Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 431
Offentligt
1779503_0001.png
Høringssvar fra FSTB
Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn, juli 2017
vedr.
“Vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og
kønsmodificerende behandling”
FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn afgiver hermed høringssvar i forhold til
vejledningens afsnit 9. “kønsmodificerende behandling hos personer under 18 år”.
Vi kommenterer udelukkende på aspekter, som direkte vedrører personer under 18 år. Det er alene
et udtryk for at FSTB i dette høringsbrev samt bilag specifikt forholder sig til forhold, der ligger
under FSTB´s varetagelse som Forening for Støtte til Transkønnede Børn.
Det glæder os i FSTB at det siden januar 2016 har været muligt for transkønnede børn at modtage
behandling i Danmark. Ligeså glædes vi over at aldersgrænserne for behandling med såvel
stophormoner som kønshormoner er fjernet i “Vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved
kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende
behandling”. Det anser vi
som en forbedring i forhold
til den eksisterende vejledning.
FSTB finder imidlertid at der fortsat er væsentlige områder som bør ændres i forhold til den
sundhedsfaglige hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling hos personer
under 18 år. Ændringer, der tilsammen øger behandlingskvaliteten samt minimerer risikoen for
stigmatisering.
Risiko for uønskede irreversible skader samt uoverensstemmelse i forhold til behandlingsform
Vejledningen definerer såvel stophormoner som kønshormoner som værende kønsmodificerende
behandling. Formålet med stophormoner er at pausere udviklingen af kønskarakteristika, hvorimod
behandlingen med kønshormoner er at modificerer kønskarakteristika. At betegne behandling med
stophormoner som en kønsmodificerende behandling synes derfor misvisende og kan afstedkomme
forståelsesmæssige uoverensstemmelse i forhold til hvilken medicinsk behandlingsform der tales
om når betegnelsen kønsmodificerende behandling benyttes. Ydermere er kravene til begge
behandlinger enslydende trods det at behandling med stophormoner er en reversibel behandling,
hvorimod behandling med kønshormoner er delvis irreversibel. Ved at stille omfattende krav før
reversibel behandling med stophormoner kan igangsættes risikeres udvikling af uønskede
irreversible kropsforandringer .
Derfor bør der skelnes mellem pauserende og modificerende behandling. Desuden bør krav
før igangsættelse af behandling være proportionelle med risici ved behandlingen.
Risiko for manglende reel afklaring eller fejlbehandling
Vejledningen tager afsæt i at behandler både afholder rådgivning/afklarende samtaler og samtidig er
medbestemmende for om ønsket behandling kan imødekommes. Allianceskabelse mellem den
transkønnede og ”behandler” er umulig i fald ”behandler” samtidig er ”gatekeeper” for ønsket
om
medicinsk/kirurgisk behandling. I stedet risikeres at den transkønnede ikke får vendt eventuelle
spørgsmål og tvivl af frygt for det vil påvirke muligheden for at opnå den ønskede behandling.
Derfor bør rådgivning og behandling adskilles og rådgivning og samtale som ikke vedrører
selve den pauserende eller kønsmodificerende behandling i stedet tilbydes i eksternt regi.
Risiko for under- eller overbehandling samt selvmedicinering
Vejledningen synes at være skrevet med udgangspunk i, at børn og unge henvises til behandling
længe inden de kommer i puberteten, at de har det psykisk vanskeligt og har behov for afklaring af
deres kønsidentitet. Desuden at de har forældre som både har villet og nu har fået dem henvist.
Disse forhold gør sig gældende for nogle børn, men er langt fra gældende for alle.
Side
1
af
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779503_0002.png
FSTB er bekendt med transkønnede børn og unge som ikke har forældreopbakning og derfor ikke
kan henvises til behandling, men i stedet har søgt hormoner over nettet. Ligeledes har vi kendskab
til transkønnede børn og unge som trives i det daglige og har været afklarede omkring deres
kønsidentitet fra 3-4 års alderen. Langt fra alle transkønnede børn og unge har det psykisk
vanskeligt inden de kommer i kontakt med behandlingstilbuddet og desuden er psykiske
vanskeligheder i sig selv ikke en kontraindikation for behandling. Alligevel afkræves alle børn/unge
en psykiatrisk afdækning/udredning samt løbende samtaler omkring sin transkønnethed, hvilket af
barnet/den unge, opleves stigmatiserende og kan bevirke de fravælger behandlingsforløb og i stedet
starter selvmedicinering.
Derfor bør vejledningen for sundhedsfaglig hjælp til transkønnede børn og unge udfærdiges
så den imødekommer de individuelle forskelle og behov der er i forhold til transkønnede børn
og unge.
Risiko i forhold til faglighed og socialt samvær
Vejledningen beskriver at såvel igangsættelse som vedligeholdelse af kønsmodificerende medicinsk
behandling skal varetages af teamets speciallæge i pædiatri. Dette betyder, at rutinemæssige
injektioner med stophormoner alene kan foretages i København af speciallægen. Børnene skal efter
igangsættelsen have rutinemæssige injektioner hver 3. måned. For børn og familier som ikke bor i
København eller omegn medfører det, at barnet og forældrene skal have 1 hel dag fri hver 3. måned
for at få en rutinebehandling som eksempelvis børn i for tidlig pubertet får foretaget lokalt. Udover
disse fraværsdage kommer fravær i forbindelse med rådgivning, udredning, behandling og
opfølgning (samlet set 8-15 dage årligt). De yngre børn kan risikere at sakke bagud i skolen rent
fagligt og de ældre kan tillige få problemer med fraværsprocenten på ungdomsuddannelserne.
