Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-07-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1705242
Dok. nr.: 403779
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. juli 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 1050 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1050:
”Ministeren
bedes kommentere SUU alm. del - bilag 408. Ministeren bedes i forlæn-
gelse heraf oplyse, hvad baggrunden er for, at ministeriet laver en høring i sommerfe-
rien og om det er korrekt, at bekendtgørelsen skal træde i kraft den 1. august?
”
Svar:
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg blev den 8. juni 2017 orienteret om høringen
af bekendtgørelsen og baggrunden herfor. Denne orientering er at finde på Folketin-
gets hjemmeside.
Bekendtgørelsen vedrører specifikt rammerne for et pilotprojekt, der iværksættes
som led i udmøntningen af aftalen om handlingsplanen for den ældre medicin-
ske patient.
Et af indsatsområderne i
”STYRKET
INDSATS FOR DEN ÆLDRE MEDICINSKE PATIENT -
NATIONAL HANDLINGSPLAN
6” er et bedre
digitalt samarbejde i komplekse pati-
entforløb.
Som det fremgår af handlingsplanen har ældre medicinske patienter har ofte mange
kontakter i både sygehusvæsenet, almen praksis og hos den kommunale sygepleje.
Analyser af samarbejde om komplekse patientforløb peger på, at patienter og deres
pårørende ofte oplever denne kontakt som usammenhængende. Det sammenfattes i
en interviewrunde blandt patienter med kronisk sygdom i følgende citat:
”Jeg har ikke overblik over
it sygdo sforløb og føler heller ikke, a dre har det.”
De mange kontakter og behandlingsforløb på tværs af sundhedsvæsenets sektorer og
kortere varighed af indlæggelser mv. stiller krav til et bedre samarbejde mellem syge-
huse, kommuner og praktiserende læger samt en højere grad af involvering af patient
og pårørende. Det kan bl.a. imødekommes med nye digitale redskaber, som giver
både borgere og sundhedsprofessionelle bedre overblik og dermed bedre mulighed
for at koordinere og planlægge patientforløb med og om patienten
–
også for sund-
hedspersonale, der kommer i borgerens eget hjem. Digitalt samarbejde handler
blandt andet om at kunne dele kontaktoplysninger på aktører, som er involveret i pa-
tients forløb; planer og indsatser samt stamoplysninger.
Pilotprojektet er led i et samlet program for digitalt samarbejde om komplekse pati-
entforløb, som er sat i gang i samarbejde med KL, DR og PLO.