Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 426
Offentligt
1779071_0001.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
Dato 22-05-2017
Sagsnr. 4-1010-127/5
HØRINGSVERSION
Vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og
kønsmodificerende behandling
1.
2.
3.
Indledning ...............................................................................................................................2
Anvendelsesområde ................................................................................................................2
Generelt .................................................................................................................................. 2
3.1. Respekt og inddragelse............................................................................................................3
3.2. Information og samtykke .........................................................................................................3
4.
Faglige rammer .......................................................................................................................4
4.1. Det multidisciplinære team (MDT) ...........................................................................................4
5.
6.
7.
Rådgivning og støtte ved kønsidentitetsforhold ....................................................................... 5
Vurdering før kønsmodificerende behandling .......................................................................... 5
Kønsmodificerende medicinsk behandling hos voksne .............................................................6
7.1. Krav til udredning ....................................................................................................................6
7.2. Krav til igangsættelse af behandling ........................................................................................6
8.
Kønsmodificerende kirurgi hos voksne.....................................................................................7
8.1. Kønsmodificerende kirurgi på bryst eller brystkasse ................................................................8
8.2. Kønsmodificerende kirurgi på kønsorganer..............................................................................9
9.
Kønsmodificerende behandling hos personer under 18 år ..................................................... 10
10. Øvrige tilbud ......................................................................................................................... 13
11. Rettigheder ........................................................................................................................... 13
12. Registrering ........................................................................................................................... 14
13. Tilladelse til kastration........................................................................................................... 14
14. Ordliste ................................................................................................................................. 16
15. Ophævelse ............................................................................................................................ 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0002.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
1. Indledning
Det enkelte menneskes kønsidentitet kan være forskelligt fra det køn, der bliver konstateret og
tildelt ved fødslen, og fra de samfundsmæssige og kulturelle normer forbundet med
fødselstildelt køn.fødsels- kønnet.
For den enkelte kan det betyde, at man ønsker at ændre
eller tilpasse de medfødte kønskarakteristika. Kønsidentitetsforhold kan medføre ønske om
sundhedsfaglig hjælp for til- stande, der i sig selv hverken er udtryk for psykisk eller somatisk
lidelse.
Uoverensstemmelse mellem kønsidentitet og fødselstildelt køn kan hos den enkelte medføre
varierende grader af kønsligt ubehag, som bl.a. kan søges afhjulpet gennem kønsmodificeren-
de behandling, der tilsigter ændring af medfødte kønskarakteristika.
Der er sundhedsfaglige opgaver forbundet med at hjælpe og understøtte den enkeltes køns-
identitet og kønsudtryk, herunder ved rådgivning og afklaring af kønsidentitetsspørgsmål
samt ved afhjælpning af kønsligt ubehag gennem tilbud om kønsmodificerende behandling.
Det er samtidig en sundhedsfaglig opgave at sikre lighed i sundhed ved, hvor relevant, at sikre
hjælp til udredning og behandling af evt. somatisk eller psykisk lidelse, både generelt i sund-
hedsvæsenet og specifikt ved kønsmodificerende behandling.
Sigtet med denne vejledning er at sikre høj kvalitet og lige adgang til sundhedsfaglig hjælp
ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling. Sundhedsfaglig hjælp kan være
rådgivning og støttende samtaler ved afklaring af kønsidentitet, sundhedsfaglig
udredning
samt
behandling af personer, der ønsker kønsmodificerende hormonbehandling og
eventuelt
kønsmodificerende
kirurgi.
Psykosocial støtte, herunder støttende samtaler
før,
under og efter kønsmodificerende
behandling, er desuden en naturlig del af den samlede indsats. Det samlede sundhedsfaglige
tilbud skal være helhedsorienteret og sammenhængende, og
kan i nogle tilfælde
forudsætteforudsætter
et
stærkt
tværfagligt samarbejde.
Commented [LTP1]:
Alle andre steder, på nær et, anvendes
”fødselstildelt køn” så det vil være naturligt også at anvende det her.
Commented [LTP2]:
Enhver behandling forudsætter og
indeholder en udredning.
Derfor kan udtryk som ’udredning og
behandling’ nemt misforstås som om, at der kræves et særligt
udredningsforløb for behandling af transkønnede.
LGBT Danmark kan frygte, at der vil være faggrupper, som vælger at
kræve et psykiatrisk udredningsforløb med henvisning til kravet om
udredning.
Commented [LTP3]:
Der er mange behandlinger som kun
nødvendiggør en disciplin. For at undgå bureaukratiske forløb, hvor
behandlingen forsinkes, bør multidisciplinære team kun etableres når
flere discipliner er involveret.
2. Anvendelsesområde
Vejledningen præciserer den omhu og samvittighedsfuldhed som læger og andet sundheds-
personale skal udvise i deres virke ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behand-
ling
i
. Vejledningen fastlægger de sundhedsfaglige rammer for hjælp ved kønsidentitetsforhold
og kønsmodificerende behandling samt ansvarsfordelingen imellem de involverede sundheds-
personer
ii
. Forhold vedr. Sundhedsstyrelsens specialeplanlægning berøres, men der henvises i
den forbindelse til de til enhver tid gældende specialevejledninger, der kan findes på Sund-
hedsstyrelsens hjemmeside
iii
. Vejledningen præciserer også den lægefaglige udredning og
indstilling, der skal ligge til grund ved Sundhedsstyrelsens behandling af ansøgninger om ka-
stration efter Sundhedslovens § 115. Denne vejledning omfatter ikke juridisk kønsskifte, som
er reguleret i lov om Det Centrale Personregister
iv
.
3. Generelt
Sundhedsfaglig hjælp til kønsmodificerende behandling er generelt omfattet af sundhedslo-
vens bestemmelser om regionsrådets ansvar for sundhedsydelser. I det omfang den
kønsmodificerende behandling, herunder kirurgi, tager sigte på at afhjælpe kønsligt ubehag
ved uoverensstemmelse mellem fødselstildelt køn og kønsidentitet er der ikke tale om
kosmetisk behandling, hvor hovedformålet er at forandre eller forbedre udseendet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0003.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
Personer, der søger sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende be-
handling, skal behandles på lige fod med andre, med let og lige adgang til sundhedsvæsenet,
behandling af høj kvalitet, sammenhæng mellem ydelserne, valgfrihed, let adgang til informa-
tion, et gennemsigtigt sundhedsvæsen og kort ventetid på behandling.
3.1. Respekt og inddragelse
Det sundhedsfaglige personale skal i sit møde med mennesker, der søger sundhedsfaglig
hjælp ved kønsidentitetsforhold, optræde professionelt, med respekt for den enkeltes situation
og præferencer, og på en måde, der
ikke virker stigmatiserende eller ubehageligbidrager til at
mindske stigmatisering og ubehag
for den enkelte. Sundhedspersonerne skal i den forbindelse
være særligt opmærksomme på, at mennesker, der søger hjælp ved kønsidentitetsforhold kan
have været udsat for stigmatisering både i samfundet og ved tidligere kontakter med
sundhedsvæsenet. Konkret skal det sundhedsfaglige personale bl.a. være opmærksom på at
bruge det kaldenavn og stedord, som personen selv ønsker anvendt, ligesom personens
præferencer vedr. betegnelse af kropsdele m.v. skal respekteres. Generelt bør
sundhedspersonale undgå at fokusere på kønsidentitet når den pågældende søger hjælp og
behandling i sundhedsvæsenet for andre forhold.
De sundhedsfaglige indsatser skal bygge på respekt, lydhørhed, rummelighed og fleksibilitet.
Den enkelte skal betragtes som den bedste kilde til forståelse af personens ståsted og liv. Den
sundhedsfaglige indsats skal gives i en ramme og atmosfære, hvor personen føler sig
velkommen. Personalet bør opleves som tilgængeligt, og at der
skalbør
være mulighed for at
få hjælp, både i form af samtaler og praktisk støtte, når dette er relevant.
Det enkelte menneskes værdier og perspektiv skal inddrages så det samlede behandlingstilbud
så vidt muligt tilrettelægges efter personens ønsker og forudsætninger. Personen skal sammen
med de ansvarlige sundhedspersoner opsætte mål for det samlede
behandlingsudrednings-
og
tidsforløbbehand- lingsforløb,
og tilbud bør forklares i et forståeligt, neutralt og respektfuldt
sprog.
Kønsmodificerende behandling kan medføre betydelige fysiske og psykiske ændringer, med
både positive og negative sociale konsekvenser. Nogle ændringer kan være irreversible. Ved
tilbud om kønsmodificerende behandling skal den sundhedsfaglige vurdering af behandlings-
behov (indikation) inddrage både den enkeltes ønsker og behov samt potentielle
skadevirkninger ved behandlingen. Der skal gives en grundig information både om fordele
og ulemper ved den tilbudte behandling, samt om andre behandlingsmuligheder, ligesom der
skal gives
mulighed forgrundig information og rum til
refleksion,
hvis det ønskes..
3.2. Information og samtykke
Ved sundhedsfaglig hjælp til afklaring og udvikling af kønsidentitet, herunder afhjælpning af
kønsligt ubehag og tilbud om kønsmodificerende behandling, gælder de generelle regler om
information og samtykke
v
. Det følger bl.a. heraf, at en behandling ikke må indledes eller fort-
sættes uden, at den pågældende har givet sit informerede samtykke, medmindre andet følger
af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov. Samtykkekravet understreger den enkeltes
selvbestemmelsesret, og et samtykke til behandling er således personens frivillige accept af at
ville modtage en bestemt tilbudt behandling.
Samtykket skal være baseret på fyldestgørende information, og kræver derfor at den enkelte
forud for sin stillingtagen har modtaget den nødvendige og tilstrækkelige information om be-
handlingsmuligheder, risici m.v., og er i stand til at overskue konsekvenserne af sit samtykke.
Commented [LTP4]:
Den oprindelige formulering tillader de
facto fortsat stigmatisering og ubehag blot den er mindre end i dag.