Derudover mindskes antallet af forældres feriedage til ferieafholdelse med børnene hvorved det
nære familiemæssige sociale samvær reduceres.
Derfor bør rutinemæssige injektioner i forbindelse med stophormoner kunne foretages lokalt.
Derudover bør opfølgende samtaler som ikke vedrører den medicinske behandling, altid være
i et omfang, der er i overensstemmelse med barnets/den unges ønske samt kunne foregå på
anden vis end at barnet/den unge skal rejse til København.
Risiko for stigmatisering
Som førnævnt kan overbehandling i sig selv opleves stigmatiserende. Det samme gør sig gældende
når transkønnede børn, som førnævnt, ikke i lokalt regi, kan modtage vedligeholdende behandling i
form af rutinemæssige injektioner som eksempelvis børn i behandling for tidlig pubertet kan.
Den værste form for stigmatisering er imidlertid vejledningens vægtning af psykiatrisk indflydelse
idet transkønnethed ikke er en psykiatrisk diagnose. Et forhold, der som tidligere nævnt også er af
stor betydning for risikoen for selvmedicinering blandt børn og unge.
I henhold til vejledningen er speciallæger i børne- og ungdomspsykiatri obligatorisk som deltagende
i et multidisciplinært team ligesom der kræves afdækning af psykiatriske lidelser, trods det at
transkønnethed ikke er en psykiatrisk diagnose. Desuden har langt fra alle transkønnede under 18 år
psykiatriske vanskeligheder eller vanskeligheder som kan være kontraindicerende for behandlingen.
Et behandlerteam bør derfor i stedet bestå af speciallæger i pædiatri, vækst og reproduktion samt
fagpersoner med specialfaglig viden og erfaring i vurdering af børn og unges normaludvikling og
psykosociale forhold.
Derfor bør børne- og ungdomspsykiater ikke være en obligatorisk del af teamet, men derimod
kun tilknyttes i særligt begrundede tilfælde. Ligesom afdækning af psykiatriske lidelser ikke
Side
2
af
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 431: Henvendelse af 7/8-17 fra FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn vedrørende høringssvar i forbindelse med vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779503_0003.png
bør kræves rutinemæssigt, men være et tilbud og ellers kun bør foretages i særligt
begrundede tilfælde.
Risiko for forværring/udvikling af psykiske vanskeligheder, mistillid og modvilje
Manglende information omkring forestående behandlingsprocedure, tidshorisont og betingelser for
godkendelse til ønsket behandling, er blandt faktorer som opleves stressende og psykisk belastende
for de transkønnede. Ifald dele af udredningsforløbet opleves unødvendige, langstrakte og/eller
intimiderende er der risiko for tillige at skabe mistillid og modvilje mod behandler og
behandlingsregi.
Derfor bør vejledningen præcisere at den behandleransvarlige skal sikre at børn/unge og
deres familie inddrages og informeres i forhold til behandlingsplanen. Ligeledes at såvel
skriftlig som mundtlig kommunikation med barnet/den unge foretages ud fra et
anerkendende perspektiv og i et sprog tilpasset barnets/den unges alder.
Risiko for unødig ventetid
for afgørelser og ”flaskehalsproblematikker”
Perioden med udredning og afventning i forhold til hvorvidt der gives tilladelse til den ønskede
medicinske behandling er af stor psykisk belastning for barnet/den unge. Desuden er det afgørende
for barnet at den medicinske behandling med stophormoner iværksættes tidligt i puberteten så
udvikling af sekundære kønskarakteristika forhindres. Altså at der sættes ind med den reversible
behandling tids nok til at irreversible kropslige forandringer udvikles.
Af vejledningen fremgår det at behandlingsansvarlig skal sikre at der udarbejdes løbende
statusbeskrivelser og løbende afholdes tværfaglige konferencer. At kræve endnu en konference i det
multidisciplinære team i forhold til behandlingstilladelse synes derfor unødvendig og bliver
samtidig en faktor der skaber unødig ventetid med psykiske belastninger til følge for barnet/den
unge.
Vejledningens føromtalte krav om afdækning af psykiatriske lidelser er endnu et punkt som, udover
åbenlys stigmatisering og risiko for selvmedicinering, også bidrager til risiko for udvikling af
kropslige irreversible forandringer
og risiko for ”flaskehalsproblematikker”
gennem
behandlingsforløbet.
Derfor bør krav om afdækning af psykiatriske lidelser samt krav om konferencebeslutning
inden igangsættelse af medicins behandling slettes. I stedet bør alene forhold
kontraindicerende for behandling være afdækket, hvorefter den behandlingsansvarlige kan
træffe afgørelse uden ekstraordinær konferenceafholdelse skal finde sted.
Med venlig hilsen
Michala Fog Hansen
Forperson for
FSTB
FSTB har inden udarbejdelse af høringssvar været i dialog med; LGBT-Danmark, Børns Vilkår, Amnesty
samt Laura Mølgaard Tams.
./. bilag: 7 sider med tekstnære kommentarer til vejledningens afsnit 9 omhandlende kønsmodificerende
behandling hos personer under 18 år. Udarbejdet i tæt samarbejde med Linda Thor Pedersen, LGBT-
Danmark
Side
3
af
3