og behandlet i relevant omfang
- At barnet eller den unge samt dennes forældre (værge) er grundigt informerede om, og har
samtykket til behandlingen, herunder oplyst om forventede effekter og mulige
skadevirkninger. Det bør særligt understreges, at der er tale om ny behandlingsprincipper
med begrænsede erfaringer
- At der tilbydes rådgivning og støtte vedrørende behandlingen
- At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på løbende
justering af behandlingen med vurdering af effekter og mulige skadevirkninger, herunder
vurdering af højdevækst, knoglesundhed, relevante løbende billeddiagnostiske og
parakliniske undersøgelser m.v.
Begrundelse:
Behandling hos børn og unge omfatter reversible behandlinger som supprimerende hormonterapi
(’stophormoner’ som f.eks. GnRH-analoger),
potentielt irreversible behandlinger som
maskuliniserende eller feminiserende kønshormoner, og irreversibel kirurgisk behandling. Derfor
bør kravene til behandlingsformerne differentieres og beskrives særskilt. Herudover bør de enkelte
krav før behandlingsstart være proportionelle med risici ved behandlingen. Der bør derfor skelnes
mellem hvilke krav der stilles inden opstart af henholdsvis reversibel og irreversibel behandling.
Eftersom der desuden kan være forskel på i hvilken udstrækning de henvendte er oplyste og
afklarede omkring kønsidentiteten, skal tilbud om rådgivning, støtte og afklaring tilbydes på
baggrund af individuelt behov.
Tekst:
Supprimerende hormonterapi (stophormoner) kan som udgangspunkt tilbydes ved Tanner
stadium 2 eller højere. Kønsmodificerende medicinsk behandling med maskuliniserende
eller feminiserende kønshormoner kan tilbydes efter effekten af supprimerende
hormonterapi er vurderet, og forudsætter en aktuel og grundig faglig og individuel
vurdering, under hensyntagen til den enkeltes situation og forhold.
Ønskes ændret til:
Supprimerende hormonterapi (stophormoner) kan som udgangspunkt tilbydes ved Tanner stadium
2 eller højere. Kønsmodificerende medicinsk behandling med maskuliniserende eller
feminiserende kønshormoner kan tilbydes efter effekten af supprimerende hormonterapi er
vurderet, og forudsætter en aktuel og grundig faglig og individuel vurdering, under hensyntagen til
den enkeltes ønske, situation og forhold.
Begrundelse:
Præcisering af at den henvistes ønske om behandling medtages i den samlede vurdering.
Side
6
af
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
Tekst:
I forlængelse af behandling med kønshormoner kan der i helt særlige tilfælde, og efter
drøftelse ved MDT-konference på baggrund af en aktuel og sammenfattende status,
tilbydes henvisning til brystreducerende kirurgi til den unge med kvindeligt fødselstildelt
køn. Øvrig kønsmodificerende kirurgi kan ikke tilbydes til unge under 18 år.
Ønskes ændret til:
I forlængelse af behandling med maskuliniserende kønshormoner kan der på baggrund af en
aktuel vurdering tilbydes henvisning til brystreducerende kirurgi til den unge med kvindeligt
fødselstildelt køn. Øvrig kønsmodificerende kirurgi kan ikke tilbydes til unge under 18 år.
I forlængelse af behandling med feminiserende kønshormoner kan der på baggrund af en aktuel
vurdering tilbydes henvisning til dermatologisk afdeling eller speciallægepraksis mhp. epilering
ved laser elektrolyse m.v. i ansigtet.
Begrundelse:
Unge med kvindeligt fødselstildelt køn som har udviklet uønskede bryster anvender ofte binder til
at skjule brysterne i forsøget på at mindske kropsligt ubehag ved at få brystkassen til at fremstår
mere maskulint. En binder er en stram vest som presser brysterne flade. Den giver nedsat
vejrtrækningsfunktion som vanskeliggør motion og kan bøje ribbenene og i værste fald forårsage
punktering af lungerne. Det tilrådes at voksne højest anvender en binder 8 timer dagligt. Brug af
binder begrænser derfor den unges mulighed for sociale aktiviteter eller leder til en
sundhedsskadelig adfærd hos den unge. Unge med uønsket brystudvikling afholder sig i mange
sammenhænge fra aktiviteter som indebærer synlighed af brystudviklingen (eks. svømmehal,
havbadning med kammerater, kropsnære aktiviteter mm). Manglende henvisning ved den unges
ønske og behov for brystreducerende kirurgi har betydning i forhold til oplevelsen af kropsligt
ubehag og vil tillige kunne få konsekvenser for den unge af såvel psykosocial som fysisk karakter.
Derfor lempelse og procedureforenkling forud for henvisning til brystreducerende kirurgi.
Tilføjelse af mulighed for henvisning til fjernelse af uønsket hårvækst for unge med mandligt
fødselstildelt køn idet hårvæksten kan være af et omfang og karakter der har betydning for
oplevelsen af kropsligt ubehag og tillige kan være begrænsende for den unges omfang af
deltagelse i socialinteraktioner og aktiviteter.
Venlig hilsen
Michala Fog Hansen
Forperson for
FSTB
Side
7
af
7