Det kan næppe være intentionen.
Commented [LTP5]:
En hensigtserklæring vil i praksis betyde, at
dette ikke tilbydes.
Commented [LTP6]:
Udredning, se tidligere kommentar.
Tidsforløb har stor betydning for den enkelte og den nuværende
mangel på information om tidsforløb er et stort problem de
transkønnede.
Commented [LTP7]:
Nogle har brug for refleksion mens et krav
om refleksion for andre blot vil være et forsinkende element.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0004.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
En person kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde sit samtykke til behandling. Samtykket skal
være givet til en konkret behandling, hvilket indebærer, at det skal være klart og utvetydigt,
hvad samtykket omfatter, både ift. type af behandling, herunder behandlingsmetode, og ift.
formålet med behandlingen.
Informeret samtykke er et nødvendigt, men ikke tilstrækkeligt krav forud for et sundhedsfag-
ligt behandlingstilbud. Den læge, der er ansvarlig for behandlingen, har et selvstændigt fagligt
ansvar for at tilbuddet gives på baggrund af en konkret faglig vurdering, under hensyntagen til
bl.a. en vurdering af den enkeltes behandlingsbehov (indikation) og forventet gavn, mulige
skadevirkninger, og den aktuelle faglige viden og praksis på området. Lægen skal altid lade
den enkeltes ønsker og præferencer indgå i sin vurdering, men den enkelte har ikke krav på
specifikke behandlingstilbud, der ikke findes lægefagligt velbegrundede.
4. Faglige rammer
For regionale sygehuse, og for offentligt finansierede sygehusydelser ved private aktører,
fastsætter Sundhedsstyrelsen kriterier og godkender varetagelse af specialfunktioner, som er
beskrevet i de til enhver tid gældende specialevejledninger. Generelt udbyder speciallæge-
praksis kun offentligt finansierede sygehusydelser, når det specifikt er aftalt med regionerne.
Autorisationslovens bestemmelser om omhu og samvittighedsfuld, som præciseret i
nærværende vejledning, gælder generelt, både for offentligt finansierede sygehusydelser, for
sygesikringsfinansierede ydelser og for privatfinansierede ydelser ved speciallæge,
privathospital, klinik m.v.
Kønsmodificerende behandling
skalbør
varetages af sundhedspersoner med erfaring og
særlige kompetencer ift. rådgivning, udredning og behandling af kønsidentitetsforhold
eller
under supervision af en sundhedsperson med disse kompetencer..
Kompetencer ift. både
somatiske, psykiske og sociale forhold
kan væreer
vigtige, og både sygeplejersker,
psykologer, og speciallæger indenfor somatiske og psykiatriske specialer
kan væreer
relevante. Deltagelse af psykologer eller psykiatere i udredning og behandling betyder ikke,
at de mennesker, der søger hjælp, opfattes som psykisk syge, ligesom deltagelse af læger fra
somatiske specialer ikke betyder at den, der søger hjælp, opfattes som somatisk syg.
Der skal imidlertid kun inddrages de discipliner, som der konkret vurderet i det enkelte
tilfælde er behov for.
De involverede sundhedspersoner skal have opdateret efteruddannelse i kønsidentitetsforhold
og kønsmodificerende behandling, deltage i løbende sparring med andre sundhedspersoner
med betydelig erfaring på området, deltage i faglige netværk, konferencer m.v. på både natio-
nalt og internationalt niveau, samt i relevant omfang deltage i kvalitetsudvikling og forskning
på området. De involverede sundhedspersoner bør desuden løbende udbygge en bredere for-
ståelse af kønsidentitetsforhold gennem bl.a. dialog med brugerrepræsentanter og orientering i
den generelle samfundsmæssige debat.
4.1. Det multidisciplinære team (MDT)
Såfremt der indgår flere specialer i behandlingen, kan der nedsættes et multidisciplinært team.
Det samlede sundhedsfaglige tilbud skal være helhedsorienteret og sammenhængende, og
forudsætter et stærkt tværfagligt samarbejde. Det tværfaglige team skal have veletablerede
rammer for samarbejde, med klar ansvarsfordeling imellem de involverede sundhedspersoner
og være forankret i et fast multidisciplinært team (MDT) med jævnlige konferencer.
Commented [LTP9]:
Langt de fleste kønsmodificerende
behandlinger vil kunne varetages af en enkelt speciallæge. Et krav
om MDT for al behandling vil kun være forsinkende for den enkelte
transkønnede og samtidig et spild af sundhedsvæsnets ressourcer.
Commented [LTP8]:
Præcisering af krav til sundhedspersoners
kompetencer samt præcisering af, at kun relevante discipliner
inddrages.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0005.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
En af speciallægerne i MDT skal
i disse tilfælde
have det overordnede ansvar for udrednings-
og behandlingsforløb, men kan uddelegere dele af forløb til andet sundhedsfagligt personale,
herunder sygeplejersker, psykologer og læger. Den forløbsansvarlige speciallæge skal
i disse
tilfælde
sikre, at det samlede behandlingsprogram er helhedsorienteret og sammenhængende,
og at alle nødvendige dele udføres kompetent,
samt at tidsforløbet overholdes..
Den
forløbsansvarlige speciallæge skal sikre, at der
i nødvendigt omfanglø- bende
afholdes MDT-
konferencer med deltagende af de involverede speciallæger og andet personale, og at der i
tilslutning hertil løbende udarbejdes status over
behandlingsudrednings-
og
tidsforløbet.behand- lingsforløbet.
De organisatoriske og fysiske rammer skal understøtte en sammenhængende og helhedsorien-
teret indsats, der
ikke virker stigmatiserende.mindsker stigmatisering, f.eks. ved etablering af
fysiske eller murstensløse tværfaglige kønsidentitetsklinikker.
Ansvarsfordeling og specialkompetencer i teamet skal tilpasses efter indhold og kompleksitet.
Ved udredning mhp. kønsmodificerende medicinsk behandling hos voksne, og ved varetagel-
sen af denne, skal teamet indeholde relevante speciallægekompetencer, herunder speciallæger
i gynækologi og obstetrik eller intern medicin: endokrinologi. Det tværfaglige team skal des-
uden,
hvis det konkret i det enkelte tilfælde vurderes nødvendigt,
omfatte relevante
kompetencer indenfor vurdering af psykosociale forhold, herunder psykologer og
speciallæger i psykiatri med særlig erfaring og kompetencer.
Ved varetagelse af kønsmodificerende kirurgisk behandling hos voksne suppleres teamet med
speciallæger
i
med særlige kompetencer i plastikkirurgi samt i gynækologi og obstetrik m.v.
Ved varetagelse af udredning og behandling af kønsidentitetsforhold hos mennesker under 18
år suppleres teamet med relevante kompetencer indenfor pædiatri (pædiatrisk endokrinologi,
vækst og reproduktion) samt børne- og ungdomspsykiatri, i det varetagelse af denne målgrup-
pe kræver helt særlige kompetencer og erfaring med børn og unges vækst og udvikling samt
familiemæssige og sociale forhold m.v.
Speciallæger som udfører nedre kirurgiBåde det samlede team og de deltagende
sundhedspersoner
skal opbygge og vedligeholde særlige kompetencer. Ud fra en generel
betragtning af områdets kompleksitet og hensynet til faglig robusthed i teamet bør
speciallæger, der varetager kønsmodificerende behandling, som udgangspunkt have mindst
30 nye forløb om året, og det samlede team bør have mindst 100 nye forløb om året. For de
specialiserede sygehusydelser vil kriterier og krav til varetagelse indgå i Sundhedsstyrelsen
sagsbehandling ved specialeplanlægning.
Commented [LTP10]:
Forenkling af arbejdet for MDT som
konsekvens af den forrige ændring.
Commented [LTP11]:
Stigmatisering, se tidlige kommentar.
Commented [LTP12]:
Kun nødvendige discipliner bør indgå.
Commented [LTP13]:
Nedre kirurgi er højt specialiseret og der
bør derfor stilles særlige krav hertil. Dette gælder ikke for anden
kønsmodificerende behandling som bør nedklassificeres.
5. Rådgivning og støtte ved kønsidentitetsforhold
Ved kønsidentitetsforhold kan den enkelte være uafklaret og have behov for rådgivning og
støtte, før der indledes et
regelret udrednings og
behandlingsforløb. I denne del af forløbet er
det ikke en forudsætning, at den enkelte ses af speciallæge, ligesom omfattende udredning af
evt. somatisk og psykisk lidelse som udgangspunkt ikke er relevant. Rådgivning og støtte kan
foretages af f.eks. psykologer, socialrådgivere, læger, sygeplejersker m.v. Der kan med fordel
tilbydes generel information om både medicinske og kirurgiske behandlingsmuligheder ved
kønsligt ubehag, og information og rådgivning om psykosociale aspekter af
kønsidentitetsforhold. Såfremt afklaringen viser, at den pågældende har ønske om
kønsmodificerende behandling, skal den videre udredning og behandling ikke forsinkes.
Commented [LTP14]:
Udredning, se tidligere kommentar.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0006.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
6. Vurdering før kønsmodificerende behandling
Kønsmodificerende behandling er generelt en effektiv behandling af kønsligt ubehag, og få
fortryder. Som ved al behandling kan der være skadevirkninger. Før lægen kan iværksætte
kønsmodificerende behandling skal der foreligge en klar sundhedsfaglig vurdering og be-
grundelse (indikation), ligesom lægen skal afklare evt. sundhedsfaglige forbehold ved be-
handlingen (kontraindikationer), herunder faktorer der kan øge risikoen ved behandlingen el-
ler gøre at denne må helt frarådes.
