Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 408
Offentligt
København 4. juli 2017.
Til Sundheds– og Ældreudvalget
Patientdataforeningen henvender sig med stor bekymring til udvalget vedrørende Bekendtgørelse om
Nationalt patientindeks (NPI) over registreringer af de enkelte borgeres aftaler i sundhedsvæsnet, som
netop nu er i høring.
Vores bekymring drejer sig specifikt om oprettelsen af det nye NPI. Denne nye konstruktion bryder helt
grundlæggende med den integritetsgrænse, vi normalt opretholder mellem stat og borger i forhold til
retten til fortrolighed og medbestemmelsesret over helt private oplysninger. Med bekendtgørelsen og
sundhedslov har sundhedsministeren særbeføjelser til, uden samtykke og uden om Folketingets partier, at
bemægtige sig danskernes journaloplysninger og placere dem i NPI. Patientdataforeningen anser således
bekendtgørelsen for en trussel mod hele tilliden til det danske sundhedssystem.
I Høringsbrev kan man læse, at NPI oprettes til deling af de enkelte borgeres aftaler i sundhedsvæsnet til brug
for sundhedspersoner og patienter. Bekendtgørelsen er udarbejdet som en del af realiseringen af programmet
Digitalt samarbejde om komplekse patientforløb.
Patientdataforeningen finder det tvivlsomt, at de fleste danskerne er interesserede i en central
kalender for deres sundhedsaftaler, når over 100.000 ansatte i det danske sundhedsvæsen kan
læse med. Hvad hvis man er en offentlig person eller har navnebeskyttelse? Hvad hvis man har tid
til en gynækolog? Og hvem er egentlig interesseret i at bruge en anden kalender end den man
bruger til daglig, for eksempel i sin telefon? I denne kontekst skal man huske at Christiansborg
politikeres kalendere er udtaget for retten til aktindsigt.
Patientdataforeningen finder det stærkt problematisk, at NPI spænder meget videre end blot
aftaledeling. Læser man Sundhedsloven, står det nemlig klart, at formålet med NPI er langt mere
end en samlet central aftaleoversigt for patienter med komplekse forløb, som angivet i
Bekendtgørelsen. I sundhedslovens §193 kan man læse at NPI er forberedt til at indehold
registreringer af danskernes helbredsoplysninger, herunder medicinoplysninger,
vaccinationsoplysninger, journaloplysninger, laboratoriesvar m.v., og at det er ministeren selv, som
fastsætter nærmere regler om driften m.v. af registeret, herunder hvilke oplysninger, der må
registreres i indekset. Data fra NPI kan videregives til videnskabelige og statistiske formål uden
samtykke og på baggrund af disse oplysninger kan man så rette henvendelse til borgeren. Det er
således svær formålsfordrejning når Bekendtgørelsen angiver formålet med NPI som værende
simpel aftaledeling.
Med begrundelse i en aftaleoversigt, får ministeren med NPI beføjelserne til et superregister, som er
klargjort til alle de fortrolige helbredsoplysninger ministeren måtte ønske helt uden om Folketinget. NPI er
den absolut mest absolut vidtrækkende konstruktion af følsomme helbredsoplysninger indsamlet uden
samtykke, vi endnu hat set i Danmark. NPI kan indsamle data fra alle sundhedsvæsenets aktører.
Det er også ministeren, som har beføjelser til at regulere regler for patientens adgang til oplysninger om,
hvem der har foretaget opslag i patientens elektroniske patientjournal, og på hvilket tidspunkt opslagene er
foretaget. Patienten er slet ikke garanteret bestemte rettigheder vedrørende adgang til logning. I dag giver
logning på Sundhed.dk oftest ikke mulighed for, at man kan se hvem, der har været inde og læse med.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 408: Henvendelse af 5/7-16 fra Patientdataforeningen, vedrørende nationalt patientindeks (NPI) over registreringer af de enkelte borgeres aftaler i sundhedsvæsnet
NPI får Sundhedsdatastyrelsen (SDS) som dataansvarlig. Sundhedsdatastyrelsen har indtægtsgivende
virksomhed ved videregivelse af danskernes personhenførbare sundhedsoplysninger. Omkring 400 gange
om året videregiver SDS danskernes sundhedsoplysninger, og tager sig altså betalt herfor. Data fra NPI kan
videregives fra NPI uden samtykke.
At retten til fortrolighed og medbestemmelse vægtes højt af borgerne, så vi i sagen om den ulovlige DAMD
database. DAMD havde samlet alle danskerens helbredsoplysninger uden samtykke fra almen praksis.
DAMD var dog ikke lovlig og databasen blev slettet. Næsten 30.000 danskere nåede at forlange deres
oplysninger slettet, inden databasen ved lov blev slettet. Det er mindre end to år siden, at Folketinget
herved vedtog at beskytte danskernes ret til privatliv. Derfor vil det være både paradoksalt og uetisk hvis
Folketinget nu kort tid efter giver ministeren bemyndigelse til at oprette NPI, som er et register, der
potentielt er langt mere vidtgående end DAMD.
Oprettelsen af NPI er med bekendtgørelsen forklædt som en aftaleoversigt, der skal hastebehandles i
sommerferien. Høringen slutter 5 juli, og planen er at NPI oprettes 1. august 2017. Det kan være
forklaringen på, at NPI nok har forbigået de flestes opmærksomhed.
Alle læger i Danmark har aflagt løfte om tavshedspligt. Dette er nødvendigt for et fortrolig og tillidsfuldt
læge patient forhold. NPI gør fuldkomment op med denne ret hvad angår alle danskernes
sundhedsoplysninger. Det er kun ministerens fantasi, som sætter grænser for hvor mange
sundhedsoplysninger der kan samles i NPI. NPI har derved potentialet til at kunne samle alle danskerne
fortrolige helbredsoplysninger i et superregister helt uden samtykke og med en meget bred adgang.
Patientdataforeningen ser ikke problemer med en central aftaleoversigt, som hjemles i et
samtykke.
I stedet har man valgt en konstruktion for NPI uden samtykke hvor ministeren, når som helst kan
vælge at udvide formålet NPI uden at skulle spørge Folketinget og uden at skulle spørge
patienterne. Det er vildledning og formålsfordrejning.
Den eneste rigtige løsning ville sikre patienterne at datadeling til NPI som udgangspunkt er spærret,
og kun åbnes hvis patienten aktivt samtykker på informeret grundlag. Samtykket skal naturligvis
kunne trækkes tilbage.
MVH
Formand for Patientdataforeningen, Thomas Birk Kristiansen
Patientdataforeningen repræsenterer ca. 900 borgere og ca. 100 læger