Til medlemmerne af Sundheds- og ældreudvalget
13. juli 2017
Vedr. udfordringerne med forkerte afgørelser og deraf krav om tilbagebe-
taling af patienterstatninger
Foreningen af danske sundhedsvirksomheder, Sundhed Danmark, har aktivt deltaget i Ministeriets eva-
luering af forsikringspligten efter klage- og erstatningsloven. Vi har en forventning om, at hvis der læg-
ges op til ændringer, bliver den private branche involveret, da det er yderst forretningskritisk for vores
private hospitaler og klinikker.
Der forsøges rejst en debat ift. det faktum, at kvaliteten i klagesystemet i dag har den konsekvens, at
både offentlige og private vælger at anke afgørelserne. Og mange gange får medhold. Og da erstatnin-
ger udbetales hurtigt, vil nogle patienter skulle betale tilbage, når afgørelsen omgøres.
I branchens tilbagemelding til Ministeriet har vi berørt en række emner, men i denne henvendelse tilla-
der vi at fremhæve et perspektiv ift. henvendelsen fra Danske Patienter, Tænk og Danske Handicapor-
ganisationer.
Udfordringer med sagsbehandlingen
Branchen er meget opmærksom på sagsbehandlingen i Patienterstatningen. Fokus er såvel på den fag-
lige sagsbehandling som på de endelige afgørelser. Branchen har i flere tilfælde udfordret afgørelserne
–
med det resultat, at vi flere steder har set, at op mod 50 pct. af afgørelserne bliver omgjort. Det har
været meget utilfredsstillende for os at opleve, at førstebehandlingen af sagerne i så stor grad er fejl-
agtig. Der bruges for mange ressourcer på at nå den rigtige afgørelse.
Samtidig har branchen forståelse for den kritik, som har været fremført. Nemlig at konsekvensen af de
mange omgørelser er, at mange patienter fejlagtigt får udbetalt en erstatning, der senere kan kræves
tilbagebetalt. Og dette sker for både private alle inklusiv de fem regioner. Vi oplever, at der især ved de
store udbetalinger opstår uheldige situationer, hvor patienten vælger
–
kraftigt opfordret af advokater,
der tjener på sagerne, at anke helt til retssystemet, hvor de kan ende med at tabe. Og dermed får pati-
enterne også pålagt store sagsomkostninger. Dermed har den nuværende model store personlige kon-
sekvenser
–
på baggrund af en erstatning, der slet ikke skulle have været udbetalt i første instans.
Dog er ankemuligheden helt afgørende for alle parter. Men for at smidiggøre systemet kunne flere ele-
menter overvejes:
En regel om, at pengene er tabt, hvis regionen eller den private ikke har anket indenfor fx 3
måneder
At erstatningen deraf ikke udbetales, hvis der ankes. Men at der kan udbetales en del af belø-
bet, hvis der ikke er medhold i anken efter ankenævnets afgørelse
Og endelig en sidste del efter en mulig afgørelse i byretten
På den måde skal patienten ikke vente i årevis på sin erstatning, der i mange tilfælde er nødvendigt for
at komme videre efter en fejlslagen behandling. Men samtidig sker det i respekt for ankemulighederne.
Sundhed Danmark
•
Foreningen af danske sundhedsvirksomheder
• BØRSEN,
7 KBH K •
www.sundheddanmark.nu
Side 1