Formålet med udredningsprogrammet før tilbud om kønsmodificerende behandling er at af-
klare indikationer og kontraindikationer, og omfang af og indhold i udredningen skal tilpasses
herefter. Tilbud om behandling forudsætter ikke bestemte diagnoser, men lægefaglige indika-
tioner som f.eks. tilstedeværelsen og
karakterengraden
af kønsligt ubehag skal beskrives i
journalen ligesom evt. tilstande og lidelser, der kan udgøre kontraindikationer. Det er ikke en
betingelse for at modtage kønsmodificerende medicinsk behandling, at den pågældende
ønsker efterfølgende kønsmodificerende kirurgi, ligesom det heller ikke er en betingelse at
den pågældende har, eller ønsker, juridisk kønsskifte.
Commented [LTP15]:
Graden er misvisende da denne ikke kan
måles.
7. Kønsmodificerende medicinsk behandling hos voksne
Ved udredning og kønsmodificerende medicinsk behandling af voksne skal der i det multidi-
sciplinære team indgå en eller flere speciallæger i gynækologi og obstetrik samt
efter en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde
i psykiatri. Afhængigt af lokale forhold kan en
speciallæge i intern medicin: endokrinologi erstatte gynækologens funktion. Disse
speciallæger skal have særlig erfaring og kompetencer på området. En af dem skal have det
overordnede ansvar for udrednings- og behandlingsforløbet, men kan uddelegere dele af
forløbet til andet sundhedsfagligt personale, herunder sygeplejersker, psykologer og læger.
7.1. Krav til udredning
Udredningsprogrammet skal omfatte en vurdering af den pågældendes kønsidentitetsforhold,
herunder
karakterengraden
af kønsligt ubehag, samt en vurdering af, om der foreligger
somatiske eller psykiske tilstande og lidelser, som kræver behandling forud for
kønsmodificerende behandling, eller kan kontraindicere denne. Indholdet af
udredningsprogrammet tilrettelægges af den forløbsansvarlige speciallæge, med
udgangspunkt i den enkeltes situation og præferencer, under hensyntagen til etableret faglig
praksis, nationale og internationale faglige retningslinjer m.v.
Commented [LTP16]:
Graden, se tidligere kommentar.
Commented [LTP17]:
Udredning. Se tidligere kommentar.
Både den somatiske og den psykosociale del af udredningen skal stå i rimeligt forhold til for-
målet med udredningen og skal tilpasses den enkeltes situation. Standardiserede testmetoder
kan anvendes ud fra en konkret vurdering, i det omfang de er relevante og valide ift. formålet
med udredningen, og på en måde som ikke bidrager til øget stigmatisering.
7.2. Krav til igangsættelse af behandling
Igangsættelse af kønsmodificerende medicinsk behandling af voksne varetages af teamets
speciallæge i gynækologi og obstetrik, alternativt speciallæge i intern medicin: endokrinologi.
Speciallægen skal sikre følgende:
- At der er tale om kønsligt ubehag med ønske om kønsmodificerende medicinsk be-
handling.
- At psykosociale forhold og psykosociale konsekvenser af potentielt irreversible foran-
dringer er afklarede
Commented [LTP18]:
Psykosociale giver associationer til det
nuværende psykiatriske udredningsforløb og LGBT Danmark kan
frygte, at nogle faggrupper vil bruge det som påskud til at opretholde
den nuværende praksis.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0007.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
-
-
-
At kontraindikationer er afklarede, herunder, at somatiske eller psykiske lidelser er
afdækket og behandlet i relevant omfang
At den pågældende er velinformeret om forventede effekter og mulige skadevirknin-
ger ved behandlingen, herunder at forandringerne kan være irreversible samt at der
kan være varig påvirkning af reproduktion
At der
i samarbejde med transpersonen
tilrettelægges et individuelt tilpasset
opfølgningsprogram med henblik på løbende justering af behandlingen og vurdering
af mulige skadevirkninger m.v., herunder i relevant omfang relevante løbende
billeddiagnostiske og parakliniske undersøgelser samt støttende samtaler.
Commented [LTP19]:
Inddragelse af brugeren.
Igangsættelse af kønsmodificerende medicinsk behandling er i regionalt regi omfattet af
Sundhedsstyrelsen gældende specialeplan. På privatklinik m.v. kan udredning og medicinsk
behandling af voksne varetages, jfr. også afsnit 4, under hensyn til autorisationslovens be-
stemmelser om omhu og samvittighedsfuld, som præciseret i nærværende vejledning vedr.
kompetencer, tværfagligt samarbejde, helhedsorienteret vurdering af indikationer og kontra-
indikationer m.v.
Ud fra det fastlagte opfølgningsprogram kan hele eller dele af vedligeholdelsesbehandling og
kontrol
ud fra en konkret og individuel vurdering ved den behandlingsansvarlige speciallæ-
ge
ved MDT -
varetages på andet sygehus, speciallægepraksis eller hos egen læge (’shared ca-
re’).
Ved behov for ændring af det fastlagte opfølgningsprogram skal der henvises til, eller
konfereres, med speciallæge i MDT.
Der bør generelt udvises forsigtighed og anbefales tid til refleksion, hvis den pågældende net-
op er begyndt at udforske sin kønsidentitet, eller hvis det kønslige ubehag er nyopstået, episo-
disk eller kun i mindre grad påvirker den enkeltes samlede livssituation.
Commented [LTP21]:
Der er ikke behov for MDT for
kønshormonbehandling og dermed følger at der heller ikke vil være
et behov i undtagelsestilfælde.
Commented [LTP20]:
Det bør være den enkelte speciallæge som
træffer beslutningen. Et krav om inddragelse af MDT er kun
forsinkende og samtidig spild af speciallægerne i det
multidisciplinære teams tid.
I udvalgte tilfælde kan det være nødvendigt at tilbyde kønsmodificerende medicinsk behand-
ling i regi af MDT uden at alle ovenstående kriterier er opfyldt, f.eks. ved overtagelse af
iværksat behandling fra udlandet eller ved substitution af selvmedicinering. I sådanne tilfælde
er den behandlingsansvarlige speciallæge ansvarlig for vurdering af indikationen, og skal
samtidig sørge for at der sideløbende iværksættes relevant udredning og opfølgning.
Bestående psykisk eller somatisk lidelse er ikke i sig selv en kontraindikation mod kønsmodi-
ficerende medicinsk behandling, men afhængig af lidelsens art og alvorlighed kan der være
behov for behandling af lidelsen enten forud for, eller samtidigt med, iværksættelsen af
kønsmodificerende medicinsk behandling.
Der er sjældent abolutte kontraindikationer mod kønsmodificerende medicinsk behandling.
Somatiske kontraindikationer og forsigtighedsforhold ved kønsmodificerende feminiserende
medicinsk behandling kan bl.a. være tromboembolisk risiko, cerebrovaskulær sygdom inkl.
migræne, svær leversygdom, brystkræft m.v. Somatiske kontraindikationer og forsigtigheds-
forhold ved kønsmodificerende maskuliniserende medicinsk behandling kan bl.a. være
graviditet, ustabil koronarkarsygdom, hæmatokrit > 50 %, hormonfølsomme tumorer
, svær
aknem.v.
m.v.
Psykiatriske kontraindikationer og forsigtighedsforhold ved kønsmodificerende behand-
ling generelt kan f.eks. svær psykotisk lidelse og autisme med særinteresse.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0008.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
8. Kønsmodificerende kirurgi hos voksne
Kønsmodificerende kirurgi hos voksne omfatter indgreb på bryster og brystkasse (’øvre’
kirurgi)
samt indgreb på kønsorganer (’nedre’ kirurgi). Der er generelt tale om irreversible
destruktive og rekonstruktive og rekonstruktive kirurgiske indgreb på raske organer med
betydelige,
både positive og negative,
fysiske og psykiske forandringer,
både positive og
negative.
Den kønsmodificerende kirurgiske behandling er samtidigt forbundet med risiko for alvorlige
og varige skadevirkninger, hvorfor kravene til lægens omhu og samvittighedsfuldhed generelt
er skærpede, herunder kravene til vurdering af lægefaglige indikationer og kontraindikationer.
Varigheden og
karakterengraden
af kønsligt ubehag samt resultaterne af tidligere
kønsmodificerende behandling skal således nøje vurderes og sammenholdes med vurdering af
evt. somatiske og psykiske lidelser og tilstande samt øvrige risikofaktorer, der kan
kontraindicere kirurgi. De kirurgiske indgreb, der tilbydes, herunder deres type, omfang,
rækkefølge, kombination m.v., skal følge etableret faglig praksis samt nationale og
internationale faglige retningslinjer m.v. Ved anvendelse af nye behandlingsprincipper skal
der sikres relevant og systematisk erfaringsopsamling og kvalitetssikring
vi
.
Ved varetagelse af kønsmodificerende kirurgisk behandling af voksne skal teamet suppleres
med mindst en speciallæge i plastikkirurgi med særlig erfaring og kompetencer på området.
Der gælder i øvrigt de samme krav til forløbsansvarlig speciallæge,
MDT-konferencer
m.v.
som beskrevet ovenfor vedr. iværksættelse af kønsmodificerende medicinsk behandling.
Øvrige specialer kan inddrages hvor relevant f.eks. speciallæger i urologi.
Før iværksættelse af kønsmodificerende kirurgisk behandling skal der foreligge en aktuel ud-
redning og vurdering som beskrevet i afsnittet om kønsmodificerende medicinsk behandling.
Udredningen skal i relevant omfang suppleres med fysisk undersøgelse af bryst og kønsorga-
ner, ligesom relevante fysiske og psykosociale forhold vedr. den pågældendes seksualitet og
seksualliv skal være afdækket og evt. fremtidige reproduktive ønsker skal være drøftet.
8.1. Kønsmodificerende kirurgi på bryst eller brystkasse
Ved kvindeligt fødselstildelt køn omfatter kønsmodificerende kirurgi på bryst eller brystkasse
indgreb med fjernelse af bryster (bilateral mastektomi) og tildannelse af mandligt brystparti,
herunder evt. genplacering af brystvorter.
Ved mandligt fødselstildelt køn omfatter kønsmodificerende kirurgi på bryst eller brystkasse
indgreb med brystforstørrelse, herunder indlægning af implantater.
Behandlingerne
foretagesvaretages
af
enteamets
speciallæge i plastikkirurgi.,
efter drøftelse
og indstilling fra teamets MDT-konference.
Speciallægen skal sikre følgende:
- At der er tale om kønsligt ubehag med ønske om kønsmodificerende kirurgi på bryst.
- At psykosociale forhold er afklaret herunder forhold vedr. seksualitet samt psykosoci-
ale konsekvenser af potentielt irreversible forandringer
- At varighed og
karakteren af detgrad
af
kønsligekønsligt
ubehag samt resultaterne af
tidligere
kønsmodificerendekønsmodifice- rende
behandling er vurderet i
tilstrækkeligt omfang, og kan begrunde det kirurgiske indgreb.
- At kontraindikationer og risikofaktorer er afklarede, herunder at somatiske eller
psykiske lidelser er afdækket og behandlet i relevant omfang
- At den pågældende er velinformeret om forventede positive effekter samt mulige ska-
devirkninger ved behandlingen. Forventede forandringer bør visualiseres.
- At den pågældende er velinformeret om forhold vedr. forebyggelse og opsporing af
Commented [LTP22]:
Både de fysiske og de psykiske
forandringer kan være positive og negative.
Commented [LTP23]:
MDT, se tidligere kommentar
Commented [LTP24]:
MDT-konference er kun et forsinkende
led, såfremt der måtte være behov for en udtalelse den speciallæge
som varetager kønshormonbehandling kan denne indhentes.
Commented [LTP25]:
Psykosociale forhold, se tidligere
kommentar.
Commented [LTP26]:
Graden, se tidligere kommentar.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0009.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
brystkræft
For personer, der ved fødslen fik tildelt mandligt køn, bør brystforstørrelse med indlægning af
implantater
sædvanligvis
ikke tilbydes før der er gennemført minimum 12 måneders
feminiserende kønsmodificerende hormonbehandling, med mindre denne er kontraindiceret.,
da det kirurgiske re- sultat kan være mindre tilfredsstillende og da man bør afvente effekt af
feminiserende hor- monbehandling på brystvækst. I mange tilfælde er op til 18-24 måneders
feminiserende hor- monbehandling at foretrække, og det vil således altid bero på en konkret
lægefaglig vurde- ring, hvor længe effekten af medicinsk behandling skal afventes.
indikationen kønsligt ubehag
kan der kun
tilbydes
der kun
indgreb, så brystet bliver normalt
anatomisk proportionelt til kropsbygningen, som vurderet ved speciallægen i plastikkirurgi ud
fra etableret faglig praksis. Ønske om ikke-anatomisk brystforstørrelse kan ikke varetages
som offentlig finansieret sygehusydelse, og behandlingen vil, i tillæg til nærværende
vejledning, være omfattet af reglerne om kosmetisk behandling
vii
.
For personer, der ved fødslen fik tildelt kvindeligt køn, gælder ikke faste krav til forudgående
hormonbehandling, men
dadet kan i udvalgte tilfælde være hensigtsmæssigt at afvente effekt
af hormonbehandling og evt. styrketræning på bryststørrelsen før tilbud om fjernelse af
bryster (bilateral mastektomi), og i betragtning af, at
der er tale om irreversible forandringer
ved fjernelse af bryster bør der generelt udvises tilbageholdenhed ved nyopstået kønsligt
ubehag.
Kønsmodificerende kirurgi på bryst og brystkasse er i regionalt regi omfattet af Sundhedssty-
relsen gældende specialeplan, således at
udredning og
vurdering som beskrevet skal foretages
på de specialafdelinger, der er godkendt hertil, mens selve indgrebet
efter vurdering og ind-
stilling fra MDT
som udgangspunkt kan varetages på hovedfunktionsniveau. På privatklinik
m.v. kan behandling af voksne varetages, jfr. også afsnit 4, under hensyn til autorisationslo-
vens bestemmelser om omhu og
samvittighedsfuldhed.samvittighedsfuld, som præciseret i
nærværende vejledning vedr. kompetencer, tværfagligt samarbejde, helhedsorienteret
vurdering af indikationer og kontraindikationer m.v.
8.2. Kønsmodificerende kirurgi på kønsorganer
Ved kvindeligt fødselstildelt køn omfatter kønsmodificerende kirurgi på kønsorganer fjernelse
af livmoder, æggeleder og æggestokke (hysterektomi og salpingo-ooferektomi), fjernelse eller
tillukning af skeden (vaginektomi eller kolpokleise) samt forlængelse af urinrør (uretropla-
stik) og tildannelse af lem (falloplastik eller metoidoplastik).
Ved mandligt fødselstildelt køn omfatter kirurgi på kønsorganer indgreb med fjernelse af te-
stikler (orkiektomi), penisamputation (penektomi), samt tildannelse af skede, klitoris og køns-
læber (vaginoplastik, kliteroplastik og labiaplastik).
Indgrebene kan i varierende omfang foretages i ét trin eller i serie. Ofte suppleres indgrebene
af permanent hårfjerning på ydre kønsorganer ved laserepilering, elektrolyse m.v.
Kønsmodificerende kirurgisk behandling på kønsorganer varetages af teamets speciallæge i
plastikkirurgi, med inddragelse af speciallæge i gynækologi og obstetrik samt øvrige relevante
speciallæger
., og efter drøftelse og indstilling fra teamets MDT-konference.
Speciallægen
skal sikre følgende:
- At der, hvis relevant, foreligger tilladelse til kastration jfr. afsnit 13.
- At der er tale om kønsligt ubehag med ønske om kønsmodificerende kirurgi på køns-
organer.
Commented [LTP27]:
Den oprindelige formulering vil de facto
betyde mindst 2 år. Det bør være speciallægen i samråd med
transkvinden, som fastsætter tidspunktet.
Commented [LTP28]:
I Sverige tilbydes transkvinder
brystaugmentation som et led i deres feminiserende behandling.
Kønsudtryk udgøres af en lang række elementer, f.eks. ansigtsform,
hår, skulder bredde, hoftebrede og bryster. For de fleste transkvinder
vil der være faktorer som ikke virker feminine. Anvendelse af
brystproteser giver feminint udtryk, men afskærer samtidig
transkvinder fra aktiviteter som f.eks. en tur på stranden eller i
svømmehallen.
Commented [LTP29]:
Det bør være speciallægen i samråd med
transmanden, som fastsætter tidspunktet.
Commented [LTP30]:
Udredning, se tidligere kommentar.
Commented [LTP31]:
MDT, se tidligere kommentar.
Commented [LTP32]:
???
Commented [LTP33]:
MDT, se tidligere kommentar.
Commented [LTP34]:
Psykosociale forhold, se tidligere
kommentar.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0010.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
-
-
-
-
At psykosociale forhold er afklaret, herunder forhold vedr. seksualitet samt psykosoci-
ale konsekvenser af potentielt irreversible forandringer
At varighed og
karakterengrad
af
det kønsligekønsligt
ubehag samt resultaterne af
tidligere kønsmodificerende behandling er vurderet i tilstrækkeligt omfang, og kan
begrunde det kirurgiske indgreb.
At kontraindikationer og risikofaktorer er afklarede, herunder, at somatiske eller
psykiske lidelser er afdækket og behandlet i relevant omfang At den pågældende er
velinformeret om forventede positive effekter samt om mulige skadevirkninger ved
behandlingen herunder irreversible ændringer af forplantningsevnen, forandret
seksualfunktion, risiko for utilfredsstillende funktionelt og kosmetisk resultat, risiko
for varige gener fra urinveje m.v.
At forventede forandringer er visualiseret med understregning af at forandringerne er
irreversible
Før fjernelse af livmoder, æggeleder, æggestokke eller testikler bør der være gennemført mi-
nimum 12 måneders sammenhængende kønsmodificerende hormonbehandling, med mindre
denne er kontraindiceret.
Før fjernelse eller tillukning af skeden (vaginektomi eller kolpokleise) samt forlængelse af
urinrør (uretroplastik) og tildannelse af
penis lem
(falloplastik eller metoidoplastik), eller før
penisamputationpenis- amputation
(penektomi), samt tildannelse af skede, klitoris og
kønslæber (vaginoplastik, kliteroplastik og labiaplastik) bør der foreligge en grundig
vurdering af varighed og
karakterengrad
af
det kønsligekønsligt
ubehag. Henset til
indgrebenes destruktive og irreversible natur, med risiko for utilfredsstillende funktionelt og
kosmetisk resultat, bør der generelt være tale om et vedholdende kønsligt ubehag og ønske om
kirurgi.
, med afklaret kønsidentitet i minimum 12 sammenhæn- gende måneder svarende til
de kønskarakteristika, der søges opnået med de ønskede kirurgi- ske indgreb. Det bemærkes i
den forbindelse, at de beskrevne indgreb og den generelle faglige praksis på området er binær
fsv. at der tilstræbes enten mandlige eller kvindelige kønskarakte- ristika ved den
rekonstruktive kirurgi.
Kastration mhp. kønsskifte, dvs. fjernelse af æggestokke eller testikler, skal godkendes af
Sundhedsstyrelsen
viii
, se også afsnit 13. Fjernelse af æggestokke eller testikler forud for, eller
samtidigt med, anden kønsmodificerende kirurgi som beskrevet ovenfor, skal altid være fag-
ligt velbegrundet. Omvendt er det ikke en forudsætning for fjernelse af testikler eller ægge-
stokke, at personen ønsker yderligere kønsmodificerende kirurgisk behandling på kønsorga-
ner. Såfremt den pågældende tidligere af medicinsk grund har fået fjernet æggestokke eller te-
stikler kræves ikke Sundhedsstyrelsens tilladelse til øvrig kønsmodificerende kirurgisk be-
handling på kønsorganer. Fjernelse af livmoder, æggeleder, æggestokke eller testikler på me-
dicinsk indikation, herunder ved forhold afledt af kønsmodificerende behandling som f.eks.
celleforandringer af livmoderslimhinden som følge af testosteron-behandling, er ikke omfattet
af reglerne om kastration som led i kønsskifte eller nærværende vejlednings faglige anvisnin-
ger.
Commented [LTP35]:
???
Commented [LTP36]:
Grad, se tidligere kommentar.
Commented [LTP37]:
Der er mange forskellige grunde til ønske
om nedre kirurgi. F.eks. En transmand kan ønske metoidioplastik
med det formål at kunne lade vandet stående, men samtidig have et
ønske om at bevare fertiliteten. Kravet om binær praksis er de facto et
krav om tvangskastration.
9. Kønsmodificerende behandling hos personer under 18 år
Den sundhedsfaglige rådgivning,
udredning
og behandling af kønsidentitetsforhold hos
personerper- soner
under 18 år kræver helt særlig ekspertise forankret i et fast
multidisciplinært
teamsamarbejdeteamsam- arbejde,
som omfatter
både speciallæger i
børne- og ungdomspsykiatri med særlige erfaring og kompetencer indenfor
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0011.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
kønsidentitetsforhold hos børn og unge, samt
speciallæger i pædiatri,
vækst og reproduktion
med særlig erfaring og kompetencer
indenfor kønsidentitetsforhold hos børn og unge samt
fagpersoner der med afsæt i et udviklingsperspektiv har specialfaglig viden og erfaring i
vurdering af børn og unges normaludvikling og psykosociale forhold.i pædiatrisk
endokrinologi, vækst og reproduktion samt kønsidentitetsforhold.
Øvrige lægelige specialer og faggrupper kan
i samråd med barnet/familien
inddrages hvor
relevant f.eks. psykologer,
speciallægerspeci- allæger
i
gynækologi,gynækologer og
obstetrik,
psykiatri og . Speciallæge i
plastikkirurgi
med særlige erfaring og kom- petencer indenfor
kønsidentitetsforhold kan inddrages hvor relevant, f.eks.
mhp.
.information og planlægning af
senere kønsmodificerende kirurgisk behandling.
Den sundhedsfaglige rådgivning,
udredning
og behandling af kønsidentitetsforhold hos børn
og unge
skal tage udgangspunkt i barnets/familiens formål med henvendelsen og
tilrettelæggerkræver
et helt
særligtsærlig
fokus på barnets eller den unges
ønske,
vækst og
udvikling samt
familiemæssigefami- liemæssige
og sociale forhold m.v. Personer under 18 år
med ønske om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold, samt deres
familieforældre,
skal have tilbud om rådgivende og støttende samtaler
., indtil der eventuelt kan påbegyndes et
udrednings-, observations- og behandlings- forløb.
Det er væsentligt, at der sikres en
sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der løbende tilpasses barnet eller den unges
ønske,
alder og udvikling.
Forud for opstart af
kønsmodificerende
behandling med supprimerende hormonterapi
(stophormonerstop-
hormoner)
og kønshormoner skal der gennemføres
en lægefaglig
vurderinget udrednings- og observationsforløb.
Hvornår den unge kan indgå i et
behandlingsforløbudrednings- og observationsforløb
bero på en konkret vurdering ved speciallægen i MDT, og der kan således ikke fastsættes en
nedre aldersgrænse.
Den forløbsansvarlige speciallæge har det overordnede ansvar for
den
løbende
at
informereinformation af
barnet eller den unge samt dennes forældre, og for, at der bliver
indhentet samtykke til
udred- ning og
behandling. Sundhedspersonalet skal være særligt
opmærksomt på Sundhedslovens skærpede regler om information og samtykke, herunder at
personer, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til behandling
ix
.
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre at det samlede
rådgivningsudrednings-
og
behandlingsprogram er helhedsorienteret og sammenhængende.,
og at alle nødvendige dele
udføres kompe- tent.
Udredningsprogrammet skal tage udgangspunkt i et udviklingsperspektiv, og skal omfatte en
grundig vurdering af barnet eller den unges udvikling, psykosociale situation og familiefor-
hold, ligesom forhold vedr. seksualliv og forplantningsevne skal inddrages. Udredningspro-
grammet skal også inddrage en grundig vurdering af, om der foreligger somatiske eller psyki-
ske tilstande og lidelser, som kræver vurdering og behandling forud for kønsmodificerende
behandling, eller kan kontraindicere denne.
Indholdet af
behandlingsprogrammetudredningsprogrammet
tilrettelægges af den
forløbsansvarlige speciallæge, under hensyntagen til etableret faglige praksis, nationale og
internationale faglige retningslinjer m.v. Der foreligger endnu kun sparsomme erfaringer med
kønsmodificerende behandling af børn og unge, hvorfor der stilles særligt skærpede krav til
Commented [LTP38]:
Transkønnethed er ikke en psykiatrisk
diagnose og derfor bør behandlerteamets sammensætning afspejle
dette forhold. Det kan i særlige begrundede tilfælde være nødvendigt
at tilknytte en psykiater til teamet.
Commented [LTP39]:
Præcisering af inddragelse af
barnet/familien i beslutninger om behandling. Derudover en
konsekvensrettelse som følge af forrige rettelse samt sproglig
forenkling. Ved behandling af børn og unge bliver det vigtigt at såvel
barnet/den unge samt forældre har kendskab og tillid til
behandlingsudførelse og behandlere. Derfor bliver oplevelsen af
inddragelse vigtig ligesom den vil modvirke oplevelsen af
stigmatisering.
Commented [LTP40]:
Idet der kan være forskel på hvad den
henvendte ønsker hjælp til (nogle kommer for rådgivning og
afklaring, andre oplever sig afklarede og kommer med formålet at få
behandling med kønshormoner osv.) bør det præciseres at
behandlingen tager udgangspunkt i barnets/familiens formål med
henvendelsen og tilrettelægger behandlingen ud fra dette.
Commented [LTP41]:
Formålet med stophormoner er at bremse
puberteten, give tid til refleksion og afklaring af eventuel tvivl om
kønsidentitet. Behandlingen med stophormoner er reversibel
hvorimod en udsættelse af behandlingen på grund af udrednings- og
observationsforløb medfører irreversible skader.
Commented [LTP42]:
Præcisering af hvem der skal informeres,
idet den oprindelige tekst kan tolkes som at det er teamet der skal
informeres.
Commented [LTP43]:
Enhver behandling indeholder en
udredning. Da transkønnethed ikke er en psykiatrisk sygdom er der
ikke behov for et psykiatrisk udredningsprogram. Der kan i særlige
og begrundede tilfælde være behov for et individuelt tilpasset
psykiatrisk udredningsforløb.
at alle nødvendige dele udføres kompetent
giver opfattelsen af at
der er unødvendige dele i behandlingen som gerne må udføres
inkompetent, derfor sletning��.
Commented [LTP44]:
Da transkønnethed ikke er en psykiatrisk
sygdom er der ikke behov for et psykiatrisk udredningsprogram.
Forhold som skal indgå er medtaget flere gange efterfølgende, blandt
andet under punktopstilling over hvad teamets speciallæge skal sikre
i forbindelse med behandlingen.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0012.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
sundhedspersonalets omhu og samvittighedsfuldhed, herunder skærpede krav til information
og samtykke. Da der er tale om nye behandlingsprincipper, skal der sikres relevant og
systematisk erfaringsopsamling og
kvalitetssikring under hensyntagen til gældende regler for
forskning
x
.kvalitets-
sikring
x
.
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre, at der løbende afholdes MDT-konferencer med
deltagende af de involverede speciallæger og andet personale, og at der i tilslutning hertil
løbende udarbejdes status over behandlingsforløbet.lø-
bende udarbejdes status over udrednings-
og
kønsmodificerendebehandlingsforløbet. Forud for
iværksættelse af behandlingstilbud skal der foreligge en aktuel status og drøftelse ved MDT.
Commented [LTP45]:
En præcisering af at regler for forskning
skal overholdes. Dermed også, at der ikke indhentes flere oplysninger
om det enkelte barn end det er nødvendigt for behandlingen af den
enkelte. Desuden, at hele behandlingsprogrammet bør være omfattet
og derfor er ordet
udredningsprogrammet
ikke dækkende.
Commented [LTP46]:
For at undgå unødvendig lange
behandlingsforløb bør den ansvarlige læge kunne træffe beslutningen
idet der løbende udarbejdes status og afholdes konferencer, hvor
forhold af betydning allerede er drøftet. Erfaringer viser at
beslutninger som skal træffes på konferencer ofte kan tage måneder,
hvilket er en yderst belastende periode for barnet/den unge og
familien.
PauserendeKønsmodificerende
behandling hos børn og unge omfatter reversible behandlinger
som supprimerende
hormonterapi (’stophormoner’ som f.eks. GnRH-analoger),
potentielt
irreversible behandlinger som maskuliniserende eller feminiserende kønshormoner, og
irreversibel kirurgisk behandling.
Før tilbud om kønsmodificerende behandling skal der være
foretaget en grundig vurdering af psykosociale forhold, og evt. behandlingstilbud bør
overvejes i et udvik- lingsmæssigt perspektiv.
Behandlingstilbud skal overvejes trinvist, fra
reversible til
irreversible. Skiftetirrever- sible, og skiftet
til næste
behandlingstrin påbegyndes
når barn og forældre (ifald barnet er under 15 år) ønsker det og trin
forudsætter
tilstrækkelig
tid til
at både den unge og forældrene
har erkendtkan erkende
de fulde effekter
af
behandlingen..
IgangsættelseBåde igangsættelse og vedligeholdelse
af kønsmodificerende medicinsk
behandling af personer under 18 år skal varetages af teamets speciallæge i pædiatri med
særlig erfaring og kompetencer indenfor pædiatrisk endokrinologi, vækst og reproduktion.
Efterfølgende vedligeholdende
behandling
kan udføres lokalt under ansvar af teamets
speciallæge.
Ved behandling med , herunder
supprimerende hormonterapi (stophormoner)
og behandling
med kønshormoner
skal speciallægen
ved hvert nyt behandlingstil- bud
sikre:
- At der er tale om
vedholdende og
betydeligt kønsligt ubehag, som er fremkommet eller
forværret ved pubertetens begyndelse,
og
ledsaget af ønske om
supprimerende
hormonterapi
kønsmodificerende behandling
- At de psykosociale forhold er afklaret, herunder psykosociale konsekvenser af
be- handlingen
- At kontraindikationer og risikofaktorer er afklarede, herunder at somatiske eller psyki-
ske lidelser er afdækket og behandlet i relevant omfang
- At barnet eller den unge samt dennes forældre (værge) er grundigt informerede om, og
har samtykket til behandlingen, herunder oplyst om forventede effekter og mulige
skadevirkninger. Det bør særligt understreges, at der er tale om ny
behandlingsprincipperbehandlingsprin- cipper
med begrænsede erfaringer
- At der
også udenom det multidisciplinære team
tilbydes rådgivning og støtte
vedrørende behandlingen samt
til
den unges
afklaring af
kønsidentitetenegen
kønsidentitet
-
At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på
løbende justering af behandlingen med vurdering af effekter og mulige
skadevirkninger, herunder vurdering af højdevækst, knoglesundhed, relevante løbende
billeddiagnostiske og parakliniske undersøgelser m.v.
Commented [LTP47]:
Vejledningen sætter tid af til at børn og
forældre kan erkende de fulde effekter af behandlingen. Vi finder det
mere væsentligt at både børn/unge og forældrene har erkendt de fulde
effekter af behandlingen end at der afsættes tid til at de kan erkende
dem. Derfor ønsker vi en erkendelsesskærpning samt fjernelse af
tidsfaktoren, som med denne skærpelse bliver overflødig.
Commented [LTP48]:
Hver gang barnet skal rejse længere for en
behandling må skolen forsømmes. Dette er med til at fremhæve, at
barnet er anderledes end klassekammeraterne og opleves derfor
stigmatiserende. Samtidig må en forælder bruge af sine feriedage
hvilket går ud over hele familien. Derfor skal rutinebehandling som
for eksempel måling af højde, vægt og blodtryk, blodprøvetagning og
injektion med stophormoner (GnRH-a) kunne foretages lokalt. Det
skal bemærkes at disse rutinebehandlinger i forvejen foretages lokalt
ved behandling af for tidlig pubertetsstart.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0013.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
Ved behandling med kønshormoner skal speciallægen sikre:
- At der er tale om vedholdende og betydeligt kønsligt ubehag ledsaget af ønske om
kønsmodificerende behandling
- At de psykosociale forhold er afklaret, herunder psykosociale konsekvenser af
behandlingen
- At kontraindikationer og risikofaktorer er afklarede og behandlet i relevant omfang
- At barnet eller den unge samt dennes forældre (værge) er grundigt informerede om, og
har samtykket til behandlingen, herunder oplyst om forventede effekter og mulige
skadevirkninger. Det bør særligt understreges, at der er tale om ny
behandlingsprincipper med begrænsede erfaringer
- At der tilbydes rådgivning og støtte vedrørende behandlingen
-
At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på
løbende justering af behandlingen med vurdering af effekter og mulige
skadevirkninger, herunder vurdering af højdevækst, knoglesundhed, relevante løbende
billeddiagnostiske og parakliniske undersøgelser m.v.
Supprimerende hormonterapi (stophormoner) kan som udgangspunkt tilbydes ved Tanner
stadium 2 eller højere. Kønsmodificerende medicinsk behandling med maskuliniserende eller
feminiserende kønshormoner kan tilbydes efter effekten af supprimerende hormonterapi er
vurderet, og forudsætter en aktuel og grundig faglig og individuel vurdering, under
hensyntagen til den enkeltes
ønske,
situation og forhold.
I forlængelse af behandling med
maskuliniserende
kønshormoner kan der
i helt særlige
tilfælde, og efter drøf- telse ved MDT-konference
på baggrund af en aktuel
vurderingog
sammenfattende status,
tilbydes henvisninghen-
visning
til brystreducerende kirurgi til den
unge med kvindeligt fødselstildelt køn. Øvrig kønsmodificerende kirurgi kan ikke tilbydes til
unge under 18 år.
I forlængelse af behandling med feminiserende kønshormoner kan der på baggrund af en
aktuel vurdering tilbydes henvisning til dermatologisk afdeling eller speciallægepraksis
mhp.
epilering ved laser elektrolyse m.v. i ansigtet.
Commented [LTP49]:
Behandling hos børn og unge omfatter
reversible behandlinger som supprimerende hormonterapi
(’stophormoner’ som f.eks. GnRH-analoger),
potentielt irreversible
behandlinger som maskuliniserende eller feminiserende
kønshormoner, og irreversibel kirurgisk behandling. Derfor bør
kravene til behandlingsformerne differentieres og beskrives særskilt.
Herudover bør de enkelte krav før behandlingsstart være
proportionelle med risici ved behandlingen. Der bør derfor skelnes
mellem hvilke krav der stilles inden opstart af henholdsvis reversibel
og irreversibel behandling. Eftersom der desuden kan være forskel på
i hvilken udstrækning de henvendte er oplyste og afklarede omkring
kønsidentiteten, skal tilbud om rådgivning, støtte og afklaring
tilbydes på baggrund af individuelt behov.
Commented [LTP50]:
Præcisering af at den henvistes ønske om
behandling medtages i den samlede vurdering.
Commented [LTP51]:
Unge med kvindeligt fødselstildelt køn
som har udviklet uønskede bryster anvender ofte binder til at skjule
brysterne i forsøget på at mindske kropsligt ubehag ved at få
brystkassen til at fremstår mere maskulint. En binder er en stram vest
som presser brysterne flade. Den giver nedsat vejrtrækningsfunktion
som vanskeliggør motion og kan bøje ribbenene og i værste fald
forårsage punktering af lungerne. Det tilrådes at voksne højest
anvender en binder 8 timer dagligt. Brug af binder begrænser derfor
den unges mulighed for sociale aktiviteter eller leder til en
sundhedsskadelig adfærd hos den unge. Unge med uønsket
brystudvikling afholder sig i mange sammenhænge fra aktiviteter
som indebærer synlighed af brystudviklingen (eks. svømmehal,
havbadning med kammerater, kropsnære aktiviteter mm). Manglende
henvisning ved den unges ønske og behov for brystreducerende
kirurgi har betydning i forhold til oplevelsen af kropsligt ubehag og
vil tillige kunne få konsekvenser for den unge af såvel psykosocial
som fysisk karakter.
Derfor lempelse og procedureforenkling forud for henvisning til
brystreducerende kirurgi.
Commented [LTP52]:
Unge med kvindeligt fødselstildelt køn
som har udviklet uønskede bryster anvender ofte binder til at skjule
brysterne i forsøget på at mindske kropsligt ubehag ved at få
brystkassen til at fremstår mere maskulint. En binder er en stram vest
som presser brysterne flade. Den giver nedsat vejrtrækningsfunktion
som vanskeliggør motion og kan bøje ribbenene og i værste fald
forårsage punktering af lungerne. Det tilrådes at voksne højest
anvender en binder 8 timer dagligt. Brug af binder begrænser derfor
den unges mulighed for sociale aktiviteter eller leder til en
sundhedsskadelig adfærd hos den unge. Unge med uønsket
brystudvikling afholder sig i mange sammenhænge fra aktiviteter
som indebærer synlighed af brystudviklingen (eks. svømmehal,
havbadning med kammerater, kropsnære aktiviteter mm). Manglende
henvisning ved den unges ønske og behov for brystreducerende
kirurgi har betydning i forhold til oplevelsen af kropsligt ubehag og
vil tillige kunne få konsekvenser for den unge af såvel psykosocial
som fysisk karakter.
Derfor lempelse og procedureforenkling forud for henvisning til
brystreducerende kirurgi.
Tilføjelse af mulighed for henvisning til fjernelse af uønsket hårvækst
for unge med mandligt fødselstildelt køn idet hårvæksten kan være af
et omfang og karakter der har betydning for oplevelsen af kropsligt
ubehag og tillige kan være begrænsende for den unges omfang af
deltagelse i socialinteraktioner og aktiviteter.
Commented [LTP53]:
MDT, se tidligere kommentar.
10. Øvrige tilbud
Efter en individuel vurdering,
med drøftelse ved MDT-konference,
kan der som led i den
kønsmodificerende behandling i regionalt regi tilbydes øvrig behandling i relevant omfang,
såfremt betingelser for kønsmodificerende
behandling kirurgi
i øvrigt er opfyldt. Ved
personer, der ved fødslen fik tildelt mandligt køn, kan der ved utilstrækkelig effekt af
audiologopædisk hjælp henvises til otorhino-laryngologisk specialafdeling til vurdering mhp.
stemmebåndsplastik., Tilsvarende kan henvises til dermatologisk afdeling eller
speciallægepraksis mhp. epilering ved laser, elektrolyse m.v. i ansigtet. Øvrige indgreb som
ansigtskirurgi, strubehovedreduktion, fedtsugning m.v. kan
kun helt undtagelsesvist
tilbydes i
regionalt regi, og kun ved betydelige funktionelle og psykologiske gener.
Teamets læger
skalbør
vejlede om mulighederne for at søge bopælskommunen om tilskud til
paryk eller anden hovedbeklædning ved varigt hårtab
som følge af kønsmodificerende behand-
ling,
og om audiologopædisk hjælp med henblik på modificering af stemme- og talefunktion.
Commented [LTP54]:
Det virker voldsomt, at en transkvinde i
kønshormonbehandling som ønsker hårfjerning skal vurderes mhp.
På kirurgi.
Commented [LTP55]:
LGBT Danmark ser ingen grund til en
stramning i forhold til gældende vejledning.
Commented [LTP56]:
Hårtab som medfører ønske om paryk
sker som oftest før den kønsmodificerende behandling.
11. Rettigheder
Kønsskifteoperation er undtaget fra reglerne om udvidet frit sygehusvalg
xi
, hvilket betyder at
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0014.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
en person, der er fuldt udredt og
som er
henvist
til’nedre’til ’øvre’ eller ’nedre’
kirurgi, som
beskrevet i nærværende vejledning, ikke kan vælge at blive behandlet på et evt. aftalesygehus,
hvis bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan tilbyde kønsskifteoperation. I betragtning af
at kønsligt ubehag kan være forbundet med en betydelig påvirkning af den enkeltes
livssituation, og under hensyn til at personer, der venter på kønsskiftekirurgi kan have har haft
lange udrednings- og behandlingsforløb,
skal’nedre’bør
’øvre’ og ’nedre’
kirurgi
som
udgangspunkt
tilbydes
indenforinden- for
rimelige tidsfrister.
For
al udredning og for
al øvrig kønsmodificerende behandling som beskrevet i denne vejled-
ning gælder de almindelige regler for frit og udvidet frit sygehusvalg, for ret til udredning
hvis fagligt muligt indenfor 1 måned m.v.
Sundhedsfaglig virksomhed kan indklages til Styrelsen for Patientsikkerhed. Ved
sundhedsfaglig virksomhed forstås ikke kun behandling og pleje, som udføres af
sundhedspersonalet, men også forhold som information og indhentelse af samtykke,
udfærdigelse af lægeerklæringer, journalføring, og overtrædelse af reglerne om tavshedspligt.
Der kan kun klages over forhold, der ligger maksimalt fem år tilbage fra den dag, klagen
indsendes digitalt til Styrelsen for Patientsikkerhed. Dog afkortes klagefristen til kun to år,
hvis klager har haft kendskab til, eller burde have haft kendskab til, at der var sket en
fejlbehandling.
Brud på patientrettigheder kan også indklages til Styrelsen for Patientsikkerhed, f.eks. hvis
man mener, at sygehuset eller regionen har tilsidesat rettigheder vedr. f.eks. frit og udvidet frit
sygehusvalg, udredningsret, oplysningspligt m.v.
Klager over regionens serviceniveau, for eksempel personalets opførsel, arbejdets tilrettelæg-
gelse, lokaleforhold, mad og rengøring, skal rettes til regionens ledelse.
Ved skade i forbindelse med en behandling eller en undersøgelse kan der søges om erstatning
ved Patienterstatningen.
Commented [LTP57]:
???
Lange udredningsforløb henviser til personer der er påbegyndt et
forløb under den gældende vejledning.
Commented [LTP58]:
Opstramning af at der skal tilbydes
behandling indenfor rimelig tid.
12. Registrering
Generelt har sundhedsfagligt personale pligt til at dokumentere sundhedsfaglig virksomhed,
og regioner, kommuner, privatpraktiserende sundhedspersoner og private klinikker m.v. har
pligt til at indberette oplysninger om sundhedsfaglig virksomhed til de centrale myndigheder.
Sundhedsvæsenets Klassifikations System (SKS) udvikles og vedligeholdes af Sundhedsdata-
styrelsen og bruges primært inden for sygehusvæsenet, bl.a. i forbindelse med registrering af
sundhedsfaglige ydelse i de patientadministrative systemer og efterfølgende indberetning til
Landspatientregistret (LPR).
I SKS indgår danske udgaver af internationale klassifikationer, f.eks. baseret på Verdens-
sundhedsorganisationen, WHO’s ICD-10,
og operationsklassifikationen, baseret på den nordi-
ske NCSP. Siden 1. januar 2017 er koder i afsnit DF64 nedlagt i SKS.
Til registrering af kontakter vedr. kønsidentitetsforhold kan kontaktkoden
DZ768E1 (kontakt pga. transkønnethed) generelt anvendes ved kønsmodificerende udredning
og behandling
både medicinsk og kirurgisk - hos voksne, som beskrevet i denne vejledning,
mens
DZ768E2DZ768E3
(kontakt pga. kønsidentitetsforhold i barndommen) tilsvarende kan
anvendes ved kønsmodificerende udredning og behandling hos personer under 18 år.
Commented [LTP59]:
DZ768E2 Kontakt pga.
kønsidentitetsforhold i barndommen
DZ768E3 Kontakt pga. andre kønsidentitetsforhold
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0015.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
Ved kodning af behandling bør disse kontaktårsager suppleres med relevante behandlings-
og ydelseskoder, som f.eks. BBHG0 (behandling med kvindeligt kønshormon), BBHG1 (be-
handling med mandligt kønshormon), BBHG32 (behandling med GnRH-analog), KLEE40
(konstruktion af vagina) m.v. Tilstande eller lidelser, der er bestående, eller som erkendes i
forløbet, skal i relevant omfang kodes som bidiagnoser efter generelle principper for doku-
mentation.
13. Tilladelse til kastration
Efter gældende regler
xii
kan en ansøger få tilladelse til kastration som led i kønsskifte, hvis
ansøgeren har fået stillet diagnosen transseksualitet, har et vedholdende ønske om kastration
og kan overskue konsekvenserne heraf. Reglerne har specifikke krav til ansøgningens ud-
formning samt krav til lægelig vejledning om indgrebets beskaffenhed og direkte følger og
om den risiko, der må antages at være forbundet med indgrebet. Det fremgår desuden af
reglerne, at Sundhedsstyrelsen ikke må tillade kastration af personer under 18 år, ligesom
der er særlige regler for værgemål hos voksne inhabile. Der henvises i øvrigt til
lovbemærkninger ifm. ændringen af sundhedsloven i 2014
xiii
.
I det følgende præciseres regler fvsa. Sundhedsstyrelsen sagsbehandling, idet det bemærkes at
styrelsen
fortolker lovens ord om ’stillet diagnosen transseksualitet’ jfr. også lovbemærknin-
ger ifm. ændring af sundhedsloven
xiv
som at den pågældende har en vedvarende tilstand af
ubehag eller forpinthed som følge af uoverensstemmelse mellem
sit fødselstildelte køn og sin
kønsidentitet.fødselskøn og egen køns- identitet, og at denne tilstand af kønsligt ubehag er
vurderet og bekræftet af en speciallæge
med særlige kompetencer som led i et tværfagligt udredningsprogram som anført i afsnit 4.
Ved kastration forstås et indgreb, hvorved kønskirtlerne (testikler eller æggestokke) fjernes,
eller behandlinger, hvorved de varigt sættes ud af funktion. Kastration som led i kønsskifte
forstås som indgreb hvor testikler eller æggestokke fjernes uden anden lægefaglig indikation
end kønsligt ubehag med ønske om kønsmodificerende behandling.
Den person, som ønsker kastration som led i kønsskifte, skal sende en ansøgning til Sund-
hedsstyrelsen.
Ansøgningen skal være dateret, underskrevet og indeholde følgende oplysninger:
- Ansøgerens navn, bopælsadresse og CPR-nummer
- Hvilke kønskirtler der ønskes fjernet, hvor længe ønsket om kastration har bestået
samt begrundelser for ønsket om kastration udfra den enkeltes situation og
kønsidentitetsforhold.
- Hvem der har varetaget hidtidig
udredning og
kønsmodificerende behandling
- Tilladelse til at Sundhedsstyrelsen kan indhente udtalelse fra speciallæger ved den
MDT, hvor
udredning og
kønsmodificerende behandling er varetaget, samt - hvis re-
levant
tilladelse til at indhente udtalelse fra Retslægerådet
Sundhedsstyrelsen indhenter herefter en speciallægeerklæring fra den MDT, hvor ansøger har
været i
udredning- og
behandling. Såfremt ansøger ikke har været udredt eller behandlet i
Danmark henviser Sundhedsstyrelsen ansøgeren til kønsidentitetsklinik ved offentligt sygehus
nærmest ansøgers bopæl.
Resultater af udenlandske udredningsforløb kan udfra en konkret
vurdering ved den forløbsansvarlige speciallæge i MDT erstatte hele eller dele af udrednin-
gen.
Commented [LTP60]:
Fødselskøn, se tidligere kommentar.
Tværfagligt udredningsprogram kan næppe tolkes anderledes end at
psykiatrisk udredning er en forudsætning.
Commented [LTP61]:
Udredning, se tidligere kommentar.
Commented [LTP62]:
Udredning, se tidligere kommentar.
Commented [LTP63]:
Udredning, se tidligere kommentar.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0016.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
Hvis Sundhedsstyrelsen vurderer, at ansøgeren opfylder betingelserne, sender Sundhedssty-
relsen en tilladelse til kastration til ansøger, og meddeler samtidig tilladelsen til den
kønsidentitetsklinik, som har udarbejdet erklæringen.
Hvis erklæringen giver Sundhedsstyrelsen anledning til tvivl om grundlaget for at give tilla-
delse kan styrelsen indhente en udtalelse fra Retslægerådet. Vurderer Sundhedsstyrelsen, at
betingelserne ikke er opfyldt, partshøres ansøgeren inden styrelsen træffer endelig afgørelse.
Erklæringen skal være udfærdiget eller godkendt af den forløbsansvarlige speciallæge, og in-
deholde følgende:
- en redegørelse for det samlede udredningsforløb, herunder væsentlige forhold i
sygehistorien og væsentlige resultater af undersøgelser og vurderinger
- en beskrivelse af den kønsmodificerende behandling, ansøger har modtaget, herunder
type, varighed og resultat
- en vurdering af varighed og omfang af kønsligt ubehag og ønske om kastration
- en beskrivelse af den lægelige vejledning, der er givet vedr. kastrationsindgrebets
beskaffenhed og direkte følger og om den risiko, der må antages at være forbundet
med indgrebet.
- en vurdering af ansøgers habilitet, herunder om ansøger vurderes at kunne overskue
konsekvenserne heraf
- øvrige sundhedsfaglige forhold, der vurderes relevante for Sundhedsstyrelsens
behandling af ansøgningen
Erklæringen skal indeholde et resume og en samlet konklusion på udredningsforløbet, med
angivelse af,tilkendegivelse
om
der er noget, der taler afgørende imod
ansøgerensansøgeres
ønske om kastration som led i kønsskifte.
kan støttes.
Ved modtagelse af ansøgninger om tilladelse til kastration som led i kønsskifte vil Sundheds-
styrelsen senest 8 kalenderdage efter modtagelsen tilsende ansøger kvittering og evt.
information om manglende formelle forhold ved ansøgning. Når der er modtaget en
fyldestgørende ansøgning vil Sundhedsstyrelsen senest 8 kalenderdage efter modtagelsen
indhente en erklæring fra den kønsidentitetsklinik, hvor ansøgeren har været i et
udredningsforløb. Sædvanligvis skal klinikken fremsende erklæringen senest 30
kalenderdage fra modtagelsen af styrelsen henvendelse. Ved modtagelsen af fyldestgørende
erklæring fra kønsidentitetsklinik vil Sundhedsstyrelsen fremsende tilladelse til kastration til
ansøger senest
830
kalenderdage fra modtagelsen af erklæringen. Ved behov for indhentelse
af udtalelse fra Retslægerådet vil styrelsens sagsbehandlingstid være stillet i bero indtil
modtagelse af rådets udtalelse.
For at undgå unødigt lang ventetid på kastration og nedre kirurgi kan ansøgning om kastration
indsendes til Sundhedsstyrelsen når der er gennemført 9 måneders sammenhængende køns-
modificerende hormonbehandling, idet evt. tilladelse i givet fald gøres betinget af endelig
vurdering ved den forløbsansvarlige speciallæge af gennemført mindst 12 måneders sammen-
hængende behandling før kastration.
Sundhedsstyrelsen afgørelser efter Sundhedslovens § 115 kan indklages for Sundheds- og
Ældreministeriet, som dog ikke kan tage stilling til Sundhedsstyrelsens faglige skøn.
Commented [LTP64]:
Såfremt der måtte være forhold som taler
imod ønsket skal disse klart fremgå.
Commented [LTP65]:
Otte dage må være tilstrækkeligt til at
læse erklæringen.
Commented [LTP66]:
Indførelsen af et krav om 9 måneders
sammenhængende kønshormonbehandling er en markant forringelse
af de transkønnedes rettigheder.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0017.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
14. Ordliste
Behandling
En sundhedsfaglig indsats, der sigter på at påvirke
fysiske eller psykiske processer, tilstande og forhold
i en bestemt retning.
Det køn, der konstateres ved fødslen og dermed tilde-
les det nyfødte barn.
En lægefaglig vurdering af behandlingsbehov og be-
grundelse for et konkret behandlingstilbud.
Ændring af kønsbetegnelse, personnummer og evt.
fornavn i CPR
Det Centrale Personregister.
Kirurgisk fjernelse af æggestokke eller testikler, eller
anden varig reduktion af disses funktion.
Sundhedsfagligt forbehold ved behandling. Tilstand
eller faktor, som øger risikoen ved at udføre en be-
stemt behandling. En absolut kontraindikation er en
tilstand, som forbyder anvendelsen af behandlingen i
det hele taget.
En tilstand af ubehag som følge af uoverensstemmel-
se mellem fødselstildelt køn og kønsidentitet
Steroidhormoner af typerne androgener, østrogener
eller progesteron. Produceres naturligt i kroppen af
kønskirtlerne (æggestok eller testikler), samt i mindre
omfang i binyrerne samt i fedt- og levervæv. Kan
tilføres kroppen som syntetisk fremstillede
lægemidler.
Den enkelte persons indre og individuelle oplevelse
af sit køn.
Medicinsk eller kirurgisk behandling, der har til for-
mål at ændre kønsudtrykket og understøtte den en-
keltes
ønskede
kønsidentitet
Kønsmodificerende kirurgisk behandling på kønsor-
ganer
Måden at udtrykke sit køn, f.eks. ved valg af tøj, fri-
sure, makeup, aktiviteter, bevægelser, tale, social
omgang m.v.
Uoverensstemmelse mellem fødselstildelt køn og
kønsidentitet
(engelsk: gender incongruence)
Commented [LTP69]:
Gender incongurence er en psykiatrisk
diagnose. En sammenkædning med kønsuoverensstemmelse betyder
de facto, at transkønnede som søger kønsmodificerende behandling er
psykiatrisk syge.
Fødselstildelt køn
Indikation
Juridisk kønsskifte
Kastration
Commented [LTP67]:
Personer med unisex navne behøver ikke
fornavneskift og er almindeligt forekommende hos mange
transkønnede da et fornavneskift til et unisexnavn ikke er betinget af
en refleksion periode.
Kontraindikation
Kønsligt ubehag
Kønshormoner
Kønsidentitet
Kønsmodificerende behandling
Kønsskifteoperation
Kønsudtryk
Commented [LTP68]:
Ønskede kønsidentitet? Transkønnede
som ønsker kønsmodificerende behandling gør det som følge af deres
kønsidentitet.
Kønsuoverensstemmelse
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0018.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
Observation
En sundhedsfaglig indsats, hvor en spontan udvik-
ling, eller effekt af iværksat behandling, overvåges
og afventes
En habil persons frivillige accept af tilbudt sundheds-
faglig indsats, på baggrund af information om denne
fra den ansvarlige sundhedsperson
Lægemidler, der hæmmer den enkeltes egen produk-
tion af kønshormoner eller virkningen af disse. Kal-
des også hormonblokkere, supprimerende hormon-
behandling m.v. GnRH-analoger er én type syntetisk
fremstillet stophormon.
Rådgivning, støtte, udredning, observation,
behandling, opfølgning, rehabilitering m.v., der
ydes af sundhedspersoner og af sundhedsvæsenet
En person med sundhedsfaglig uddannelse, der er au-
toriseret af de centrale myndigheder
En sundhedsfaglig indsats, hvor den enkeltes forhold
afdækkes systematisk, herunder både fysiske,
psykiske og sociale forhold
Informeret samtykke
Stophormoner
Sundhedsfaglig hjælp
Sundhedsperson
Udredning
15. Ophævelse
Denne vejledning ophæver Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 10353 af 19. december 2014
om udredning og behandling af transkønnede.
Lovbekendtgørelse nr.1356 af 23. oktober 2016. Bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Jfr. § 17.
ii
Lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016. Bekendtgørelse af sundhedsloven. Jfr. § 214.
iii
Jfr. Sundhedslovens § 207-209, se også: Vejledning nr. 9053 af 27. januar 2014 om udmøntning af sundheds-
lovens § 208 om specialeplanlægning.
iv
Lov nr. 752 af 25. juni 2014. Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.
v
Sundhedslovens kapitel V, jfr. bekendtgørelse nr. 665 af 14. september 1998 om information og samtykke og
om videregivelse af helbredsoplysninger mv. samt vejledning nr. 161 af 16. september 1998 om information og
samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.
vi
Sundhedsstyrelsens vejledning af 2. juli 1999 vedr. indførelse af nye behandlinger i sundhedsvæsenet.
vii
Bekendtgørelse nr. 834 af 27. juni 2014. Bekendtgørelse om kosmetisk behandling.
viii
Lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016. Bekendtgørelse af sundhedsloven. Jfr. § 115 stk. 1 og 3
samt § 116. Se også: Bekendtgørelse nr. 957 af 28. august 2014. Bekendtgørelse om sterilisation og kastration.
ix
Lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016. Bekendtgørelse af sundhedsloven. Jfr. § 17.
x
Sundhedsstyrelsens vejledning af 2. juli 1999 vedr. indførelse af nye behandlinger i sundhedsvæsenet.
xi
Lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016. Bekendtgørelse af sundhedsloven. Jfr. § 82b og § 87. Be-
kendtgørelse nr. 1207 af 22. september 2016. Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v. Jfr. § 21.
xii
Lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016. Bekendtgørelse af sundhedsloven. Jfr. § 115 stk. 1 og 3
samt § 116. Se også: Bekendtgørelse nr. 957 af 28. august 2014. Bekendtgørelse om sterilisation og kastration.
xiii
Jfr. L 189 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v. (Kriterier for kastration og justeringer som følge af indførelse af juri-
disk kønsskifte m.v). Folketingssamling 2013-14. Det fremgår heraf bl.a. at Sundhedsstyrelsen ved behandling af
en ansøgning skal påse, at ansøgeren har diagnosen transseksualitet, hvilket indebærer ubehag eller utilstrække-
lighed ved egne kønskarakteristika. Samtidig vil Sundhedsstyrelsen påse, at ansøgerens ønske har været vedhol-
i
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: Henvendelse af 31/7-17 fra LGBT Danmark vedrørende høring om vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
1779071_0019.png
LGBT Danmarks tekstnære kommentarer til høringsversion
dende gennem længere tid, at det vurderes at ville være vedvarende, og at ansøgeren kan overskue konsekven-
serne. Endvidere vil det blive påset, at der ikke foreligger øvrige oplysninger, der taler imod indgrebet.
xiv
Jfr. L 189 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v. (Kriterier for kastration og justeringer som følge af indførelse af juri-
disk kønsskifte m.v). Folketingssamling 2013-14. Det fremgår heraf bl.a. at Sundhedsstyrelsen ved behandling af
en ansøgning skal påse, at ansøgeren har diagnosen transseksualitet, hvilket indebærer ubehag eller utilstrække-
lighed ved egne kønskarakteristika. Samtidig vil Sundhedsstyrelsen påse, at ansøgerens ønske har været vedhol-
dende gennem længere tid, at det vurderes at ville være vedvarende, og at ansøgeren kan overskue konsekven-
serne. Endvidere vil det blive påset, at der ikke foreligger øvrige oplysninger, der taler imod indgrebet.